Component - för entusiaster av ljud och bild.

Component forum: Blu-ray 3D standarden är spikad - Component forum

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Blu-ray 3D standarden är spikad

#1 User is offline   pacman 

• Gladaste entusiasten
  • View blog
  • Group: Moderator

Posted 21 December 2009 - 13:28

Posted Image

Ja det är väl lika bra att starta en tråd om detta... Standarden för 3D på Blu-ray är spikad och klar, lagom till premiären av flaggskeppet Avatar och i god tid till CES om några veckor då hype-maskinen lär dra igång.

3D Blu-ray Standard Approved

As the wild anticipation surrounding Jim Cameron’s 3D “Avatar” heightens, a milestone has been reached that will help bring theatrical-quality versions “Avatar” and other 3D studio titles into the home.

The Blu-Ray Disc Association—a consortium of leading companies including Sony, Panasonic, Philips, LG and Samsung—on Wednesday announced technical spec for a standardized 3D Blu-Ray format.

Hopefully forestalling the format wars that occurred between Beta and VHS and, more recently, Blu-ray and HD DVD, the new specs provide a standard blueprint for studios, the electronics industry and other stakeholders.

Until a standard was defined, manufacturers have been unwilling to move forward with Blu-ray players that could bring 3D into the home.

The spec includes characteristics including HD (1080p) resolution for each eye and backward compatibility -- meaning that standard Blu-ray discs will play in a 3D player (although not in 3D).

It also ensures that Blu-ray 3D products will deliver the 3D image to any compatible 3D display, regardless of whether that display uses LCD, Plasma or other technology and regardless of what 3D technology the display uses to deliver the image to the viewer’s eyes.

Länk

Bilden ovan är hämtad från Flatpanels blänkare om samma ämne som kan läsas här.

Ös på med länkar och åsikter vettja. :rolleyes:

This post has been edited by pacman: 21 December 2009 - 14:09

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE
0

#2 User is offline   Ted 

• En glad entusiast.
  • PipPip
  • View blog
  • Group: Members

Posted 21 December 2009 - 13:43

Din länk funkar tyvärr inte för mig.

Någon som vet om den använder 1st HDMI, eller den är kanske kompatibel även med 2?

Med en HDMI för varje öga hade det varit en smal sak att fixa 3D med projje. Då hade alla funkat och ingen ny teknik krävts, bara köpa två stycken likadana. Dessutom hade man sluppit problem med halverad ljusstyrka. Det blir klart dubbelt så dyrt, men priserna går nedåt och man får rätt mkt för pengarna redan idag. Lampriset/h dubblas klart också, men LED är på gång. :rolleyes:

24p är kanske inget problem i vilket fall med enbart en projektor (eller tv). Då räcker det med att den klarar 48Hz och det gör de redan. 50/60Hz baserat innehåll blir lite mer problematiskt (VM i Sydafrika?) och kräver sannolikt nya maskiner. För det finns väl inga bildvisare (eller väldigt få?) som klarar insignaler på 100/120Hz?

This post has been edited by Ted: 21 December 2009 - 13:47

0

#3 User is offline   pacman 

• Gladaste entusiasten
  • View blog

Posted 21 December 2009 - 14:18

View PostTed, on Dec 21 2009, 13:43, said:

Din länk funkar tyvärr inte för mig.

Inte mig heller. :rolleyes: Nu så...

Någon som vet om den använder 1st HDMI, eller den är kanske kompatibel även med 2?

1
Men det kommer kanske nån skön splitter-historia framöver.

Med en HDMI för varje öga hade det varit en smal sak att fixa 3D med projje. Då hade alla funkat och ingen ny teknik krävts, bara köpa två stycken likadana. Dessutom hade man sluppit problem med halverad ljusstyrka. Det blir klart dubbelt så dyrt, men priserna går nedåt och man får rätt mkt för pengarna redan idag. Lampriset/h dubblas klart också, men LED är på gång. :)

Du ska ha synk mellan glasögon och proj-par oxå. Men ja, dubbel-proj lösningar lär ju komma.

Ang priser...såg att nya Optoma HD66 ska vara 3D-Ready. Riktpris 700 dollar. Det är ju det som är det fina med 3D, det behöver ju inte bli så mkt dyrare än 2D, kan man tycka.

24p är kanske inget problem i vilket fall med enbart en projektor (eller tv). Då räcker det med att den klarar 48Hz och det gör de redan. 50/60Hz baserat innehåll blir lite mer problematiskt (VM i Sydafrika?) och kräver sannolikt nya maskiner. För det finns väl inga bildvisare (eller väldigt få?) som klarar insignaler på 100/120Hz?

För att det ska bli behagligt för ögonen måste man inom en och samma frame växla flera gånger mellan V och H varför 48 Hz hade varit för lite. 3D-projjar lär väl snurra runt 120 Hz nånstans.

120Hz signaler klarar HDMI först i och med v1.4 btw, så ja idag finns det inte många som kirrar det.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE
0

#4 User is offline   Ted 

• En glad entusiast.
  • PipPip
  • View blog

Posted 21 December 2009 - 14:18

En annan frågeställning man kan ha nu när 3D äntligen verkar vara på G på riktigt (3D är en gammal pojkdröm för mig) är:

Vad finns det egentligen kvar att förbättra för att få den ultimata bilden? Och när har vi den?
Edit: Skulle kanske lagt till: och vad gör vi sen?!? :rolleyes:

Spontant tänker jag på följande saker:

1. Expanderad gamut för att kunna återge alla färger synliga för ögat.
2. Högre bitdjup för att få jämnare övergångar utan posterization (heter det väl?)
3. "Oändlig" kontrast. Dvs så hög att vi inte kan se skärmen vid en längre blackout. Ett par miljoner:1 krävs nog i ett mörkt rum.
4. Högre Hz-antal för helt naturliga rörelser (behöver inte nödvändigtvis utnyttjas i all film för att slippa dokumentär-look)
5. Högre upplösning. Egentligen mest relevant för projektorer.
6. Lägre komprimering

1 och 2 hänger nog lite ihop. För att expandera gamuten kan det bli nödvändigt att öka bitdjupet för att inte få posterization som ett brev på posten.

Känns som att vi kommer att få 3 hyffsat snart, inom något år redan.

1 får vi möjlighet till hårdvarumässigt nu med LEDs, ellet åtminstone en kraftigt expanderad gamut. Men det saknas en standard och det finns inget material (eller ens planer på det?) inom överskådlig framtid. Känns inte heller som att det finns några planer för 4,5,6 heller.

Jag skulle kunna tänka mig att 1, 2, 5, 6 håller på att utvecklas (redan finns till viss del) vad gäller digital bio. Och då är det kanske bara en tidsfåga innan det sipprar ner till ultra-high-end entusiaster och därefter oss "vanliga tokar". :) Problemet är väl att det blir väldigt skrymmande att köra över nätet och jag är tveksam till att det kommer några nya fysiska lagringsformat efter BD. Nätet blir klart snabbare det också med tiden, men jag är otålig! :)

Någon som har kommentarer?

Ursäkta lite OT...

This post has been edited by Ted: 21 December 2009 - 14:29

0

#5 User is offline   Spindel 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 21 December 2009 - 15:41

Ska tydligen räcka med Playstation 3 (HDMI 1.3) och en TV som klarar 120Hz i uppdateringsfrekvens. Då klarar man alltså 3D. Så finns alltså redan TV-apparater på marknaden som är "3D ready".
0

#6 User is offline   pacman 

• Gladaste entusiasten
  • View blog

Posted 21 December 2009 - 16:22

Andra gången idag jag ser nån pratar om 120Hz=3D...vem var det som hävde ur sig det missvisande påståendet från början egentligen? :rolleyes:

Nej det räcker inte med att tv:n klarar 120 Hz, i den mening att det inte blir automatiskt 3D-kapabelt bara för att bilden uppdateras i 120 hz. Vad som minst krävs är att tv:n växelvis visar vänster och höger bild och att glasögon sedan synkar mot detta, vilken frekvens det nu må vara.

Vet inte om det nån tv på svenska marknaden som klarar detta? Finns väl några datorskärmar dock. I USA har t.ex. Samsung redan för några år sen "3D Ready" Plasma och bakproj-DLP. Om deras input passar framtida 3D Blu-ray spelares output vet jag inget om.

Men ja, som källa kommer det räcka med en PS3 efter FW-uppgradering. Bör påpekas att det inte har något med HDMI-versioner att göra, 3D-film hade redan v1.0 av hdmi-specen klarar av att överföra. Eller för att säga det på ett annat sätt, 3D-film kräver inte 120 hz signaler.
0

#7 User is offline   rajapruk 

• You can afford it - just don't have a family
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 21 December 2009 - 18:48

Känns som detta är ett argument för att vänta med projje-köpet? Tror ni projjarna är 3d-ready nästa generation (om ett år)?
0

#8 User is offline   Jonten123 

• En glad entusiast.
  • Pip
  • View blog

Posted 21 December 2009 - 21:32

View Postrajapruk, on Dec 21 2009, 19:48, said:

Känns som detta är ett argument för att vänta med projje-köpet? Tror ni projjarna är 3d-ready nästa generation (om ett år)?

Jag vill nog fråga när man kan köpa en 3d-ready laserprojektor? :rolleyes:
0

#9 User is offline   merry 

• En glad entusiast.
  • PipPipPip

Posted 21 December 2009 - 21:55

:rolleyes: Jag älskar såna här trådar!! Ös på med info ni som har nåt :)
0

#10 User is offline   krasse 

• En glad entusiast.
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 24 December 2009 - 11:52

Jag har inte hängt med som jag kanske borde, men om jag har förstått diskussionen i denna tråden så är den 3d-teknik ni pratar om baserad på att man har glasögon som synkade med en bildvisare visar oss en separat bild för vart öga i hög takt.

Men en av bilderna på länken antyder att tekniken som används är den gamla klassiska med rödgröna färgfilter:
Posted Image
titta på reflektionerna i glasögonen på bl.a. killen längst upp till vänster.

Av det jag har läst så ska ny 3d-teknik inte längre handlar om röd/gröna färgfilter utan istället om antingen växelvis visade bilder eller om bilder skapad av ljus polariserat i två olika vinklar, där glasögonen enbart visar bild med ljus polariserat i "rätt" vinkel.

Av det jag har förstått så är det främst tekniken med växelvis bildvisning som har levererat högst kvalitet, men som också är den mest krävande eftersom tekniken förutsätter aktiva glasögon som dessutom måste synkas med bildvisaren.

Nu undrar jag bara vilken teknik tror ni är den som kommer att dominera?

Dessutom så är jag ordentligt nyfiken på vilken teknik den ny filmen Avatar kommer att visas med?
Handlar det om de klassiska röd/gröna färgfilterna så kommer jag troligtvis INTE att se filmen och förmodligen så kommer inte heller de färgblinda vara överdrivet intresserade.

Handlar det om någon av de övriga två teknikerna så är jag fortfarande ruskigt intresserad av att se Avatar i 3D.

Drömmen är ju trots allt att få en så fullständig illusion av att vara på plats för handlingen som möjligt. Surround-ljud har varit till en god hjälp för denna illusion, men 3D-bild hade varit optimalt...
Sony PS3
Harman Kardon Signature 2.0 (försteg)
Harman Kardon Signature 2.1 (slutsteg)

Acoustic Energy Evo 1 (front)
Acoustic Energy Aegis One (center)
Acoustic Energy Aegis One (surr)

XLS10DS4.0 sub
Sony MDS JE-510
0

#11 User is offline   Ted 

• En glad entusiast.
  • PipPip
  • View blog

Posted 24 December 2009 - 13:23

I Avatar i Sverige används, så vitt jag vet, bara RealD 3D och just den tekniken dominerar i biovärlden. Se wikipedialänk för förklaring:

http://en.wikipedia....ki/RealD_Cinema

This post has been edited by Ted: 24 December 2009 - 13:27

0

#12 User is offline   bobban5 

• Nykomling
  • Pip
  • View blog

Posted 25 December 2009 - 18:37

Jag har läst att exempel epsons D7 c2fine chip klarar av 120 hz uppdateringar, känns som att en ny fw från epson borde kunna göra såna projar redo för 3d filmer eller tänker jag helt fel?
0

#13 User is offline   Matsen 

• En ironisk entusiast
  • PipPipPipPipPipPip
  • View blog

Posted 03 January 2010 - 11:17

Såg Avatar i 3D på nyårsdagen och jag kan starkt rekomendera er som är nyfikna att gå och se den, NU!

Det var en filmupplevelse som man sällan får nuförtiden - en riktigt bra film som med hjälp av 3D och andra effekter fick en att sitta och småle genom hela filmen... :rolleyes:

Jag vill ha en 3D projje NU!!!

#14 User is online   Blackness 

• Since 1971
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 10 January 2010 - 00:59

Aktuella frågeställningar nu med första 3D-projektorn runt hörnet.

Om PS3 går att göra 3D-kompatibel via Firmware-uppdatering, gäller det även min Pineer LX91? Eller krävs det ny hårdvara? Jag har funderat på att under våren byta den mot en Marantz UD8004, men den kanske heller inte klarar det en Sony (BDP-S770) för under 3000.- klarar?

Någon som har järnkoll här?
BTB
0

#15 User is offline   Martin 

• =)
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • View blog

Posted 10 January 2010 - 01:23

På en 3D demo hos Panasonic på CES i förra våren sa dom att det skulle räcka med ett PS3.
Vet inte varför Panasonic gjorde reklam för Sony, men så sa dom i alla fall.

Demon var hur som helst supergrym.
0

Share this topic:

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic