Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Signalkälla...rippa till flac eller köpa CD?

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 pwrdesign

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2009 - 10:03

Halloj!

Har efter 4 år som hifi-lös äntligen fått hem lite grejor, presenterar systemet i en tråd senare tänkte jag :)
Hur som helst, det som saknas nu är signalkällan.
Står i valet och kvalet och man ska köpa en enklare CD - spelare (prisklass 3000-4000:-) eller om man ska satsa på en mediaspelare tillsammans med en bra DAC?

Exempelvis Squeezebox Standard tillsammans med en DAcMagic från Cambridge.

Vad har ni för några erfarenheter? Är det ett fullgott alternativ till CD-Spelaren?
Jag hade isåfall tänk rippa ner alla mina Cd-skivor som FLAC, vilket tar mig till nästa fråga...

Vad är det enklaste och bästa sättet att rippa till FLAC?

MvH Patrik

#2 zePutt

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2009 - 11:26

Vad är det enklaste och bästa sättet att rippa till FLAC?

Det enklaste kanske är nya ExactAudioCopy med inbyggt FLACstöd, det bästa vete fåglarna... :)

/Patrik

#3 pwrdesign

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Postad 19 October 2009 - 12:14

Ok, ska kolla på det!
Får väl betona kvalitén då :)

#4 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8331 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 19 October 2009 - 15:29

Jag tycker kombinationerna med tex en Squeezebox och en extern dac är riktigt bra alternativ. Det är frågan bara om man är sugen på att ordna med all musik och sätta upp en liten server etc.

Fördelarna när det är på plats är också många. Jag har tagit bort cd-spelaren och använder dvd-spelaren som substitut om jag vill använda skivor och sen en klient för att spela upp musik från en server.

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 500 inlägg

Postad 19 October 2009 - 15:44

Jag lyssnar numera i princip enbart enbart från disk. Samtliga CD som inhandlas rippas direkt ner på disk och streamas via SONOS.

Även jag använder EAC för rippningen till FLAC och sedan taggar jag med lämpligt program, har lite svårt att rekommendera något specifikt då jag ännu inte hittat det klockrena.....

CD spelare kommer jag aldrig köpa igen, så mycket smidigare att bläddra igenom katalogen från soffan och spontant spela det man ramlar över :)
Onkyo 3008, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, MK 750THX mkII med dubbla subbar, ATC SCM 11, Sony HW-15, Screenmaster 90", DuneHD, Sonos och diverse annat....

#6 Alind

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 175 inlägg

Postad 19 October 2009 - 16:14

Jag går emot strömmen och råder dig att köpa en cd-spelare, inte för att det nödvändigtvis låter bättre utan för att du med största sannolikhet kommer att lyssna mer på musiken, och inte sitta och spontant byta skiva, låt osv..
Av min erfarenhet är det svårt att låta bli den där fjärrkontrollen och att hela tiden utforska det som oftast gigantiska biblioteket...det går, men det kräver lite karaktär :)

Personligen tycker jag det är trevligt att gå fram till mina skivor, fundera vad jag är sugen på, bestämma mig och sedan låter jag skivan rulla åtminstone ett varv och favoritlåtarna ett par extra varv.

#7 soren

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 566 inlägg

Postad 19 October 2009 - 21:09

Jag går emot strömmen och råder dig att köpa en cd-spelare, inte för att det nödvändigtvis låter bättre utan för att du med största sannolikhet kommer att lyssna mer på musiken, och inte sitta och spontant byta skiva, låt osv..
Av min erfarenhet är det svårt att låta bli den där fjärrkontrollen och att hela tiden utforska det som oftast gigantiska biblioteket...det går, men det kräver lite karaktär :)

Personligen tycker jag det är trevligt att gå fram till mina skivor, fundera vad jag är sugen på, bestämma mig och sedan låter jag skivan rulla åtminstone ett varv och favoritlåtarna ett par extra varv.

Jag har kört en htpc som mediaserver i över 10 år, och det är VÄLDIGT lätt att det blir som Alind beskriver!!
Men samtidigt så lyssnar man på musik som man normalt sett inte skulle göra genom en CD.

Det är otroligt bekvämt att ha 1000tals låtar på servern som man bläddrar bland på fjärrkontrollen.

/Sören

#8 pwrdesign

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Postad 20 October 2009 - 09:48

hm... jo jag kan se charmen med att få byta skiva osv, helt klart...
Tåls att fundera på helt klart!

#9 pwrdesign

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Postad 20 October 2009 - 17:53

Provkör EAC nu, verkar riktigt bra faktiskt!
Ikväll kommer en polare hem till mig med en bra Marantz-CD, vi ska testa FLAC från laptop mot CD'n
Senare (när jag fått tag på en bra dac + squeezebox) så blir det SB + DAC VS CD

Mvh P