Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#91 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 21:31

Lack serien är tyvärr en riktig skitserie ifrån ikea, hoppa över den är mitt tips.

Hade det inte sett rätt så häftigt ut att ha enheterna på en superlåg bänk och sen centern på ett stativ?
Exempelvis en rejäl bänkskiva med fötter som inte är mer än 5cm höga, men kan bli problematiskt iom att du har så satans mycket prylar iofs :)

Ett högt smalt skåp på vänster sidan som står på hjul skulle vara en smidig lösning annars.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#92 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 22:20

Det är som vanligt alltså, man får vad man betalar för! :D Spanar bara efter en billig och enkel lösning, vi får se vad det kan bli. Jag har även funderat att ha grejerna till vänster, men det medför en del problem med behov av en del långa kablar. Jag tänker mig att banta antalet apparater en del, men det blir ändå rätt många kvar; annars låter de ju inge bra! :unsure:

Jag vet att du hellre vill gömma undan apparaterna Niklas, men jag tycker om att ha dem i mitten. Jag fortsätter nog fundera på en lösning för det. Tips och förslag mottages tacksamt!

Har måttat lite och funderar på att duken ska hamna med bildytans underkant 70 cm från golvet, blir det bra tro? Nån som vet nån tråd där det diskuterats höjd på duken?

Det har varit dåligt med bilder idag, men det har inte hänt så mycket. En del planerande, men även mera materielinköp. Sen hade jag lite andra förpliktelser idag så jag har inte ägnat hela dagen åt detta.

Ett par bilder ska det dock till för dokumentationen.

P1040094.JPG

OSB-skivor och gips att sätta på väggen, lite isolering att (ev.) lägga i fönstret samt en låda med några akustikskivor, resten kommer som sagt senare.

P1040097.JPG

Däremot så fick jag alla skenor till taket, så snart det är målat är det bara att börja hänga upp dem. Brädorna är råspont 17x95 som jag ska sätta som reglar för skivorna. Befintlig golvlist och fönsterfoder är 15 mm så jag bygger ut för dem, men isolerar inte hela väggen. Mellan reglarna får jag ett utrymme där jag kan dra upp kablar. Köpte även en golvlist och en låda gipsskruv, så nu gick det 1500 kr till.

Sen har jag även lånat ihop lite verktyg, har inte så mycket snickargrejer själv. Så nu är det egentligen bara att köra igång! Ska gå och lägga mig nu så att jag orkar med morgondagen. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#93 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 December 2010 - 08:44

En svart Manhattan från EM kanske skulle kunna funka? Förutsatt att man kan ha den utan den nedre utdragslådorna. Med grammofonen på den skulle jag ändå kunna ha bildytan på 70 cm från golvet (locket på grammofonen hamnar 67 cm från golvet).

Även Pallino ser OK ut, men den är egentligen onödigt lång och facken ser lite låga ut.

Med tanke på att jag köpte soffbord i serien Holmsund skulle den kanske vara snygg, men den är lite hög; och drar priset iväg en del...

#94 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 December 2010 - 23:49

Angående bänkar så är senaste idén Bestå från IKEA. Två sådana bredvid varandra underst och sen en ovanpå i mitten. Centern kan då stå på den i mitten och apparater på sidorna och i facken. Blir c:a 75 cm högt så då kan jag sätta dukens underkant på 80 cm. Är Bestå bättre än Lack?

Så till dagens arbete, det blev en lång dag idag... Jag tror inte att en snickare skulle vara imponerad av min arbetstakt, men det är första gången jag bygger en ny vägg. Sen så blir det lite fundera, planera och dra kablar också. Jag har iaf nått det mål jag själv satt upp för dagen. Här kommer lite bilder, men det blir nog inte så mycket kommentarer till alla.

P1040100.JPG

Råspont på plats som reglar. Mellan reglarna har jag satt gammal telefonsladd spänd mellan två skruvar. Tanken med dem är att de ska kunna användas för att dra kablar i framtiden. Bara att göra hål med en dosfräs och knyta i kablar man vill dra upp. Sitter en tvärs över längst ner också.

P1040105.JPG

Kablarna till parabolantennen drog jag i en plastkanal, så är inte de i vägen om man ska dra andra kablar där nere.
Till höger en bunt med kablar som jag drar i väggen för att sedan dra vidare i taket. Det är en HDMI, lågnivå till sub bak och högtalarkablar till bak. Sen la jag även med en Ethernet, en kort förlängningssladd för 230 V samt 3 m högtalarkabel att använda som dragtråd för ev. ytterligare kablar. De senare kablarna har jag inget bestämt bruk för än, men de kan va bra att ha. :)

P1040107.JPG

Den omtvistade isoleringen på plats i fönstren. Fönstern är nu skruvade utifrån, så man kan öppna och inspektera.

#95 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 December 2010 - 23:57

P1040108.JPG

Första OSB-skivan på plats. Den tog en stund att få dit då skulle göras ett hål med stor precision. Dels för att komma åt antenn- resp. Ethernetuttag, men även för att få fram kablarna ur väggen. Strömkablarna till det utanpåliggande vägguttaget var såpass långa att jag bara kunde ta ett hål i skivan och montera det utanpå den nya väggen sen.

P1040109.JPG

P1040111.JPG

P1040112.JPG

En skiva till på plats.

#96 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 December 2010 - 00:02

Som tur var kom en granne in och hjälpte mig med gipsen, lite svåra att hantera själv.

P1040113.JPG

Det gällde att göra saker i rätt ordning här, så att vi hade en skiva att lägga gipsen på när den skulle kapas till; även till den sista biten. :unsure:

P1040114.JPG

P1040116.JPG

Klart och städat. :)

#97 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 December 2010 - 00:09

Några närbilder på kablar, om det kan vara av intresse....

P1040123.JPG

Det här nystantet ska plastas in och hängas upp i taket under målningen.

P1040124.JPG

I hålet ska jag sätta en sån där plåtlist som man kan spackla upp mot.

P1040125.JPG

På vänstra sidan ligger en regel precis kant i kant. Ska ha tag i lite kortare skruv att dra runt hålet också, vill inte ha några som sticker ut på baksidan där.

P1040127.JPG

Här kan man se dragtrådarna som sticker upp vid taket.

Det var allt för idag, nu ska jag sova! :)

#98 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 30 December 2010 - 00:23

Skulle absolut inte börja stapla bänkarna på varandra, främst estetiskt men även mes tanke på stabiliteten.

Skulle det inte funka med den andra varianten som har 4st hyllor och är 38cm hög bör bli helt perfekt med ett par små fötter under den och centern på den sedan.

Mätte min egna bänk nu, den är 42cm hög och ovankanten på centern är 75cm och jag har lagt duken precis i kant med centern, högre än så vill jag absolut inte ha den.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#99 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 December 2010 - 10:58

Nej, det kanske skulle se konstigt ut? :unsure: Jag tänkte att det inte skulle se så illa ut, och dessutom både få upp centern och ge många fack att stoppa grejer i.
Synd att IKEA inte har med några invändiga mått på hyllorna. Den där som är 38 cm hög ser ut att ha såpass höga fack att det går att ställa två låga apparater på varandra i ett fack, t.ex. HTPC och SB på sat.mot.

Tack för tipset om höjd på duken också. Det är en svår avvägning här mellan höjd på center och duk. Jag tyckte min center lät lite låg förut och det var därför jag experimenterade med att ställa den på slutsteget samt att vinkla upp den, då började det bli rätt bra. Jag får väl ordna nåt sätt att vinkla upp den rätt kraftigt.

#100 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 30 December 2010 - 12:29

DSCF4247.JPG

Tycker själv att denna dukhöjden är helt perfekt, väldigt skönt att titta på film när duken sitter såhär.
Skall fråga vilken höjd den sitter på när han kommer online sen, men vet att det är noga uträknat iaf.

#101 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 December 2010 - 12:41

OK, det vore väldigt intressant att veta. Jag ser att centern inte är uppvinklad alls där, tycker han att det funkar bra? De där sidohögtalarna är dock betydligt lägre än mina, som är nästan 160 cm med SD-fötter.
Vad är det där för bänk? Fast den kanske är i minsta laget för mig.

#102 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 30 December 2010 - 13:01

Centern skall vinklas upp faktiskt :unsure:
Jo den bänken blir förliten för dig, det är utdragbara hyllor på sidorna så där kan man inte ha elektronik.

Hade själv ett mindre helvete att hitta en bänk som svalde sakerna på djupet, när man väl hittade en bänk som passade så var det 5-7.000kr och det hade jag ingen lust med, Blocket är mitt tips där hittade jag en fin bänk för 2.000 om jag inte missminner mig.

Trend Tv Bänk @ Blocket
Precis en sådan är det jag har, fast jag har skippat att montera handtagen på luckorna för att få ett renare utseende.

Redigerat av NiklasF, 30 December 2010 - 13:02.

#103 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 December 2010 - 17:43

Den där är faktiskt inte dum alls Niklas! Synd att säljaren bor lite avsides bara, är väl drygt 40 mil enkel resa dit.... Fast å andra sidan så ryms den där nog bak i min skåpvagn och den har varit till salu en månad.... Kanske skulle ringa å bjuda en tusenlapp så, har jag lite över till diesel... :rolleyes: Fast då går en dag till att sitta i bilen också...

Mitt nya soffbord är ek så det skulle passa in rätt bra, och jag tycker det vore snyggt med lite trä till allt svart och grått i rummet. Hur ser det ut i skåpen, finns det hyllor där? Ser ut att sitta en knopp till en hylla i facket i mitten. :unsure: Vilken höjd är det invändigt i hyllan.

Var in på EM i Arvika idag och kollade lite på en bänk som inte finns med på deras webbplats, men i senaste katalogen och på tillverkarens webbplats; Viiwa heter den. Positivt är att den är låg då den inte har några ben samt 37 cm hög invändigt. Det går att ha den utan dörrarna och alla hyllor går att flytta lite upp och ner. Negativt att de mittre facken bara är 44 cm breda och de yttre 45 cm, lite tajt för en del apparater. Jag tittade på en svart som kostade 2295 kr.

Sen var det en som var rätt snygg som är med på bild överst på deras webbplats, men inte i listan över möbler under bilden. B=180, D=52, H=46, pris 2995 kr.
Skulle funka bra utan utdragslådorna, flyttbart hyllplan i mitten. Vet inte riktigt om jag vill ha högblank svart, och inte heller hur bra det är i kombination med projektor?

Idag har det inte hänt så mycket i rummet än.... Har flyttat om på övervåningen så att jag ska kunna få upp den gamla bänken. Sen har det varit lite mer materielinköp, och lite andra ärenden.
Det sitter en övermålad vävtapet på alla väggar utom den nya. Först hade jag inte tänkt göra något åt det, men jag ändrade mig idag. Så jag har varit och köpt lite väv och klister att sätta på gipsen. Köpte även en hörnlist att sätt i hålet som jag kapat upp för uttagen.

#104 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 December 2010 - 18:06

Jag tycker det är så svårt att hitta det man söker bland möbler på Blocket, blir betydligt enklare när man har ett namn att söka på. Nu hittade jag en Trend-bänk med överhylla som finns betydligt närmare. Ser ut som den samlat damm ett tag och det står "prisidé", så det kanske är lite förhandlingsläge.... :unsure:

Som jag nämnt tidigare så funderar jag på att sätta någon form av hylla ovanför soffan som projektorn kan stå på och för lite övrig förvaring. Denna passar bra på längden och skulle nog inte se så illa ut, lite roligare än en Lack-hylla. Lite reservation för djupet för projektorn, men man skulle kunna skruva fast en extra skiva ovanpå för den bara.

#105 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 30 December 2010 - 21:38

Eftersom du skapar ett mörkt rum för projektorer så skulle jag själv inte fundera på vita eller ljusa bänkar. Helst nåt mörkare och som inte har en högglans finish för att slippa en spegel under filmduken.