Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Planera en dröm

• Vänligen logga in för att kunna svara
224 svar till detta ämne

#1 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 250 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 May 2015 - 22:39

Hej på er,

Då var det dags att börja planera en ca 17 år gammal dröm. Jag och frun skall bygga hus och jag har fått in ett biorum på ca 15 kvm. Rummet är 3,5 x 4,35 x 2,4m (BxLxH). Då vi gjort vissa kompromisser i huset så kommer inte bion bara vara mitt rum, det skall även fungera för som allrum för tv tittande (via proj), tv-spel, sällskapsspel, lego-byggande etc. men jag har full frihet att anpassar rummet för hemmabio. Ända kravet frun har är att det inte blir svarta väggar och tak, men mörkgrått funkar.

Jag har stort intresse för akustik och har lite förkunskaper inom ämnet från tiden så jag pluggade. Att plocka in en konsult känns lite för enkelt. Jag vill att rummet skall få växa fram genom en lärande process. Halva grejen med att bygga en egen hembio är ju själva byggandet, enligt mig. Jag har mätutrustning sedan tidigare och kommer bygga så mycket som möjligt av akustikåtgärderna själv.

Men självklart kommer jag behöva hjälp på vägen, därav en ny tråd på detta forum, och det kommer tyvärr bli en utdragen process då huset står klart först nästa sommar. Men kan inte hålla mig från att börja planera redan nu, kliar i fingrarna. SÅÅÅ KUL!

Rummet:

1. Samtliga väggar och tak måls i Lady Pure mörkgrå, olika nyanser på väggar och tak för trevligare känsla.

2. Bygger en frontvägg med lite reglar och spänt tyg ca 40-60 cm framför riktiga väggen. Ramspänd duk monteras på reglarna men samtliga högtalare får egna golvstativ.

3. Bakom tygväggen står Helmholtz absorbenter i hörnen.

4. Eftersom det kan uppstå reflexer mellan en vanlig duk och frontväggen så monteras absorbenter på större delen av frontväggen, eller hela?

5. Främre delen av rummet sidoväggar täcks med stående 1D diffusorer typ SMT AD30, QRD eller enkel böjd plywood (stående halvcylinder typ).

6. Bakre delen av rummets sidoväggar täcks med antingen SMT AD30 stående och liggande om vart annat, eller 2D QRD eller skyline etc.

7. Bakre väggens hörn sneddas av och packas med isolering samt stående glespanel för bredbandig basabsorbering men inte helt "död" yta. Mitten av bakväggen täck med samma som punkt 6. Samt en lös panel som kan ställas/hängas framför rummet ända fönster.

8. Taket enligt samma princip som för sidoväggarna.

9. Golvet får heltäckningsmatta.

Behöver jag sänka efterklangstiden i rummet görs det först genom att snedda av vinkeln vägg-tak med packad isolering. Räcker inte det så jämnt fördelade absorbentpaneler i rummet.

Vad tror ni om detta recept, är jag helt ute och cycklar???

Utrustning:

1. Då rummet inte alltid är helt mörklagt vid tittande så tänker jag mig en kompromiss och köra högkontrastduk och högtalarna (LCR) nedanför alt ovanför? Hade gärna tagit ljudtransparat duk men det kommer bli problem då det ibland är för ljust. Storlek ca 100" (ca 2,8-3m mellan ögon och duk)

Om jag skall ha högtalarna nedan/ovan duken så vore det bättre med 2,35:1 (ser dock mer serier än film)? Modell med justerbar ram?

2. Projektor med linsminne då det ska vara enkelt att växla mellan de olika formaten. För visst behöver man linsminne?

3. 2 st DIY push-pull subar av gjutrör för att minimera att vibrationer sprider sig i husstommen. Vertikal placering för att två ska få plats.

4. Alla högtalare kommer från böjran vara JmLab SIB (mina nuvarande) men planerar att uppgradera till Procella P5 eller MK sound 750 som LCR och dipoler bak. Klipsch RP160 LCR som ett budget alternativ.

5. Receiver min nuvarande Marantz SR-5006. Uppgraders när pengar finns.

6. Bluray Panasonic BDT220. Uppgraders när pengar finns.

7. Dator, idag en halvkass laptop.

8. AppelTv

9. Multirum lösning???

Multirum lösning

Det här är jag väldigt dålig på. Men vi kommer att ha en Tv i vardagsrumet och vill helst slippa massa olika elektroniklådor där, tänker att då jag har allt i bion så borde jag kunna nyttja den utrustningen. Samma sak om/när barnen får tv i sina rum. Vi har nätverkskabel draget i hela huset så jag funderar på om man kan nyttja den för en snygg enkel lösning. Vill att det ska bara så användarvänligt som möjligt. Behöver verkligen hjälp med denna punkt!

Oj vad långt det blev, men det var utgångsläget.

Tack
Niklas

Redigerat av niklasmagnus, 13 May 2015 - 15:21.

#2 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

Postad 10 May 2015 - 05:07

Det låter bra eftersom allt du räknar upp är åtgärder som kan vara relevanta i varje ljudrum, men det är omöjligt att säga vilka som i samklang passar just i ditt rum. Du kan mäta lite under tiden men jag skulle ändå rekommendera att du tar in en konsult. Du har ju redan gjort en grovplanering och på vilket sett skulle kunskapen, utvecklingen och byggandet minska av lite experhjälp?

Jag tror nämligen att det är nästan omöjligt att lära sig själv akustik över en ganska grundläggande nivå.

Men ska vi ge oss på grova generaliseringar så gillar jag konseptet live end /dead end.

Framifrån vill jag bara ha direktljud vilket betyder att jag försöker dämpa bort allt "ljudspill" ner till ca 100 hz. Under 100 hz vill jag att frontväggen istället ska supporta så att subbarna får lite draghjälp.

Bak i rummet vill jag ha diffusion och där har jag funnit att Svanås vinge funkar bäst av deras alternativ. Men för att inte basen ska rumbla runt i rummet så behövs det ordentliga basfällor här i bakre delen av rummet. I den bästa av världar så äter man upp nästan all bas under 100 hz här.

Detta är min melodi som jag oftast gillart men vad som passar ditt rum är omöjligt för mig att veta.

Allt har sin tid

#3 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 250 inlägg

Postad 10 May 2015 - 06:44

Det låter bra eftersom allt du räknar upp är åtgärder som kan vara relevanta i varje ljudrum, men det är omöjligt att säga vilka som i samklang passar just i ditt rum. Du kan mäta lite under tiden men jag skulle ändå rekommendera att du tar in en konsult. Du har ju redan gjort en grovplanering och på vilket sett skulle kunskapen, utvecklingen och byggandet minska av lite experhjälp?

Jag tror nämligen att det är nästan omöjligt att lära sig själv akustik över en ganska grundläggande nivå.

Men ska vi ge oss på grova generaliseringar så gillar jag konseptet live end /dead end.

Framifrån vill jag bara ha direktljud vilket betyder att jag försöker dämpa bort allt "ljudspill" ner till ca 100 hz. Under 100 hz vill jag att frontväggen istället ska supporta så att subbarna får lite draghjälp.

Bak i rummet vill jag ha diffusion och där har jag funnit att Svanås vinge funkar bäst av deras alternativ. Men för att inte basen ska rumbla runt i rummet så behövs det ordentliga basfällor här i bakre delen av rummet. I den bästa av världar så äter man upp nästan all bas under 100 hz här.

Detta är min melodi som jag oftast gillart men vad som passar ditt rum är omöjligt för mig att veta.

Kanske att någon konsult får göra ett besök i alla fall. Skadar ju inte och mindre risk att man lägger pengar på fel saker.

Vilken princip tänker du man skall användas föra att suga upp basen i bakre delen av rummet? Isoleringsfyllda hörn eller helmholtz?

Någon tanke på multiroom lösning?

#4 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 938 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 10 May 2015 - 08:22

Jag vill råda dig till att besöka mycket liknande projekt för att få en uppfattning om designval, ambitionsnivå och framförallt kostnad.
Om huset ska stå klart om lite över ett år, och rummet med det, så är det ganska normal planering/byggtid.

Tänk på ventilationen och placering av elektroniken. Kan du ha dem i ett angränsande rum och dra en rejäl kabelkanal så är det en stor fördel. Ska husets utrustning vara placerad här så är den i princip alltid på, och även digitalboxar alstrar värme.

Jag kör multiroom för både bild och ljud. Är begränsad idag till tre zoner för bild, där endast två av dem kan användas fullt ut samtidigt pga hur dagens receivrar är uppbygda. Nästa steg skulle bli en HDMI-marrix, men de blir ruskigt dyra om man behöver mer än 4 källor.
Ljud kör jag i sju zoner och är begränsad till 32...dit kommer jag aldrig nå. Sköts med ett styrsystem som från början var tänkt att bara hantera ett mediarum, men nu börjar det sköta det mesta i huset.

Om du tittar på mest serier, tv-sändningar och kanske spelar skulle jag välja en 16:9-duk, och då har du ingen användning för linsminne på projen.

Du skriver att rummet inte är ljuskontrollerat. Varför då?
Även om du har fönster i rummet så går det att få det ljuskontrollerat med automatisk mörkläggning. Det kostar en slant, men det gör en högkontrastduk också, och det hjälper ändå inte om man är sugen att se en film en solig dag.
Om det är internt ljus som lyser upp så går det att lösa med planering av belysningen och vilka ytor som reflekterar ljus. Det behöver inte påverka duken så mycket om en takspot riktar rakt ner i en svart bordsskiva i bakre delen av rummet exempelvis.

#5 Nattlorden

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 10 May 2015 - 09:51

Om du tänker göra något så här avancerat utan att kunna mörklägga helt, så är det lite av spik i foten.

Så, varför inte ha svarta draperier på gardinstång, så ni kan ha ett ljus rum när det används annorledes, men ändå mörkläggas tillräckligt till film?

Bio

Ino i32s, i16s center, 8x a2 surround, 4x a1 surround, infraY-6, Carlsson OA51LE & OA52.1½ FH & FW
Denon 2807 'pre-pro'. Ino cr80es. Rotel 1090, NAD 208, Marantz MM9000 power amps.  
Infocus IN80, Seymour AV CenterStage XD

Stereo

Ino pi60s-s, 8x LTS B1
Benchmark DAC-1, Pioneer DV-668AV, Krell Showcase,  Ino cr80s, Rotel 1090, 2x NAD 218

Tvrum

Ino piP, iP center, 8x a2 surround, infraX-4

Pioneer DV-668AV, Pioneer SC-LX73, Denon POA2800

#6 Nattlorden

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

Postad 10 May 2015 - 09:58

Hade valt en akustiskt transparent duk med din placering av den, så kan du sätta både högtalare bra och alla akustiska åtgärder du gör bakom kommer till sin rätt. Förstår inte vad du syftar på när du skiver att det ibland är för ljust?

Subarna skulle jag sätta på viktmatchade SD-fötter, så får du bra vibrationsavkoppling. Själv föredrar jag hörnplacerade basar, för att få maximalt stöd för dem, men det blir ju svårt med din valda princip. Jag hade hellre gjort fler lådor och givit mig bättre möjlighet att placera bra.

Bio

Ino i32s, i16s center, 8x a2 surround, 4x a1 surround, infraY-6, Carlsson OA51LE & OA52.1½ FH & FW
Denon 2807 'pre-pro'. Ino cr80es. Rotel 1090, NAD 208, Marantz MM9000 power amps.  

Stereo

Ino pi60s-s, 8x LTS B1
Benchmark DAC-1, Pioneer DV-668AV, Krell Showcase,  Ino cr80s, Rotel 1090, 2x NAD 218

Tvrum

#7 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 250 inlägg

Postad 10 May 2015 - 10:23

Jag vill råda dig till att besöka mycket liknande projekt för att få en uppfattning om designval, ambitionsnivå och framförallt kostnad.
Om huset ska stå klart om lite över ett år, och rummet med det, så är det ganska normal planering/byggtid.

Tänk på ventilationen och placering av elektroniken. Kan du ha dem i ett angränsande rum och dra en rejäl kabelkanal så är det en stor fördel. Ska husets utrustning vara placerad här så är den i princip alltid på, och även digitalboxar alstrar värme.

Jag kör multiroom för både bild och ljud. Är begränsad idag till tre zoner för bild, där endast två av dem kan användas fullt ut samtidigt pga hur dagens receivrar är uppbygda. Nästa steg skulle bli en HDMI-marrix, men de blir ruskigt dyra om man behöver mer än 4 källor.
Ljud kör jag i sju zoner och är begränsad till 32...dit kommer jag aldrig nå. Sköts med ett styrsystem som från början var tänkt att bara hantera ett mediarum, men nu börjar det sköta det mesta i huset.

Om du tittar på mest serier, tv-sändningar och kanske spelar skulle jag välja en 16:9-duk, och då har du ingen användning för linsminne på projen.

Du skriver att rummet inte är ljuskontrollerat. Varför då?
Även om du har fönster i rummet så går det att få det ljuskontrollerat med automatisk mörkläggning. Det kostar en slant, men det gör en högkontrastduk också, och det hjälper ändå inte om man är sugen att se en film en solig dag.
Om det är internt ljus som lyser upp så går det att lösa med planering av belysningen och vilka ytor som reflekterar ljus. Det behöver inte påverka duken så mycket om en takspot riktar rakt ner i en svart bordsskiva i bakre delen av rummet exempelvis.

Tack DF. 

Får lägga upp en efterlysning med 10 mil radie av Västerås. Borde väl täcka in rätt många =)

Ska lägga upp en bild på planlösningen, men har inte något direkt rum intill. Skulle ev kunna bygga in trappen för att ställa elektroniken där. Vent får nog anpassas efter behovet. 

Finns det någon receiver som kan hantera ljud & bild på fler än två zoner samtidigt?

Som sagt, vi ser oftare serier än film, (spel var en framtids grej då barn(et/en) blir lite äldre) men för att få rätta biokänslan så tror jag mer på att köra en 2.35:1 duk och justerbar ram/maskning för 16:9 anpassning. Samt OM högtalare står under/ovan så kommer de närmare bilden vid film då det annars skulle varit en svar rand mellan. 

Rummet kommer vara ljuskontrollerat då film och serier kollas (i alla fall när jag kollar =) ). Men samtidigt skall det fundera som allrum för tv-tittande (och ev tv-spel ) då kanske man inte vill ha det kolsvart. Där av min tanke med dukval, men det kanske funkar med vit duk också om man tänker till med placering av ljuskällorna. 

Om du tänker göra något så här avancerat utan att kunna mörklägga helt, så är det lite av spik i foten.

Så, varför inte ha svarta draperier på gardinstång, så ni kan ha ett ljus rum när det används annorledes, men ändå mörkläggas tillräckligt till film?

Som jag skrev ovan, vid film och serien kommer det vara mörklagt.

Bra idé och enkel idé med draperier. Hade tänkte mig en mer avancerad rullgardinslösning. 

Hade valt en akustiskt transparent duk med din placering av den, så kan du sätta både högtalare bra och alla akustiska åtgärder du gör bakom kommer till sin rätt. Förstår inte vad du syftar på när du skiver att det ibland är för ljust?

Subarna skulle jag sätta på viktmatchade SD-fötter, så får du bra vibrationsavkoppling. Själv föredrar jag hörnplacerade basar, för att få maximalt stöd för dem, men det blir ju svårt med din valda princip. Jag hade hellre gjort fler lådor och givit mig bättre möjlighet att placera bra.

När jag skriver "för ljust" så ANTAR jag att om det kommer in ströljus bakom en transparent duk så kommer den inte fungera. Men det är ett antagande, men då jag väldigt gärna kör AT duk så skulle jag gärna designa bort ev problem då jag planera rummet. 

Om du plockar bort helmholtzarna, hur skulle du lösa problemet med rummet egenfrekvenser?

#8 Nattlorden

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

Postad 10 May 2015 - 11:13

Okej, språkfråga kanske. För mig betyder mörklägga att inte släppa in ljus, jag syftade på att temporärt fixa till svarta väggar.

Helmholzarna kan väl stå någon annan stans? Bakhörnen t.ex.

Om du skall ha en permanent falsk vägg med duken i så har du väl ingen anledning till att ha ljust där bakom - där kan du göra så mörkt du bara vill. ( Jag har en vit och ganska blank center bakom min och jag har inte sett den genom duken. )

Bio

Stereo

Ino pi60s-s, 8x LTS B1

Tvrum

#9 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 938 inlägg

Postad 10 May 2015 - 11:14

Har du ett dödutrymme under trappan, så platsbygg ett rack där och ha elektroniken. Då kommer man kunna ha nytta av spillvärmen i övriga huset. Men bygg ett STORT. När du planerar in den elektronik du har idag, räkna med att det då endast ska vara fyllt till hälften.

Så här; men för elektronik istället för bastu?
http://1.bp.blogspot...068_2013827.jpg

Maskning på duk är betydligt mer kostsamt än ljudtransparant dukmaterial. Så om du tänker att skaffa 2:35-duk för att få högtalarna under duken, och spara in ljudtransparant för att istället maska om när ni mest kör 16:9-material låter bakvänt för mig. Men det kan ju finnas andra anledningar.
Eftersom rummet är relativt smalt i förhållande till takhöjden så blir det också en ganska liten 16:9-bild på en 2:35-duk.

Redigerat av DF, 10 May 2015 - 11:19.

#10 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 250 inlägg

Postad 10 May 2015 - 20:34

Okej, språkfråga kanske. För mig betyder mörklägga att inte släppa in ljus, jag syftade på att temporärt fixa till svarta väggar.

Helmholzarna kan väl stå någon annan stans? Bakhörnen t.ex.

Om du skall ha en permanent falsk vägg med duken i så har du väl ingen anledning till att ha ljust där bakom - där kan du göra så mörkt du bara vill. ( Jag har en vit och ganska blank center bakom min och jag har inte sett den genom duken. )

Jag kommer kunna få rummet mörkt när jag vill, dvs stänga dörren till ljus och öppen hall samt draperi/rullgardin framför fönstret. Men jag vill inte behöva göra det bara för att kunna kolla tv 4 nyheterna. Så frågan kanske är; hur ljust kan det få vara för bibehållen godkänd bild då ljus når rummet och ev duken?

HH funkar bra i bakhörnen oxå, men min tanke är att om man ska stoppa en rumsmoden så gör man det effektivast redan innan den hinner nå rummet. Alltså HH direkt intill sub. Men jag kanske tänker fel här? 

Sant, då jag inte har någon erfarenhet av AT duk så gjorde jag antaganden att de är väldigt känsliga för ev ljus bak ifrån. Men som du säger så kan jag ju göra det kolsvart bakom duken. Blir att köra på AT duk då det är de jag vill ha  :)

Har du ett dödutrymme under trappan, så platsbygg ett rack där och ha elektroniken. Då kommer man kunna ha nytta av spillvärmen i övriga huset. Men bygg ett STORT. När du planerar in den elektronik du har idag, räkna med att det då endast ska vara fyllt till hälften.

Så här; men för elektronik istället för bastu?
http://1.bp.blogspot...068_2013827.jpg

Maskning på duk är betydligt mer kostsamt än ljudtransparant dukmaterial. Så om du tänker att skaffa 2:35-duk för att få högtalarna under duken, och spara in ljudtransparant för att istället maska om när ni mest kör 16:9-material låter bakvänt för mig. Men det kan ju finnas andra anledningar.
Eftersom rummet är relativt smalt i förhållande till takhöjden så blir det också en ganska liten 16:9-bild på en 2:35-duk.

Vi hade först tänkt ha ett förråd under trappen men tog bort det för att kunna flytta biodörren längre ut från frontväggen ca 65 cm nu. Men det är helt klart ett alternativ att bygga igen trappen för att använda som elektronik utrymmet. Jag ska även kolla med husleverantören om det går att förbättra ventilationen i rummet på ett bra och "billigt" sätt. 

Nu blir det 16:9 AT duk, och DIY maskning när tid finns. Kan hålla med om att de lät lite bakvänt. 

Bifogat planritning på huset

Bifogad tummbild(er)

• planritning.jpg

#11 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 938 inlägg

Postad 10 May 2015 - 22:46

Angående duken, jag försöker inte övertyga dig åt något håll, utan få dig att väga in alla aspekter och ta rätt beslut efter dina mål och förutsättningar.
Hur ser övervåningen ut, vad är det rakt ovanför biorummet?

HH funkar bra i bakhörnen oxå, men min tanke är att om man ska stoppa en rumsmoden så gör man det effektivast redan innan den hinner nå rummet. Alltså HH direkt intill sub. Men jag kanske tänker fel här?

Om du tänker rummet som en simbasäng, och kastar en sten på en punkt som representerar där subben/subbarna står så kommer vågor från stenen att gå åt alla håll. Placerar du vågbrytare bredvid där du kastade stenen så kommer den inte att suga åt sig vågorna som går åt motsvarande håll, utan bara dämpa dem som träffar den. Vågen som går utmed rumslängden, slår i kanten på basängen och vänder tillbaka, absorberas inte av vågbrytaren förrens den har passerat startpunkten.
Väldigt förenklat så fungerar bastoner på liknande sätt.
Du kan altså inte få bort toner som anslår rumsresonanser innan de kommer ut i rummet.

Det där med hur mycket ljus man kan acceptera på duken innan man tycker det är obrukbart är en svår fråga. en del av dilemmat är att om du inte vill behöva släcka ner varje gång, så behövs en ljusstark projektor. Ingen projektor är bäst på båda svärta och ljusstyrka, så här blir det en kompromiss eller vägval: vad vill du optimera för, svärta eller ljusstyrka?
Men de flesta projektorer eller förstärkare har 12v-trigger. Dra ner rullgardinen med den så behöver du inte välja.

#12 Nattlorden

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

Postad 11 May 2015 - 06:26

Dessutom så om du har basarna placerade tillräckligt nära hörnet så kommer alla de tidiga reflexerna - framvägg, sidovägg, golv - att ligga i konstruktiv fas inom deras arbetsområde (antar delning vid 80Hz). Det är egentligen inte förrän efter att den första vågfronten passerat dig som du vill börja släcka ut den.

För att se på nyheterna el. dyl. så behöver man ju inte samma immersion som till film, så då gör det ju inget att man kan se rummet. Däremot till film vill man 'ju' bara se filmduken och inte ett dugg mer. Så har du draperier att dra för väggarna, så behöver du ju inte göra det när det skall ses vanlig tv, men när det skall vara en ordentlig filmkväll så.

Bio

Stereo

Ino pi60s-s, 8x LTS B1

Tvrum

#13 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 250 inlägg

Postad 11 May 2015 - 07:11

Ang dukformat så är det just input på andra synvinklar jag vill ha. Och en 19:6 är nog rätt väg att gå när jag tänker efter en gång till. 

Trodde jag hade koll på hur basvågor och HH funkar men man lär så länge man lever =). Så om man skall placera endast en elelr två HH så bör de stå i bakre hörnen för bästa absorberingsförmåga. Skall man har ytterligare HH så placeras de i främre hörnen.

När det gäller val av projektor så får jag nog besöka någon välsorterad butik och be dem dema olika projar mot varande med olika ljusinsläpp.

Nattlorden, tänker du dig att man har draperier framför alla väggar eller bara framför fönstret? 

#14 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 11 May 2015 - 16:16

Har inte hängt med i tråden efter första posten där du sa Lady Pure mörk på väggar och tak. Men vill du ha svärta är det en mycket bra början. Jag gjorde så, eftersom Mirage gjorde typ så, eftersom (om jag minns rätt) han gjorde så för att nikeb sa att det var bra, och sen gjorde så... ;-)

Om du dessutom väljer svart till taket så behöver du enbart drapera fönstren, lägga in en matta som äter ljus och "rätt" projje, så kommer du långt!

Och även om jag inte jobbat i närheten av Mirage & nikeb med belysningen, så funkar mitt rum utmärkt som TV/vardagsum också. Så länge man inte vill läsa en bok eller så. ;)

Men jag har inte läst fortsättningen så om målbilden ändrats så får du ha överseende med mitt inlägg.

#15 Ted

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 522 inlägg

Postad 11 May 2015 - 18:50

Grattis till ett spännande projekt!! Jag har precis blivit (mer eller mindre) klar med mitt som är byggt efter Svanå principen med hjälp av Matts. Jag kan försöka dela med mig av mina erfarenheter.

Dina dimensioner indikerar att du får stående vågor vid 39, 49 samt 71 Hz från längd, bredd samt höjddimensionerna (om inte någon av väggarna ger med sig, t ex om de är av gips eller trä. Jag rekommenderar dock att du använder en mätmick och REW för att verkligen kunna se och dokumentara hur rummet beter sig och vad dina modifikationer gör. Det är hopplöst att göra ändringar annars. Jag mätte till en start från ett hörn eftersom alla resonanserna exciteras just i hörnen, för att sedan finslipa från sweetspot. Risken om du bara mäter från sweetspot är att du missar viktiga frekvenser vid de andra platserna och får en väldigt snäv sweetspot.

Jag använder helmholtz resonatorer (HH) för att fånga mina axiella resonanser. Tänk på att att du behöver bygga en HH för varje problemfrekvens du är ute efter. Vid placeringen av dem är det enklast att spela en ton precis vid den frekvensen och gå runt och lyssna var det låter högst i rummet. Placera HH där! De axiella resonanserna (som är de kraftigaste) kommer att vara kraftigast nära de väggar som de härör från. Din resonans från rummets längddimension på 39 Hz kommer t ex att höras tydligast vid kortsidorna på rummet (ljudet studsar fram och tillbaka mellan kortväggarna). Du behöver inte placera HH i hörnet eftersom den enbart absorberar 39 Hz som går längs hela kortväggen. Det behöver heller inte ha någon betydelse om det är bakre eller främre väggen. Det är en stående våg som studsar fram och tillbaka du försöker tämja. (men lyssna efter först efter innan du bygger!)

Tänk på att desto lägre frekvens du vill absorbera desto större måste HH vara. Jag har en bakom min duk för att absorbera mitt rums lägsta resonans på 26 Hz, den är på 5300 liter! Jag började med en tygvägg, på reglar, men fick riva ned den och bygga en ordentlig HH som falsk vägg istället Jag byggde något mindre HH lådor för att ta andra resonansen från rummets längd som ligger på dubbla 26 Hz dvs ca 51 Hz som är placerade under den stora HH också bakom den falska väggen. Jag byggde först en på ca 500 L och den tog fint ned toppen vid 51 Hz. Trodde jag, istället dök det upp en ny vid 55 Hz. En andra HH av samma storlek tog hand om den. Totalt har jag 12 st HH i rummet.

Gällande placering av subbar kan du unvika första resonansen från långväggarna genom att ställa ut subben ca en tredjedel från långväggen längs kortsidan. Kör du med två subbar är det optimalt att de spelar mot varandra på vardera kortsida. Det var enda sättet för mig att få bort en stor dipp runt 40 Hz. Mycket jämnare basrespons efter att jag flyttade andra subben från framväggen till bakväggen, med placering mitt emot den första. (jag har flyttat runt mycket och mätt!)

Jag kör med Svanås wing moduler på väggar och tak. Wingarna har inte alls samma avståndskrav som vanliga diffusorer. Jag kan verkligen rekommendera Matts från Svanå, även om han kan vara frustrerande långsam på att svara på mail.

Gällande dukval kan jag förstå 16:9 om du nästan enbart ser serier och spelar spel. Scope-filmer blir dock total antiklimax i min värld. Har du filmintresse också hade jag rekommenderat scope och gått på en tillräcklig storlek för att 16:9 ska bli ok. Det är bara total känsla när projjen växlar till scope och man ser filmen i hela sin härlighet! Prova dukstorlek först hemma innan du bestämmer dig. Jag kör själv på en 3.3m bred duk på 3.5m avstånd. Det är smak och tycke, men jag hade inte velat ha det mindre.

Som sagt, kul projekt och lycka till!!