Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Panasonic Plasma 2010

• Vänligen logga in för att kunna svara
321 svar till detta ämne

#106 sirsado

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 April 2010 - 18:23

S8003016.JPG

En annan sak jag upplevde när jag ställde in brightness (på tv'n) var att efter jag gjort ett klick åt endera håll på reglaget, så var det som att den automatiskt ökade med knappt ett halvt steg efter ca 1 sek. Dvs, om jag drog ned reglaget till låt oss säga -1, så sänktes svartnivån ett steg för att efter ca en sekund hoppa upp lite igen.
Trodde först att det kanske var OSD'n som gjorde att man upplevde det så,
men den ökade nivån förblev samma när jag tog bort OSD'n. DÄREMOT kom aldrig hoppet upp i nivå om jag gick ur OSD'n direkt efter jag ställt reglaget <_<

Har jag glömt stänga av någon mumbojumbo funktion eller är detta något tex du Ringblixt upplevt när du kalibrerat?. Kommer inte ihåg vad testbilden heter jag hade i bakgrunden, men det var den klassiska gråskalan i mitten med 2%+4% över svart vid sidorna.

#107 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 12 April 2010 - 19:41

Ser man på! <_<

Tyvärr är det inte säkert RGBCMY-reglaget är användbart utan det måste kartläggas vilken effekt det faktiskt har.

Brightness-reglaget på Panasonics plasma brukar inte ståta som exempel på finjustering men att det ändrar sig sådär kan bero på att du har energisparläget på eller använder exempelvis Normal eller Dynamisk-läget som har en del adaptiv bildbehandling inbyggt. "PLUGE" kallas testmönstret.
Står bakom www.d65.se

#108 sirsado

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Postad 12 April 2010 - 20:54

Ser man på! <_<

Tyvärr är det inte säkert RGBCMY-reglaget är användbart utan det måste kartläggas vilken effekt det faktiskt har.

Brightness-reglaget på Panasonics plasma brukar inte ståta som exempel på finjustering men att det ändrar sig sådär kan bero på att du har energisparläget på eller använder exempelvis Normal eller Dynamisk-läget som har en del adaptiv bildbehandling inbyggt. "PLUGE" kallas testmönstret.

"PLUGE" var det ja, tackar <_<

Får väl bara hoppas att de kan göra någon nytta, men som du säger måste detta kontrolleras och verifieras.

Har lärt mig såpass mycket av allt snokande (mycket från er gubbs!) som att stänga av all adaptiv bildbehandling, kör dessutom bara på THX och Professional. Tänkte ifall det fanns något irriterande dynamiskt "tjofräs" som inte gick att stänga av (vilket givetvis någon borde upptäckt och rapporterat vid det här laget, men men...), har stött på sådant förr och fått gå in i servicemenyer för att stänga av det.

Skall testa i morgon igen.

OBS! OT!
Pacman:

Har för mig att jag läste på ett forum någonstans att du (kan varit någon annan :)) kalibrerat en display mot just en LG BD-spelare?
Hugger bara rakt ur mitt inte alltid så pålitliga minne, men var det inte så att du/någon kom fram till att den klippte signalen?
I sådana fall (om minnet stämmer dvs!) så kan det ju berott på just att den stod i Standard-läget som default (kanske bara finns på 390?).
Nu trampar jag på farlig mark här, tänkte bara ifall det nu var du och ni inte visste om kontrollerna för bla CMY. Eller så var det som sagt någon heeeeeeeeeelt annan, hehe. Ber om ursäkt i sådana fall!

It turns out that the “Standard” mode is processing the video on-the-fly and is altering the appearance of the content stored on the disc. To really find out what was going on, I performed measurements from every BD player I had access to at the time of review (namely a Sony PS3, Oppo BDP-83, and a Sony BDP-S760) against the LG player in both its “Standard” and “User” modes. The results showed that the LG's “Standard” mode was performing a “Dynamic Contrast” trick behind the user's back and clipping the dynamic range of the video in order to produce a superficially "punchier" image (this was borne out in measurements as irregular Gamma tracking and colours with Luminance values which were higher than they should have been).

Fortunately, enabling the “User setting” mode and leaving all of the controls at their default values gave an unadulterated image. In any case, this isn't the sort of player behaviour we like to see – if the player is to alter what's stored on the disc in any way, it should only be with the user's consent.

LG BD390 Blu-ray Disc Player Review

Sorry för OT

Redigerat av sirsado, 13 April 2010 - 05:56.

#109 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 13 April 2010 - 07:02

sirsado>> Först: Härligt med sådana där vetgiriga medlemmar, det gillar vi. En eloge till dig således. <_<

Det var en 370 jag snurra på och den klippte mkt riktigt signalen. Hitta aldrig något User-minne i den (men kan ha missat det, gick igenom den rätt snabbt) så ev är det bara nått som finns i 390.

Skulle chansa på, utan att veta, att RGBCMY-kontrollerna fungerar som "Tint"-reglage som rent mätmässigt skulle kunna få sekundärerna att vridas mer rätt om man tittar på dem i ett CIE-diagram. Men vad som händer iövrigt, och om det i slutändan tillför något positivt till bilden, måste förstås undersökas "hand-on" precis som Ringblixt säger. Du får väl avge en rapport efter kalibreringen. :)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#110 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 13 April 2010 - 08:58

...Filtret hos G20 (och V20) påstår Panasonic att det är baserat på nanorör och därför har effekt på mätaren. Vidvinkliga Eye-one Pro och Chroma 5 mäter också väldigt fel i förhållande till Hubble. Hubblen är rätt så långt jag kan säga korrekt i sin mätning då D65-kalibrering jämnar ut synliga avvikelser i en 10-stegs gråramp...

Det känns väldigt rörigt det här och då menar jag inte (enbart <_<) från ditt håll.

Om nu i1 Pro inte kan sampla SPD (Spectral Power Distribution) hos ljuset från Panasonicen: hur kan den sampla gamut, men inte vitpunkten? Hur kan AVForums mätare göra detta (mitt antagande är att de använder en i1 Pro, men det kanske är fel)?

Vad betyder 3 cm i din gråskalegraf för i1 Pro, är det en uppskattning (eller från specifikation) för avståndet till sensor eller är det vilket avstånd du mätte från. Om det är det senare, varför inte mäta direkt emot panelen?

Har du provat att sätta en egen vitpunkt med CalMAN, faller allt på plats då?

Jag köper inte riktigt resonemanget från Panasonic och skulle så gärna vilja veta mer. Om i1 Pro inte kan sampla SPD så borde allt bli helt galet, annars har jag missförstått hur en spektrofotometer mäter och analyserar ljus.

PS Kanske blev rörigt från min sida nu, hehe. Man ska tänka efter innan man skriver. Jag har inte gjort matten, men det kan tänkas att stor felsampling av Y tristim kan få effekt enligt ovan. Skulle gärna veta mer så om du har någon mer info från Panna eller möjlighet att få veta mer, dela gärna med dig, Ringblixt. DS

Redigerat av Wolfy, 13 April 2010 - 09:23.

#111 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 13 April 2010 - 10:55

Jag är inte expert på matematiken eller det akademiska bakom så min bästa förklaring är C5 och i1Pro mäter olika procent off på luminansnivåerna för röd, grön och blå vilket rimligen också påverkar gråskala. En snabb överblick:
G20_gamut_various.png

Så det stora grundfelet är kvar och sedan säger en mätare -10% rött och en annan -5% rött som exempel. Att grönt ligger för högt på G20-exemplaret råder det ingen tvivel om. Det syns tydligt på vanliga colorbars att grönt trippar.

Jag mäter med i1Pro i docka eftersom tidigare erfarenhet visar att värmen redan efter cirka 30 minuters direktkontakt mot en plasma skickar mätvärdena åt skogen. Men det slog mig efteråt att jag skulle testat det också. C5 testade jag dikt an och det gav samma effekt som att låta den sitta i docka. Så när tillfälle ges... :)

Kan förstås inte svara för AVForums men deras första mätning var nästan identisk med min.

Satte gråskalan med Hubble och det blir en mild förbättring i gamuten men åtgärdar inte grundproblemet. Sätter jag gamuten via VideoEQ förbättras i sin tur gråskalan en del i THX-default.

Förklaringen från Panasonic skedde över en mobiltelefon mellan en ovan svensk och en tysk i andra änden <_< men av det lilla jag fick förklarat går det ut på att nanorören filtrerar sidoinfallande ambient ljus av vissa våglängder mer än andra och när ljuset går ut genom filtret sker motsvarande effekt på mätare som har en vid mätvinkel. Om jag förstod det hela rätt vilket inte alls är säkert.

Jag svarade å min sida om att ifall det är så att Eye-one Pro och enklare mätare verkligen inte fungerar så måste Panasonic gå ut med detta och allra helst skriva ett White Paper eller liknande eftersom det är otroligt viktig information.

Vi får väl se.
Står bakom www.d65.se

#112 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 13 April 2010 - 11:12

Hehe: "Förklaringen från Panasonic skedde över en mobiltelefon mellan en ovan svensk och en tysk i andra änden" - I know the feeling, både med Fransmän, Tyskar, Engelsmän och då är det inte alltid lätt att överbrygga språkförbistringen. Man kan tycka sig vara ganska bra på Engelska, men när man ska tala fackengelska så blir det snabbt jobbigt.

Ja, AVForums mätte indentiskt med dig och därav min förvirring om källan till dina mätproblem är filtret med nanorör, då borde det alltid ge samma fel och då undrar man verkligen hur AVForums inte uppmärksammade detta. Man får verkligen hoppas att Panasonic går ut med information om detta sen får man vidare hoppas att SpectraCal har möjlighet att korrigera för detta via kalibreringstabeller.

Tack för att du tar dig tid till att besvara mina undringar. <_<

#113 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 13 April 2010 - 11:25

Jag tror personligen inte att problemet med +50% grönt handlar om nanrörsfilter som spökar till mätarna när avvikelsen är så synlig för blotta ögat och så pass snarlik (+/- några procent) mellan tre rätt så olika mätare.

Utan det är exemplaret eller så har Panasonic missat stora Y. Eller så kanske en CS200 mäter för snävt. <_<

Men att Eye-one Pro inte fungerar för att sätta gråskalan har jag konstaterat både vid 20 timmar och vid 300 timmar.

BTW, hur är Colorfacts 7 på 3D gamut-mätningar? Jag har ju bara kört 6:n och valde bort ColorFacts för Calman när jag tog det där Ikea-lånet förra våren. :)
Står bakom www.d65.se

#114 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 13 April 2010 - 21:17

Lite OT, men jag sprang på en LG BD390 idag...

Klippte WTW i YCbCr läget och BTB i RGB läget över HDMI.
Kikade som hastigast på reglagen men hade ingen tid att mäta på dem.
r,g,b,c,m,y, verkade dock faktiskt kunna vara intensitetsreglage. (Kan inte bekräfta det, men de såg inte ut att påverka varken tint eller mättnad iaf). Kan såklart sett fel då jag inte hade något känt material tillhanda att bekräfta det med.

Skumt gömd långt från alla andra reglage låg iaf detta "picture mode". Hade jag inte sett det här hade jag garanterat missat det.

Back to Pannan!

Over and O(T)ut

MVH
/Jakob

Jacob 

#115 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1667 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 15 April 2010 - 17:19

Då var man ägare till en 46" G20! Ska testköra den ikväll och återkommer med intryck samt bilder...

Meridian 861 V4, DSP8000.2, DSP7200.2 HC, DSP7000

Audiophilleo2+PurePower, Chord Signature Coax

Shunyata Research Hydra6, Chord PowerChord

Spectral HE1202, DNP Supernova 92" 08-85

#116 sirsado

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Postad 15 April 2010 - 19:48

sirsado>> Först: Härligt med sådana där vetgiriga medlemmar, det gillar vi. En eloge till dig således. :)

Man tackar!
Har varit förbannad ända sedan jag köpte min förra platt-tv, betalade dyrt och fick en halvdan produkt som dessutom slutat fungera efter 3år. Har sedan dess försökt lära mig så mycket som möjligt på egen hand och granskat allting med ett kritiskt öga.

Tyvärr kanske man har gått på en nit nu igen då om det dels krävs en übermätare och grön är åt helsike.

Du får väl avge en rapport efter kalibreringen. <_<

Skall så göra! Fortfarande ett par veckor bort, har inte räknat timmarna som displayen varit i gång, men lite över en månads normalt användande borde väl räcka?
Å andra sidan är det kanske bättre att vänta tills man vet om det var ett initialt fel eller ett som gäller för alla paneler
angående färgen. Skulle ett sådant eventuellt fel gå att rätta till med en uppgradering av mjukvaran?

Hoppas det verkligen kommer ett vettigt svar snart.

Redigerat av sirsado, 15 April 2010 - 19:53.

#117 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • 1667 inlägg

Postad 16 April 2010 - 00:02

Jo bilden är bra måste jag säga! <_<
Sitter bara och njuter utav den, vilka färger och vilket djup i bilden!
Deras "Intelligent Frame" fungerar väldigt bra även i TV-spel.

Kan inte direkt peka ut något negativt bildmässigt, svärtan kanske inte är lika svart som LED skärmar men här finns istället en grym färgåtergivning ihop med djuphet som få skärmar kan rå sig på. Jag har då inte sett någon annan TV som krossar denna i färgåtergivning. Svärtan är faktiskt inte dålig, den är fullt godkänd och lite till.

Återkommer med bilder när det finns tid...

#118 stigge

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 280 inlägg

Postad 16 April 2010 - 09:10

Blir inte klok på denna TV <_<
Läser information från b la Ringblixt och Co och förstår knappt hälften av vad som står men
tolkar innebörden som att färghanteringen är uppåt väggarna.

Har inte själv kollat på modellen men hade tänkt göra det då den från början var en intressant
kandidat till ett eventuellt köp. Men har blivit mer tveksam under tiden då man läser om b la
bristfällig färghantering.

Är inte G modellerna ett bra köp?

#119 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 16 April 2010 - 09:55

Det beror på var man drar gränsen.

Är de färgfelen som mitt exemplar av G20 visar något som gäller alla de nya modellerna så är det stora fel av den sort som normalt bara brukar återfinns hos budgetteve. De andra stora tillverkarna har inte sådana problem när vi talar om de bildlägen som är avsedda att vara korrekta som Film/Bio-lägen etc.

Ser man till helheten har G20, efter inkörning, närmast exemplariska färgegenskaper i övrigt. Har man inga krav eller saknar referens av hur färgerna ska se ut så är därför färgfelen väldigt lätta att acceptera. De flesta skulle inte förstå eller upptäcka felen på egen hand innan de får effekten demonstrerad inför egna ögon.

Å andra sidan, tycker man att den här typen av färgfel är acceptabla så kan man i ett svep klassa 90 procent av alla apparater på marknaden som "fina färger" för då handlar det bara om hur väl man sköter inställningarna.

Å tredje sidan är det sant. <_< Skulle det ingå en hemmakalibrering med alla sålda teveapparater skulle 90 procent av utbudet också hamna inom kategorin "fullt acceptabelt" till "utmärkt".

G20 med det färgfel jag påvisar är just "fullt acceptabel". Men den är inte "utmärkt".

Redigerat av Ringblixt, 16 April 2010 - 09:58.

Står bakom www.d65.se

#120 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • 1667 inlägg

Postad 16 April 2010 - 11:57

stigge : Ett väldigt enkelt svar på din fråga! JA, G20 är en bra TV för pengarna.

Kan tillägga att jag bryr mig inte så mycket om den har översatuerade färger till en början, prioriterar man en bra bild för bra pengar så är fortfarande G20 ett av dom bättre valen. Jag är helnöjd med mitt köp! Och då har jag granskat nästan alla skärmar på marknaden.. Ser ingen anledning till varför jag skulle köpa t.ex en Samsung LED när G20 finns som tokspöar den bildmässigt.