Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hur hantera värmeutveckling i små rum

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#16 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 April 2017 - 17:05

Var Mitsubishi bara ett exempel, eller är just det märket bäst tycker du?

Mitshubishi ska, enligt en installatör i branschen, hålla överlägset bäst kvalité.

#17 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 07 April 2017 - 20:48

Jag är inte heller någon expert på området, utan svarar på tråden utifrån de erfarenheter jag har från mitt eget rum och bygge av en bekants skafferi(!). Skafferiet hade ett AC-aggregat som kylde luften inom utrymmet, och blåste ut överskottsvärmen i en annan del av huset. Nackdelen med att använda ett sådant system i ett biorum är att det väsnas ordentligt, och jag är väldigt tveksam till att det skulle räcka till för några personers kropstemperatur.
Den lösning jag gjort i mitt rum består av radialfläktar för till/frånluft, och har möjlighet att förflytta ca 3 kubik luft i minuten, vilket gör att jag skiftar luft i det nästan 30 m2 stora utrymmet tre ggr/timme. Det räcker för mig när det sitter i alla fall sex personer där inne, har inte provat maxgränsen. Fläktarna har en varvtalreglering med fem lägen, och jag har aldrig kört dem högre än läge 3.
När jag eldar i spisen i rummet därimot så har inte fläktarna antydan till chans att hänga med, temperaturen stiger fort.
Tilluften i mitt rum tas från uteluften (via klädkammare för att undvika kondens), så vid max luftutbyte kan jag aldrig få svalare temp än utomhus.

#18 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 07 April 2017 - 22:15

DF vore intressant att höra hur din lösning fungerar om du ställer in en eller två kupé fläktar på totalt ca 500-600 watt mitt på dagen då utetemperaturen är dom högst.

Om jag skulle göra något liknande så vet jag ändå inte hur jag ska kunna ta in så mycket uteluft utan att få kondensproblem.

Redigerat av niklasmagnus, 07 April 2017 - 22:16.

#19 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 08 April 2017 - 08:27

Om de ska bli drägligt inne i bion på sommaren om de är säg 25-30 grader ute så måste de ju till aktiv kyla annars blir de ju olidligt. Jag vet när jag bodde i lägenhet och körde projjen plus övrigt i många timmar då blev de olidligt varmt där inne iofs ingen kyla eller nått mer än fönsterventiler och mekanisk frånluft i badrum/kök.

Ventilation är ju ett måste då de blir rätt tråkig luftkvalite när man är ett par personer så frågan är ju var man placerar kylan? Man kan ju ha ett FTX aggregat för bion med kyla på tilluften där man även kan återvinna kyla om man har roterande värmeväxlare (frånluft svalare än tilluft). Sist jag installera nått sånt var de en komplett anläggning ifrån IV produkter med inbyggd kylmaskin och roterande värmeväxlare och eldrivet tillskottsbatteri fast de är dyrt men fina produkter.

Fast bra ventialtion plus en värmepump med kyla de tror jag ju är billigast sen som vissa säger kanske svårt att få till det så de inte blåser kallt på någon.....

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#20 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 08 April 2017 - 20:33

Normalt sett så ger en luftvärmepump bara kyla (eller värme) och är inte kopplad till ventilationen. 

Daikin hade dock en pump som tog in friskluft utifrån och sen värmde eller kylde den: https://www.polarpum...u-sarara-ftxr50

I mitt egna biorum så kör jag Mitsubishi Electric EF25VEH som jag valde först och främst för den var svart men den är tyst och trevlig annars. Kör den på ett splitaggregat så jag kan få tyst kyla i sovrummet också utan att ha flera utomhusenheter.
 https://www.polarpum...tric-ef25-svart

Även om man inte har elektroniken inne i rummet så kommer 3-6 personer ganska snabbt att värma upp rummet mer än en normal ventilation kan kyla ner. 

För mer professionella installationer så finns kylbatterier som kopplas på tilluften men då blir det hel andra prisklasser på installationen. 

Den Daikin hade ju varit sjyst att ha, dock tokdyr.

Den svarta modellen har jag också kikat på men den specar 21 dB(A) på tyst läge vid kyla. Den tystaste jag hittat är en golvmodell som specar 20dB(A). Men då är nog din ett bättre val, 1 dB gör verken till eller från skulle jag säga. Måste funderar lite på placering dock. Kommer även behöva sätta in ett friskluftdon då spaltenventilen i fönstret blir svår att nyttja då man har tät mörkläggningsgardin.

Tar gärna emot idéer för placering av fläktenheten och friskluftdon.

#21 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 09 April 2017 - 17:01

Kom på att jag glömde länka till bild på rummet. Ignorera pilarna för det är ett dålig idé.

Soffan står framför fönstret och duken på motstående kortvägg. Jag tänker mig att ändra placering av frånluftdon så den hamnar ca 0,5-1 m framför fönstret och sedan installerat tilluftdon framme vid duken. Fönsterspalt ventilen hålls alltid stängd. Genom att göra så här undviker man kalldrag vid soffan.
Tilluften kan antingen dras rakt genom ytterväggen eller i taket med rör via kattvinden, då finns möjlighet att även sätta in en ljuddämpare. Det som oroar mig med tilluft via taket att det kan bli kondensproblem med det långa röret????

Placering av AC, två förslag. 1. Bakom till höger om soffan monterad på kortväggen. Skjuter då över soffan.
2. Framme vid duken på långväggen. Skjuter mot dörren.

https://mobil.byggah...=1&d=1490988923

Redigerat av niklasmagnus, 09 April 2017 - 17:03.

#22 niklasmagnus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 10 April 2017 - 14:49

har kontaktat en ventkille i stan nu som får komma och titta nästa vecka. Han var mer inne på att ventilera bort värmen och gärna med någon värmeväxlar apparat ex: Mitsubishi vl100. Tyvärr låter den för mycket, 37 dB(A) vid högsta läge för flöde på 105 m3/h så den går bort. 

https://mitsubishivi...tilation-vl100/

Ventkillen sa även om man bara ventilerar finns risk att man måste ha på sig vinterjacka under vinterhalvåret om den inte går att styra på något smart sätt. 

Skall man ventilera bort värmen så bör man med fördel värmeväxlar på smällkalla vintern för att inte elda för kråkorna, medan på sommarn vilja ha in så kall luft som möjligt. 

Men det finns ju värmeförflyttare med tempsensor, med ljudnivå ca 20db(A) på 3m avstånd och kan flytta ca 30m3/h. Skulle man sätta en vid projektorn och en vid elektroniken så kanske det räcker och tilluft utan värmeväxlare???  :blink: Då fläktarna styrs av temp sensor så borde det även kunna funka på vintern.