Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Ge Component ett värdigt avslut !

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

#1 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1854 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 June 2014 - 12:27

Ge forumet på component ett värdigt avslut. Lägg ner det officiellt istället för att det bara självdör.

Moderatorer härifrån är inne på andra forum och hjälper folk med sina funderingar utan att ens svara på PM här. Det enda som det är lite liv i här är medlemstrådarna. Behåll dom under en egen avdelning av component.se.

Och nej, jag är inte sur för att inte just jag får den hjälp jag frågar efter. Självklar får var och en vara och skriva och hjälpa andra på vilket forum man vill. Det känns bara tragiskt att det bara självdör dag för dag. Lägg ner det officiellt. Så slipper folk oxå söka sig hit för hjälp för att sedan se att ingen svarar. Då kanske alla medlemmar härifrån söker sig till något som fungerar bättre och kan hjälpa varandra under mer aktiva former. För det blir ju bara så att ingen knallar in hit, för man tror ju ändå inte att någon har skrivit nåt här.
På det här forumet har man alltid kunnat lite på att få hjälp av folk som verkligen vet vad dom pratar om. Det är det som gjort att jag, dom senaste åren inte har sökt mig till några andra forum, det har inte behövts. Hellre svar från tre kunniga personer än hundra som bara gissar och spekulerar, som en själv. Men nu är det knappt ens så längre.

Puss och kram på er allihop!

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 09 June 2014 - 13:11

Förstår va du menar men så illa är det väl ändå inte?

Jag får rätt många komentarer o hjälp via PM o mail av folk som av olika anledning inte vill svara i trådarna.

Dock håller jag med om att många som varit aktiva här svarar snabbt på andra forum men verkar inte vilja svara här längre.

Lite synd då forum som Minhembio blir trådar ofta "sönderbombade" av ett mindre antal "experter" med mycket "egen" inställning till detta med hembio/hifi.

Dessa "experter" dränker ofta trådarna så det är svårt att sålla mellan riktiga svar o allmänt svamel

#3 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1854 inlägg

Postad 09 June 2014 - 13:20

Jodu det är illa. Du sitter med Procella och väntar innan annan riktigt tung utrustning, sånt skapar alltid "vänner".

Men se tex min fråga om en budget TV, inga svar trots att jag skickat PM till två TV gurus och bett dom kika in i tråden och komma med nåt tips. Det är såklart inte deras skyldighet, men dom är ju aktiva på andra forum, en tex är moderator med component symbolen i sin profilbild. Inget fel heller med det men om även moderatorer har övergett, vad gör vi då här?

Det skrivs ju i princip ingenting förutom i medlemssidan. Fick respons i min sub och tv bänks trådar och det uppskattar jag. Det handlar inte om mig och att jag gnäller över att jag inte får hjälp. Min TV tråd var liksom bara det slutgiltiga beviset för hur det ligger till. Forumet är dött förutom på lite inbördes beundran på medlemssidan.

Tycker bara det är så tråkigt att se forumet självdö. Är väl bättre att officiellt stänga ner det och öppna en annons och medlemssida som det kanske går att lägga lite mer krut på istället.

Redigerat av Kero, 09 June 2014 - 13:23.

#4 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1784 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 09 June 2014 - 13:35

Lite synd då forum som Minhembio blir trådar ofta "sönderbombade" av ett mindre antal "experter" med mycket "egen" inställning till detta med hembio/hifi.

Dessa "experter" dränker ofta trådarna så det är svårt att sålla mellan riktiga svar o allmänt svamel

+1 på den. Inom vissa områden går inte Minhembio att använda överhuvudtaget. Dessa självutnämnda expeter förstör extremt många trådar. De "dödar" alla som inte tycker samma som dem.

Det finns hur många trådar som helst med TV-apparater så jag tror ingen orkar svara på alla som kommer upp. Kanske inte så mycket nu men det fanns en period som dök upp en ny tråd var varannan dag med "Bästa TV eller bästa bild för dessa pengar"

Jag tror man får använda olika forum till olika typer av frågor. Och på vissa finns bara Component.

#5 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1854 inlägg

Postad 09 June 2014 - 14:42

Jo men grejen är ju att på minhembio svarar "våra" tv experter på samma "dumma" frågor, men inte här, det är det som ger mig en tår i ögat. Dom har övergett component helt enkelt.

Jag håller oxå med om minhembio. Har varit där lite nu när det inte hänt så mycket här. Men många trådar spårar bara ur. Men det är inte så mycket att göra åt, man får söka sig dit eller helt enkelt bara lita på sig själv i fortsättningen.

Vad är det du tycker att man fortfarande kan använda det här forumet till?
Det är väl Max 5-10 pers som är aktiva här. Kan ju lika gärna adda varandra på Facebook eller nåt.

Redigerat av Kero, 09 June 2014 - 14:47.

#6 ville_vonka

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 310 inlägg

Postad 09 June 2014 - 17:55

Med hänsyn till hur trådarna förstörs på minhembio så skulle jag säga att component absolut bör finnas kvar, detta då dessa (om än i många fall gamla trådar) inte är söndertrasade av massa skitkastning och halleluja.

Mina 5 cent.

Peace!

#7 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 09 June 2014 - 18:13

Tyckare och självutnämnda tomtar till experter på minhembio tröttnade jag på för länge länge sen och slutade helt läsa där på grund av rena rama idiotier och moderatorer som inte klarar av att hålla forumet i schack. Ex. källa spelar ingen roll, en skitCD från Pioneer är lika bra som vad annat som helst, och så vidare.. urrrrrk... Hör man inte ens hur murrigt det låter så är man inte alls byggd för att råda någon alls i ämnet hi-fi enligt min åsikt i alla fall.

Component må vara lite slött men jag tycker ändå det ska finnas kvar, jag är in och kikar varje dag fortfarande och ibland händer det lite och ibland ingenting men jag tror att om man skapar trådar kring lite svårare ämnen så får man nog fortfarande svar från de som kan även om det kanske ibland tar lite tid. Dock får man ju stå ut med att de gamla vanliga "vad ska jag köpa för xxx kr?" kanske inte får så mycket respons och har man nu funderingar kring just t.ex. en TV för si och så mycket pengar så kanske minhembio räcker till, jag menar, de som är duktiga här på component har ju inte ett infinite flow av apparater att testa. Ska man nu köpa en TV och är osäker så rekommenderar jag faktiskt att man tar kontakt med en av de erkänt bra butikerna som finns och handlar av dessa så får man ju exakt den hjälp man behöver. (och nu menar jag också såklart också de butiker som har/haft folk som postat mycket här och som kan mycket om mycket gällande bild, ljud anser jag vara för subjektivt för att jag ens ska kunna ta råd av någon annan än mina egna öron.), det kanske kostar mer än i skrotladorna men det kvittar anser jag, huvudsaken är att man får rätt produkt utifrån sina behov och där vet jag att det finns butiker som kan bistå i väldigt hög grad. Jagar man billigast möjligast så får man ju dock leva med att det kanske blir tokigt också och jag ser inte varför duktigt branschfolk nödvändigtvis alltid ska bistå med allt helt gratis på forum osv, de gör ju sig själva lite av en björntjänst egentligen.

Det blev lite mer raljerande än jag hade tänkt men men, må väl :) 

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#8 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

Postad 09 June 2014 - 18:59

Jag har aldrig förstått mig på den här typen av trådar som dyker upp lite då och då. 

Sluta surfa hit bara så är ju problemet ur världen!

#9 smf

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 248 inlägg

» Har 22 bilder i mitt galleri

Postad 09 June 2014 - 19:08

Jag ser gärna att component får vara kvar som ett alternativ till mhb.tids nog kommer component också att väcka och dras mot det som flera här pekat på som det stora felet med mhb. Jag tycker att drt finns två sidor av samma mynt. Exemplena om stt alla stärkare låter lika, billiga spelare etc är den ena sidan. Men lika illa är de somutger sig som förståsigpåare, saknunniga och neutrala men är proppfulla av dolda agendor, kopplingar till företag etc. Dessa personer gör lila stor skada som övriga gruppen.

Nog om det.
Så länge component finns kvar och fortsätter att bidra med intressanta trådar och framförallt har en grupp människor bakom sig som orkar driva forumet så hoppas jag det får vara kvar.

#10 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 09 June 2014 - 19:10

Håller absolut med ville, Shike, Rajapruk & smf. Hellre vaska dom få guldkorn som finns hur segt det än må vara, än skyffla dynga i parti och minut!

Tröttnade rätt hårt på minhembio runt -07 när jag blev idiotförklarad för att lägga lite pengar på en sjysst DVD spelare. Jag skulle tydligen bränna ännu mer pengar på en BD spelare, fast dom vid den tidpunkten var katastrofdåliga på DVD... Jag är inte bitter... :rolleyes:

Tomtar är kul på Julafton, men skippar dom helst på ett forum och på component är det svårt att hitta några tack och lov!

#11 drpatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 132 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 09 June 2014 - 19:20

Jag är här och läser nästan varje dag. I mitt fall är jag endast aktiv när jag är i uppgraderingsmode :-)

#12 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 09 June 2014 - 20:19

Jag är här och läser nästan varje dag. I mitt fall är jag endast aktiv när jag är i uppgraderingsmode :-)

Precis så är det för min del också.

Jag lade ner en hel del jobb för 2 år sedan för att hitta min "man cave". Försökte dokumentera det så gott jag kunde här på forat. Kändes som det var uppskatta då vilket känndes tillfreds. :)

Det som hände sedan var att resultatet blev så bra, trots att jag inte nådde hela målet, att jag sedan dess inte gjort annat än använt rummet mer eller mindre varje dag till full njutning. :wub:

Men tyvärr känns det ofta numera som att jag sviker forat för att jag är nöjd och inte deltar i minhembio jakten dår man varje vecka kan "uppgradera" allt till nya höjder... :huh:

Men som gammal tjurig norrläning så gissar jag att jag är bland dom sista kvar när skeppet går under... ;)

#13 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • 1854 inlägg

Postad 09 June 2014 - 20:45

Tyckare och självutnämnda tomtar till experter på minhembio tröttnade jag på för länge länge sen och slutade helt läsa där på grund av rena rama idiotier och moderatorer som inte klarar av att hålla forumet i schack. Ex. källa spelar ingen roll, en skitCD från Pioneer är lika bra som vad annat som helst, och så vidare.. urrrrrk... Hör man inte ens hur murrigt det låter så är man inte alls byggd för att råda någon alls i ämnet hi-fi enligt min åsikt i alla fall.

Component må vara lite slött men jag tycker ändå det ska finnas kvar, jag är in och kikar varje dag fortfarande och ibland händer det lite och ibland ingenting men jag tror att om man skapar trådar kring lite svårare ämnen så får man nog fortfarande svar från de som kan även om det kanske ibland tar lite tid. Dock får man ju stå ut med att de gamla vanliga "vad ska jag köpa för xxx kr?" kanske inte får så mycket respons och har man nu funderingar kring just t.ex. en TV för si och så mycket pengar så kanske minhembio räcker till, jag menar, de som är duktiga här på component har ju inte ett infinite flow av apparater att testa. Ska man nu köpa en TV och är osäker så rekommenderar jag faktiskt att man tar kontakt med en av de erkänt bra butikerna som finns och handlar av dessa så får man ju exakt den hjälp man behöver. (och nu menar jag också såklart också de butiker som har/haft folk som postat mycket här och som kan mycket om mycket gällande bild, ljud anser jag vara för subjektivt för att jag ens ska kunna ta råd av någon annan än mina egna öron.), det kanske kostar mer än i skrotladorna men det kvittar anser jag, huvudsaken är att man får rätt produkt utifrån sina behov och där vet jag att det finns butiker som kan bistå i väldigt hög grad. Jagar man billigast möjligast så får man ju dock leva med att det kanske blir tokigt också och jag ser inte varför duktigt branschfolk nödvändigtvis alltid ska bistå med allt helt gratis på forum osv, de gör ju sig själva lite av en björntjänst egentligen.

Det blev lite mer raljerande än jag hade tänkt men men, må väl :)

Förstå mig rätt nu, grejen är inte att jag kräver att branchfolk ska svara på alla mina frågor så fort jag behöver något svar. Som jag skrev så verkar flera oerhört kompetenta personer härifrån ha övergett forumet. Dom är ju inne på andra forum och svarar på exakt samma typ av dumma frågor, alltså är det component dom övergett och inte lessnat på frågorna.

Det är ju upp till dom själva men forumet dör sakta dag för dag, mindre och mindre aktivitiet, det kan ju ingen förneka. Snart finns här ingen aktivitet överhuvudtaget, förutom då kanske medlemssidan, om inte något görs. Jag vet inte vem som är ansvarig, säkert någon som bedriver det här på sidan om, på sin fritid. Men man borde kanske tänka lite på dom som annonserar här oxå, för dom får väl ändå betala för annonseringen och då borde det kanske jobbas lite mer för ett aktivit forum. Det kanske är dags och se över tex vilka som är Moderatorer ( heter det ens så i plural ? ), kanske dags att kasta in lite nytt blod som vill verka för ett aktivt forum, en tanke bara.

Sen håller jag helt med om minhembio, det är ju just därför man inte vill se component självdö!

#14 chrme109

Music lover

• Members
  • PipPip
  • 107 inlägg

Postad 09 June 2014 - 21:03

Besöker också Component dagligen. Skriver dock sällan.

Tror "torkan" beror på att hembio/hifi branschen stagnerat. Ingen stor nyhet av intresse har släppts på flera år. (Undantaget är väl streaming av olika slag.)  Köpte t.ex. min TV 2011 och har inte en tanke på att uppgradera. Det måste presenteras något väsentligt bättre för att väcka intresset. Min Oppo 95:a rullar på utan problem och ger fin bild och har de funktioner som jag behöver. Bildkjedjan är "Good enough" som sagt!  Tittar dock rätt sällan på film och nästan aldrig på "linjärTV".

Musik är betydligt viktigare för mig. Har faktiskt uppgraderat musikanläggningen under höst/vinter 2013/2014. Har dock god kontakt med min hifihandlare och lånar hem/testar de prylar som väcker intresse. Här fungerar även hifipressen som guide i viss mån.

I hifi branchen går ännu långsammare än i hembiovärlden. Jag valde t.ex. Naim som förstärkare och uppgraderingstakten är inte hög där! Flera modeller är minst 7-8 år gamla och låter fortfarande så bra att de säljs idag! (det lite dyrare sortimentet). T.ex. Naim har ett eget forum där specialkunskap finns om just deras produkter.

Inte konstigt att forumet "stannar av" när majoriteten av besökarna förmodligen är rätt nöjda men den utrustning de har. Men visst är forumet lite dött så kanske de få som faktiskt vill fråga något går någon annanstans.

"De gamla rävarna" kanske har skaffat familj, hus, bilar och annat dyrt som både suger ur hemmabiokontot och tar tid.

Hoppas också att sajten och forumet får leva kvar och kanske få nytt liv. :)

/C

Redigerat av chrme109, 09 June 2014 - 21:04.

#15 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 738 inlägg

Postad 09 June 2014 - 23:19

Som redan sagts så dyker dessa trådar upp lite nu och då. Component har fortfarande sin plats som enda forum jag besöker dagligen. Finns ingen ersättare därför måste det leva vidare, och det tror jag det gör.
Kero har en poäng i att det kanske skulle ses över vilka som är moderator då man sällan ser dem göra några inlägg längre.

De trådar som skapas verkar många följa med stort intresse även om det inte dräller av nya inlägg. Det är ju dock också del i vad som gör Component bra. Inte en massa ovidkommande tyckande bara för att skriva något utan inlägg som bidrar och för tråden framåt !

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv