Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Vad händer 2017?

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 24 August 2017 - 21:29

Konstaterade just att det inte fanns någon sån här tråd för 2017, så nu skapar jag en; innan det är för sent! :)

Började med att leta upp tråden från 2016 för att citera mitt eget inlägg där.

Egentligen har jag inte planerat några nya grejer för 2016, men man vet ju aldrig.... :rolleyes:

Det kanske inte har så mycket med det här att göra, men det ser ut som att vi kommer att få (köpa) fiber i mitt område under det kommande året. Lite beroende på hur den installationen kommer att se ut så funderar jag byta ut min router mot en från Ubiquiti med flera separata AP, tycker att det funkar bra med den jag köpte för ett tag sen.

Fortsätter jag att köpa och lägga in filmer på servern i den takt jag gjort hittills så kommer lagringsutrymmet att ta slut igen, och nu är det slut på SATA-portar. Jag får fundera på om jag ska ha ett styrkort för fler diskar, extern lagring eller kanske byta ut hela servern mot något nyare.

Efter bytet av högtalare förra året har det blivit mer plats mellan dessa, vilket gör att jag skulle kunna ha en 4-5 dm bredare duk (bildbredd 204 cm nu). När jag köpte den duk jag har gick jag på 16:9 för att få stor bild jag fick plats med mellan högtalarna. Efter att ha haft den några år börjar jag fundera på om det inte vore roligare med en 2,35-2,40:1, ökar jag bredden med 4-5 dm så blir det ungefär samma höjd som jag har och därmed samma storlek på 16:9 bild. Å andra sidan kan man få en ännu större 16:9-bild, men jag börjar fundera på att de som anser att det en bättre känsla med större bild till film än nyheter. Å tredje sidan så är en del filmer 16:9 och det kanske kommer mer typ IMAX.... Det där är nog en sak som tål att diskuteras i en annan tråd kanske....

Sen fundera jag lite på hur jag skulle kunna förbättra ljudet bak, men med soffan mot bakväggen så känns det svårt att få till det.

Det här med fler kanaler och högtalare i taket känns inte som att det kommer att hända hos mig under 2016. Ska jag ha en processor (minst) i klass med den jag har så kommer den att kosta en hel del, sen ska jag ha fler högtalare och förstärkarkanaler. Det innebär en större kostnad än jag kommer att kunna ta nästa år.

Så, inget bestämt, men en del funderingar finns.... :rolleyes:

Det man kan konstatera är att saker inte händer så snabbt hos mig.... Om vi börjar bakifrån så känns det av ekonomiska skäl inte aktuellt med någon ny processor än på en stund, och att förbättra ljudet bak känns fortfarande lika svårt. Med de nya objektbaserade formaten för ljud så känns det som att dessa saker hänger ihop rätt starkt nu. Ingen idé att byta processor om jag inte skaffar en stort antal högtalare och slutstegskanaler till, och då kommer det att kosta jättemycket... Sen vet jag inte om det går att få in allt detta på ett vettigt sätt i det rum jag har. Inget av detta känns nu aktuellt för varken 2017 eller 2018.

Ny duk har det blivit, en Stewart ST130G3 116" 2,35:1, men det har jag redan skrivit om här. Mycket nöjd med den!

Styrkort för SATA-diskar har det också blivit, samt ett par diskar till; och det har redan skrivit om här.

Till sist så var det det här med fiber då.... I början av förra sommaren grävdes en plastslang ner från gatan till huset och i slutet av sommaren kopplades den ihop med en slang i gatan, sen hände ingenting... För ett par månader sen kopplades grejerna in hos flera grannar, men inte hos mig. Enligt en granne som pratat med dem fick de inte in fibern till mig, trodde skulle behöva gräva upp igen.

Men så i tisdags var de här och blåste in fibern och i dag monterades "tjänstefördelaren". Jag kopplade datorn direkt i den och beställde 100/100 från Ownit, som var igång på några minuter.

Tidigare har jag haft Telia VDSL 30 i koppar trådarna. det har tidigare legat på uppåt 25 Mbit/s ned och kanske 6-7 Mbit/s ned. Förra sommarn tog åskan dock "modemet" och med det nya har det aldrig blivit bättre än så här.

Telia LAN.png

Vid mätningen via Ownit 100/100 ser det lite roligare ut.

Ownit LAN.png

Mätningen ovan är gjord med kabel till datorn, med trådlöst så blir det så här.

Ownit WLAN.png

Med den gamla anslutningen var det ingen skillnad mellan tråd och trådlöst, det var inte där flaskhalsen var.

Min router kan köra 802.11ac, men det kan inte den AP jag har på undre våningen. Därför kör jag inte ac alls nu. Egentligen har jag väl inget behov av att köra snabbare på trådlöst, men lite sugen blir jag ju på att köpa den där routern och två AP med ac från Ubiquiti nu... :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2017 - 06:47

Inte hänt så mycket som jag ville, mest pga att sakerna jag vill ha hela tiden blir försenade :(

Får se om det blir en Sony 4K proj o UHD spelare under 2017, . . men det beror lite på om Trinnov kommer med sitt HDMI kort i år.

Annars får jag väl svälja stoltheten o skita i nytt HDMI kort o istället dra 2st HDMI kablar till projen.....blir billigare men jag gilla INTE att behöva göra det

#3 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2017 - 08:02

Har datorn du kopplat in bara 100mbit nätverkskort?

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2017 - 08:29

Nja, det tror jag inte... Mätningen gjordes Med MacBookPro 2016, och vad jag vet sitter det bättre grejer än så i den.

Bredbandsabonnemanget som jag valde är dock 100/100, så det ska det väl inte gå fortare än så? Får ungefär samma med min trådanslutna server och mina grannar har ungefär samma hos sig.

På den nedersta bilden så är det väl 802.11n som utgör begränsningen.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#5 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2017 - 12:09

Ja det är möjligt. Bbb brukar alltid ge lite strax över 100, typ 110-120mbit. Det där är nog låst via 100base-TX och inte mjukvara. Det är nämligen vad man får ut då :)