Uppdatering aTV 4K:
Vad gäller Apple TV så är Netflix värre än förut (både tjejen och jag fullkomligen hatar när man ställer sig på en filmtitel för att läsa lite om filmen och Netflix automatiskt startar en trailer. Hemskt! Dessutom minimerar Netflix eftertexter efter en rulle och pockar på att vi ska titta på nästa och nästa och nästa ... INGEN tid att begrunda eller att njuta av filmmusiken i slutet t ex. Ja! Det är så dåligt att vi slutat abonera på Netflix. Netflix har DD 5.1.
HBO Nordic. Bättre bildkvalité än när jag skrev senast men fortfarande sämre än Netflix. Riktigt dålig bild som inte alls klarar av det vi tittar på där. GoT. Brinnande eldar (facklor t ex), bergväggar, hastiga actionscener .. glöm det. Fruktansvärt att titta på om man kommer från Blu-Ray. Vi har tittat på GoT på Blu-Ray alla säsonger utom de två senaste så vi vet vad vi missar ... men vill inte riskera spoilers genom att skjuta upp tittandet till dess att GoT släpps på BD. Men! Till skillnad från flera andra streamingtjänster har HBO DD 5.1. Samma här med stressen kring att skynda att se nästa avsnitt / film mitt under eftertexterna. Vi HATAR sånt. Masskonsumtion före att få njuta av den tjänst man betalar för.
Har testat CMORE för att jag var med och gjorde en rulle som gick där. Avslutade genast efter att vi sett klart. Dom har inte ens DD 5.1? Alltså på riktigt: Pre 1995 era!! Stress stress stress här med.
INGEN av dessa streamingtjänster klarar av att registrera vad vi sett och inte. Förslagen på "nästa avsnitt" är fel HELA TIDEN och vi måste minnas det på egen hand .. som på den gamla goda tiden (typ VHS?). =)
aTV 4K då: Apple styr och ställer. Är fortfarande ledsen inombords för att Jobs gick bort så tidigt. Cook har inte samma koll på vad en Mac-frälst vill ha: Det bästa av det bästa. Det blir mer och mer mediokert. Hur som helst; det finns ingen möjlighet att få ut en ljudström så som den är lagrad i strömmen från nättjänsten eller från MKV på den lokala servern. tvOS MÅSTE koda av ljudet, därmed punkt. När den kodat av så kodar den antingen om till DD 5.1 eller släpper ut ljudet som LPCM i de antalet kanaler det är kodat i, upp till 7.1 har jag testat. Har inte Atmos ännu. Det är tråkigt för en som kunnat koda av digitala ljudströmmar sedan nittiotalet att inte längre kunna göra det - men vi hittar ingen annan mediaspelare som tickar av lika många fördelar som den här ändå. SJUKT bra att aTV 4K kan byta HDMI-utgångens refresh rate till samma som källmaterialet är lagrat i. Fjärren: Jag hatar den. Den ligger inte still i handen. Skulle trampa sönder den om det inte var för att tjejen gillade den. Hons styr när vi ska se film. Är jag ensam så tar jag fram mobilen och kör med en fjärrapp.
Vi har inte Atmos som sagt. Vet inte hur den hanterar det.
Detsamma gäller HDR och UHD. Vi kör med SDR och FullHD proj.
Infuse heter appen vi kör med för att visa alla våra inrippade filmer och serier på lokala servern. Firecore som utvecklar appen är också ledsna över hur hårt Apple styr. Inte ens de kan få ut ljudströmmen som den är lagrad i MKV ... Apple / tvOS bestämmer här - för de "vet alltid bäst". Infuse stöder att anpassa skärmens Hz efter MKV-filens FPS. LUGN efter filmen, inget som avbryter eftertexterna. Infuse utvecklas helt klart av filmälskare ... om än de inte har precis samma smak som vi har här hemma. Vi önskar bl a t ex ett bättre "low contrast" läge för menyerna så att man inte blir så bländad av vita (255 255 255) ikoner och text i biomörkret (ljuskontrollerat rum). Dessutom vore det nice att kunna anpassa GUIt efter en 2:35-bild eftersom det är en sån duk vi kör ... Finns mer .. skitsamma. En okej app som låter oss titta med näst högsta kvalité iaf.
Vi är "okej" nöjda med vår Apple TV vad gäller filmtittning. Tjejen är inte riktigt lika noggrann som jag så jag är den som "drabbas" mest. Och vad är det som drabbar mig då? Mest det med att backa i tiden vad gäller funktionalitet och teknik. Har varit där där jag ser på förstärkaren "Dolby TrueHD" lysa upp när en sån film startar. Klart jag vill se det igen. Vad är det här? Första halvan av 90-talet eller?
Hatar att den heter aTV "4K". Slår vad om att den inte klarar högre upplösning än UHD.
Det var några saker till jag ville säga men jag har glömt bort. Återkommer kanske med mer framöver.