Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hur framtidssäker är min Oppo BDP-93

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1395 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 27 May 2016 - 21:46

Nåt jag funderat på, hur framtidssäker är min Oppo BDP-93 ?

Det verkar komma nya format då och då och jag använder den även som ren Cd-Transport och jag skulle tro att om jag ska byta spelare i framtiden pga av nya format så kommer jag lägga en lägre summa på just spelaren som har hand om filmen.

Och då kan det var aktuellt att skaffa en ren cd-transport, för CD skivor kommer jag spela ett bra tag till. Måste ju även byta  Hembiostärkare pga avsaknaden av de nya formaten som Dolby Atmos / DTS:X.

Någon som kan detta och kan ge fakta ?

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1735 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 28 May 2016 - 08:06

Varför kan du inte fortsätta använda den som CD-transport? Många CD-spelare har DVD mekanism. Det är bara riktigt dyr som har ren CD-transport tex Philips.

Jag förstår inte riktigt din fråga, vad vill du ha fakta på?

#3 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1395 inlägg

Postad 28 May 2016 - 09:38

Jag tänker på nästa format 4K Ultra HD Blu-ray som kommer blir nästa standard = måste byta spelare för att kunna se det (är jag fel ute här?)och jag är sådan att jag byter inte grejer så ofta som många andra (har tex. en 6år gammal Tv, som behöver bytas ja)  och eftersom CD-spelandet kommer fortsätta länge till i mitt hem så funderade jag på att köpa en lite bättre begagnad CD-spelare(de jag tittat på har inte DVD-mekanism) för att få en lite snabbare spelare än Oppon som är lite slö på att läsa in skivor. 

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#4 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2821 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 28 May 2016 - 10:18

Du har svarat ganska bra på dig egen fråga.
Fakta: Det har kommit ett nytt format i UHD, som kräver nya spelare.
(Även om de nya är bakåtkompatibla och spelar cd/dvd/bd/uhd)
Fakta: Du har en Oppo som kan spela cd/dvd/bd. Vill du kunna spela UHD så måste du köpe en ny spelare.

Så svaret på din fråga är att din Oppo är inte något framtidssäker om du vill spela UHD.
Men samtidigt (precis som Mr Jones säger) så kommer naturligtvis din Oppo inte vara sämre på någonting den redan kan idag i framtiden.

Om du sedan vill byta din Oppo mot en ren cd transport och en UHD spelare går det naturligtvis jättebra. Men funktionen att spela cd kommer finnas i UHD spelaren, så anledningen måste vara annan än just funktionen. Tex snabbhet, ljudkvalitet, design, fjärrkontroll, DAC, byggkvalitet eller något annat som du är viktigt för just dig och som motiverar en cd transport. :)

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#5 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1395 inlägg

Postad 28 May 2016 - 21:22

Det är just det att  det är svårt att veta hur lång tid det tar innan UHD kommer ut i bred skala. Tex på Videobutiken i byn (jag hyr en hel del film och i den finns både DVD och Blu-ray och sedan blir troligtvis DVD bortplockad och det blir  Blu-ray och 4K Ultra HD på hyllorna. Och det lockar inte att köpa en ny UHD spelare för en stor summa, jag tror det blir viktigast att välja en hyfsad bra TV och okej UHD. för filmtittandet ,om man som jag inte kräver det allra bästa bilden som är perfekt. En lite titt på vad som finns https://www.hembiobu...tra-hd-blu-ray/ så dröjer det ett tag innan det finns UHD spelare ifrån alla tillverkare, nu får man betala mycket för en Panasonic eller köpa den billigare ifrån Samsung som ser ut som en budget maskin. Så någon ny UHD kommer jag först köpa när det finns brett urval av maskiner och filmer och tills dess kör jag med Oppon, och sedan får det nog bli som colamannen skriver på slutet, för dem väger lite över i vågskålen. Stort tack för svaren.