Skulle vara intressant att se hur dom nyare blu ray spelarna är.
Tex,Sony 780.Panasonic DMT-bd 310.Oppo bd-83/93.
Postad 12 August 2011 - 13:03
Postad 12 August 2011 - 20:39
Postad 13 August 2011 - 06:31
Oppo 93/95 och Panasonic BD310 lämnar i princip perfekta Chroma Zone plates där Panasonicen har ett lite övertag i sin upsamplingsprocess. Cirklarna lever kvar något längre ut. Inga artefakter i Luma/Chroma i RGB Alignment-mönstret.
Annars är det som tidigare att matcha YCBCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2 eller RGB mot bildvisaren. Panasonics plasma 2011 trivs till exempel bäst med YCbCr 4:2:2 för vid 4:4:4 så Luma och Chroma är förskjutna med en halv pixel i förhållande till varandra.
Har inte sett Sonyn, men risken är den typen av valmöjlighet längre inte finns.
En annan detalj, men värt att notera är att nästan alla Blu-rayspelare idag, förutom Oppon, lägger på ett par procent skärpefilter direkt ur kartong vilket måste ställas ned manuellt i någon meny eller i en del fall inte går att ta bort. Syns som extra ringning i testbilder eller till och med vita kantskuggor. Detta otyg kan man göra själv i displayen istället.
Postad 13 August 2011 - 08:35
Men jag tyckta min Sony Bdp-s550 var "lite" klarare på Blu ray.Det var lite lite mer kryp i bilden på Panasonic 310.Eller så var den helt enkelt bättre,och att det var någon inställning som gjorde att jag tyckte så
.
Postad 17 June 2012 - 14:40
Postad 17 June 2012 - 15:21
Skillnaderna mellan spelarna finns definitivt där och det finns också stora skillnader mellan exemplaren. Masstillverkade produkter är helt enkelt inte likadana.
Redigerat av Allramified, 17 June 2012 - 15:25.
Postad 18 June 2012 - 07:17
Redigerat av pacman, 18 June 2012 - 07:45.
Postad 18 June 2012 - 07:45
Dessutom kan ju olika tillverkare lägga in lite senap och ketchup på bilden för att skapa en vad man tycker är en subjektivt bättre bild.
Eller så är det olika output...vad tusan skulle det bero på? Vad är det som kan diffa rent tekniskt? Som Allramified säger så är det ju rätt skumt...
Postad 18 June 2012 - 08:34
Den här artikeln är närmast essentiell för att förklara varför det skiljer sig mellan olika blu-rayspelare. Den visar också det som de av oss som kalibrerar ofta också lägger märke till, det faktum att Oppo:s spelare gör rätt. Så gott som exakt rätt där andra tillverkare varierar sin kvalitet.
http://www.hometheat...troduction.html
Postad 18 June 2012 - 10:02
1) Vi snackar alltså om två olika VT30 varav den ena har en [ej vettigt korrigerbart] "gamma boost" vid 10% medans den andra inte har det? Surt att få den förstnämda...
2) De två BDT310 är alltså helt identiska i firmware etc? Det hade varit intressant (förstår att det inte var praktiskt möjligt dock) att se den dåliga 310:an på den bra VT:n. Som det är nu är det två faktorer (både spelare och display) som skiljer varför slutsatsen inte är odiskutabel.
Postad 18 June 2012 - 11:20
[Men på HDMI-utgången förstår jag inte varför olika exemplar av samma modell/revision/firmware skulle kunna ge olika data ut. En digital signalväg är ju definitiv, och kan ju inte skilja sig åt, så länge man inte har så taskiga interna kommunikationssnitt att man får interna bitfel i dataströmmarna.
Eller så är det olika output...vad tusan skulle det bero på? Vad är det som kan diffa rent tekniskt? Som Allramified säger så är det ju rätt skumt...
Redigerat av Ringblixt, 18 June 2012 - 11:24.
Postad 18 June 2012 - 12:02
Postad 18 June 2012 - 12:28
Postad 18 June 2012 - 13:16
Hehe, ja då är ju förstås alla möjliga diffar tänkbara.Att det skiljer sig mycket mellan två spelare med samma innehåll beror troligtvis på att de faktiskt inte alls har samma innehåll!
Aha! Så diffen mellan 780 och 310 var ännu mkt sämre än vad den andra mätningen visar? Ja då kan jag förstå att man drar slutsatsen att outputen mellan spelarna diffar, absolut.Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaron att dokumentera den första mätningen utan detta är den färdiga kompromissen. Resultatet blev att peak white med denna spelare sjönk från 85 candela till 68 candela! Egentligen borde denna spelare kasseras.
Redigerat av pacman, 18 June 2012 - 13:41.
Postad 18 June 2012 - 13:44
Det kan inte jag svara på utan det måste till någon som ha erfarenhet av att bygga och konstruera den här typen av maskiner. Det enda jag kan utgå ifrån är svarta-lådan-principen. Vi matar in en sak och får ut något som inte är det förväntade. Drömsituationen vore förstås ett mätskåp och att där kunna titta på rå HDMI-data. Men det ger mig inte svaren på varför det skiljer sig mellan exemplaren. Bara att det faktiskt gör det.Man får vända på steken och se det som, hur stor (eller: vad för typ av) diff i sändarsidan behövs för att mottagarsidan ska tolka inkommande signal på olika sätt?
Men du menar att "komponentvariationer" kan göra så att dina punkter 1 och 2 ger olika utfall på slutresultatet?