Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mediaspelare idag - What’s hot and what’s not?

• Vänligen logga in för att kunna svara
101 svar till detta ämne

#91 MarcelR

"Who the hell wants to hear actors talk?" Harry Warner

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 01 May 2019 - 15:54

Uppdatering aTV 4K:

Vad gäller Apple TV så är Netflix värre än förut (både tjejen och jag fullkomligen hatar när man ställer sig på en filmtitel för att läsa lite om filmen och Netflix automatiskt startar en trailer. Hemskt! Dessutom minimerar Netflix eftertexter efter en rulle och pockar på att vi ska titta på nästa och nästa och nästa ... INGEN tid att begrunda eller att njuta av filmmusiken i slutet t ex. Ja! Det är så dåligt att vi slutat abonera på Netflix. Netflix har DD 5.1.

HBO Nordic. Bättre bildkvalité än när jag skrev senast men fortfarande sämre än Netflix. Riktigt dålig bild som inte alls klarar av det vi tittar på där. GoT. Brinnande eldar (facklor t ex), bergväggar, hastiga actionscener .. glöm det. Fruktansvärt att titta på om man kommer från Blu-Ray. Vi har tittat på GoT på Blu-Ray alla säsonger utom de två senaste så vi vet vad vi missar ... men vill inte riskera spoilers genom att skjuta upp tittandet till dess att GoT släpps på BD. Men! Till skillnad från flera andra streamingtjänster har HBO DD 5.1. Samma här med stressen kring att skynda att se nästa avsnitt / film mitt under eftertexterna. Vi HATAR sånt. Masskonsumtion före att få njuta av den tjänst man betalar för.

Har testat CMORE för att jag var med och gjorde en rulle som gick där. Avslutade genast efter att vi sett klart. Dom har inte ens DD 5.1? Alltså på riktigt: Pre 1995 era!! Stress stress stress här med.

INGEN av dessa streamingtjänster klarar av att registrera vad vi sett och inte. Förslagen på "nästa avsnitt" är fel HELA TIDEN och vi måste minnas det på egen hand .. som på den gamla goda tiden (typ VHS?). =)

aTV 4K då: Apple styr och ställer. Är fortfarande ledsen inombords för att Jobs gick bort så tidigt. Cook har inte samma koll på vad en Mac-frälst vill ha: Det bästa av det bästa. Det blir mer och mer mediokert. Hur som helst; det finns ingen möjlighet att få ut en ljudström så som den är lagrad i strömmen från nättjänsten eller från MKV på den lokala servern. tvOS MÅSTE koda av ljudet, därmed punkt. När den kodat av så kodar den antingen om till DD 5.1 eller släpper ut ljudet som LPCM i de antalet kanaler det är kodat i, upp till 7.1 har jag testat. Har inte Atmos ännu. Det är tråkigt för en som kunnat koda av digitala ljudströmmar sedan nittiotalet att inte längre kunna göra det - men vi hittar ingen annan mediaspelare som tickar av lika många fördelar som den här ändå. SJUKT bra att aTV 4K kan byta HDMI-utgångens refresh rate till samma som källmaterialet är lagrat i. Fjärren: Jag hatar den. Den ligger inte still i handen. Skulle trampa sönder den om det inte var för att tjejen gillade den. Hons styr när vi ska se film. Är jag ensam så tar jag fram mobilen och kör med en fjärrapp.

Vi har inte Atmos som sagt. Vet inte hur den hanterar det.

Detsamma gäller HDR och UHD. Vi kör med SDR och FullHD proj.

Infuse heter appen vi kör med för att visa alla våra inrippade filmer och serier på lokala servern. Firecore som utvecklar appen är också ledsna över hur hårt Apple styr. Inte ens de kan få ut ljudströmmen som den är lagrad i MKV ... Apple / tvOS bestämmer här - för de "vet alltid bäst". Infuse stöder att anpassa skärmens Hz efter MKV-filens FPS. LUGN efter filmen, inget som avbryter eftertexterna. Infuse utvecklas helt klart av filmälskare ... om än de inte har precis samma smak som vi har här hemma. Vi önskar bl a t ex ett bättre "low contrast" läge för menyerna så att man inte blir så bländad av vita (255 255 255) ikoner och text i biomörkret (ljuskontrollerat rum). Dessutom vore det nice att kunna anpassa GUIt efter en 2:35-bild eftersom det är en sån duk vi kör ... Finns mer .. skitsamma. En okej app som låter oss titta med näst högsta kvalité iaf.

Vi är "okej" nöjda med vår Apple TV vad gäller filmtittning. Tjejen är inte riktigt lika noggrann som jag så jag är den som "drabbas" mest. Och vad är det som drabbar mig då? Mest det med att backa i tiden vad gäller funktionalitet och teknik. Har varit där där jag ser på förstärkaren "Dolby TrueHD" lysa upp när en sån film startar. Klart jag vill se det igen. Vad är det här? Första halvan av 90-talet eller? 

Hatar att den heter aTV "4K". Slår vad om att den inte klarar högre upplösning än UHD. ;)

Det var några saker till jag ville säga men jag har glömt bort. Återkommer kanske med mer framöver.

#92 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2019 - 10:43

Precis så är det! 

En fråga dock, du säger att ingen av streamingtjänsterna kommer ihåg var du slutade? Det stämmer ju inte på Netflix som alltid kommer ihåg var du slutade på alla serier, oavsett uppspelare. Med deras profiler görs det till och med på användarnivå så alla kan följa sina egna favoriter.

Märkligt dock att man inte själv kan ställa in om man vill ha preview eller låta eftertexterna rulla....här tycker alla olika.

Netflix ska också ha plus för att de lägger texten i bilden, så köra på 2:35 skärm är normalt inget problem.

Även om Infuse är bra så hanterar jag lokala filer via en riktig mediaspelare (Dune HD PRO 4K), då blir allt rätt....

Uppdatering aTV 4K:

Vad gäller Apple TV så är Netflix värre än förut (både tjejen och jag fullkomligen hatar när man ställer sig på en filmtitel för att läsa lite om filmen och Netflix automatiskt startar en trailer. Hemskt! Dessutom minimerar Netflix eftertexter efter en rulle och pockar på att vi ska titta på nästa och nästa och nästa ... INGEN tid att begrunda eller att njuta av filmmusiken i slutet t ex. Ja! Det är så dåligt att vi slutat abonera på Netflix. Netflix har DD 5.1.

HBO Nordic. Bättre bildkvalité än när jag skrev senast men fortfarande sämre än Netflix. Riktigt dålig bild som inte alls klarar av det vi tittar på där. GoT. Brinnande eldar (facklor t ex), bergväggar, hastiga actionscener .. glöm det. Fruktansvärt att titta på om man kommer från Blu-Ray. Vi har tittat på GoT på Blu-Ray alla säsonger utom de två senaste så vi vet vad vi missar ... men vill inte riskera spoilers genom att skjuta upp tittandet till dess att GoT släpps på BD. Men! Till skillnad från flera andra streamingtjänster har HBO DD 5.1. Samma här med stressen kring att skynda att se nästa avsnitt / film mitt under eftertexterna. Vi HATAR sånt. Masskonsumtion före att få njuta av den tjänst man betalar för.

Har testat CMORE för att jag var med och gjorde en rulle som gick där. Avslutade genast efter att vi sett klart. Dom har inte ens DD 5.1? Alltså på riktigt: Pre 1995 era!! Stress stress stress här med.

INGEN av dessa streamingtjänster klarar av att registrera vad vi sett och inte. Förslagen på "nästa avsnitt" är fel HELA TIDEN och vi måste minnas det på egen hand .. som på den gamla goda tiden (typ VHS?). =)

aTV 4K då: Apple styr och ställer. Är fortfarande ledsen inombords för att Jobs gick bort så tidigt. Cook har inte samma koll på vad en Mac-frälst vill ha: Det bästa av det bästa. Det blir mer och mer mediokert. Hur som helst; det finns ingen möjlighet att få ut en ljudström så som den är lagrad i strömmen från nättjänsten eller från MKV på den lokala servern. tvOS MÅSTE koda av ljudet, därmed punkt. När den kodat av så kodar den antingen om till DD 5.1 eller släpper ut ljudet som LPCM i de antalet kanaler det är kodat i, upp till 7.1 har jag testat. Har inte Atmos ännu. Det är tråkigt för en som kunnat koda av digitala ljudströmmar sedan nittiotalet att inte längre kunna göra det - men vi hittar ingen annan mediaspelare som tickar av lika många fördelar som den här ändå. SJUKT bra att aTV 4K kan byta HDMI-utgångens refresh rate till samma som källmaterialet är lagrat i. Fjärren: Jag hatar den. Den ligger inte still i handen. Skulle trampa sönder den om det inte var för att tjejen gillade den. Hons styr när vi ska se film. Är jag ensam så tar jag fram mobilen och kör med en fjärrapp.

Vi har inte Atmos som sagt. Vet inte hur den hanterar det.

Detsamma gäller HDR och UHD. Vi kör med SDR och FullHD proj.

Infuse heter appen vi kör med för att visa alla våra inrippade filmer och serier på lokala servern. Firecore som utvecklar appen är också ledsna över hur hårt Apple styr. Inte ens de kan få ut ljudströmmen som den är lagrad i MKV ... Apple / tvOS bestämmer här - för de "vet alltid bäst". Infuse stöder att anpassa skärmens Hz efter MKV-filens FPS. LUGN efter filmen, inget som avbryter eftertexterna. Infuse utvecklas helt klart av filmälskare ... om än de inte har precis samma smak som vi har här hemma. Vi önskar bl a t ex ett bättre "low contrast" läge för menyerna så att man inte blir så bländad av vita (255 255 255) ikoner och text i biomörkret (ljuskontrollerat rum). Dessutom vore det nice att kunna anpassa GUIt efter en 2:35-bild eftersom det är en sån duk vi kör ... Finns mer .. skitsamma. En okej app som låter oss titta med näst högsta kvalité iaf.

Vi är "okej" nöjda med vår Apple TV vad gäller filmtittning. Tjejen är inte riktigt lika noggrann som jag så jag är den som "drabbas" mest. Och vad är det som drabbar mig då? Mest det med att backa i tiden vad gäller funktionalitet och teknik. Har varit där där jag ser på förstärkaren "Dolby TrueHD" lysa upp när en sån film startar. Klart jag vill se det igen. Vad är det här? Första halvan av 90-talet eller? 

Hatar att den heter aTV "4K". Slår vad om att den inte klarar högre upplösning än UHD. ;)

Det var några saker till jag ville säga men jag har glömt bort. Återkommer kanske med mer framöver.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#93 jonathan_forslund

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Postad 08 August 2019 - 13:17

Hur står sig kvaliteten på uppspelat material från Dune hd pro 4k jämfört med tex nvidia shield som kör plex direct play? Den senare verkar ju vara en väldigt omtyckt maskin den med men då jag haft en D1 i så många år så skulle jag hellre gå på en nya Dune igen, om det är någon form skillnad i kvalitet på uppspelningen av 4k material samt vanligt 1080p som är rippat från köpta bluray filmer och UHD skivor.

Hur fungerar Dune nya scraper? Är det den folk använder eller finns det något annat? 

#94 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 12 August 2019 - 15:55

Scrapern i Dune HD Pro 4K fungerar rätt bra, och hyggligt lätt att redigera när den misslyckas. Jag använder inte längre någon separat extern scraper.

Nvidia Shield är en bra spelare om man vill ha allt (nästan) i ett, med fokus på en rapp Android TV upplevelse. 

Jag har inte gjort en regelrätt jämförelse på bildkvaliteten men det lilla jag testat verkar shield göra fel ibland på tex rätt bildfrekvens, kan vara att jag missat någon inställning....men min shield samlar mest damm då kombinationen Apple TV+ Dune löser mina behov på ett bättre sätt.....

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#95 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 12 August 2019 - 21:25

Men det är Dune som gäller fortfarande om man skall spela upp typ BD-ISO?
Inte Kodi på en Intel NUC eller liknande?

#96 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 13 August 2019 - 09:27

Jag har inte testat PC som mediaspelare på länge men risken är väl att det fortfarande kräver sitt pill för att få det att fungera korrekt. Jag har personligen inte den tiden eller tålamodet längre.

#97 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 13 August 2019 - 10:54

Inte jag heller
Två små barn gör att tiden inte räcker
Har 3st Dune spelare, den sista Solo 4K men saknar att kunna få upp omslag (fattar inte hur man skall göra) så det är som bara en lista å det är svårt för 7åringen å veta vad som är vad
Vet man skall kunna få omslag men vet inte hur sen är den liiite seg

Jag har inte testat PC som mediaspelare på länge men risken är väl att det fortfarande kräver sitt pill för att få det att fungera korrekt. Jag har personligen inte den tiden eller tålamodet längre.

#98 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 13 August 2019 - 11:44

För mindre barn tycker jag enklaste lösningen är en Apple TV med appen Infuse för egna videofiler, men kommer inte ihåg om den funkar med BD-ISO....

Fördelen med Apple TV är att den funkar hela tiden, man kan samla alla tjänster för ungarna på ett ställe, som Netflix, SVT Play, Youtube, Infuse appen för egna filmer osv. På köpet får man en fjärrkontroll som är enkel och kan reglera volymen på TV eller förstärkare, kan spelas med (Just Dance går hett här...)

#99 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 13 August 2019 - 17:35

Japp Apple TV har vi å Netflix å just dance används här åxå dagligen :-)
Det är just det där att jag har lagt ett gäng barn filmer på BD-ISO å jag har använt Dune sen den kom känns det men INTE de senaste 3-4 åren pga av renovering å barn produktion. Nu när sonen är 8 så vore det skönt å ha nått å spela upp filmerna på så jag köpte en SOLO 4K för 1-2 år sedan som inte blivit använd
Kommer åt filmerna men det är som å titta i utforskaren en massa rader med film titlar
Vore kul om de kunde få omslag så jag gav mig på en NUC med mjukvara men när den scannade igenom biblioteket som kom filmerna upp i dubbletter å då läste jag att man måste döpa dem rätt osv
Sedan sade. Ögon att om man använder typ my Movies eller liknande så kan man få omslag på en Dune men då skall de åxå rippas rätt eller döpas rätt sen nått annat som jag nu inte kom ihåg
Sen läste jag om den nya PROn å om scrapers å då tänkte jag att kanske det gör det lättare att få omslag på filmerna så barnen å frugan lättare kan välja film
Så tips av nån som kan det här
Vore skönt å komma igång en gå g för alltid för jag höll på i en evighet å rippa filmerna å döpte dem då efter tycke å smak å döpa om alla nu.....vore ju lite tråkigt då jag inte vet hur namnet skall stå
Som sagt vore roligt å få det å fu ka för Dune har funkat för 10år sedan för mig nör det vara DVD ISO

För mindre barn tycker jag enklaste lösningen är en Apple TV med appen Infuse för egna videofiler, men kommer inte ihåg om den funkar med BD-ISO....

Fördelen med Apple TV är att den funkar hela tiden, man kan samla alla tjänster för ungarna på ett ställe, som Netflix, SVT Play, Youtube, Infuse appen för egna filmer osv. På köpet får man en fjärrkontroll som är enkel och kan reglera volymen på TV eller förstärkare, kan spelas med (Just Dance går hett här...)

#100 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 13 August 2019 - 18:41

dubbel post]

Redigerat av High_Definition, 13 August 2019 - 21:29.

#101 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 14 August 2019 - 10:13

Dune HD PRO 4K har en inbyggd scraper som enkelt laddar hem både omslag och filminfo. Oavsett filnamn kan du söka manuellt efter film om det blir fel. Man behöver inte sitta med externa program för att få till det bra.

Infuse 6 ska supporta BD-ISO enligt följande (Jag har inte testat):

ISO files are supported, though these will only be available when streaming via SMB, NFS, or from cloud services (Dropbox, Google, Drive, etc...).

UPnP, DLNA, and Plex do not support ISO files at this time.

#102 High_Definition

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 244 inlägg

Postad 26 August 2019 - 13:56

Infuse 6 på Apple TV funkar ju skitbra! Spelar upp BD-Mapp å DVD ISO utan problem

Ni som använt det ett tag
Den hittar i land dubbletter av filmtitlar å ibland tar det fel på namnet på filmen (Döpt mappen med filmerna efter mitt tycke en gång i tiden)
Skall man döpa filmerna efter det engelska namnet eller tar det nån data från filerna nör det hämtar hem omslag?
Tacksam för tips
Infuse 6 på Apple TV funkar ju skitbra! Spelar upp BD-Mapp å DVD ISO utan problem

Ni som använt det ett tag
Den hittar i land dubbletter av filmtitlar å ibland tar det fel på namnet på filmen (Döpt mappen med filmerna efter mitt tycke en gång i tiden)
Skall man döpa filmerna efter det engelska namnet eller tar det nån data från filerna nör det hämtar hem omslag?
Tacksam för tips