Av det jag skrev kanske skulle hända 2016 har inget hänt än, men det blev en annan grej.... En grej som jag egentligen varit sugen på att köpa länge, men ändå inte riktigt planerat att köpa... 
Efter att ha läst, inte minst här på Component, och pratat med folk som kan om det, så har jag förstått att bildprocessor är en bra grej; i synnerhet om det står Lumagen på dem. Tyvärr kommer de med en rätt stor prislapp också... För några år sen fick jag upp ögonen för den mindre modellen Lumagen RadianceMini-3D, men även den kostade lite mer än jag var beredd att lägga upp.
Nu i januari la Mouserman ut en annons på just en sån här processor som han skulle byta ut mot en nyare. Det var meningen att den skulle skickas tillbaka till USA som inbyte, men han hade gjort upp om att kolla om någon här var intresserad först; och det var det! 
Först var jag lite tveksam till om jag hade någon nytta av den, med tanke på bristerna hos min projektor. Samtidigt så tänkte jag att den kanske kunde kompensera för dessa brister... 
En fråga till Allramified via e-post gav snabbt besked om att den skulle kunna rätta till problemet med gammakurvan, ge bättre färger och lite andra förbättringar som uppskalning.
Då var det inte så mycket att tveka på längre, en snabb och smidig affär med Mouserman så låg den hemma. Problemet var bara att den måste ställas in av någon som kan... Ludvig lovade att komma när det blev över +10 grader, så han kunde åka MC. Den blev därför liggandes ett bra ett bra tag innan jag kopplade in den. Efter det gjorde jag bara en återställning, ingen idé att lägga tid på att pilla med den själv.
Även om den är begagnad så kan vi väl ta ett par uppackningsbilder, den är ju komplett!
Strömkabeln var med amerikansk kontakt så jag letade fram en med kontakt av svensk typ, bra att den gick att ta loss från nätadaptern. Nollmodemkabel för inställningar medföljde också.
Monterade den uppe i taket bak, rätt nära projektorn. Kopplade in den mellan HDMI-splittern och projektorn. Med den här placeringen når ingen IR, så den får vara på hela tiden.
Inte så mycket att göra med den här, bild in och ut samt ström då.
Förra helgen var det så äntligen dags för Ludvig att komma på besök. Vädret var dock lite omväxlande så han valde att ta bilen, men jag är glad att han kom ändå.
Nu kan jag inte så mycket om bild och kalibrering av den, men jag ska ändå försöka beskriva lite vad han gjorde. Kalibreringen utan bildprocessor fick ligga kvar på User 1 och han började nu från början på User 2. Projektorn är alltså en Sony VPL-VW95ES.
Om inte jag minns fel så var det gråskala och gammakurva som han började med. Tidigare så gick det inte att få kurvan högre än 1,89, nu nåddes 2,38 (målet var 2,40). Ludvig visade mig på bilden med staplar som går från vitt till svart hur man kunde se skillnad på resultatet.
Full ljusutstyrning sattes till 16 ftL, vilket är i överkant på rekommenderade 12-16. Det motiverade han med att min lampa kommer att försvagas med tiden, den har gått drygt 1100 h nu.
Kontrasten är fortfarande sorgebarnet, här kan processorn inte kompensera för degraderingen av panelen i projektorn. Det uppmätta värdet är 2570:1, vilket är en bra bit under vad en sån här projektor ska klara när den är ny. Det ska då innebära att jag inte får riktigt den svärta som den hade från början. Enligt Ludvig är det dock i klass med en DLP-projektor och med tanke på att så mycket annat i bilden är så bra inte ett allvarligt problem nu.
Det som jag tyckte var mest intressant att se var kalibreringen av färghanteringen. Här måste man börja med att sätta primärfärgerna (RGB) rätt i projektorn, det styr hörnen på den triangeln i färgerna (gamut-nånting...).
Det visade sig dock inte vara helt enkelt, projektorn beter sig inte alltid som man förväntar sig... Med reservation för att jag minns fel nu, men för varje färg kan man ställa mättnad, ton och ljusstyrka. Det kunde dock vara lite speciellt då man i vissa fall måste t.ex. dra ner ljusstyrkan för en färg för att få det att hända något när man ökar mättande. Ludvig hade dock varit med om detta tidigare, så det var ingen större tvekan om vad som skulle göras.
När primärfärgerna yttre värden är det dags för bildprocessorns att få jobba lite med det den kan göra som inte projektorn kan, att finjustera färgerna innanför de yttre punkterna. Tanken var att den även skulle sätta sekundärfärgerna (CMY) rätt själv, men det visade sig att den istället drog in RGB till samma nivå som CMY.
Det blev till att backa ett steg och även sätta de yttre punkterna på sekundärfärgerna rätt med hjälp av reglagen i projektorn. Därefter fick bildprocessorn och datorn jobba en stund för att finjustera färgerna.
Vad jag förstod sattes alla färger helt perfekt i de små fyrkanterna. Vad jag kunde se stämde det väldigt bra med att linjer från hörnen genom punkten D65 gick till motstående sekundär. Ludvig sa nåt om att dE2000 under 3 inte gick att se skillnad på med ögat, och att vi låg väl under det.
Det känns väldigt bra att fått allt inställt så bra det går nu, så jag får ut så mycket som möjligt av de grejer jag har. Nu känner jag att jag kan njuta av en bra bild, utan att tänka på projektorns brister.
Jag har läst att det finns grejer för automatisk kalibrering ihop med en sån här bildprocessor. Med tanke på att det inte finns nån här i byn som kalibrerar så har jag tänkt att det kanske vore bra att ha sånt, så att jag kan kalibrera själv. Nu har jag dock förstått att detta bara är en del av kalibreringen, det är fortfarande mycket som måste göras manuellt. För att göra det måste man ha både rätt utrustning, kunskap och erfarenhet. Jag känner att det skulle kosta alldeles för mycket av både tid och pengar, så nu behöver jag inte fundera mer på det heller. 
Sen är det alltid roligt när Ludivg kommer på besök och vi får prata lite hembio m.m. Han kom på lördagkvällen och ett par kompisar var här så vi åt, drack och pratade lite. Sen såg vi på lite musik och filmklipp, en bra kväll helt enkelt.
Jag förmodar att det är fler än jag som saknar Allramified här på Component. Han tycker dock att det tog lite för mycket tid med forum och har valt en tids avhållsamhet. Inga problem eller agg till någon här, bara en vilja att göra annat. Blir det några större förändringar i hans egen bio får vi hoppas att han kommer tillbaka! 
De filmer jag sett sen kalibreringen är Gravity och Interstellar. Har även sett lite på Avatar och The Art of Flight, för att få se sekvenser med mycket färger. Allt detta har sett väldigt bra ut.
Även vanlig TV ser väldigt bra ut, sitter nu och tittar på Agenda och t.ex. närbilder på ansikten ser väldigt skarpa och naturliga ut. Satellitmottagaren (VU+ Duo2) är inställd på att mata ut 1080i, den kan även skicka ut 1080p; men det är bättre att låta Lumagen göra om detta.
Serier etc. på TV ser förstås också väldigt bra ut, precis som de kanaler som sänder 1080i. Ludvig påpekade att för SVT som sänder 720p kan bilden ev. bli något bättre om man ställer mottagaren på 720p, men det känns inte som att jag behöver det.