Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Instabila färger större problem än väntat

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#1 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 November 2009 - 16:02

Det är roligt när man upptäcker nya saker som en bieffekt av att man prövar något annat. Även när det är lite skrämmande. :D

Att displayer "driftar" i färgerna under tiden att de blir varmare och varmare är bekant. En teve ska gå varm innan den kalibreras och det kommer att skifta något under tiden den används. Har man stått och stittar på samma filmslingor dagarna i ända på mässor och liknande syns det att bilden inte är samma som innan lunchmackan. Och det beror inte på leverpastejen. Långt ifrån alla displayer är stabila i färgerna under längre drift. Men det är stora variationer hur lång tid det handlar om. Tyvärr är det inom räckvidden för en vanlig långfilm.

Min ursprungliga tanken var att kartlägga lcd-teknikens största problem - betraktningsvinkeln. Vad händer med en kalibrerad bild beroende på vinkeln? Jag fick lite väl många svar, så strunt i det problemet (kanske återkommer med mer mätporr.)

LG:s mjukvara ger deras teveapparater "Expert"-lägen där man kan sätta gråskalan i steg om 10 punkter (20 i deras plasma men det blir nästan bara jobbigt) och även om det är ett pillande så går det att få det riktigt snyggt:
drift_LG_SL9000_kalibrerat.png

Då blir man en mäkta stolt mätnörd. Men det var fikadags. Frisk luft behövs efter att ha pillat med tio olika RGB-reglage i 45 minuter.

Fast den mätkurva som fanns en halvtimme senare var annorlunda. Mätfelen var nu kring 3 - 4 dE. Efter en bara en kvarts paus! Är det jag som gör fel? Är det fel på mätaren, en X-rite hubble, som erkänt pålitig? Tyvärr sparade jag inte mätningen eftersom jag trodde att jag hade sjabblat.

Lyckligtvis mäter jag alltid fabriksinställningarna och de fanns sparade...
drift_LG_SL9000_film_def_30min.png

...så snabbt över att mäta dessa igen:
drift_LG_SL9000_film_def_3h.png

Wow! Teven som var först var rödmurrig var faktiskt klart bättre, men också lite grön. Öga och mätare bekräftar varandra.

Så utelsutningsmetoden. Är det verkligen så illa? Kan du kalibrera en SL9000 eller SL8000 så jäkla snyggt men att den kalibreringen är helt inaktuell efter bara en halvtimma? Är det fler som är likadana?

Svar: JA!

Samsung B6050:s fabriksinställningar
drift_samsung_B6050_varm2_1h.png
drift_samsung_B6050_varm2_3h.png
Fast här blev halvkass bara sämre. LG: driftade ändå rätt till slut.

Hur är då B6050 D65-kalibrerad? Den har sitt traditionella 2punkter-Low/high RGB-justering med den klassiska problemet att en ändring i Low har stor inverkan på bilden medan det i High går att finjustera fast då förstås bara för höga IRE. Men det är helt okey...
drift_samsung_B6050_kalibrerat_2h.png

...och så en timme senare:
drift_samsung_B6050_kalibrerat_3h.png

Med andra ord, ingen större idé att finjustera en Samsung B6050 heller. Efter en timme tittar du på en helt annan bild. Detta om något understryker hur meningslöst det är att "låna" någon annans RGB-justeringar på nätet. Förklarar väldigt mycket kring de stora variationerna som finns i fråga om riktiga tester där man mäter apparaterna. Det är inte bara väldigt stor skillnad på de enskilda testexemplaren som står för godtyckligheten. Man måste ange tidpunkten också! :D ;)

B6050 är så långt jag förstår samma apparat som B70X0-serien fast utan nätverk och mediaspelarfinessen.

För övrigt visar B8050-modellen också upp liknande fenomen, men klart mildare och inom 5 procents ändringar efter en timme.

Nu har jag fått det hela tydligt bekräftat och vet att detta måste kontrolleras i samband med utvärdering. Det är inte mycket poäng med att sälja kalibrering till de där produkterna, minst sagt. Så den stora frågan:

Finns det någon display som inte visar upp detta fenomen?

Mätningarna får stå för sig själva:
drift_sharp_le700_1h.png
drift_sharp_le700_90min.png
Står bakom www.d65.se

#2 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

Postad 28 November 2009 - 16:16

Intressant..

Detta rätar helt enkelt ut de frågetecken jag haft kring dessa apparater LG/Samsumg. När man frågat om displayen är kalibrerad och man fått ett jakande svar, så börjar man undra vem som rattat eller om jag har sett så förbannat tokigt.

Men men, det känns ju skönt att Sharp sköter sig på denna punkt. ;)
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#3 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 28 November 2009 - 17:34

Klart intressant!
Det var inga dåliga fel heller. Båda är väl Edge LED? Kan det ha med saken att göra?

Blir att göra ett liknande test på Pion här hemma. Blir väl extra kul med en värmekänslig mätare... ;)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#4 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 28 November 2009 - 20:20

Även LG SL8000 med lysrör visar upp tydliga variationer. Det var där jag upptäckte det hela men inte behöll några mätningar. Gemensamt för SL8000 och SL9000, B6050 och B8050 är att alla är väldigt tunna. Sharpen är lönnfet och decimetern tjock.

En gissning är att det handlar om sämre avledning av värme gör att de driftar som de gör. Men det är ju lätt att följa i fortsättningen, bara att mäta ett fabriksläge (exklusive ljussensro/ekoläge etc.) med regelbundna intervall.
Står bakom www.d65.se

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 28 November 2009 - 20:31

En gissning är att det handlar om sämre avledning av värme gör att de driftar som de gör.

Låter ju faktiskt väldigt vettigt...
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1196 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 28 November 2009 - 21:41

Nu har jag tyvärr inte några resultat kvar, men jag jämförde X-rite display LT mot X-rite Eye-One Pro på min Pio 428XD och den drift jag kontinuerligt noterade med display LT noterades inte för Eye-One. Visst noterade jag viss drift även med Eye-One, men inom vad som uppfattas av våran synapparat. Kan vara värt att kolla upp mer nogrannt dock. Tack för ett bra inlägg blixten. ;)

#7 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

Postad 29 November 2009 - 11:50

Märkligt ändå, jag menar, dessa tvs är ju LED och superplatta. Blir de inte automagiskt asbra då?

Redigerat av pacman, 29 November 2009 - 11:51.

#8 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 675 inlägg

Postad 29 November 2009 - 12:03

Väldigt intressant ämne, vansinnigt nyfiken på vidare mätningar och teorier
Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Sony HW-15, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#9 dave19

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Postad 29 November 2009 - 13:48

Verkligen intressant att läsa om. ;) Någon som vet om det gäller panasonic plasma också?

Ska testa att göra mätningar men kommer ta några veckor innan dess men kan publicera dom här. :D

#10 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • 3901 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 29 November 2009 - 15:20

Ringblixt?
Du rockar! ;)
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#11 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1707 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 30 November 2009 - 08:38

Det var mycket intressant läsning Blixten.

#12 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 08 February 2010 - 00:23

Kan nämna att en Samsung 32-tum B7070 jag mätt är stabil i färgerna och den är som bekant tunn och LED-belyst. Det exemplaret jag mätte hade heller inga problem med clouding eller liknande. Kan ju tyda på att panelstorleken har betydelse, till exempel att den mindre panelen inte utvecklar värme på samma sätt. Eller så var det ett fredagsexemplar.
Står bakom www.d65.se

#13 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 08 February 2010 - 09:00

Kan nämna att en Samsung 32-tum B7070 jag mätt är stabil i färgerna och den är som bekant tunn och LED-belyst. Det exemplaret jag mätte hade heller inga problem med clouding eller liknande. Kan ju tyda på att panelstorleken har betydelse, till exempel att den mindre panelen inte utvecklar värme på samma sätt. Eller så var det ett fredagsexemplar.

Tidningen Hemmabio hade mätt och sett samma saker som dig angående detta på de större skärmarna..

Redigerat av MrJones, 08 February 2010 - 09:00.

#14 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8360 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 08 February 2010 - 09:30

Finns en viss möjlighet att det är samma person :ph34r:

#15 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 08 February 2010 - 09:49

Finns en viss möjlighet att det är samma person :ph34r:

Aha ok, kändes nästan så när man läste det. Nu blir jag nyfiken på kopplingen mellan tidningen och Ringblixt. Säger man A får man säga B :ph34r: Han som brukar skriva om bild är Thomas Ytterberg. Tycker han skriver är ofta väldigt bra men tyvärr får inte tillräckligt med plats för att skriva mer utförligt och detaljerat. Senaste numret var lite väl lite text av testet på Sony projektorn.