Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Netflix

• Vänligen logga in för att kunna svara
41 svar till detta ämne

#1 ZAC

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 19 October 2012 - 13:16

Testade Netflix nu när man kan prova på gratis till årets slut.
Körde på PS3 i biorummet och kvaliteten var helt acceptabel.
Smidigt och lättillgängligt om man vill slötitta på ngn äldre film.

Netflix får 3,5 av 5 möjliga :) av mig.

Ngn annan som testat nu när det är gratis?
Artificial intelligence normally beats real stupidity

#2 ProfessorB

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2012 - 13:21

Låter intressant. Hur får man reda på vilka filmer och serier som finns utan att registrera sig? Deras hemsida visar bara ett urval (hoppas jag).

#3 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

Postad 19 October 2012 - 15:59

Finns även nu i Apple TV sedan några dagar tillbaka, har ej testa än men det skall göras inom kort.
Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#4 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

Postad 22 October 2012 - 08:21

Har sett 2 filmer - 2 st. 90-talare - o ljud o bild var helt OK. Tar man sig tid att gå igenom arkivet finns där många guldkorn som är värda att ses igen.

#5 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 22 October 2012 - 08:38

Tycker tjänsten funkar bra med godkänd kvalitet, dock är jag besviken på utbuden, hade större förväntningar när dom annonserade att Netflix skulle komma till Sverige.

Har även provat Viaplay som har en del nyare filmer men även där väldigt tunt.

Jag kommer troligen behålla Netflix kontot även när det börjar kosta då det finns en massa gamla godingar att se och det är skönt att kunna dra på en film när man känner för det.

Personligen är jag beredd att betala ca 200-300kr/mån för en streaming tjänst där utbudet inkluderar alla nyheter etc dvs ett riktigt "Spotify for film". Dom tjänster som finns idag ligger nästan på TV nivå, dvs filmer som går på TV.

Redigerat av ZoomAir, 22 October 2012 - 08:42.

#6 pewe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

Postad 22 October 2012 - 08:45

Håller med, 200-300 i månaden, för en "filmens Spotify" är klart acceptabelt. Som det är nu är Netflix "trevligt" men ett ganska skralt utbud. Perfekt dock för de som inte sett så mycket och har mycket att ta igen.

Är det 79/månad Netflix kommer att kosta?

#7 askungen

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Postad 22 October 2012 - 09:29

Det ska visst gå att komma åt usa netflix med svenska kontot med en vpn tjänst. Chattade med netflix häromdagen och frågade om uppdateringar av film och serier och fattade det som att deras mål är att det ska bli betydligt innehållsrikare vartefter. Bara vänta och se. jag tycker att ljud och bild är klart okej både från LG bluray och sony tv apparna. För 79:- är jag nöjd.

#8 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 22 October 2012 - 09:57

79kr/mån är precis på gränsen för att jag kan tycka att det är värt att ha kvar Netflix kontot med det utbud som finns idag. Jag hoppas att dom ökar utbudet markant.

Gamla filmer är trevligt men så länge inte alla nyheter finns så förlorar det lite av poängen då man måste ha fler tjänster för att få dom nya filmerna.

Än så länge har ingen streamingtjänst för film övertygat mig. I funktion funkar dom flesta helt ok, men utbudet har mycket kvar att önska.

#9 askungen

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Postad 22 October 2012 - 10:17

79kr/mån är precis på gränsen för att jag kan tycka att det är värt att ha kvar Netflix kontot med det utbud som finns idag. Jag hoppas att dom ökar utbudet markant.

Gamla filmer är trevligt men så länge inte alla nyheter finns så förlorar det lite av poängen då man måste ha fler tjänster för att få dom nya filmerna.

Än så länge har ingen streamingtjänst för film övertygat mig. I funktion funkar dom flesta helt ok, men utbudet har mycket kvar att önska.

Ska nya filmer ingå får man nog räkna med helt annan kostnad,C-more filmpaket kostar ju avsevärt mer och är inte mycket bättre utbudsmässigt, de tar ju sekler på sig innan nåt nytt kommer.Och när de väl kommer så visar dom filmen 3 ggr dagligen i ett år eller nåt. Kolla bara transformers 3,den har de säkert sänt en miljon ggr nu.

#10 DrDeath

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 238 inlägg

Postad 22 October 2012 - 12:28

Har sett 2 filmer - 2 st. 90-talare - o ljud o bild var helt OK. Tar man sig tid att gå igenom arkivet finns där många guldkorn som är värda att ses igen.

Jag såg "Måndag hela veckan" igår, god gammal klassiker! :)

Annars håller jag med om att det klart vore värt 200-300kr (eller kanske tom. mer) i månaden för en tjänst där utbudet är "komplett" med både gammal och nytt vad gäller serier och framför allt film. Självklart ska både HD-bild och HD-ljud erbjudas.

Smått otroligt att det inte finns bättre tjänster än vad det faktiskt gör idag, har bla. HeadWeb som är rätt ok men som det är väldigt glest med intressanta nyheter på.

#11 Kribban

Spotifiare

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg

Postad 23 October 2012 - 07:28

Poängen med Netflix är just att det inte finns några nya filmer. Detta begränsas av film och TV-bolagen.

Vi är mycket nöjda med Netflix och framför allt barnen! Finns hur mycket som helst för dem och för mig och frugan finns det gott om TV-serier

#12 DrDeath

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 238 inlägg

Postad 23 October 2012 - 16:55

Det är väl ändå inte Poängen att det ska vara gammalt, utan snarare ett nödvändigt ont idagsläget? :huh:

I så fall är det ju bara att hoppas att det kommer en tjänst som har som poäng att kunna erbjuda ALLT till sina kunder, både gammalt och nytt till en rimlig kostnad, och med rimlig kostnad menar jag åt båda hållen...

Hur har ni gjort för att få det gratis fram till årsskiftet?

När jag reggade mig fick jag bara en gratis månad...

#13 Rilly

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 135 inlägg

Postad 23 October 2012 - 17:46

Hur har ni gjort för att få det gratis fram till årsskiftet?

När jag reggade mig fick jag bara en gratis månad...

Har man Spotify Premium fick man gratis året ut :)

#14 Kribban

Spotifiare

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg

Postad 24 October 2012 - 07:32

I så fall är det ju bara att hoppas att det kommer en tjänst som har som poäng att kunna erbjuda ALLT till sina kunder, både gammalt och nytt till en rimlig kostnad, och med rimlig kostnad menar jag åt båda hållen...

Kommer inte att hända så länge film och Tv-bolagen har den inställningen som de har (förutom HBO då) :(

Citat Netflix

jämförelser mellan Netflix och Spotify är förvisso smickrande men inte alls relevanta >>
rättighetsmarknaden för musik är helt annorlunda än den för film och tv >>
inom film & TV används fortfarande en fragmenterad modell - från början anpassad efter en regional TV-marknad >>
Men idag streamar allt fler tittare innehåll direkt via nätet, en självklarhet i vår värld!
Netflix flyttar ständigt gränserna när det gäller innehåll, och vi ser fram emot att se licensvärlden utvecklas i samma takt

http://www.dn.se/eko...d-tjansterna-at

Filmbolagen säljer rättigheterna till sina filmer i fem olika så kallade rättighetsfönster. Beroende på vilket fönster vod-tjänsterna köper sina rättigheter i, blir utbudet annorlunda. För att komplicera det ytterligare kan tjänsterna ha avtal i olika fönster med olika filmbolag, men generellt ser det ut så här:

• Första fönstret är när filmerna har premiär på bio. Då kan inga vod-tjänster köpa rättigheterna.

• Efter tidigast 3–4 månader släpps filmerna på DVD och Bluray. I detta fönster köper vissa vod-tjänster sina rättigheter. De kan då erbjuda relativt nya filmer, men får ofta betala per visning och tar då också betalt för varje ”uthyrning”. Filmerna försvinner sedan från utbudet när nästa fönster öppnas.

• 8–10 månader efter biopremiären säljs rättigheterna till betaltevekanaler, bara dessa kanaler får då visa filmerna. Kanalernas egna vod-tjänster kan då ha samma filmer i sina abonnemang, och eftersom rättigheterna är exklusiva hinner de då före andra abonnemangstjänster. Filmerna finns oftast tillgängliga under 12 till 18 månader, innan de plockas bort.

• Fjärde fönstret, då filmer traditionellt kommer på vanlig teve, öppnar 1–3 år efter biopremiären. Här köper många abonnemangstjänster sina rättigheter och kan då erbjuda stora kataloger med många, men inte helt färska, filmer.

• I det femte och sista fönstret, som öppnar 5–6 år efter biopremiären, anses filmerna av filmbolagen ha passerat de viktigaste fönstren, och blir tillgängliga för alla att köpa för en relativt låg summa.

Vod-tjänster som köper rättigheter i två fönster kan i och med tidsbegränsningarna ha luckor i serier av filmer.

Den nyaste och den äldsta filmen i en trilogi kan finnas, samtidigt som film nummer två saknas, då den befinner sig mellan två rättighetsfönster.

#15 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 24 October 2012 - 07:55

Verkar najs men inte riktigt det jag skulle vilja ha.
Vill ha en streaming tjänst som erbjuder stort utbud HD-filmer av god kvalité ur "fönster 2" för kanske 50 kr/styck (precis som hyr-BD mao) och sedan gradvis billigare filmer när man kliver upp på fönsterstegen, dvs 5+ år filmer för en tia eller så.

Kanske redan finns, om inte, varför inte? Ger ju mer marginal än att köra ut "fönster 2" på plastskiva.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE