Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#136 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 10 January 2011 - 21:53

OK, om man går till tar bort den delen av URL:en som går till bilden så kommer man till Persiennbutiken, tackar!

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#137 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2011 - 07:57

Ang gardin så tycker jag att du ska välja en mörk färg, tex körsbär eller vilken färgskala du vill att den ska dra åt. Svart kan funka men en riktigt mörk färg, kanske även med mönster i tror jag gör rummet mysigast. Gardinerna ska inte smälta in i väggarna utan sticka ut på ett diskret sätt om du förstår vad jag menar. Samma färgskala som du har på gardinerna bör sedan komma igen i matta och kuddar.
Allt har sin tid

#138 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 20 January 2011 - 22:16

Tack för tipsen nikeb! De kuddar jag har går i blått, grått och svart, så jag får väl fundera lite till på det där kanske. Ska försöka få allt annat på plats innan jag köper något.

Det har varit dåligt med uppdateringar här nu, men under helgen blev en del gjort. Elementet var inte klart än, blästrat men inte målat. En kompis har gjort en hylla för slutstegen som ska sitta i källaren så vi förberedde lite för den. Sen så fortsatte jag måla på dörrar och foder, så det är väl klart nu. Började även sätta upp taket, men det är inte klart än. Här kommer lite bilder, om de kan vara av intresse.... :D

Lasern riggades på ett stadigt fundament.
P1040175.JPG

Ville ha upp den så högt att man kunde montera listen på väggarna med linjen från lasern direkt över.
P1040177.JPG
Listen förborrades 4 mm c:a var 30 cm och skruvades i väggen med gipsskruv 4x41 mm.

Sen började vi med att montera en av de längsgående skenorna mitt i rummet.
P1040182.JPG
Enligt instruktionerna skulle pendlarna (upphängningarna) sitta med ett avstånd på 120 cm, men eftersom det blev en skarv på skenorna så satte vi fyra på 4,5 m.

Stilstudie på undertecknad som monterar pendel.
P1040184.JPG
De längsgående skenor som hänger i pendlarna ska sitta med ett avstånd på 120 cm, resten av skenorna hänger man fast i dessa.

Edit: Bilderna hade försvunnit så jag gjorde om.

Redigerat av Mirage, 01 February 2011 - 21:16.

#139 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 20 January 2011 - 22:36

Vilken lyft du har fått till redan!

Kommer bli förbaskat bra detta, det är jag övertygad om.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#140 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 20 January 2011 - 22:43

Sitter på ett hotell med väldigt dåligt trådlöst nätverk, så det blev en tom post här som jag inte vet hur man får bort. ;)

Pendlarna gjorde jag av vanliga upphängningsband för ventilation etc. Man ska se till att ha dessa med många små hål.
P1040187.JPG
Blev lite kass exponering här, men jag skruvade varje band med två självborrande skruv i skenan. Gäller att man har korta skruv, så de inte tar i skivorna sen.

I taket skruvade jag med onödigt grova skruv, 6x40 mm, men jag hade ändå köpte en ask sådana.
P1040188.JPG
Fyrkantbrickorna kanske är lite overkill de också, men det kändes bra. :D

Sen var det iaf bara att hänga i resten av skenorna, en blandning av 60 resp. 120 cm långa sådana.
P1040185.JPG

Sen la vi dit alla skivor i mitten.
P1040190.JPG
Det kan tyckas lite onödigt att lägga dit skivorna innan man dragit kablar i taket, men jag ville få dit dem och få ordning på formen på taket innan jag gjorde skenorna ut mot väggarna.

Hann inte mer under förra helgen, så nu återstår att kapa till och montera alla skenor mot väggarna samt kapa till och montera skivor där med.
P1040191.JPG
När jag ska dra kablar lyfter jag bara på de skivor jag behöver och lägger upp dem i taket. Kan väl tillägga att det är en rätt fin lukt av urea hemma nu! ;)

Det sista jag gjorde i söndags kväll var att måla dörren för sista gången, nu till helgen kan jag förhoppningsvis hänga dit dem samt få ordning på lite annat. Den "nya" bänken skymtar under dörren.

Redigerat av Mirage, 20 January 2011 - 22:54.

#141 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

Postad 21 January 2011 - 06:41

snyggt jobbat ska bli kul att se fortsättningen.
Allt har sin tid

#142 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 25 January 2011 - 00:09

Tack till NiklasF och nikeb för glada tillrop! :)

Helgen gick åt till några riktigt tråkiga och tidskrävande grejer, skrapa bort färg på fönsterrutorna och bättringsmåla väggarna. Trots att jag la på massor av färg och tryckte hårt med rollerna så blev det en massa vita prickar i den gamla vävtapeten. Man fick står när för att se dem, men de störde mig. Så jag har gått med en liten pensel och bättrat.

Sen kunde jag ägna mig åt något som jag tyckte var betydligt roligare, att göra klart taket. Rätt så tidskrävande det med då det var många skenor att klippa och skivor att skära. Blir en dålig bild nu, så får jag ta fler när jag fått lite ordning i rummet.

P1040209.JPG

Nu har jag tagit ledigt ett par dagar för att försöka bli klar, och idag gav jag mig på hålet i golvet för kablarna. Det tog hela dagen....

Började med att mäta ut var de skulle vara, ta bort lite puts i taket i källaren samt borra ett litet hål. Sen tejpade där jag skulle jobba, för att inte reva golvet så mycket.

P1040192.JPG

Sen var det dags att köra sticksåg mellan hålen.

P1040193.JPG

Såg inte så väldigt roligt ut på undersidan.

P1040195.JPG

Ja, det går väl att skriva en hel roman om det här hålet.... För att fatta mig kort så var det väldigt mycket krångel med skivor i golvet som man skulle genom och sågspån som rasade över en. :unsure:

#143 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 25 January 2011 - 00:14

Börjar falla på plats riktigt snyggt! Över förväntan måste jag säga.

Kul också att få följa med under hela bygget.

#144 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 25 January 2011 - 00:17

Sen började fundera på hur jag skulle skydda kablarna samt få tätt i hålet runt dem, så att sågspån inte skulle rasa ner på slutstegen när det var klart.
Tittade ner och fick syn på en låda med slangar som blev över när jag renoverade båten.

P1040194.JPG

Då kom jag på hur jag skulle göra det här! :)

Som man ser på bilden underifrån så blev det fullträff på en golvbjälke. Ville inte kapa av den, så det blev till att bredda hålet.

P1040201.JPG

På undersidan fick jag såga av en bräda och bryta bort den för att kunna såga sönder en lös skiva med hålsågen, lika på båda sidor bjälken.

P1040196.JPG

Blev fint här när man kapar i taket.....

P1040199.JPG

#145 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 25 January 2011 - 00:32

Tack tober! :) Jag börjar bli väldigt sugen på att bli klar med det här nu!

Sen var det till att göra i ordning alla kablar med slangar av lite olika modeller.

P1040200.JPG

Trä ner kablar och slangar i hålen.

P1040203.JPG

Justera in dem noga.

P1040204.JPG

Täta med grå Sikaflex 221 (också över från båtprojektet). Denna fogmassa fungerar även som lim och det blir alltså betydligt starkare än med akrylfog. Syftet med fogmassan är inte bara att täta utan även att fixera slangarna.

P1040205.JPG

Vinner väl inga inredningspriser med det här, men det hamnar alltså bakom bänken och under subben.

Undersidan lappades ihop med lite plyfabitar, tätade även här för att slippa nedrasande sågspån och för att slangarna skulle sitta fast bättre.

P1040207.JPG

Från vänster till höger så är det:
Högtalarkabel vänster.
Signalkablar till center och bak i en slang.
Signalkablar H+V i varsin slang.
Jordad kabel för 230 V för matning till apparater (ej fast förlagd.... ;) )
Tom slang för högtalarkablar bak.
Högtalarkablar center.
Högtalarkabel höger.

Idag blev elementet äntligen målat så imorgon ska det monteras tillbaka. Sen är det mest lite roligare grejer kvar. :unsure:

Nu är jag trött, god natt!

#146 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 25 January 2011 - 08:42

Bra jobbat! Såga hål i parketten är ett nöje som fler borde prova :unsure:

Som man ser på bilden underifrån så blev det fullträff på en golvbjälke.

Haha, det där ingår. Går liksom inte att undvika :)
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#147 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 26 January 2011 - 00:46

Visst, med ett bra blad i sticksågen är det inte svårt alls! Förstår inte varför inte alla gör det? :)

Nu skulle det ju vara något att koppla alla kablar till också.... En kompis hade förberett en plåt med konsoler åt mig. Här nere är det definitivt ingen skönhetstävling, den är gjord av spillbitar och jag är väldigt trött på att måla nu.....

P1040212.JPG

Plåten skruvades alltså i karmen till ett fönster. Det här rummet använde jag som pelletsförråd under tio år. Putsen gick sönder när man blåst in pellets för länge och märkningen på väggen är för att se hur mycket som fanns där inne. För tre års sen gick jag över till bergvärme och ställde pumpen i tvättstugan. Tanken är att jag "nån gång" ska riva väggen mellan pannrum och pelletsförråd för att få ett stort rum, då ska jag måla och snygga till!

P1040217.JPG

Det övre hyllplanet är en skrivbordskiva från en gammal Stringhylla och den undre en gammal spånskiva, sånt som stod i källaren....

P1040218.JPG

För lite extra stadga kilade jag under de nedre konsolerna samt satte stag till de övre, blev väldigt stadigt. Profilerna är 40 mm höga så de böjer man inte i första taget.

P1040219.JPG

Sen var det bara att baxa ner slutstegen och få upp dem på hyllan. Det stora väger 36 kg och var jobbigt även på två personer, det mindre tror jag väger 16 kg och det var tungt ensam. Ska stå ett mindre för bakhögtalarna på undre hyllan, men det står längre in i röran där uppe.

#148 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 26 January 2011 - 00:55

Idag fick jag då äntligen tillbaka elementet.

P1040220.JPG

Blev rätt mycket snyggare att ha det grått också! :)

Dörren hängdes tillbaka, låset smordes och monterades. Dörren har torkat ordentligt och går riktigt fint nu.

P1040226.JPG

Sen var det dags för lite pyssel från IKEA.

P1040221.JPG

Lack hylla, som utgått ur sortimentet nu.

P1040224.JPG

Den ska alltså sitta på bakväggen och projektorn ska stå på den. Behöver dock en medhjälpare för att få upp den så det får bli i morron.
Då ska jag först få ordning på kablarna i taket till grejerna bak och sedan bort med pappen på golvet och börja ta in lite mer grejer! ;)

#149 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 31 January 2011 - 21:15

Här kan man nog nästan tala om att "snubbla på mållinjen"! :blink: Har roat mig med lite annat de senaste dagarna så det har inte hänt så mycket, och nu är det arbetsvecka. Tänkte dock rapportera vad som blev gjort i onsdags iaf.

Att få ordning på kablarna i taket blev betydligt mer jobb än jag hade tänkt.... Jag tycket att jag var smart när jag drog alla kablar i väggen fram innan jag monterade skivorna, det var jag inte!
Kablarna hade tvinnat och trasslat ihop sig så det gick inte alls att dra dem så lätt och fint som jag hade tänkt. Det slutade med att jag fick dra ur alla kablar, göra om och göra rätt!

Kablar med kontakter är ju inte bara att dra ur så jag fick börja med att dra ur dem utan. Sen fick jag klippa förlängningssladden för 230 V vid honan och dra ur den, får köpa en ny kontakt att montera där. Därefter fick jag ur resten av kablarna och drog in en tråd med den sista jag drog ur. Sen var det bara att dra i dem en och en och vara väldigt noga med att de inte korsades. Allt arbete med att få kablar på plats, maskera dem samt ha dem i vägen när jag målade var alltså helt i onödan.

Hyllan kom på plats på väggen.

P1040233.JPG

Jag kan väl hålla med om det som skrevs tidigare i tråden om Lack, det är inte den mest gedigna hyllan; delarna är inte direkt stöttåliga. Däremot tycker jag att de har en rätt smart upphängning och den ska nog fungera bra till det jag ska ha den till.

P1040228.JPG

Både hyllans och bakhögtalarnas underkant sitter nu 142 cm från golvet.

P1040231.JPG

Behöver skaffa lite nya kanaler till högtalarkablarna. Kabeln till subben vid fönstret vet jag inte om jag ska ha nån kanal till. Den är svart och syns nästan inte o man lägger den vid fodret, och sen blir det nog gardin här med.

Högtalare på andra sidan också.

P1040232.JPG

Redigerat av Mirage, 31 January 2011 - 21:16.

#150 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 31 January 2011 - 21:28

Monterade tillbaka grenuttag (för laddare till tangentbord och fjärr) samt ställde den lilla subben på plats.

P1040235.JPG

Sen kunde jag äntligen få soffan på plats, nu börjar det kännas som ett rum igen.

P1040241.JPG

En kompis hade lite kabelkanal över och den passade perfekt i färgen till väggen, den sitter mitt bakom där linsen ska vara. Projektorn är inte inkopplad, bara ditställd för att se hur det blev och kolla kabellängder. Verkligheten känns mycket mörkare än det ser ut i blixtljus här.

Fram finns det lite kvar att göra....

P1040239.JPG

Nästa steg blir att fixa till lite med kablar och uttag fram, montera duken samt skura golvet fram. Sen ska apparater ställas i bänken för att mäta ut hur jag ska kapa ur bakstycket och sen ska alla kablar dras. Det känns dock som att det ska bli bild, och ljud, nästa helg. :blink: