Jag har konstaterat att det finns ett flertal här med goda kunskaper om datorer och nätverk, så jag gör ett nu ett försök med en fråga om mitt nätverk hemma.
För ungefär 1,5 år sen bytte jag ut min router/accesspunkt D-Link DIR-655 mot en Linksys WRT1900AC. Den senare har på många sätt varit betydligt bättre, både stabilare och snabbare. Jag är dock inte riktigt nöjd med täckningen på det trådlösa nätverket och funderar därför på att komplettera med en accesspunkt.
Mitt hus är inte så stort, c:a 6,7x7,6 m, 1,5 plan med källare, boyta 105 m2. Huset är byggt i trä med reverterad fasad (mycket trä i väggarna, byggt 1938).
På övervåningen har jag ett "kontor" vid ena gaveln där jag har min server och även haft routern. Det har gett bra mottagning på övervåningen och i vardagsrummet rakt under, men sämre i köket diagonalt under.
För ett tag sen flyttade jag routern till en placering i taket i vardagsrummet. Det gav bättre mottagning på undre våningen, men dåligt i sovrummet diagonalt över. Oavsett placering har jag förvånansvärt bra mottagning i källaren.
Allt som står still är anslutet med kabel och eftersom jag bor själv är det inte många trådlösa klienter igång samtidigt. Normalt handlar det om en bärbar dator, en surfplatta och en telefon. Ibland är en mediaspelare för musik (SB Radio) ansluten trådlöst.
Det jag funderar på nu är att flytta tillbaka routern till kontoret och montera en accesspunkt i taket i vardagsrummet, kabel finns redan dit. Frågan är då vilken jag ska välja?
För att den ska vara någorlunda modern så känns det som att det bör vara en med 802.11ac. Eftersom jag inte har många klienter eller laddar ner stora filer trådlöst så känns det viktigare med bra räckvidd än hög hastighet, men de kanske hänger ihop?
Eftersom routern är en Linksys så har jag tittat lite på t.ex. LAPAC1200 och LAPAC1750, och eftersom det finns en koppling till Cisco även deras WAP371. Är någon av dessa ett bra val? Måste jag ha en som kostar så mycket?
När man söker information om accesspunkter är ett märke som ofta kommer upp Ubiquiti, och då nämns gärna modellen Unifi AP-AC. Den kostar dock rätt mycket och frågan är om jag behöver en så dyr för att få lite bättre täckning för några klienter? Ubiquiti har en lång rad andra modeller, någon av dessa kanske kan vara lämpliga?
Samtliga länkar ovan går till Dustin då det är där jag brukar handla datagrejer och det var enkelt att leta fram dem där.
Tacksam för alla tips om dessa eller andra lämpliga produkter för att få ett bättre trådlöst nätverk.