Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Panasonic Plasma 2010

• Vänligen logga in för att kunna svara
321 svar till detta ämne

#121 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 17 April 2010 - 11:24

Kan inte direkt peka ut något negativt bildmässigt, svärtan kanske inte är lika svart som LED skärmar men här finns istället en grym färgåtergivning ihop med djuphet som få skärmar kan rå sig på. Jag har då inte sett någon annan TV som krossar denna i färgåtergivning. Svärtan är faktiskt inte dålig, den är fullt godkänd och lite till.

:)

Vår sitter 50cm från Pioneers LX5090H...
Antingen tänkte du inte på det, eller har du inte kikat på G20 mot 5090 kalibrerat, men det är iaf glasklart att G20 INTE är nära perfektion i färgåtergivning. Lika lite som att den är "bäst" på detsamma.
Jag kanske är grinig, men jag vill inte att folk ska få fel intryck när de läser tråden...
G20 är en bra tv för sitt pris, men den ligger lååååångt efter en Pio i kontrast, svärta, färgåtergivning, korrekthet, skärpa och bildbehandling. Vilket den oxå ska för halva pengen.

Som Ringblixt säger så är Pannan ok med färger som man kan leva med, men det är inte detsamma som korrekt och utmärkt.
Det är helt enkelt en bra TV i 15kkr klassen (kanske t.o.m. den bästa)...

That´s it!

De som är intresserade är varmt välkomna in för en titt! <_<

MVH
/Jakob

Jacob 

#122 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 17 April 2010 - 11:38

Cola>> Har ni kalibrerat en G20 alltså?

Om ja, mäter ert ex ungefär som Ringblixts? Och vilken mätare användes?
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#123 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 April 2010 - 12:01

Snabba ryck nu. Ska in fira lördagen med att mäta en 50VT20 som ska vidare redan på måndag. Hann med cirka 30 sekunders tittande igår och kunde direkt se att det är en helt annan klass än G20. Större lyft än G10->V10 är mitt första intryck. Ska bli intressant att dra igång hdmi-splittern. <_<
Står bakom www.d65.se

#124 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 17 April 2010 - 17:07

Cool. Jmf med G20 och framförallt 5090 mottages gärna. <_<
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#125 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1667 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 17 April 2010 - 20:15

Colamannen : Som du kanske vet så går det inte att få tag på Pioneers skärmar! :) Självklart skulle jag valt en Pioneer framför G20, och den krossar säkert G20 på allt... Men jag jämför G20 mot DAGENS skärmar som går att KÖPA. Inte äldre modeller som är utgående... Är fortfarande nöjd med köpet! Den klarar även av lågupplöst material på ett bra sätt.

Här kommer en bild på härligheten <_<

G20.jpg

Redigerat av radiuz, 17 April 2010 - 20:41.

Meridian 861 V4, DSP8000.2, DSP7200.2 HC, DSP7000

Audiophilleo2+PurePower, Chord Signature Coax

Shunyata Research Hydra6, Chord PowerChord

Spectral HE1202, DNP Supernova 92" 08-85

#126 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 17 April 2010 - 22:27

Colamannen : Som du kanske vet så går det inte att få tag på Pioneers skärmar! Självklart skulle jag valt en Pioneer framför G20, och den krossar säkert G20 på allt... Men jag jämför G20 mot DAGENS skärmar som går att KÖPA.

<_< 2

Vi har helt splitter nya LX5090H i lager...
De går i allra högsta grad att köpa.

MVH
/Jakob

Jacob 

#127 Benky

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 39 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 18 April 2010 - 08:52

Ber om ursäkt för OT

Hur stort hål i plånboken får man räkna med för en sådan? Den listas inte på en välkänd prisjägarsida vilket fått även mig att tro att den inte är tillgänglig längre.Dumt, dumt.....

Colamannen : Som du kanske vet så går det inte att få tag på Pioneers skärmar! Självklart skulle jag valt en Pioneer framför G20, och den krossar säkert G20 på allt... Men jag jämför G20 mot DAGENS skärmar som går att KÖPA.

<_< 2

Vi har helt splitter nya LX5090H i lager...
De går i allra högsta grad att köpa.

MVH
/Jakob

Redigerat av Benky, 18 April 2010 - 08:56.

#128 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 18 April 2010 - 22:43

Du har PM!

Back on topic. <_<

MVH
/Jakob

Jacob 

#129 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 19 April 2010 - 07:26

Snabba ryck nu. Ska in fira lördagen med att mäta en 50VT20 som ska vidare redan på måndag. Hann med cirka 30 sekunders tittande igår och kunde direkt se att det är en helt annan klass än G20. Större lyft än G10->V10 är mitt första intryck. Ska bli intressant att dra igång hdmi-splittern. <_<

Det var intressantare än jag trodde för jag tar tillbaka detta med att det skulle vara ett större lyft, för det är det inte. G20:n har nu stabiliserats helt. THX-läget ser riktigt bra ut och visst kan man se att det finns en viss push i grönt men inte är det i praktiken störande längre.

VT20 har knappt brunnit i två dygn och har en tydlig gulgrön push men det är inte alls som G20 var i den "åldern" där jag direkt slängde mig på color-reglaget. Här sätter en D65-kalibrering också det mesta på plats.

Mätmässigt förblir gamuten på VT20 snarlik den hos G20 med +50% grönt osv. Synligt på colorbars är det också. Så fortfarande en öppen fråga vad man observerar och hur mycket som är mätfel pga filtret. Kunde i alla fall konstatera att en liten snedvinkling av Hubblen direkt syns på mätningarna.

Viktigaste skillnaden G20 <-> VT20 när man har dem sida vid sida är att G20 ger mer posterisering. Upptäckte också att ifall man drar kontrasten över 40 i THX/Proff-lägena blir det värre. Man vinner lite ljusstyrka men får mer fläckvis teckning av hudtoner. I Normal-läget fungerar det att dra kontrasten högre eftersom det direkt ökar ljusflödet. Å andra sidan har Normal-läget redan från början mer posterisering.

En udda bieffekt hos både 50VT20 och i mindre utsträckning 42G20, är att testmönster med vertikal luma burst, som vanliga upplösnings testmönster med flera, blir cyanfärgade. Luma Zone Plate på VT20 är till 2/3-delar cyanfärgad. Filtret igen? :)
Står bakom www.d65.se

#130 sirsado

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Postad 19 April 2010 - 09:15

En udda bieffekt hos både 50VT20 och i mindre utsträckning 42G20, är att testmönster med vertikal luma burst, som vanliga upplösnings testmönster med flera, blir cyanfärgade. Luma Zone Plate på VT20 är till 2/3-delar cyanfärgad. Filtret igen? :)

Har noterat liknande, fast jag tycker det ser rosa ut! Mest runt kanterna på skärmen, nästan som en "bård" runt om.

Ändå kul att det inte är sådan jätteskillnad mellan dem VT20 och G20. Förutom 3D då <_<

#131 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1063 inlägg

Postad 19 April 2010 - 10:04

Ändå kul att det inte är sådan jätteskillnad mellan dem VT20 och G20. Förutom 3D då <_<

Kul för dig kanske <_< Men tragiskt för marknaden. Med tanke på hur LX5090 pulvuriserar G20 på i princip allt så är det ju beklagligt om inte V20 kan ge Pioneer en match, åtminstone på vissa punkter. Det var så att säga det sista hoppet... :)

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#132 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 19 April 2010 - 11:17

Experimenterade med att mäta svärtan. VT20 är precis så att Hubble börjar flukturera och det snittar på 0,012 cd/m2 mot 0,018 på G20. Men detta gäller mätning på kolsvart IRE 0 testmönster.

Mäter jag på ANSI-checkerboard eller APL-mönster fick jag först alldeles för höga värden (typ 0,15 cd/m2) pga att ljuset från de vita rutorna når hubblens optik. Så jag skärmade av mätaren med en stor motljusskydd och mätte upprepade gånger.

Då är djupsvärtan ändå klart försämrad och mäter stabilt på 0,045 cd/m2 - en fyrfaldig försämring.

Antingen har filter och/eller glas problem med ljus sprids eller så finns det någon drivstyrning som dämpar bilden i kolsvart. Det lutar mot att jag pekar på glas/filter eftersom när jag mäter på små APL-mönster (AVS HD 709 är verkligen bra <_<) mäter Hubble runt 0,02 cd/m2. Inte alls samma ljusmängd men fortfarande IRE100 i bilden. Letterboxen blir också klart ljusare när det är en ljus scen i bilden.

Har ingen 5090 till hands men vill minnas att den inte dassar till sig sådär.
Står bakom www.d65.se

#133 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 19 April 2010 - 17:29

Tjahapp, får börja se fram emot 2011 då, för det verkar tydligt att 2010 inte kommer få mig att rubba min Pio 428 ur fläcken. <_<

Någon som vet om Z2 kommer senare i år?

#134 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 20 April 2010 - 15:22

Letterboxen blir också klart ljusare när det är en ljus scen i bilden.

Trist, det är något som jag förknippar med LCD, inte vad som ska vara marknadens bästa plasma.
Hoppas detta är ett måndagsexemplar, annars får man börja drömma om CES 2011, 6-9 januari... <_<

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#135 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 20 April 2010 - 17:27

Är inte detta en ganska unik situation i elektronikbranchen? Att en tillverkare (Pio) låg så långt före prestandamässigt att inte ens två år nyare modeller från konkurrenterna kan matcha.

Eller är det helt enkelt så att det bara var Pioneer som satsade på det som vi bildtokar här på Component anser vara det viktiga med en display, medan andra tillverkare satsat och fortfarande satsar på andra egenskaper?

Kan konkurrenterna inte rent tekniskt eller prioriterar de helt enkelt annorlunda?
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation