Som jag nämnt ovan i tråden har jag börjat bli mer och mer sugen på en projektor, och jag skrev även att jag skulle på mässa i Alingsås. När jag var där tittade jag lite extra på projektorer och dukar, men det är svårt att jämföra på en mässa då det är leverantörerna som visar sina grejer. Jag fastnade lite extra för Epsons TW-3600 som jag tyckte hade väldigt fin bild, vettiga menyer och inställningar samt bra garantier; till ett pris jag kan tänka mig.
Nästa svåra fråga är det här med dukar och jag trodde i min enfald att man kunde köpa en duk för några tusen.... Efter att ha pratat med folk och läst bl.a. här på Component har jag förstått att det ska vara en särskild sorts dukar för att det ska fungera bra i ljusa rum med ljusa ytor, men att det ändå handlar om många kompromisser. Just det här med ljusa ytor har jag förstått är ett stort problem och har börjat ställa in mig på att måla taket i en mörkare färg samt kanske en mörkare tapet.
I måndags e.m. hade jag möjlighet att åka till Hembioconsult för att titta på lite grejer och försöka förstå lite bättre vad det är för skillnad på dukar och vad det finns för möjligheter. Det blev ett två timmar långt besök som var mycket intressant och givande på många sätt, men jag åkte därifrån tomhänt. Lennart visade dukar och satte griller i huvet på mig!
När man fick lämpliga scener visade för sig var det inte något större problem att se skillnad på en React-duk och en "vanlig" (en ändå inte billig Grandview). Sen gick vi även in och tittade vad en VW-90 presterade på en vit Stewart-duk i ett mörkt rum.....
Jag berättade lite om mina planer på att göra rummet mörkare och fixa gardiner för mörkläggning, Lennart undrade om jag inte kunde ha en ramspänd duk istället. Jag menade att det inte gick för min möblering. Lennart undrade om det inte var dags att löpa linan ut och göra om vardagsrummet till ett bio- och hifi-rum, och jag började allvarligt fundera på vad han sa och hur jag skulle kunna göra det. Jag inser ju att på en motordriven duk så betalar man för en aluminiumlåda, en motor och ett system med vajrar som sträcker duken. Saker som egentligen inte gör bilden bättre, man får alltså bättre bild för pengarna med en ramspänd duk. Dessutom gillar jag inte kompromisser, även om budgeten gör att man alltid måste göra vissa. Lennart undrade om jag inte kunde rationalisera bort TV:n helt från platsen mellan högtalarna, men jag vill nog ha den där.
Så nu har jag funderat lite, kommit på lite idéer och skulle gärna vilja ventilera dem med er här. Jag vore väldigt tacksam om någon ville ge mig lite tips om hur jag kan få till ett snyggt rum med bra ljud och bild. Nedan följer lite bilder på hur rummet ser ut och lite av mina tankar.
Den första begränsningen är min stereobänk. Det är kanske lätt att säga att jag ska kasta ut den och köpa något annat. Jag ritade dock den själv en gång i tiden och en kompis byggde den i massiv björk åt mig så jag har lite svårt att göra mig av med den. Dessutom är det en rätt praktisk och stadig förvaring av grejer. Förr när det stod en bakproj. som precis passade i mitten såg det väl rätt bra ut, men nu blir det bara konstigt. Bänken känns mer och mer som en begränsning och jag funderar nu på att bygga om den lite.
Min tanke nu är att kapa ner "tornen" på sidorna så att de bli lika höga som centern om den stod direkt på i mitten. Skivspelaren får ta plats på ett par konsoler på väggen och slutstegen någonstans vid sidan om. Då skulle det gå att få in alla apparater i facken som blir kvar, i skåpen med trädörrar står det LP-skivor.
Nu gör jag en "sidbrytning" och fortsätter i nästa inlägg.