Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bildexempel: skillnaden på BD-spelare

• Vänligen logga in för att kunna svara
65 svar till detta ämne

#1 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 August 2009 - 09:05

Spears&Munsil-skivan finns ett användbart testmönster kallad RGB Alignment som avslöjar hur färginformationen (Cb och Cr) ligger i förhållande till luminans (Y) och kan därför avslöja apparater, såväl spelare som bildvisare (teve, projj os.v.) vilka inte kan få en korrekt överlappning. Tidsfel, buggar, undermålig kvalitet etc. visar att en del apparater lägger Cb och Cr förskjutet i förhållande till Y. Färginformationen överlappar alltså inte exakt med luminansen vilket leder till en detaljförlust.

Tittar man noga på detta mönster är det sällan spelarna ger exakt samma resultat men att de allra flesta lägger Y, Cb och Cr inom ungefär samma pixelavstånd. Det kan också variera något med hur varm- eller kallkörd spelaren är. Små variationer som kan hittas ifall man letar efter dem.

Men det går också att uppfatta andra saker med detta testmönster och jag sitter inte inne med den tekniska förklaringen, utan det är vad jag tänkt lämna öppet för diskussion. ;)

Blu-rayspelarna är Pioneer BDP-LX52 samt den ca 18 månader gamla modellen Samsung BD-P1500, båda med senaste firmware (vad som fanns den 10/8-2009) och de kör mot en Sim2 C3X-projektor mot en 110 tums Studiotek130.

Bilden är tagen något från sidan (uppenbart från perspektivet) och bortse från själva RGB alignmentbiten här. Projektorns objektiv (men inte kamerans objektiv) har en märkbar kromatisk aberration på den här positionen vilket är det som ger purpur-, blå- och cyanfärgade blödningen på höger sida om staplarna.

Bortse från detta då det är inte överlappningen eller aberrationen jag vill demonstrera utan det som händer precis utanför staplarna på den gråa bakgrunden som ska vara helt ren.

OBS! Klicka på bilden, den forumkrympta versionen är sönderkomprimerad.
Align_ringning.jpg

Exempel A, LX52 i 4:4:4-läge
Kanske inte uppenbart vid första titten men det finns en grön skugga runt översta delen av stapeln som inte hör hemma i testmönstret. Vid 4:4:4 subsampling har spelaren själv uppsamplat all färginformation från skivans 4:2:0 så detta är rimligen något spelaren lägger till. De flesta BD-spelare jag tittat på efter denna ”upptäckt” lägger på någon form av svag skugga/ringning.

Exempel B, LX52 i 4:2:2-läge
Eftersom Pioneers spelare låter dig välja detta själv kan vi köra 4:2:2 och då måste projektorn stå för ett steg i uppsamplingen. Sim2:n gör detta perfekt utan någon som helst skugga/ringning vilket givetvis är idealet. Observera att en annan bildvisare kanske hade gjort ett ännu sämre jobb i detta läge och tillfört artefakter. Exemplet visar bara att just i denna kombination av spelare och projektor är 4:2:2 ett bättre val.

Exempel C, P1500 i 4:4:4-läge
Samsungen är automatisk och du kan inte välja utsignal. Den skickar gissningsvis 4:4:4 för att projektorn begär det via hdmi-handskakningen. Här är det tydligt att något inte är helt okey. Samsungen tillför verkligen något som inte hör hemma i bilden. Då är också skillnaden när man byter spelare uppenbar. Samsungen ger en bild som direkt uppfattas som oskarp i jämförelse med LX52. Det syns till med på S&M-skivans menyer att texten är mjukare!

Detta visar att det finns ibland betydande skillnader mellan Blu-rayspelarna. Sedan kanske inget syns i praktiken på en 40-tums lcd där det från början introducerar en rad andra fel. Men likväl. Skillnaden är där.

Det visar också vikten av att själv kunna välja signalformat så att man får fram den som fungerar bäst med just den egna kombinationen av bildkälla och bildvisare. Tyvärr är det alldeles för få BD-spelare som ger den möjligheten.

Som skrivet har jag inte den tekniska förklaringen utan bara en observation av fenomenet. För ert nöjes skull. ;)
Står bakom www.d65.se

#2 Moviestar

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 222 inlägg

Postad 12 August 2009 - 09:31

Intressant undra hur en PS3 skulle se ut i detta test ;)

Samsung UE65ES8005, RS220, RS180, PS3
DOA: 3 st Epson EH-TW9000W, 3 st Epson EH-TW5500 och 3 st Epson EH-TW5000

#3 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 12 August 2009 - 09:44

Hav tålamod! ;)
Står bakom www.d65.se

#4 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 844 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 12 August 2009 - 09:51

Mkt intressant, bra jobbat. Vill du låna min BD8002 och fortsätta testa så får du givetvis det ;).

#5 Slayer

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Postad 12 August 2009 - 10:37

Kanoninlägg Ringblixt! ;)

Överlag verkar Pios BD-spelare vara ganska kassa på att uppsampla till 4:4:4,
ändock är det 4:4:4 den skickar ut om man ställer den på "Auto". Som tur är går
det ju välja manuellt till något annat om man så önskar. När jag körde en Pio BDP-320
mot min KRP-500A så tappade man massor av upplösning enligt "Chroma Zone Plate"-
mönstret på BD-DVE vid 4:4:4. Vid YCbCr 4:2:2 var det dock klanderfritt då man såg alla
linjer fint hela vägen ut.
PS3 kör ju YCbrCr 4:4:4 och på min TV iaf så får man då ett tapp där oxå, synd man inte kan
välja även på den. Tycker det är ett STORT misstag av dom tillverkare som inte låter användaren
själv välja vilken färgrymd man vill ha.

Redigerat av Slayer, 12 August 2009 - 10:38.

#6 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 12 August 2009 - 10:44

Ahh, sådant här, bokstavligen talat, detaljgrävande gillar vi. Only on component. ;)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#7 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 12 August 2009 - 11:20

PS3 kör ju YCbrCr 4:4:4 och på min TV iaf så får man då ett tapp där oxå, synd man inte kan
välja även på den.

Indeed, jag har faktiskt labbat lite med RGB Full istället (som förvisso klipper BTB och WTW men ger klart högre chroma bandbredd) och jag undrar om jag inte föredrar det över YCbCr. Mer distinkta färgdetaljer inbillar jag mig (en chroma zone-plate ger stöd för detta - eller är det tvärtom? ;) ).

Läste en sjuk grej idag föresten, nån som provat att jämföra BD-bildkvalité från PS3 med DVD uppsklaning av resp påslagen? Jag har inte det, än... ;)

Redigerat av pacman, 12 August 2009 - 11:21.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#8 Hellspawn

en galen entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 857 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 12 August 2009 - 11:25

Superinlägg Ringliblixt. Only on Component ;)
När hemmabio är mer än en hemmabio
Hellspawns Home Entertainment System

#9 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 674 inlägg

Postad 12 August 2009 - 11:59

Kalas ringblixt ! Jag har inte själv tålamod (eller kunskap) att göra såna här tester men tycker det är superintressant att se resultaten ;)
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Sony HW-15, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#10 Slayer

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Postad 13 August 2009 - 14:34

Läste en sjuk grej idag föresten, nån som provat att jämföra BD-bildkvalité från PS3 med DVD uppsklaning av resp påslagen? Jag har inte det, än... :)

Hmm..skulle det skilja sig åt alltså? Tanken har aldrig ens slagit mig att jämföra detta.
Det verkar ju lite långsökt men ska ta mig en kik vid tillfälle, eller har du hunnit kolla redan?;)

#11 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 14 August 2009 - 07:40

Hmm..skulle det skilja sig åt alltså? Tanken har aldrig ens slagit mig att jämföra detta.
Det verkar ju lite långsökt men ska ta mig en kik vid tillfälle, eller har du hunnit kolla redan?;)

Sa ju att det var sjukt. :)
Nej har inte hunnit kolla än och ev kommer jag inte märka nån skillnad eftersom jag inte kör 1:1 pixelmappning. Men testa, ev är det bara en skröna.

#12 Slayer

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Postad 14 August 2009 - 08:33

Sa ju att det var sjukt. ;)
Nej har inte hunnit kolla än och ev kommer jag inte märka nån skillnad eftersom jag inte kör 1:1 pixelmappning. Men testa, ev är det bara en skröna.

Har du nån koll på just _vad_ som skulle skilja sig åt? Så man vet ungefär vad man ska titta efter.. :)

#13 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 14 August 2009 - 11:31

Idén är att om scalern är påslagen som kommer även BD-bilden få nån form att processing vilket skulle mjuka upp bilden. Är påståendet sant borde det ju kunna ses i nån av BD DVEs olika patterns för upplösning kan man tycka.

#14 Slayer

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Postad 14 August 2009 - 12:49

Testade lite med BD-DVE(Overscan-mönstret och Luminance zone plattan bl.a) och det var inga skillnader
som var direkt uppenbara iallafall, med en liten reservation då för _små_ skillnader då minnet ibland kan
svika en då det tar en stund att backa ut i menyer igen för att ändra och sen ladda upp allt igen.. ;)

Skulle ändå välja att ha BD/DVD-uppskalering(det är så det heter) på "Helskärm" om man kollar på
mycket DVD:er på PS3:an.

Redigerat av Slayer, 14 August 2009 - 12:54.

#15 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 15 August 2009 - 14:02

Då har jag gått igenom förrådet av Blu-ray-spelare. ;)

Än en gång, klicka på bilden då forumets krympta version är sönderkomprimerad.
Align_ringning_d_h.jpg

Exempel D, Dmtech BDP810 YCbCr 4:4:4
Landets mesta budgetspelare har liknande ringning som Samsungen fast "dubbel". Den upplevs dock inte mindre skarp på samma sätt som Samsung BD-P1500 gör. Det är vid sådana här tillfällen man skulle behöva två perfekt kalibrerade projektorer bredvid varandra...

Exempel E, PS3 YCbCr 4:4:4
Skuggan runt stapeln påminner om exempel A, LX52 och här misstänkte jag först att det är projektorn som lägger till detta när den matas med YCbCr 4:4:4. Men så var icke fallet.

Exempel F, PS på RGB 16-235 ("begränsad")
Exakt samma skuggning som med YCbCr. Stapeln är lite ljusare men det är för att projektorn har något annorlunda gamma med RGB-signal.

Exempel G, LG BD370 YCbCr 4:4:4
Så överraskningen nummer 1. Näst mesta budgetspelaren renderar stapeln helt utan skugga! Dock har den pixelförskjutning av Cb och Cr gentemot Y och denna förskjutning varierar över bildytan. Som mest 1 pixel.

Exempel H, Panasonic DMP-BD30 YCbCr 4:4:4
Överraskning nummer 2. Den snart lastgamla Panasonic BD30 från sent 2007/tidigt 2008 ger en felfri rendering av stapeln. Lite synd att spelaren då och då ballar ur på Dts-MA-spåren (skickad som bitström till förstärkaren) där ljudet blir "surrig".
Står bakom www.d65.se