Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Lyngdorf MP-50

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 18:36

Jag fick rätt nyligen syn på den här, men den verkar funnits ute något år. Vad jag kan se så fanns det ingen tråd, så jag startar en nu. :)

Om jag förstått det rätt är Lyngdorf MP-50 den första surroundprocessorn från Lyngdorf. De har däremot jobbat mycket med rumskorrigering tidigare i sina tvåkanalare och har ett eget system som heter RoomPerfect. Ett system som jag aldrig hört själv, men jag vet att en kompis gjort det på en demo och var väldigt imponerad. Läser man runt lite verkar systemet få väldigt bra omdömen.

Så här ser den ut.

MP-50 fram.png

Råkade posta innan jag var klar med inlägget, men jag fortsätter i ett nytt! :)

Edit: Bildlänk funkade inte längre så jag tog en bild från HiFI-klubben och laddade upp här.

Redigerat av Mirage, 18 February 2018 - 11:01.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#2 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 01 February 2018 - 18:54

Baksidan ser ut så här:

MP-50 bak.png

Och så en specifikation:

TECHNICAL DETAILS

Decoding:
Dolby® Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES Discrete 6.1, DTS ES Matrix 6.1, DTS 96/24, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, DTS:X, AURO-3D®
Post processing:
Dolby surround, AURO-MATIC®, Auro 2D, DTS NEO:X, DTS Neural:X, movie, game, music, stereo, party
Audio inputs:
8 x HDMI™ (≤192kHz/24bit), 1 x AES/EBU S/P-DIF input (≤192kHz/24bit), 3 x S/P-DIF coaxial inputs (≤192kHz/24bit). 4 x S/P-DIF optical inputs (≤96Hz/24bit), 1x USB audio input (≤192kHz/32bit) , 1x XLR mic. input for calibration
Audio outputs:
16 x XLR analog outputs (5.0 Vrms), 1 x SPDIF coax digital zone output (fixed 96kHz/24bit)
Video inputs:
8 x HDMI™ (HDCP 2.2), Accepts 3D, 4K UHD & HDR10
Video outputs:
2 x HDMI™ (HDCP 2.2), 1 x HDBaseT™, Upscaling of all video to 4K ultra high definition, No downscaling of 4K video
Media player:
Internet radio (vTuner), Spotify connect, DLNA Support, Airplay
Optional module:
DCI-compliant digital AES/EBU input for movie servers
Placement options:
Rack mount and freestanding
Dimensions (H x W x D):
14.7 x 45.0 x 37.0 cm, 5.8 x 17.7 x 14.6 in
Weight:
7 kg / 16.5 lbs

Det man kanske kan sakna är analoga ingångar, om man t.ex. vill koppla in sin gamla grammofon.

Beroende på vad man ska använda för slutsteg så kan man kanske även sakna obalanserad utgångar.

Vill man läsa mer på tillverkarens webbplats så kan man göra det här.

Det mest omfattande testet jag hittat är från Widescreen Review och det kan man läsa här (PDF).

Ett mer privat test kan man läsa på AVSForum här, och på samma forum finns även en lång tråd.

Jag tycker att det ser ut som en väldigt intressant och snygg apparat. Priset i är 114 900 kr, och det är ju väldigt mycket pengar. Hamnar väl lite mellan AudioControl Maestro M9 och Trinnovs enklaste modeller.

Någon som känt, klämt och kanske t.o.m. provlyssnat? :)

Edit: Bildlänk funkade inte längre så jag tog en bild från HiFI-klubben och laddade upp här.

Redigerat av Mirage, 18 February 2018 - 11:04.

#3 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 18:55

Det skulle vara intresant att se hur HDMI-växeln på denna fungerar. Det verkar vara svårt för många dyrgripar att få rätt. Det minst intressanta att det inte går att använda alla kanalutgångar samtidigt.
Jag hörde aldrig TCS när TACT hade den, men jag misstänker att denna borde bygga på en utveckling av den rumskorrigeringen.

Redigerat av DF, 01 February 2018 - 18:58.

#4 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 01 February 2018 - 19:01

Ja, det här med kanalerna förstår jag inte riktigt... Det står att den har 16 kanaler, men sen att man bara kan använda 12?

Det räcker kanske till att köra 7.1.4, men en del vill kanske ha mer. Hur har de tänkt här?

Det enda jag hört från Lyngdorf är en TacT förstärkare som en kompis hade till sina B&W 802D. Den kombinationen lät väldigt bra, men det var utan RoomPerfect.

#5 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 February 2018 - 14:45

Jag hade en Tact TCS till låns några veckor. Den lät bra, kanske bättre än den Lexicon MC12 jag senare köpte, men 

den var tyvärr inte stabil vare sig i hård eller mjukvara.

Man kunde köra samma mätning/programmering flera gånger i följd och få olika resultat ljudmässigt och det kunde skilja rejält.

Den hade ett switchat nätaggregat som ibland behövde justeras spänningen på för att TCS skulle starta osv.

Den var snygg, lät bra men var tyvärr för instabil för att jag skulle vilja lägga så mycket pengar på den.

Nu betyder ju förstås inte det att denna Lyngdorf är likadan men det är nog något jag skulle kontrollera noggrant innan jag köpte den.

Mvh,

Ingvar

#6 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 777 inlägg

Postad 03 February 2018 - 11:25

Baksidan ser ut så här:

mp50-back.jpg

Och så en specifikation:

TECHNICAL DETAILS

Decoding:
Dolby® Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES Discrete 6.1, DTS ES Matrix 6.1, DTS 96/24, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, DTS:X, AURO-3D®Post processing:
Dolby surround, AURO-MATIC®, Auro 2D, DTS NEO:X, DTS Neural:X, movie, game, music, stereo, partyAudio inputs:
8 x HDMI (≤192kHz/24bit), 1 x AES/EBU S/P-DIF input (≤192kHz/24bit), 3 x S/P-DIF coaxial inputs (≤192kHz/24bit). 4 x S/P-DIF optical inputs (≤96Hz/24bit), 1x USB audio input (≤192kHz/32bit) , 1x XLR mic. input for calibrationAudio outputs:
16 x XLR analog outputs (5.0 Vrms), 1 x SPDIF coax digital zone output (fixed 96kHz/24bit)Video inputs:
8 x HDMI (HDCP 2.2), Accepts 3D, 4K UHD & HDR10Video outputs:
2 x HDMI (HDCP 2.2), 1 x HDBaseT, Upscaling of all video to 4K ultra high definition, No downscaling of 4K videoMedia player:
Internet radio (vTuner), Spotify connect, DLNA Support, AirplayOptional module:
DCI-compliant digital AES/EBU input for movie serversPlacement options:
Rack mount and freestandingDimensions (H x W x D):
14.7 x 45.0 x 37.0 cm, 5.8 x 17.7 x 14.6 inWeight:
7 kg / 16.5 lbs

Det man kanske kan sakna är analoga ingångar, om man t.ex. vill koppla in sin gamla grammofon.
Beroende på vad man ska använda för slutsteg så kan man kanske även sakna obalanserad utgångar.

Vill man läsa mer på tillverkarens webbplats så kan man göra det här.

Det mest omfattande testet jag hittat är från Widescreen Review och det kan man läsa här (PDF).

Ett mer privat test kan man läsa på AVSForum här, och på samma forum finns även en lång tråd.

Jag tycker att det ser ut som en väldigt intressant och snygg apparat. Priset i är 114 900 kr, och det är ju väldigt mycket pengar. Hamnar väl lite mellan AudioControl Maestro M9 och Trinnovs enklaste modeller.

Någon som känt, klämt och kanske t.o.m. provlyssnat? :)
Denna maskin skulle jag passa mig för, den har gamla hdmi kretsar och går inte att uppgradera och de är inte intresserade av det heller. Påminner mycket om Macintosh 160 som lider av samma problem. Att köpa en processor för dessa pengar som inte är modul uppbyggd och möjlig att uppgradera känns inte helt rätt. Skulle titta på en Storm Audio ISP den är magisk och har allt du behöver, samt bättre ljud. http://www.extremesh...isp-3d-16-elite

https://www.stormaud...3d16-elite.html

Redigerat av Darklord, 03 February 2018 - 11:27.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#7 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 03 February 2018 - 11:43

Låter ju inte bra om de haft sådana problem. När jag läser om Lyngdorf överlag så verkar det vara just deras rumskorrigeringssystem som framhålls, för att vara både bra och enkelt att använda. Om man då får olika resultat så verkar det ju inte så bra....

Om sedan nätaggregatet inte funkar bra så är det förstås inte heller så bra. Om man plöjer genom den där långa tråden på AVSForum kan man kanske se om det är någon som haft de här problemen med MP-50.

Jag läste som sagt nyligen om den här och tyckte mest det var kul att starta en tråd, det finns ju om en hel del liknande produkter. Det känns i dagsläget väldigt tveksamt att jag skulle lägga ett sexsiffrigt belopp på ett försteg. Om jag ska byta så siktar jag nog mera i nivå med t.ex. Arcam eller Anthem, vilket jag tycker är mycket pengar det med. Det är dock intressant att läsa även lite dyrare apparater och fundera på om det kanske skulle kunna vara värt att lägga till pengarna för en sådan.... :)

Jag funderar en del på hur jag ska göra med försteg och framtiden... Nu har jag en Meridan G68ADV som jag köpte begagnad 2010 (ursprungligen från 2004) och senare kompletterade med HD621. Funktionen har varit väldigt stabil, inga buggar eller andra konstigheter. Det som hänt var att nätdelen gick sönder, men det har ju varit ett utbrett problem hos Meridian. Hos mig tog det tyvärr med sig mina högtalare då..... :(

En sak som jag funderar på är om det finns någon anledning att byta försteg så länge jag bara kör 5.1? Meridian låter fortfarande jättebra till det, och till musik två kanaler. Funderingen då är ju om ett nyare försteg med en modern rumskorrigering kan göra detta så mycket bättre.

Nästa steg är ju att fundera över nya format för filmljud, men då drar det sig ett antal högtalare och slutsteg till. 6-8 kanaler till för kanske 10 kkr per kanal, som jag inte ens vet om det går att få till bra i mitt rum...

Ja, mycket att fundera på och det senare hör kanske inte till den här tråden egentligen. Lyngdorf MP-50 verkar som en intressant apparat när man läser om den, men det är ju inte säkert att den verkligen är det. 

#8 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 18 February 2018 - 15:15

Denna maskin skulle jag passa mig för, den har gamla hdmi kretsar och går inte att uppgradera och de är inte intresserade av det heller. Påminner mycket om Macintosh 160 som lider av samma problem. Att köpa en processor för dessa pengar som inte är modul uppbyggd och möjlig att uppgradera känns inte helt rätt. Skulle titta på en Storm Audio ISP den är magisk och har allt du behöver, samt bättre ljud. http://www.extremesh...isp-3d-16-elite

https://www.stormaud...3d16-elite.html

Om man läser på HiFi-klubbens webbplats nu så verkar det som att ett nytt HDMI-kort är på gång, även om den inte är moduluppbyggd. Längst ner på sidan så står det:

MP-50 finns i svart aluminiumfinish. Uppgradering till HDMI 2.1/eARC/18 Gbit/s väntas ligga klar för köp någon gång under 2018.

Vill man köpa en begagnad Storm Audio ISP så har jag sett att det finns en här, med tillhörande slutsteg. :)