Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Rajapruks crib

• Vänligen logga in för att kunna svara
905 svar till detta ämne

#1 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2009 - 09:26

Vi började med en blygsam hemmabio 2005, sen har den lille uppgraderings- och nergraderingsdjävulen varit framme i etapper.

Utrustning
5st JBL LSR305 Studio Monitor
Oppo BDP-103 med Vanity103HD AES/EBU
BSS BLU-160
4st Crown CTs-1200
Infocus IN83
Stewart Firehawk 104" 2.35:1
Canare 4S11

Redigerat av rajapruk, 30 August 2017 - 19:22.

#2 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2009 - 12:38

Ahhh, rajapruk känd från Hemmabiotidningen (stämmer eller hur?) visar upp sin fina anläggning, riktigt kul! :huh:

/Y-front

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 03 April 2009 - 12:48

Ahhh, rajapruk känd från Hemmabiotidningen (stämmer eller hur?) visar upp sin fina anläggning, riktigt kul! :huh:

/Y-front

Yepp! Vi var med i Oktober-numret 2008.

#4 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2009 - 12:56

Jag tyckte väl att jag kände igen bilderna. Det är en riktigt fin anläggning du har och mig veterligen är det väl du och Subben här på Component som kör med JBL Tik högtaleri.

/Y-front

#5 Subben

Rockande entusiast

• Members
  • PipPipPip
  • 461 inlägg

» Har 24 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2009 - 20:07

Kul med bilder hos lite JBL TiK fränder :huh: . Har du stylat dammskydden? Är det jag som blir nästa ägare till din Sub?

Mvh/

Subben

#6 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2009 - 21:03

Hade glömt hur stort Vincent slutsteget var men jäklar alltså...

#7 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 03 April 2009 - 21:46

Jag tyckte väl att jag kände igen bilderna. Det är en riktigt fin anläggning du har och mig veterligen är det väl du och Subben här på Component som kör med JBL Tik högtaleri.

/Y-front

Ja, vi är två lyckliga själar här på component, och vi suktar efter varandras subbar. Mycket vill ha mer!

#8 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 03 April 2009 - 21:54

Kul med bilder hos lite JBL TiK fränder :huh: . Har du stylat dammskydden? Är det jag som blir nästa ägare till din Sub?

Mvh/

Subben

Yes, vi har bytt till vitt högtalartyg.

Sorry, men den subben kommer följa med mig i graven... :o

Hade glömt hur stort Vincent slutsteget var men jäklar alltså...

Mmm, framförallt är det groteskt djupt. 55 cm. Svårt att hitta möbler som fungerar.

#9 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 06 April 2009 - 12:19

Jag har ett litet konstigt problem. När jag startar slutsteget så kommer det ett litet brum/knaster i vänster front, som hörs om man lyssnar nära högtalaren. Ljudet försvinner alltid efter en stund, mellan 5-30 minuter. Det försvinner fortare om jag spelar musik.

Det är samma oavsett om försteget är på eller inte, och det är knäpptyst i de andra högtalarna hela tiden.

Att brummet alltid försvinner efter en stund förbryllar mig.

Min kopplingskedja ser ut så här:

MacBook optiskt till försteg. Försteg rca till slutsteg. Slutsteg högnivå till sub. Sub högnivå till högtalare.
Slutsteg och sub är inkopplade i olika eluttag.
Ingen antenn är inkopplad till systemet.
Eluttagen är ojordade (gammal lägenhet)
Exakt lika långa kablar till höger och vänster front.
Högtalarkablarna är egenhändigt terminerade med banankontakter. Inte lödat, bara fastklämt med skruven i bananen.

Problemet har bara funnits det senaste halvåret. Det fanns alltså inte från början i den här setupen, men jag har ju kopplat i och ur kablar och så ibland.

Någon som vet vad det kan tänkas vara för fel?

Redigerat av rajapruk, 06 April 2009 - 12:33.

#10 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 06 April 2009 - 12:46

Jag har ett litet konstigt problem. När jag startar slutsteget så kommer det ett litet brum/knaster i vänster front, som hörs om man lyssnar nära högtalaren. Ljudet försvinner alltid efter en stund, mellan 5-30 minuter. Det försvinner fortare om jag spelar musik.

Det är med största sannolikhet ett tunnt oxidskikt som bildats mellan två kontaktytor någonstans mellan slutstegsts utgångstransistorer och utgångsterminalerna. Det kan bildas i en lödning som börjat släppa, på kontaktytorna i något utgångsrelä, i en mekanisk switch (tex speaker A/B om sådan finns) etc. Det kan komma med åren om kontaktytor är av lite sämre kvalitet eller om de är mycket slitna, eller i lödningar som utsatts för mekanisk eller termisk stress. Oxidskicktet kan isolera helt om det är tjockt eller vara delvis ledande med knaster som följd. Ju högre spänning som läggs över oxidskiktet (ju högre du spelar) destå snabbare slår elektronströmmen igenom oxidskiktet och skapar kontakt igen (ljudet blir normalt). Sedan byggs det på igen när man slutar köra ström igenom.

Det är lätt att fixa, men svårt att hitta :huh:

Redigerat av Ludvig_S, 06 April 2009 - 12:49.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#11 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 06 April 2009 - 12:54

Knackprincipen brukar vara till god hjälp för att hitta glappkontakter. Under tiden det låter lite konstigt så knacka här och där och vrid i kablage för att försöka isolera problemet. Tyvärr så visar din egen felsökning att det är temperaturberoende, eftersom det försvinner efter ett tag. Så det är nog inuti stärkaren. Finns det reläer skulle jag knacka på dom först med handtaget på en skruvmejsel.

Men börja först med att växla höger/vänster på in- och utgångar för att säkerställa att felet är inuti förstärkaren.

Redigerat av Gonk, 06 April 2009 - 12:55.

#12 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 06 April 2009 - 12:58

Det är med största sannolikhet ett tunnt oxidskikt som bildats mellan två kontaktytor någonstans mellan slutstegsts utgångstransistorer och utgångsterminalerna. Det kan bildas i en lödning som börjat släppa, på kontaktytorna i något utgångsrelä, i en mekanisk switch (tex speaker A/B om sådan finns) etc. Det kan komma med åren om kontaktytor är av lite sämre kvalitet eller om de är mycket slitna, eller i lödningar som utsatts för mekanisk eller termisk stress. Oxidskicktet kan isolera helt om det är tjockt eller vara delvis ledande med knaster som följd. Ju högre spänning som läggs över oxidskiktet (ju högre du spelar) destå snabbare slår elektronströmmen igenom oxidskiktet och skapar kontakt igen (ljudet blir normalt). Sedan byggs det på igen när man slutar köra ström igenom.

Det är lätt att fixa, men svårt att hitta :huh:

Ok. Det lät ju inte så kul. Är det därmed också sannolikt att det bli värre med tiden?

#13 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 06 April 2009 - 13:49

Nu är felet borta, men problemet var inte det förväntade måste jag säga.

Jag började med att skifta höger/vänster högnivå ut från steget. Då flyttade sig brummet till höger kanal. Därmed blev jag hyffsat säker på att felet skulle vara inne i slutsteget.

Sedan bytte jag till att köra genom en annan ledig kanal i slutsteget för vänster front, men då var det fortfarande brum. Då blev jag riktigt rädd att fler kanaler i steget skulle var dåliga.

Sedan lösningen. Jag provade en annan rca-kabel från försteget till slutsteget för vänster frontkanal. Då slutade det brumma. Felet låg alltså här, vilket jag tycker är konstigt. Det har ju inte påverkat något om försteget har varit av eller på, och speciellt att det verkar ha varit värme-relaterat.
Mina signalkablar är lite upptryckta mot väggen eftersom slutsteget är så djupt, det kanske är orsaken till att kabeln pajjat.

Nåja, slutet gott, allting gott :huh:

Tack för hjälpen Ludvig_S och Gonk!

Redigerat av rajapruk, 06 April 2009 - 15:18.

#14 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 17 May 2009 - 17:57

Nya bilder efter ommöblering. Vi ville ha fler sittplatser för biokvällar med kompisar, och det har vi nu.

Ny mediebänk, ett överskåp i Ikeas köksserie Bestå. Denna visade sig ha exakt de mått jag var ute efter. Mitt slutsteg är så djupt att vanliga mediemöbler sällan fungerar.

PS3 har också tillkommit. Singstar går varmt :rolleyes:

Redigerat av rajapruk, 17 May 2009 - 18:05.

#15 Enlund

Buy quality, cry once

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 851 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 17 May 2009 - 23:08

Skön anläggning!

Gillar dessutom mattan stenhårt. Vart har du köpt den? Mått?

/David
david enlund | enlund.se
Componentmästare i James Bondkunskap
Min dvdlista.