Component - för entusiaster av ljud och bild.

Component forum: Sony VPL-HW15 - Component forum

Jump to content

• (22 Pages)
  • +
  • « First
  • 20
  • 21
  • 22
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Sony VPL-HW15

#316 User is offline   bigblue 

• En glad entusiast.
  • PipPip
  • View blog
  • Group: Members

Posted 02 May 2010 - 21:43

Det är ju intressant det här med priser och hur vi är funtade. Egentligen så borde jag kasta mig över en HW-15 med de låga priser som den nu bjuds ut till. Jag var sugen också när den kostade 28 000 kr. Men för min del så blir jag - istället för köpsugen - nyfiken. Nyfiken på varför man sänker något som är så bra, så snabbt. I mina öron så låter det som om HW20 kommer bli en sådan dräpare att en Hw15 inte kommer att gå att sälja när den nya gör entré. Eller så är det kanske bara svårt att kränga projar idag?
0

#317 User is offline   JonasW 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 17 July 2010 - 21:49

Skulle vilja fråga experterna här. I lågt lampläge så är den ju knäpptyst. Sen kan man ju under bild ändra till högt lampläge vilket ger extra tryck i bilden helt klart. Men då ökar ju inte fläkten vad jag kan höra.

Däremot så kan man manuellt ändra fläkten till ett snabbare läge i en annan meny.

Är det så att fläkten varvar upp marginellt mer i högt lampläge, men att man knappt kan urskilja det? Vad är då alternativet för att manuellt öka fläkten till? Är det om man vet med sig att den står i en riktigt varm miljö?

Vanligtvis så brukar ju fläkten öka på automatik när man drar på högt lampläge, men jag märker som sagt inget på Sonyn.

Skulle bara vilja få lite klarhet i detta så att jag inte använder mig av högt lampläge men steker lampan i förtid för att jag inte samtidigt drar upp fläkten.

Tack på förhand!
0

#318 User is offline   Ringblixt 

• Pragmatisk idealist
  • PipPipPipPip
  • View blog

Posted 18 July 2010 - 10:27

Den manuella fläktökningen brukar vara ett höghöjdsläge för att kompensera för tunnare luft. Men du kan dra på den ifall inomhustemperaturen närmar sig specen i handboken. Brukar ligga kring 35 grader och jag har för mig Sony har någon pedagogisk illustration till detta. :)

Lampan steker på några tusen grader och det är egentligen inte det som är problemet utan kylningen är för allt runt omkring, inte minst elektroniken som inte mår bra av att ha en så extrem värmekälla i närheten.
0

#319 User is offline   JonasW 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 18 July 2010 - 15:02

View PostRingblixt, on 18 July 2010 - 10:27, said:

Den manuella fläktökningen brukar vara ett höghöjdsläge för att kompensera för tunnare luft. Men du kan dra på den ifall inomhustemperaturen närmar sig specen i handboken. Brukar ligga kring 35 grader och jag har för mig Sony har någon pedagogisk illustration till detta. :)

Lampan steker på några tusen grader och det är egentligen inte det som är problemet utan kylningen är för allt runt omkring, inte minst elektroniken som inte mår bra av att ha en så extrem värmekälla i närheten.

Ja det stämmer det du skriver, hittade nyss igen det i manualen. Men då är den ju verkligen _sjukt_ tyst i högt lampläge också. Galet :).

Kör den i källaren där det är max 18C även nu när det är 25C+ ute. Så den klarar sig nog rätt bra då får jag hoppas. För det mesta så räcker låg lampläge fint, men i vissa rullar med mycket färg (som avatar) då vinner man lite extra pop på det högre lampläget, utan att svärtan blir så himla mycket lägre tycker jag. Men det är väl den vunna kontrasten som kanske lurar ägat att svärtan upplevs som lika djup?
0

#320 User is offline   Ringblixt 

• Pragmatisk idealist
  • PipPipPipPip
  • View blog

Posted 19 July 2010 - 06:49

View PostJonasW, on 18 July 2010 - 15:02, said:

För det mesta så räcker låg lampläge fint, men i vissa rullar med mycket färg (som avatar) då vinner man lite extra pop på det högre lampläget, utan att svärtan blir så himla mycket lägre tycker jag. Men det är väl den vunna kontrasten som kanske lurar ägat att svärtan upplevs som lika djup?

Upplevelsen av kontrast är flytande och hänger väldigt mycket ihop med rum och duk i kombination med projektorn. Hade du haft en påtagligt mindre duk, säg 2/3-delar av ytan du har nu kan det ökade lampstyrkan mycket väl upplevas som något negativt för kontrasten genom att svärtan försämras. Viceversa för en större duk. Sedan varierar det förstås med filmen, Ice Age vs. Sin City å sådant där. :)
0

#321 User is offline   JonasW 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 19 July 2010 - 17:33

View PostRingblixt, on 19 July 2010 - 06:49, said:

Upplevelsen av kontrast är flytande och hänger väldigt mycket ihop med rum och duk i kombination med projektorn. Hade du haft en påtagligt mindre duk, säg 2/3-delar av ytan du har nu kan det ökade lampstyrkan mycket väl upplevas som något negativt för kontrasten genom att svärtan försämras. Viceversa för en större duk. Sedan varierar det förstås med filmen, Ice Age vs. Sin City å sådant där. :)

Stämmer fint det du säger. Nu kan jag däremot efter nån fler timme på projjen, säga att lågt lampläge räcker till för det mesta. Jag saknar inte mer ljus i de flesta filmer som det ser ut nu.

En polare var förresten över igår och ville se hur det fungerade. Så jag slog igång Avatar på bluray och vi satt & kikade kanske 15min. Då frågade han om det var i 3D ;). Nu var väl det kanske lite extremt och tro att det skulle vara en 3D-film. Men fasiken vilket djup det är i bilden! Detta varierar ju väldigt mycket från film till film, men i vissa (som Avatar) så är det grymt. Det känns också som att Sonyn visar upp en bättre bild än min Pioneer 5080XA, förrutom att TV:n har djupare svärta.

Kan bara rekommendera denna projektor till andra, den är grym för pengarna.
0

#322 User is offline   Henric 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 20 July 2010 - 20:38

vad skulle ni betala för en sony hw15 som har gått 50 timmar demo, och som säljaren sa ja dom går inte mycket mest 5-10 min hit o ditt altså det sämsta en projektor kan utsättas för.
Fick ett pris 19500:- normal garanti 2år och lampa 1 år ( 1000 Tim).
dvs 1500 i rabatt , känns lite snålt då 1500 inte är mycket pengar att lägga för att få en helt ny.

Mvh
0

#323 User is offline   joakim 

• En glad entusiast.
  • PipPipPipPip

Posted 20 July 2010 - 20:51

Japp, köp en ny istället säger jag... Den är begagnad, så du borde få mer än 5% rabatt...
Squeezebox/Pioneer LX-71>Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Kimber KCAG/8TC->Martin Logan Vantage, Martin Logan Motif, Mirage OS3/Monitor Audio Radiuz och en SVS PC12-Plus

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri
0

#324 User is offline   Henric 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 20 July 2010 - 20:59

Jo tyckte ju jag med men vad borde va rimligt att ge tycker ni?

mvh
0

#325 User is offline   joakim 

• En glad entusiast.
  • PipPipPipPip

Posted 20 July 2010 - 21:53

Jämför det med en bil, har den testkörts i 100 mil så får man mer än 5% rabatt.
Det är ju dock säljaren som sätter priset. Ge ett bud du tycker känns rimligt så kanske du får köpa den...

Enligt mig så är doften och glädjen av att öppna en ny produkt värd de extra 1500....

This post has been edited by joakim: 20 July 2010 - 21:53

Squeezebox/Pioneer LX-71>Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Kimber KCAG/8TC->Martin Logan Vantage, Martin Logan Motif, Mirage OS3/Monitor Audio Radiuz och en SVS PC12-Plus

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri
0

#326 User is offline   Henric 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 21 July 2010 - 18:50

Prata med dom idag igen och dom kan inte gå ner mer i pris, projektorn va inköpt till butik för ett högt pris enligt han så dom gick + - 0 på den nu så att gå ner mer så fick dom så att säga betala det själva.

jaja får väll köpa en ny istället :)

Mvh
0

#327 User is offline   bigblue 

• En glad entusiast.
  • PipPip
  • View blog

Posted 22 July 2010 - 10:22

Jag tror att han håller sig till sanningen här vad gäller priset. Några butiker jag pratat med tar inte in maskinen längre efter som det inte finns några marginaler kvar vid försäljning. Nästa steg blir när Sony själva sänker ÅF-priset för att bli av med vad man själva har i lager, så att man kan bereda plats för höstens nyheter...
0

Share this topic:

• (22 Pages)
  • +
  • « First
  • 20
  • 21
  • 22
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic