Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#166 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2011 - 21:00

Jo, jag har tittat på de där svarta. Tror du det funkar med svart istället för grått? Är ju inte så jättedyra, men man får ju åka hem till mamma och låna symaskinen en stund....

Nu har jag äntligen hittat skenorna, man får gå in under beställning av tillbehör för UNI-gardinen. Fanns tyvärr bara vitt och brunt, men jag får väl måla dem med samma färg som jag målade fodren då.

Såg att de även hade tillbehör för persienner, behöver jag fräscha upp lite; eller om jag skulle köpa nya i en mörkare färg. :ph34r:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#167 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2011 - 21:10

Tror snarare att det kommer bli snyggare med dom svarta än ett par i likadan färg du har på väggarna, hade kört på svarta eller mörkt gråa.

Tänkte bara säga att jag har inte testat listerna ifrån persiennbutiken utan bara sett dom på bild och dom verkar vettiga.

Redigerat av NiklasF, 07 February 2011 - 21:14.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#168 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2011 - 22:09

Kan du inte hitta gardiner i samma ton som din soffa? Gärna med ett diskret mönster som kan bestå i hur vävenär vävd eller i färgton. Sen borde du ha en tjock ryamatta som tydligt tar upp de blå tonerna i kuddarna.

Ang rullgardin så har hemtex riktigt snygga kapbara svarta med metallkedja för typ 300. De har oxå en väldigt snygg vävning med liv och känsla i. Kolla upp dessa innan du köper tupplur.

Sen till lampor. Du behöver inte sätta en lampa i varje skiva. Sprid ett gäng glest runt kanterna i rummet och konsentrera sedan två eller tre grupper med 2-4 lampor ganska tätt. Då får du belysning i hela rummet men en ljuskoncentration över soffbord och stereobänk tex. Blir som två rum i rummet. Snyggt. Med nexa kan du göra så att du styr grupperna separat oxå.

Sen till fotot. Använd stativ och utan blixt om du ska få med känslan i rummet. Viktigt när du får riktig belysning. Att ena bilden blev mörk beror säkert på fönstret och reflexen i det som lurar kameran. Dock är reflexen ganska liten och rummet mörkt så kameran borde inte ha blivit så lurad som den har, fast det kan hända den bästa ibland. För snygga bilder är det viktigt att rensa och renodla det man vill visa. Jobba med skärpedjup, linjer och ljus. Det är svårt att förklara men det betyder allt för en bra bild. Sen går det ändå inte att trolla, motivet är ju det det är och översiktsbilder blir bara snygga om rummet är snyggt och framför allt snyggt ljussatt. Just nu utan snyggt ljus kan du inte få några riktigt snygga bilder.

En bra kamera skadar inte heller. Min Hasselblad 30 mpix är fin, Canons 5D likaså fast på webben duger alla systemkameror till att ta snygga bilder.
Allt har sin tid

#169 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 08 February 2011 - 21:25

Det låter som en god idé angående gardinerna, jag får nog ge det lite tid och leta lite. Hemtex har vi hemma i byn så jag får ta en tur dit, om inte annat för att köpa en rullgardin till. :ph34r: Jag som sagt redan köpt en Tupplur, men den kan jag sätta i sovrummet.

Låter som bra förslag för belysningen också, ska försöka få ordning på det och lite Nexa-grejer har jag redan siktat in mig på.

Tack för fototipsen också, får se om jag kan få till det när jag är klar med rummet. :lol: Finns nog ett stativ hos mor från farsans systemkamera (ej digital). Min kamera är en liten fickkamera, Panasonic DMC-FX10, och det är klart att det blir bättre bilder med en bättre kamera, fast jag tror inte att den är den största begränsningen.....
På ett motorbåtsforum där jag är rätt mycket så finns en del duktiga (amatör-) fotografer och jag vet att en av dem har en likadan kamera som mig som sin andrakamera och han har tagit en del väldigt fina bilder med den. Skit bakom knapparna på min helt enkelt! :lol:

#170 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 12 February 2011 - 17:14

Förstår att ni är spända på fotsättning här i "heminredningstråden"! :angry:

Jag tycker det är svårt att hitta grejer man vill ha och svårt att stå i affär och tänka sig hur det blir hemma. Så jag satte kostnaden för gardiner och sånt lite i relation till vad andra grejer i rummet kostat och kom fram till att jag får köpa lite grejer och prova hemma, passar det inte här får det väl hänga i ett annat rum. Jag har t.o.m. hört att det finns folk som har flera uppsättningar gardiner och dessutom byter oftare än var tionde år eller så..... B)

På hemvägen igår blev det en tur in på IKEA i Karlstad för att köpa upphängningssystemet Kvartal. Köpte skenor med tre spår, ett par böjar och lite olika krokar. Sen tittade jag på gardinerna Anita igen och kom fram till att de kanske inte var så dumma iaf, och för 359 kr kan man väl testa lite...
Idag höll jag upp dem för fönstret och konstaterade att de är inte särskilt "mörkläggande".... :P

Tog sedan en tur till Hemtex för att titta efter rullgardinen nikeb tipsade om, men sån hade de inte här i Arvika. Den bredaste de hade var 160 cm (mitt fönster är 200 cm med foder) och den hade vita plastdetaljer, precis som Tupplur.
Däremot har Hemtex en gardin som heter Blackout som verkligen är ljustät, jag provade att hålla upp den mot solen som sken in genom skyltfönstret. Den har dessutom en färg och ett mönster som jag tycker är snyggt och passar bra i mitt rum. Gardinerna är 135x240 cm och säljs styckvis för 399 kr. De har vit utsidan för att även dämpa värme.

Här har jag lagt upp Anita till vänster och Blackout till höger, först foto med blixt:

P1040292.JPG

Och ett utan blixt:

P1040295.JPG

Nu är det kanske inte så lätt att se på bilderna, men jag tycker inte Anita passar riktigt mot väggar och soffa heller; det känns som att den drar lite mot gult.
Som synes har Blackout stora öljetter, och så vill inte jag ha som ska ha tätt mot taket. Jag ska sy dit ett rynkband och hänga med krokar i skenan, så att tyget ligger i ett spår i den.
Det jag funderar på nu är om jag ska klippa bort öljetterna och sy fast rynkbandet längs den kanten eller om jag ska hänga öljetterna neråt som "dekoration". Blir ju bara synligt en bit på ena sidan. :D

Sen gjorde jag även ett besök i den lokala lampaffären för att titta på spottar. De säljer märket Gelia som har ett rätt trevligt prisläge på c:a 120-150 kr/st, en del av de andra som diskuterats här kostar över 400 kr/st. Tyvärr hade de inga svarta, men de skulle kolla lite vad de kunde få fram.

Igår såg jag på en film (Wanted med Angelina Jolie m.fl.) och spelade musik halva natten, det blir allt bra det här! :)

#171 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 13 February 2011 - 07:25

Så de hade inte sina snygga rullgardiner där. De jag tänker på har en metallkedja och silverfärgade fästen. Fast om de finns i mer än 160 cm vet jag ej.

Ang gardiner så eftersom du har blått i kuddar så är det ju snyggare om de drar mot blått istället för gult. Det syns inte så tydligt på bilderna.

Sen vill jag lova dig att även om det är skit bakom spakarna så kommer en snygg ljussättning av rummet plus stativ göra underverk för bilderna.

Om du inte får tag på svarta spottar till överkomligt pris så gå på borstat rostfritt. Det är inte så blankt utan har en snygg lite mörkare yta som inte reflekterar för mycket. Fast svart är ju att föredra eftersom annars riskerar du att se blänkande ringar i taket framme vid duken vilket inte är superkul vid film.....

.....som ju är hela anledningen till att vi gör det här. Skönt att höra att du använder prylarna och är nöjd.
Allt har sin tid

#172 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 February 2011 - 12:00

Nu har jag kollat Hemtex webbplats och det finns inga rullgardiner där, jag förmodar att de är nån form av lokalt sortiment och därför är lite olika i butikerna. Jag reser rätt mycket med bil i jobbet så jag får väl kolla i lite andra butiker, kanske en tur förbi Skara då.... :P
Frågan är om jag behöver rullgardin när jag fått de andra täta gardinerna på plats, fast det kanske kommer in ljus på sidorna?

Jo, det var just det här med färgtoner som jag lärt mig lite om nu (av nikeb) och försökte se. En annan idé jag har är att hänga de ljusare grå gardinerna vid skjutdörren mitt emot, för att skärma av utan att stänga igen helt; ska prova lite hur det blir.

När jag fått ordning på allt ska jag verkligen göra ett försök att ta några fina bilder, som kanske duger att lägga i galleriet här. När jag tänker efter så ligger det nog en bättre digitalkamera hemma hos min mor, som min far hade. Ingen systemkamera, men den har bättre optik; ett lite större objektiv som sticker ut. Borde vara bättre än min lilla fickkamera.

Jag tittade just på sådana där spottar i mattborstad finish och tänkte nog att de kunde funka, fast kanske inte där fram. Vi får se vad butiken kan få fram åt mig, ev. kunde man ha några dyrare svarta där fram och de andra i resten av rummet.

Hur ska man tänka angående belysning fram? Jag ska ha något som lyser på bänken, att tända när man ska byta skiva eller så. Sen har jag sett i en del trådar här att en del har spottar som sitter rätt när väggen och lyser på duken och väggen när man inte använder duken, ser rätt snyggt ut.
En annan sak jag funderat på är om man ska sträva efter att sätta spottarna mitt i skivorna för att det ska se snyggt ut, eller ska man gå helt efter var man vill ha ljuset? Går ju att justera lite med riktbara spottar också.

Jo, jag försöker använda grejerna lite också. Var rätt tråkigt under en dryg månad när det bara var jobb och inte gick att verken se på film eller spela musik. Nu försöker jag blanda lite, man behöver vila lite på helgen också. :angry:

Jag vet att en del tycker att jag ska begränsa möbleringen i rummet rejält, och det försöker jag nog göra. Jag har dock hela tiden varit inställd på att jag ska ha någon form av förvaring bredvid soffan. Efter att ha tittat på många varianter som skulle täcka olika stora delar av väggen så fastnade jag för en svartbrun Expedit på IKEA.

P1040304.JPG

Nu fick jag äntligen en bra plats att ha mina vinylskivor på, där man kan sitta bekvämt och bläddra bland dem. De bakre facken blir lite begränsade, men inga problem att ha lite grejer där. Min 42" plasma ska monteras på väggen över hyllan, med högersidan i linje med hyllan.

I butiken stod sådan här hyllor uppställda med benen Capita.

P1040305.JPG

Jag tyckte det såg snyggt ut så jag köpte med sådana, men egentligen så ville jag ha den högre så man kom åt de bakre facken. Tanke var att jag skulle prova lite hur det blev hemma och bestämma sen, har man åtta mil till butiken är det billigare att köpa mer än man behöver än att åka en extra gång.

Den här hyllan kan dock inte hängas på vägg som Lackhyllan jag satte över soffan. Skillnaden i konstruktionen är att Lack har skruvar till den mittre stående skivan samt levereras med fem väggfästen, Expedit har bara träplugg och två väggfästen. Så här gällde det att hitta på en egen lösning.

Inventering i källaren av grejer efter i första hand far och morfar gav 1½ förpackning korta skenor från Pellysystem.

P1040298.JPG

6:60 kr hade någon betalat på Bejer bygghandel en gång i tiden, komplett med plugg och spårskruv. Konsolerna här var lite korta, men jag hade några från Biltema liggande.

P1040299.JPG

Det går väldigt fort att sätta ihop en hylla från IKEA, det är värre att montera den på ett bra sätt.... Det här ser kanske enkelt ut, men det tar sin tid. Skenorna fick kapas för att inte sticka över konsolerna, konsolerna skulle sitta på exakt samma höjd. Med lite ojämna väggar blir det till att shimsa och där de två inre konsolerna sitter är det skorsten så där får man plugga innan man skruvar. Min nya lilla laser kom till användning igen när höjderna skulle vägas av på konsolerna.

P1040300.JPG

Men det blev bra till slut! :) Sitter två fästen av samma typ som i Lackhyllan i de övre hörnen invändigt. Utan ben blir det lättstädat också.

En sista bild med hyllan på plats.

P1040307.JPG

#173 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 19 February 2011 - 20:59

Det blir bara bättre och bättre. Ska bli skoj med bild på hela rummet sen och höra hur du också upplever skillnanden mot tidigare. Det är verkligen en stor skillnad mot hur allt var innan.

#174 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 22 February 2011 - 21:39

Tack tober! ;) Jo, det blir bättre och bättre, men det går lite sakta framåt nu. Tyvärr så måste jag ägna alldeles för mycket tid åt förvärvsarbete, för att finansiera sådan här utsvävningar.... :rolleyes:

Sedan har det varit lite att fundera på hur man ska göra med saker och vad jag ska ha för grejer, som lampor, gardiner etc. Har även försökt ägna lite tid åt att titta och lyssna, men det har blivit lite för lite av det än. Därmed kommer vi in på det du undrar om hur jag upplever skillnaderna i rummet.

Till att börja med känns hela rummet redan mycket trevligare, dämpat och behagligt. Steget från min 42" Panasonic PX80 till 92" duk och projektor är enormt. Jag har fortfarande bara gjort grundinställningar av projektorn enligt Tomas Ytterbergs rekommendation i Hemmabio. Tanken är att jag ska göra det lite bättre med DVE. Sen får vi se om jag ska kosta på en ISF-kalibrering. I förhållande till vad projektorn kostar blir det rätt dyrt med resor och allt för nån som ska göra det.
Jag är dock ändå väldigt nöjd med bilden redan, eftersom jag är novis tycker jag att det ser jättebra ut. Nu börjar man se skillnader på bildkvalitet på ett helt annat sätt än jag gjorde på TV:n. Såg t.ex. lite på T2 UE och konstaterade att bildkvaliteten skiljde väldigt mycket i olika scener. Tittade även på en Bluray med Metallica från en konsert i Frankrike där bilden var riktigt bra.
Under helgen fick jag även en rullgardin på plats för fönstret och det var en stor förbättring att ha den nerdragen även på kvällen, så att man slapp reflektioner från fönstret. Det är ingen fladdermusgrotta det här, men det blir faktiskt verkligen mörkt i rummet; nästan ingen reflektion alls i väggarna.

Om man ska prata om skillnader på ljudet är det kanske lite svårt att veta vad som gett vilken skillnad då jag ändrat flera saker. Rummet har fått en ny vägg och ett akustiktak, subbarna har fått andra platser och jag har lagt till ljudprocessorn HD621. Sanningen är väl även den att jag faktiskt inte har spelat särskilt mycket med min G68 heller sen jag köpte den för ett halvår sen.

Går vi längre tillbaka har jag nog länge tyckt att jag haft lite för mycket bas. Det blev betydligt bättre när jag körde rumskompensering med G68, men jag inbillar mig att det blivit ännu bättre nu. När jag spelar musik från datorn så går signalen via HDMI till HD621 så den är med och påverkar ljudet även där. Jag tycker att det låter bättre än nånsin hemma, men det är ju en rent subjektiv bedömning från mitt minne.

När jag bytte från bakproj till plattskärm upplevde jag att ljudet blev bättre, vilket jag tror beror på mer luft runt högtalarna. Nu har det blivit ännu mer luft runt dem och jag upplever att det låter ännu bättre. Mina högtalare har ett "stort" ljud och jag tycker att de verkligen försvinner ur ljudbilden. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva ljud, men det är liksom ett stort djup i ljudet där man kan höra sångare och olika instrument utplacerat.

Filmljudet är också bättre än nånsin, men här vet jag inte om jag har allt rätt inställt än. Dels så måste man ställa in alla källor så att de skickar ut ljudet som LPCM för att HD621 ska göra något med det. Eftersom jag använder min HTPC för såväl film på hårddisk som DVD och BD nu så är det inte helt enkelt att veta hur man ställer in så det avkodas rätt. Dessutom är det lurigt hur man ska ställa in i HD621, jag läste något om att man ska ställa in att förstärkaren inte är kompatibel med DD och DTS för att den ska tala om för spelaren att skicka ut LPCM, annars skickar den bara dessa format vidare till G68:an. De högupplösta formaten är det väl egentligen enklare med då jag förmodar att det inte blir något ljud om man valt dessa ljudspår och de inte skickas ut som LPCM. :blink:

Det ljud jag får ut tycker jag dock låter väldigt bra, men kanske lite mycket från bakhögtalarna. Det kanske är en vanesak då jag satt dem betydligt lägre än tidigare.
Sen så tycker jag att basen ofta känns lite tunn när jag ser på film, eller i alla fall väldigt olika.... Spelar jag musik i två kanaler så använder jag ingen av subbarna och basen är ändå både djup och kraftfull. Till film har jag samma högtalare som Large plus två subbar, men det känns som mindre bas. Jag har läst i en del trådar här att det finns de som väljer att höja basen för film lite efter att de kört rumskalibrering, jag ska nog också testa detta.

Ja, det var väl lite intryck så här långt, finns nog en hel del att justera på både bild och ljud innan allt är som det ska.

#175 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 23 February 2011 - 20:47

En sak som gör att saker tar tid är att jag är rätt bra på att krångla till saker som kunde vara enkelt.... :blink:

Eftersom jag kommit fram till att man aldrig kommer att se varken fästen eller kedja till rullgardinen bakom de andra gardinerna så tog jag fram den svarta Tupplur jag köpt på IKEA. Den visade sig vara riktigt tät när jag höll upp den mot solen, så jag bestämde mig för att montera den.

Vill man göra det enkelt för sig så skruvar man bara de medföljande fästen direkt i väggen och hänger upp den, men då blir det ju inte riktigt som jag vill.... Jag vill att den ska sitta så nära både tak och fönsterfoder som möjligt, så det blev lite specialfästen här.

P1040314.JPG

Hittade en bit vinkelstång av aluminium i källaren och gjorde fästen av den. Observera att jag gängat M4 i den och skruvat med insexskruv samt shimsat fästena med masonitebitar för att rullen ska ligga så nära fodret det går. ;)

P1040316.JPG

Sen fick jag skära ur takskivan lite för fästet.

P1040313.JPG

Blev rätt diskret med skivan på plats.

P1040318.JPG

Ligger även precis an mot taket.

#176 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 23 February 2011 - 20:56

Så här ser det ut med gardin nere då.

P1040310.JPG

Skiljde nån mm på utstick still vänster och höger om fodret hel nerdragen, så det känns som att jag lyckades montera någorlunda rakt. :blink:

Sen tog jag en bild för att försöka visa hur mörkt det blev. Fönstret vetter åt söder och vintersolen lyser för fullt, persiennerna är nere utanför gardinen.

P1040308.JPG

Som synes så är det lite ljussläpp på sidorna och nertill, sådana där lister skulle nog inte skada. Jag ska se hur det blir när jag fått de andra gardiner på plats. Det blev faktiskt riktigt mörkt i rummet, trots detta ljussläpp.

Tog även en bild mot skjutdörren på andra sidan, lite ljus under den med.

P1040311.JPG

Kanske skulle sätta en gummilist under den? ;)

#177 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 23 February 2011 - 21:11

De andra gardiner har varit hos en sömmerska och fått de stora öljetterna ersatta av ett kantband för krokar. De är dock inte på plats då upphängningen inte är klar, men det är på gång!

Jag köpte skenorna Kvartal med tre spår på IKEA. Tanken är att gardinerna ska sitta i varsitt spår så att man kan dra dem lite omlott, samt ev. en kappa i det yttersta spåret.

P1040321.JPG

Riktigt så långt ut i rummet vill jag dock inte ha gardinerna, men de ska hänga ut lite för elementet. Det som begränsar hur långt in skenan kan sitta är fästena till rullgardinen, så här blev det till att mäta lite.

P1040322.JPG

En remsa OSB-skiva fick duga som rätskiva, för att få rakt i båda ändar. Sen var det bara att ta ner skenan i källaren och jobba lite med bågfilen.

P1040323.JPG

Nu är det lite mer passande mått på den. Skenan ska skruvas direkt i skenorna i taket, så att det blir helt tätt där. Då gällde det bara att få till det också.... :blink:

Fick några skarvstycken för skenor över så jag sågade isär en i fem delar för att få muttrar att stoppa i spåret på ovansidan. De ska då skruvas uppifrån med insexskruvarna.

P1040326.JPG

Sen borrade jag även hålen i skenorna, men mer hann jag inte förra helgen. Så nästa steg är att få upp skenan samt stryka, montera krok och hänga upp gardiner. Ska bli väldigt spännande att se hur det blir! ;)

#178 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 23 February 2011 - 21:47

Aha, du skall ha "Kvartal" framför ditt fönster, trodde först du skulle ha tyg bakom hela fronten men det såg jag ju att den inte skulle räcka till ;)

Får se om "vårat" kommer till helgen, bara 25m molton som skall upp :blink:
( skall med hängas i kvartal )
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#179 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 23 February 2011 - 22:00

De här stora böjarna är kanske inte tänkta att ha vid fönster, men jag har kommit på en lösning som jag tror kan bli rätt bra. Ska som sagt bli spännande att se hur det blir när det blir klart.

Jag har sett att det varit en hel del begagnad Scen Molton till salu och har även funderat lite på om jag skulle haft det längs väggarna fram. Dock frågade jag ju lite om det i en annan tråd och kom fram till att det nog inte är optimalt med mina högtalare. Jag har även konstaterat att väggarna på sidorna fram är riktigt mörka även när man ser på film, så jag har nog inget problem där direkt.

Blir spännande att se hur det går med ert akustikfix. Jag följer tråden, men har inte så mycket att tillföra.

#180 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 23 February 2011 - 22:08

ideen med böjarna vid fönstret bör bli riktigt bra då du kan få gardinen diktan mot väggen.

Akustikdelen är verkligen inte lätt men vi skall se om inte Mr Akustik kommer och hälsar på till helgen, hjälper inte det så då får vi kalla in en av svanås gubbar som kommer och skruvar rätt på lådorna. Men tror nog att Adhoc kommer få till det ;)