Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#151 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 31 January 2011 - 23:24

Nu har du inte slarvat någonstanns, då skall du inte börja nu när det nästan är färdigt. Ge nu subwooferns kabel en fin liten list som den skall vila i :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#152 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1970 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2011 - 21:04

:) Nu var det inte av lathet som jag funderade på att inte sätta någon kanal till den kabeln. Kabeln är svart och om man håller den i hörnet vid fönsterfodret så syns den knappt. Jag tänkte då att den kanske blir mindre synlig om man limmar fast den istället för att sätta dit en kanal.
Kanalen jag satte till projektorn är köpt på Clas Ohlsson och jag ska nog åka dit för att hitta en passande liten kanal till högtalarkablarna bak, kanske blir en till subben också. Finns en som ser ut att vara samma färg här, annars ser denna nästan ut att vara snyggare; men då får jag måla den. Det senare kanske är det bästa trots allt? :)

Funderar även en del på det här med belysning, är lite mörkt nu med bara golvlampan. Min tanke är att montera ett antal infällda halogenspottar i taket, ska vara 230 V och gärna ställbara samt vara svarta. Någon som känner till var man får tag i några bra sådana?

Sen är frågan hur många man ska ha och var de ska sitta, någon som har några tips här?
Jag tänker mig att man ska ha lite belysning över soffan, soffbordet och stereobänken som man kan styra i lite olika grupper. För styrning har jag sen tidigare lite grejer från Nexa och har tänkt komplettera detta lite, Misco har ett bra utbud till bra priser.
Tänkte även köpa deras trådlösa grenuttag till slutstegen i källaren.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#153 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 06 February 2011 - 11:32

Det blir ingen längre redogörelse just nu, men jag måste ju rapportera att igår kväll var det äntligen "klart"! ;)

P1040251.JPG

Provspelade lite blandade filmklipp och musik med och utan bild under kvällen och natten. Gjorde bara snabbinställning av projektorn enligt rekommendationerna i senaste numret av tidningen Hemmabio (1-2/2011) och jag är väldigt nöjd! ;)

Arrangemanget för att vinkla upp centern är lite provisoriskt och det återstår att fixa gardiner, belysning m.m.

#154 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2011 - 13:48

Blir riktigt fint det här. Verkligen som dag och natt mot hur det var tidigare.

#155 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 06 February 2011 - 14:25

En herrejösses skillnad, det måste vara en befrielse att sitta i rummet nu mot hur det var innan.

Om man är tillåten att lägga en röst för belysning så hade jag röstat för enbart i taket så du försätter den cleana looken du har fått till nu.

Redigerat av NiklasF, 06 February 2011 - 14:25.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#156 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2011 - 16:56

För belysningen hade jag nog fällt in i hela taken så du kan tända upp rummet ordentligt om du vill. Sen grupperat det så du det kan ha lite svagt ljus på sidorna och runt soffan. Jag gillar själv att ha lite belysning i rummet men utan att störa bilden längst fram.

Kolla tex http://www.hidealite.se som har ett rätt bra soritment som finns i många butiker.

#157 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2011 - 17:52

Belysning är det roligaste som finns nästan. Med ditt tak har du all möjlighet i världen att göra något bra. Tänk på vart du vill ha belysning i rummet och placera spotter där i taket. Gärna flera över soffbord tex och glesare runt om rummet. Vid väggarna kan du ha riktningsbara så att du kan belysa väggen eller en tavla. Genom att jobba med ljuset så att du har 2 eller 3 grupper med lampor så kan du skapa rum i rummet. Eftersom allt annat är ganska mörkt så kan det bli mkt trevligt. Välj inte för få lampor i alla fall många punktbelysningar är riktigt fint. Du kan även jobba med olika typer av spridning. En riktigt smal spot som belyser ett litet föremål i ett mörkt rum är snyggt. Det får ett annars simpelt föremål att se dyrt ut.

Ev kan jag tänka mig en lampa som sticker ner ur taket just över soffbordet. Just för att markera den platsen lite extra. Finns snygga på bla spotlights.se. Tex nåt liknande AR114, fast monterat i en utanpåliggande låda (dock 12 v).Annars tycker jag att du kan köpa små infällta på tex jula eller classe. Fast ska du ha svarta får du kanske leta på dyrare ställen.

Du sa att du vill ha 230 volt och det är bra om du vill gå över till led senare när det funkar bra. Annars har 12 en del fördelar (får byta transformator vid led dock) som tex längre hållbarhet och mindre enegiförbrukning. GU 5,3 är oxå den sort som finns i flest varianter på ljusstyrka och spridningsvinklar så där är 12 v flexiblare. Krånglet är väl transfomatorn och ev problem med långa kablar.
Allt har sin tid

#158 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 07 February 2011 - 19:04

Jag får börja med att tacka entusiasterna tober, NiklasF och nikeb för alla goda råd, utan er hade det här inte blivit så bra! :ph34r:

Jo, det är verkligen ett helt annat rum, och det är en väldig skillnad bara att sitta i rummet. För det första så är det så mycket tystare, känns mer behagligt och ombonat. Att det stora slutsteget med sina fläktar åkt ner i källaren bidrar även det till tystnaden.

Belysningen kommer nog bara att bli i taket, men golvlampan i hörnet bak får nog stå kvar som lite läslampa. Det är 36 hela skivor i taket och ska man sätta lampor i alla dessa så blir det en hel del pengar, sen är det 28 mindre skivor runt om också....
I slutet på förra sommaren köpte jag ny satellitmottagare och begagnat försteg, sen blev det soffa med bord i början på december. Senare i december blev det projektor och duk som blev dyrare än jag tänkt, å så kunde jag ju inte låta bli att köpa den matchande HDMI-växeln till mitt försteg till demopris.... När det sen skulle installeras drog det iväg lite med rummet med, så nu har jag lagt ett sexsiffrigt belopp bara på uppdatering av det här rummet på ett halvår. :lol:
Nu får jag ta det lite lugnt och prioritera lite vad jag ska göra först av det som återstår. Det känns som att jag ska börja med ett mindre antal spottar för att få nån belysning i rummet. Sen känns gardiner som en rätt viktig grej också, därefter kan jag bygga ut med mer belysning.
Vill även ha en HDMI-splitter och några kablar samt kanske en Blu-rayspelare också.... :lol:

På sidan som tober länkade till fanns många fina spottar, även svarta, så där ska jag titta ordentligt. Har inte hunnit titta ordentligt på Spotlight.se, men jag ska kolla den med innan jag köper något.

Angående valet av 12 kontra 230 V så har jag egentligen ingen egen uppfattning. Jag har dock en kompis som arbetar som ansvarig för elprojekt på oljeplattformar och han har rekommenderat 230 V. Förutom sina kunskaper från jobbet så har han både fritid och medel att fixa en del hemma, men jag ska utvärdera alternativen lite till..... :lol:

#159 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 07 February 2011 - 19:19

Jag vet inte om ni vill se mer av mina dåliga bilder, men jag slänger in en hög till. Förmodar att nikeb och tober gråter när de ser kvalitén på mina alster! Om inte annat kan de kanske hjälpa till för att jag ska få lite goda råd om vad jag har kvar att göra.

Har sett att andra tar bilder med spelaren på paus, men då såg bilden inge vidare ut från mina HTPC; så jag tog några bilder medan en film rullade.

P1040258.JPG

Precis som bilden ett par inlägg upp är denna tagen från ögonhöjd sittande nästan mitt för duken. Reflektionen i högtalaren är lite irriterande, sitter längre till höger får man en i andra högtalaren. Ska prova att vinkla om dem lite, vill inte gärna sätta tyg på dem.
Sen så blänker det lite i locket till grammofonen också, men jag vill gärna ha kvar den. Ska prova med en duk på den. Funderar annars på att montera den på väggen bakom höger högtalare, kanske i hörnet. :ph34r:

Gick även ut i hallen och öppnade dörren för att få med lite mer på bilden.

P1040280.JPG

Och lite upp i taket.

P1040281.JPG

#160 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 07 February 2011 - 19:25

Vet inte varför denna blev så mörk trots blixt. :ph34r:

P1040273.JPG

Reflektioner i fönstren stör även när man ser på film så gardiner har hög prioritet, f-n va mycket nya problem man får!

Lite runt om i rummet.

P1040270.JPG

P1040271.JPG

Efter första provlyssningen så kändes det som att det funkar bra med bakhögtalarna där så jag ska nog sätta dit kabelkanalerna nu. Har köpt ett par smala i samma färg som den till projektorn som en vit som man kan måla över, har inte bestämt vilken jag ska ha än.

#161 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 07 February 2011 - 19:47

P1040267.JPG

tobers gamla Squeezebox har fått en framträdande plats, men de va ju den som "lurade" mig till Component! :ph34r:

P1040266.JPG

Squeezebox Classic V3, CD-spelare Sony CDP-X303ES och kassetdäck: Sony TC-WR835S i första koulmnen.
I nästa centerhögtalare Mirage OM-C2 samt förstegen Meridian G68ADV och Advantage P1.

P1040265.JPG

Grammofon: Denon DP-59L med pick-up Goldring 1042
HTPC: ASRock Nettop ION 330HT-BD
D/A-omvandlare/hörlursförstärkare: Style Audio Carat Topaz
Grammofonförsteg: Harmony Design V9 version 2
Satellitmottagare: VU+ Duo
HDMI-växel/ljudprocessor: Meridian HD621

P1040268.JPG

Se väl sådär ut på baksidan, ska bunta ihop kablarna till Squeezeboxen.
Subben Mirage BPS-150 på SD-fötter täcker hålen i golvet för kablarna. Har funderat lite över placeringen här..... Har sett en del tips om att man ska ah den fram, men inte mitt i rummet. Den står nu lite förskjuten till höger, hur är det i kombination med den i hörnet bak (enligt teorierna)?
Enligt bruksanvisningen ska den stå 4" (10 cm) från väggar och möbler, det lver jag väl inte riktigt upp till. För de som inte är bekanta med konstruktion här så är subben bipolär och har två åttatummare mitt emot varandra, samt portar.

P1040263.JPG

Hittade kardborrband att bunta kablar med på Clas Ohlson och de var bra, ska dock försöka hänga upp lite bättre här.

#162 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 07 February 2011 - 19:49

Reflektionen i frontarna bör du kunna lösa enkelt genom att ha en tyngd på högtalaren upptill (självklart en väldigt låg sådan så det inte blir någon hejdundrandes vas upptill nu :lol: ) och sedan stryka till ett mattsvart tyg så att det faller snyggt på insidan av högtalaren.

Lampan där i bak stör inget faktiskt så den tycker jag gott du kan ha kvar :ph34r:

En svart tupplur för fönstret och ett par mörkgrå tjocka gardiner så har du löst fönstret för en billig penning.

Skall du lyxa till det lite så tycker jag du skall göra det på den vita kontakten på väggen, det finns riktigt snygga och stilrena mörkgråa sådana :lol:

#163 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 07 February 2011 - 19:58

Avslutar med några bilder från kraftcentralen i källaren.

P1040283.JPG

Dynamic Precision PA4000H, 2x400 W, 36 kg, H+V fram.
Harman Kardon PA2400 Signature, 2x120 W, 16 kg, biamp av center.
Sony TA-N55ES, 2x80 W, 12 kg, bakhögtalare.
Tungt! :lol:

Kanske ser trångt ut mot taket för det stora steget, men det är 3-4 cm och det har inga lufthål uppåt. Det har istället två kylfläktar vars hastighet är termostatstyrd, insug bak och utblås fram på sidorna. Lyfter man på locket sitter en fin rad MOSFET på vardera aluminiumprofilen som utgör fläktkanal.

P1040290.JPG

Va visst lite dammigt efter att ha stått på högkant där uppe....

P1040287.JPG

Det var altt för idag, välkomna med synpunkter och tips! :ph34r:

#164 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 07 February 2011 - 20:15

Reflektionen i frontarna bör du kunna lösa enkelt genom att ha en tyngd på högtalaren upptill (självklart en väldigt låg sådan så det inte blir någon hejdundrandes vas upptill nu (smiley borttagen så jag fick posta) ) och sedan stryka till ett mattsvart tyg så att det faller snyggt på insidan av högtalaren.

Lampan där i bak stör inget faktiskt så den tycker jag gott du kan ha kvar :ph34r:

En svart tupplur för fönstret och ett par mörkgrå tjocka gardiner så har du löst fönstret för en billig penning.

Skall du lyxa till det lite så tycker jag du skall göra det på den vita kontakten på väggen, det finns riktigt snygga och stilrena mörkgråa sådana :lol:

Locken på högtalarna är rätt lätta att lyfta på så man skulle kunna tänka sig att klämma fast ett tyg under dem, men det känns lite "B".... Nånting måste dock göras.

Tack för att lampan får va kvar. ;)

Jag har ju köpt en svart Tupplur, men jag tyckte den var lite ful med sin plastfästen och kedja. Syns iofs inte om man sätter ett par andra gardiner. Du tipsade tidigare om Persiennbutiken, men jag fattar inte vad jag ska köpa där. :lol:
Jag hittar bara kompletta kassettrullgardiner, vad ska jag köpa till min Tupplur?

Har du nåt tips om var man kan hitta passande tjocka gardiner, jag har hittat svart och en massa andra färger här, men inte mörkgrått; deras grå ser för ljus ut.

Det stora uttaget fram var ett misstag att montera tillbaka. :lol: Nu har jag kopplat allt på den jordade kabeln från källaren så det används inte. Ska titta efter ett mindre grått och sedan får jag väl spackla skruvhålen efter det stora.

#165 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 07 February 2011 - 20:24

Locken på högtalarna är rätt lätta att lyfta på så man skulle kunna tänka sig att klämma fast ett tyg under dem, men det känns lite "B".... Nånting måste dock göras.

Tack för att lampan får va kvar. :lol:

Jag har ju köpt en svart Tupplur, men jag tyckte den var lite ful med sin plastfästen och kedja. Syns iofs inte om man sätter ett par andra gardiner. Du tipsade tidigare om Persiennbutiken, men jag fattar inte vad jag ska köpa där. :lol:
Jag hittar bara kompletta kassettrullgardiner, vad ska jag köpa till min Tupplur?

Har du nåt tips om var man kan hitta passande tjocka gardiner, jag har hittat svart och en massa andra färger här, men inte mörkgrått; deras grå ser för ljus ut.

Det stora uttaget fram var ett misstag att montera tillbaka. :ph34r: Nu har jag kopplat allt på den jordade kabeln från källaren så det används inte. Ska titta efter ett mindre grått och sedan får jag väl spackla skruvhålen efter det stora.

Vågar du testa dubbelhäftande tejp på dina mirage så kanske en variant med tejp/kardborre och motsvarande på tyget vore något?

Precis som du säger så är inte kjedjan/plasten något snygg, men som du sa gardinerna kommer ju dölja detta ändå.

Persiennbutiken har U-lister så det inte sticker något ljus vid sida/under men tror även att dom har en man kan montera på ovansidan.

Ser inte dom här svarta fina ut?
Postad bild

Redigerat av NiklasF, 07 February 2011 - 20:26.