Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Teknik = Kul eller tråkigt?

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 March 2018 - 17:12

Har tänkt på det här rätt länge nu, men vet ärligt talat inte hur man ska ta itu med det hela...

Jag har länge varit intresserad av bild i allmänhet, och för att förstå bild måste man också läsa på om det. Det är med lätthet som jag kan rabbla upp skillnaderna mellan olika färgomfång, färgrymder, färgundersamplingar, vitpunkter och allt vad man nu vill komma på. Men själva tekniken i fråga är ju egentligen rätt tråkig kan jag tycka. Helst av allt vill jag ju bara ha en bra bild, men vägen dit är som bekant inte särskilt enkel. Och lite samma sak kan jag känna att det blir med datorer. Jag vill ha vettig prestanda och därför har jag läst på en del om vad som är värdigt, men i slutändan så bryr jag mig egentligen inte om exakt vilken processor som sitter i burken så länge det går undan. För i ärlighetens namn är det ju skittråkigt huruvida man har en DLP eller LCOS projektor om man ändå blir nöjd med vilken av dem som helst...

Folk har oftast fördomar om att jag är "teknikintresserad", men ändå sitter jag med en gamma Nokia 3310 istället för en smartphone då jag aldrig har sett poängen i att byta ut den.

Hur ser ni på det här? Hur särskiljer ni ett eventuellt teknikintresse från ett HiFi-intresse (både bild och ljud inkluderat naturligtvis)? Vill även inflika att jag med detta sagt inte menar att ett bristande teknikintresse innebär att man inte kan märka när bild eller ljud är dåligt, tvärtom kan man vara riktigt skarp på den punkten. Däremot är det inte detsamma som att man är intresserad av eller ens är medveten om vad som ligger bakom helheten.

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 14 March 2018 - 17:35

Rätt svårt ämne, men kul.

Personligen är jag rätt dåligt på det du räknar upp, färgomfång o liknande . . .jag är mer intresserad av "bygget" om man kan säga så...jag plockar hellre isär en högtalare o ser hur den är byggd än alla akustiska termer.

Jag har som kanske många vet både öppnat o moddat/Uppgraderat min ADA o Trinnov försteg innan garantin gick ut, sånt gillar jag. . bygga en dator är kul....hålla på med mjukvara..NOPE.

Älskade att bygga Lego som liten. . gillade radiostyrda bilar, men gillade mer att bygga dom o få allt att funka än att faktiskt köra.

Så jag gillar den mekaniska delen av hur hifiprylar funkar, o det visuella resultatet. . jag har till o med högtalare stående framme som inte ens är inkopplade, dom är bara visuellt snygga.

Finns så mycket att skriva om detta men det va allt jag hann med just nu..kul ämne :)

#3 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

Postad 14 March 2018 - 22:35

För att ta ytterligare ett exempel så fotograferar jag väldigt mycket och tycker om att vara kreativ. Har aldrig haft något behov av spontan fotografering däremot och således är en mobilkamera inget som jag ens skulle vilja ha, då de har alldeles för låg bildkvalité för min personliga smak.

Men också känner jag att det krävs inte så mycket mer än en instegsmodell a la Nikon och ett någotsånär vettigt objektiv med fast brännvidd för att jag ska sluta bry mig om begränsningarna. Visst, jag hade gärna haft en D750 med 85mm macro, men min D3200 med 40mm macro (samt en anamorfisk Isco framför en 50mm) ger mig tillräckligt goda resultat för att känna att kreativiteten inte begränsas av tekniken. Och snabbt därefter blir också tekniken i fråga rätt ointressant...

#4 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 731 inlägg

Postad 15 March 2018 - 00:02

Svaret är Ja, teknik är skitkul! Men ibland är teknik rätt tråkigt.....

Jag älskar att testa ny teknik och måste således ha en iPhone X för att se hur bra face ID fungerar...
Klart man måste ha Atmos för att leka med en större ljudbubbla....

Men, det går inte att hålla sig uppdaterad på allt. Jobbet äter upp majoriteten av den tid jag orkar lägga på att fördjupa mig i teknik ch således har jag bättre koll på SMT8 vs singeltrådat eller hur CAPI fungerar och vilka fördelar de ger över PCI än vilka filter som är bäst i en DAC eller vilken dämpning vid olika frekvenser ett givet material har.

Med åldern minskar också mitt intresse av att lösa tekniska problem, nu vill jag att det ska funka, vara lätt att använda och ge mig en bra upplevelse oavsett vilken teknik vi pratar om.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 731 inlägg

Postad 15 March 2018 - 00:08

Min senaste teknikmojäng är en Amazon Echo med Alexa, dvs röststyrning för belysning, musik, hembion och ett ton andra grejer som jag testar mig fram på. Livsfarlig ur ett integritetsperspektiv, endast Engelska än så länge men galet praktisk när man ligger i sängen, vill släcka lyset, lyssna på radion, sätta larmet, sänka volymen, lyssna på regnoväder eller vad man nu kommer på att man måste göra.

Sa jag att ny teknik är skitkul?

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#6 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 306 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 15 March 2018 - 03:44

Mmm, teknik är kul.
Själv är jag dock sådan att jag sällan går sådär jättedjupt inom ett ämne. Det blir lite om mycket, snarare än mycket om lite.
Det kan gälla allt ifrån datorer, programvara och hembioprylar till bilar och värmepumpar.

Just inom hembio försöker jag att lägga mer krut på mjukvara än hårdvara. Sitter med en ganska modest uppsättning prylar, men de är inte sämre än att bra filmer är njutbara i riggen.
Det finns mycket kvar inom området jag kan fördjupa mig i innan jag bottnat i kunskap, och hade jag haft mer tid kanske jag hade fördjupat mig mer. Jag är dock rädd att det skulle mynna ut i ett okontrollerbart uppgraderingssug, och det vill jag helst vara utan.

/Olof

#7 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 15 March 2018 - 14:03

Visst är det alltid kul att lära sig och förstå ny teknik. Eller bygga något som man i början inte vet mycket om utan tar som en utmaning för att få ihop något som fungerar riktigt bra, eller ännu hellre bättre än de som finns på det som man tycker är viktigt.

Älskade att bygga Lego som liten. . gillade radiostyrda bilar, men gillade mer att bygga dom o få allt att funka än att faktiskt köra.

Men varför slutade du? Välkommen tillbaka: www.swebrick.se

#8 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 15 March 2018 - 14:50

Men varför slutade du? Välkommen tillbaka: www.swebrick.se

Hehe har sett att det numera finns radiostyrda bilar i Lego, en så måste jag bara bygga ! :)

#9 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 15 March 2018 - 22:40

Går väl inte heller igång på teknik som teknik utan för vad den kan göra och förklara.
Är helt klart en upplevelse-människa (som jag egentligen tror de flesta av oss är) men jag är väldigt intresserad av hur, när, vad, vem, varför det, lät, såg, luktade, kändes, smakade på ett visst sätt och då blir det ju rätt tekniskt i vår bransch.

Lika mycket som jag förkastar mätningar som ett sätt att beskriva en upplevelse, lika mycket intresserad de mig för att kunna förstå varför upplevelsen blev som det blev. Tekniken är självklart oundviklig för att nå den upplevelsen jag vill åt i denna och många andra hobbys, men komponenter och kretsar intresserar mig inte utan sammanhang.

Jag skulle dock absolut säga att jag är väldigt teknikintresserad, för vad teknik kan ge mig/oss.
I dagens samhälle vävs ju oxå teknik in i det mesta och det är svårt att dra någon gräns vad som är teknik och inte.
Jag gilla internet och surf, jag är ointresserad av hur wordwideweb är uppbyggd.
Jag gillar friheten med wifi, jag hatar nätverk och routrar.
Jag gillar körupplevelsen, jag är har noll motorintresse.
Jag gillar god mat, jag är måttligt intresserad av recept.
Jag gillar att löpa trail i skogen, jag går inte igång på SPEVA dämpmaterial.
Jag gillar goda lukter, jag saknar intresse för doftmolikyler.
Jag ÄLSKAR hemmabio med bra bild- och ljudupplevelser - jag tycker svarta lådor är rätt tråkigt.

Sedan tycker jag väl att något kan vara väldigt intressant utan att det nödvändigtvis behöver upplevas som kul.
...och så finns det undantag där jag faktiskt tycker teknik är kul.
Så svaret på TS fråga blir kanske ”det beror på” i mitt fall?
Teknik är iaf väldigt bra, och jag är glad att någon har intresset att lägga grunden med den för att jag ska kunna få bättre upplevelser.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob