Att displayer "driftar" i färgerna under tiden att de blir varmare och varmare är bekant. En teve ska gå varm innan den kalibreras och det kommer att skifta något under tiden den används. Har man stått och stittar på samma filmslingor dagarna i ända på mässor och liknande syns det att bilden inte är samma som innan lunchmackan. Och det beror inte på leverpastejen. Långt ifrån alla displayer är stabila i färgerna under längre drift. Men det är stora variationer hur lång tid det handlar om. Tyvärr är det inom räckvidden för en vanlig långfilm.
Min ursprungliga tanken var att kartlägga lcd-teknikens största problem - betraktningsvinkeln. Vad händer med en kalibrerad bild beroende på vinkeln? Jag fick lite väl många svar, så strunt i det problemet (kanske återkommer med mer mätporr.)
LG:s mjukvara ger deras teveapparater "Expert"-lägen där man kan sätta gråskalan i steg om 10 punkter (20 i deras plasma men det blir nästan bara jobbigt) och även om det är ett pillande så går det att få det riktigt snyggt:

Då blir man en mäkta stolt mätnörd. Men det var fikadags. Frisk luft behövs efter att ha pillat med tio olika RGB-reglage i 45 minuter.
Fast den mätkurva som fanns en halvtimme senare var annorlunda. Mätfelen var nu kring 3 - 4 dE. Efter en bara en kvarts paus! Är det jag som gör fel? Är det fel på mätaren, en X-rite hubble, som erkänt pålitig? Tyvärr sparade jag inte mätningen eftersom jag trodde att jag hade sjabblat.
Lyckligtvis mäter jag alltid fabriksinställningarna och de fanns sparade...

...så snabbt över att mäta dessa igen:

Wow! Teven som var först var rödmurrig var faktiskt klart bättre, men också lite grön. Öga och mätare bekräftar varandra.
Så utelsutningsmetoden. Är det verkligen så illa? Kan du kalibrera en SL9000 eller SL8000 så jäkla snyggt men att den kalibreringen är helt inaktuell efter bara en halvtimma? Är det fler som är likadana?
Svar: JA!
Samsung B6050:s fabriksinställningar

Fast här blev halvkass bara sämre. LG: driftade ändå rätt till slut.
Hur är då B6050 D65-kalibrerad? Den har sitt traditionella 2punkter-Low/high RGB-justering med den klassiska problemet att en ändring i Low har stor inverkan på bilden medan det i High går att finjustera fast då förstås bara för höga IRE. Men det är helt okey...

...och så en timme senare:

Med andra ord, ingen större idé att finjustera en Samsung B6050 heller. Efter en timme tittar du på en helt annan bild. Detta om något understryker hur meningslöst det är att "låna" någon annans RGB-justeringar på nätet. Förklarar väldigt mycket kring de stora variationerna som finns i fråga om riktiga tester där man mäter apparaterna. Det är inte bara väldigt stor skillnad på de enskilda testexemplaren som står för godtyckligheten. Man måste ange tidpunkten också!

B6050 är så långt jag förstår samma apparat som B70X0-serien fast utan nätverk och mediaspelarfinessen.
För övrigt visar B8050-modellen också upp liknande fenomen, men klart mildare och inom 5 procents ändringar efter en timme.
Nu har jag fått det hela tydligt bekräftat och vet att detta måste kontrolleras i samband med utvärdering. Det är inte mycket poäng med att sälja kalibrering till de där produkterna, minst sagt. Så den stora frågan:
Finns det någon display som inte visar upp detta fenomen?
Mätningarna får stå för sig själva: