Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Projektor vs LED-TV - har projektorn en framtid?

projektor4k LED ultra

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#16 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 June 2016 - 08:09

Jo, det finns mycket en extern scaler gör rätt jämfört med en tv i bildbehandling men problemet är lite mer komplext än så.
Den signal som slutligt når tvn, (processas av extern scaler eller ej) lämnas sällan opåverkad i sin resa genom tvns komponenter ut till panelen. Tvärtom så passerar den en mängd kretsar som gärna, ofta, och en hel del gånger ofrånkomligt, ändå trixar med signalen så som tv-tillverkaren ansåg fördelaktigt. Då blir det gärna brusredusering med smetbild, överstyrd kantskärpa, krossad svärta och interpolerade bilder ala billig semesterkamera oavsett hur fin signalen var när den lämnade den externa bildprocessorn.

Om vi tittar på LCD-TV över 70": Finns det något märke där man kan stänga av oönskade "signaltrix", som kanske har ett läge där de låter användaren avgöra vad som ska vara aktivt eller inte? M a o: Är någon av de stora drakarna Samsung, LG, Sony eller Sharp* bättre/sämre än de övriga? Någon modell/serie att föredra alt undvika?  

*) Sharp är tyvärr (troligtvis) inte intressanta då de verkar ha tappat luften och har rätt gamla modeller i storleken över 75".

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#17 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 28 June 2016 - 09:33

Nej det vet jag tyvärr inte.
Själv hade jag gått på den linjen utan försökt hitta en tv som gör tillräckligt mycket rätt onboard så att säga.
Såvida man inte har en extern scaler att tillgå. I det senare fallet är det ju bara att labba. :)
Projektorer brukar vara bättre anpassade för extern scaler men även där blir det tokigt ibland som sagt.

Senaste "skärmen" jag jobbade aktivt med var Pioneers 5000 (första 1080 skärmen från pio har jag för mig).
Sedan dess har det varit tv-apparater för hela slanten.

Som jag sagt hela tiden, vill man slippa mörklägga och tänka på belysningen i och utanför rummet så är tv oslagbart.
Vill man ha bästa bildkvallitet på stor bild så är det projektor som gäller, med det extra jobbet att mörklägga.

Dock är det ju inte direkt så att jag inte behöver mörklägga när jag ska se en mörkare film eller serie på mina pio-plasmor heller.
Så för bästa bild behöver man kontrollera ljusförhållanderna oavsett teknik. Men det blir såklart mer markant uppenbart på en projektorlösning. Fast med en ljusstark maskin och en DNP duk kan man kompromissa lite mer med ljus i rummet. :)

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#18 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 28 June 2016 - 10:14

Nej det vet jag tyvärr inte.
Själv hade jag gått på den linjen utan försökt hitta en tv som gör tillräckligt mycket rätt onboard så att säga.
Såvida man inte har en extern scaler att tillgå. I det senare fallet är det ju bara att labba. :)
Projektorer brukar vara bättre anpassade för extern scaler men även där blir det tokigt ibland som sagt.

Senaste "skärmen" jag jobbade aktivt med var Pioneers 5000 (första 1080 skärmen från pio har jag för mig).
Sedan dess har det varit tv-apparater för hela slanten.

Som jag sagt hela tiden, vill man slippa mörklägga och tänka på belysningen i och utanför rummet så är tv oslagbart.
Vill man ha bästa bildkvallitet på stor bild så är det projektor som gäller, med det extra jobbet att mörklägga.

Dock är det ju inte direkt så att jag inte behöver mörklägga när jag ska se en mörkare film eller serie på mina pio-plasmor heller.
Så för bästa bild behöver man kontrollera ljusförhållanderna oavsett teknik. Men det blir såklart mer markant uppenbart på en projektorlösning. Fast med en ljusstark maskin och en DNP duk kan man kompromissa lite mer med ljus i rummet. :)

Ok, tack!  B)

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#19 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 11 July 2016 - 01:00

Det har jag löst genom att köpa en laserbaserad projektor med 30 000 timmars brinntid, så det problemet slipper jag. 

vilken då?

är den bra?

#20 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 11 July 2016 - 18:29

Spygg har en Epson LS10000, och ja, den är mycket bra! :)

(Om jag nu får ta mig friheten att svara)

Jacob 

#21 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 24 July 2016 - 11:35

ok kollade priset, där sprack det... B)

Vad kostar den billigaste full HD projjen med LED eller laser?

#22 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 24 July 2016 - 11:42

Optoma HD90+ tror jag är den billigaste hembioprojen med LED. . under 30k...om den sen är bra är en annan sak

Även taggad med projektor4k, LED, ultra