Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bryta strömmen eller bryta strömmen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 mickejohansson

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2017 - 12:28

Tjena!

Jag har ett par NuPrime STA-9 -slutsteg, som inte har någon Power-knapp på framsidan utan enbart en strömbrytare på baksidan. 

Det är lite bökigt (men framförall osexigt) att leta den knappen med fingrarna så fort man ska starta/stänga slutstegen. Har då funderat på om man kan köra med en fjärrstyrd strömbrytare i kontaktuttaget, och att alltid låta strömbrytaren på slutsteget vara på. 

Eftersom sluteteget inte har någon "vanlig" Power-knapp på framsidan, utan enbart en strömbrytare på baksidan, antar jag att slutsteget inte har några soft-start-funktioner och liknande, som man isf skulle bli av med om man styr det via en fjärrstyrd strömbrytare istället. 

Vad tror ni om det, finns det något dåligt med att göra det på det sättet? 

nuprime-sta-9-back.jpg

Redigerat av mickejohansson, 24 April 2017 - 12:42.

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2017 - 13:25

Jag tror att de slutstegen är gjorda för att alltid står på. De har ingen auto on/off? Vad drar de när de är på? Varför vill du stänga av dem med strömbrytare?

Man skall alltid ha så få brytande komponeter som möjligt i strömatningsvägen. Strömbrytare kan påverka och skapa störningar vilket ger sämre förutsättningar och kan ge sämre ljud.

#3 mickejohansson

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Postad 24 April 2017 - 13:29

Ja precis, tanken är nog att de ska stå på konstant. De ska dra 16w i "standby". 

Så det kanske är den vägen jag får ta. Det är bara det att jag inte gillar att ha Elektronik igång när jag inte är i lägenheten. 

Tycker de känns lite varma för att bara dra 16w när de är i "standby". 

#4 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 25 April 2017 - 12:11

Jag har lite samma problem då mina Focal monitorer har en On/off på baksidan som sitter riktigt illa till. .

Ser att Isoteks nya serie filter har programerbara uttag som även kan styras. .. .har sett andra filter, tror det va PS audio som hade nått uttag med en master funktion. slår man på enheten kopplad i master kan man styra vilka andra uttag som skall aktiveras samtidigt....tror även Monster Cable har nått liknande

Funderar på en sådan lösning då det är hopplöst tråkigt att leta efter on/off bakom högtalaren i blindo. . .så tråkigt att jag ibland skiter i att slå på dom o lyssnar i monitorns inbyggda högtalare istället

Redigerat av Jolt, 25 April 2017 - 12:15.

#5 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 25 April 2017 - 13:47

Jolt, om de används till datorn så kan du väl skaffa ett reläkort till datorn?
Micke, jag anser inte att det finns någon nackdel med att göra som du tänkt.

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 25 April 2017 - 14:09

Jolt, om de används till datorn så kan du väl skaffa ett reläkort till datorn? 

Nja dom står ju vid datorn o datorn är kopplad till försteget. . .men det är inte så jag i huvudsak använder dom.

Jag kör Streamer -> DAC/Försteg -> Focal 2.1 o lyssnar musik den vägen.

men ibland kör jag någon Youtube musik via dator till DAC.

Det skulle vara skönt om Monitorerna plus sub gick på när jag slog på försteget..

Men inget att lägga massa pengar på just nu då jag troligen skall byta allt i detta system inom kort

#7 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 25 April 2017 - 14:43

Vet inte hur mycket ström försteget drar men det finns vanliga grendosor med ett masteruttag som sätter igång slavuttagen. Förmodligen samma som du tänkte på.
(Tänkte att nån hundring på Clas duger tillsvidare?)