Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Dags att gå digital. Hur koppla?

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 30 September 2019 - 18:41

Hej alla kloka. Efter att ha levt i den analoga kopplingens värd i alla år så ställer de nya 4k formaten mig inför frågan om jag inte måste gå över till ett bioförsteg med HDMI. Sen oppo lade ner är det ont om spelare som stödjer alla formaten och har ljudet ut analogt i 5.1.

Men med HDMI så finns det ju en massa andra saker att tänka på som ni kanske kan upplysa mig om.

Kan jag göra så här:

Koppla bild från 4k spelare till HDMI-växlare och sedan vidare till projektor. Detta bör ske via HDMI 2.0 och supporta hdcp 2.2 (spelare, växlare och projektor)

Koppla ljudet från 4k-spelaren genom en annan HDMI out till försteget (primare sp 32hd) som bara har HDMI 1.4. 

Koppla en HDMI från försteget till HDMI-växeln.

Skulle jag med detta kunna få bilden via HDMI 2.0 direkt upp till projektorn och ljudet till försteget?

Försteget kanske också skickar vidare bilden via HDMI out så det blir knas i växeln med en automatisk växlare. Kanske behövs en manuell väljare i HDMI växeln.

Kan det funka eller blir det knas med kopieringsskydd eller liknade.

Jag känner mig helt nybörjare på detta så HJÄLP!

mvh nikeb

Allt har sin tid

#2 mickejohansson

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg

Postad 30 September 2019 - 19:55

Tjena. 

Låter som en HDFury skulle funka för dig. Där kan du splitta HDMIn till 1.4 + 2.0. 

https://www.hdfury.c...uct/integral-2/

#3 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

Postad 30 September 2019 - 21:14

tack intressant......får kolla mer på den. Någon som testat? Funkar det så bra som det låter?

Allt har sin tid

#4 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

Postad 30 September 2019 - 22:04

Såg att på flera 4k spelare så har de dubbla HDMI ut varav ena står audio out. Jag gissar att den då kan skicka bil via HDMI 20till projje och sedan bara ljudet via HDMI 1.4 till försteget. Är det rätt tänkt?

Allt har sin tid

#5 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 940 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 07 October 2019 - 14:35

Såg att på flera 4k spelare så har de dubbla HDMI ut varav ena står audio out. Jag gissar att den då kan skicka bil via HDMI 20till projje och sedan bara ljudet via HDMI 1.4 till försteget. Är det rätt tänkt?

Stämmer bra, så väljer du en sådan så blir det enklast.

#6 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 17 October 2019 - 13:04

Det som kan jävlas är synk mellan ljud och bild samt kopieringsskyddet som är känsligt i 4k. Så det är inte självklart att det fungerar. Hdfury fungerar fint men även där gäller det att klpa rätt modell 😄

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#7 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

Postad 16 November 2019 - 08:14

Jag blir lite förvirrad av att läsa om HDFury.

Darklord vad menar du med att köpa rätt modell?

Jag har nu ändrat mig lite och vill bara följande:

Splitta HDMI 2.0 från oppo 205 till projektor (4k HDMI 2.0 hdcp 2.2) och till en liten 7" skärm med HDMI 1.4 samtidigt.

Det var så mycket röriga inställningar men fattade jag det rätt att den också kan automatiskt detektera rätt inställningar?

Så om jag ansluter HDMI 2 in och en HDMI 2 och en HDMI 1.4 ut till rätt utgång så ska det funka automatiskt?

Är det så enkelt eller måste man koppla in datorn?

Tack för hjälpen.

nikeb

Allt har sin tid

#8 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1775 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 21 November 2019 - 08:28

Jag blir lite förvirrad av att läsa om HDFury.

Darklord vad menar du med att köpa rätt modell?

Jag har nu ändrat mig lite och vill bara följande:

Splitta HDMI 2.0 från oppo 205 till projektor (4k HDMI 2.0 hdcp 2.2) och till en liten 7" skärm med HDMI 1.4 samtidigt.

Det var så mycket röriga inställningar men fattade jag det rätt att den också kan automatiskt detektera rätt inställningar?

Så om jag ansluter HDMI 2 in och en HDMI 2 och en HDMI 1.4 ut till rätt utgång så ska det funka automatiskt?

Är det så enkelt eller måste man koppla in datorn?

Tack för hjälpen.

nikeb

Det kan troligtvis fungera direkt men var beredd på att kunna koppla upp datorn.

För dina behov behöver nu är en Intergral2 eller Vertex. De konfigureras via USB-porten som även strömförsörjer. Har själv en Integral2 med två 4K källor och en 4K projektor och en 1080P förstärkare.

Tänk på att båda skärmarna får HDR signal om du skickar in det till den. Vill du ha HDR=>SDR konvertering behöver du en Diva.

Går du på Vertex2 tror jag du kan koppla upp via ett webgränsnitt. Har inte riktigt koll där.

Du behöver läsa bruksanvisningen ett par gånger för att hänga med ställa lite frågor. Finns väldigt bra forum och chat med svar.