Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#211 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 16 March 2011 - 19:46

Så var det problemet med bredden då... Det löste jag genom att helt enkelt dela profilen på mitten och låta kabelkanalen gå ner i mellanrummet, blev nästan bättre än det var tänkt först! :)

P1040417.JPG

Nu blev det en egen kanal till högtalarkabeln iaf. Jag valde den lite mindre jag köpt, som ska målas i samma färg som väggen. Alternativet jag hade var en lite större i samma färg som den till TV:n, men jag tror det här blir snyggare.

P1040420.JPG

Nu saknas "bara" en HDMI-splitter och ett par kablar, så att jag kan se annat än marksänt på TV:n.

För att dölja de vita högtalarkablarna så lindade jag den bit som sticker utanför kabelkanalen med eltejp, motsvarande även gjort på andra sidan.

P1040421.JPG

En bild från sidan.

P1040437.JPG

Så här tycker jag det är med allt jag ska göra, ingenting passar direkt. Alla små anpassningar tar ofta en väldig massa tid. Bara en sån sak som Nexa-brytaren jag monterat över dosan till vänster om dörren. Den har skruvhål för att skruvas i dosa, men om man har dosor sen före kriget så passar den inte... Då får man leta reda på små försänkta skruvar, borra och försänka fyra hål i plasten och sen skruva fast.

Sen så har det kommit upp en Kvartal skena över dörren också, men denna satte jag med väggfästen istället för att skruva i taket. På bilden har jag provat att hänga dit en hållare för panellängder, fortsättning följer.... :D

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#212 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 16 March 2011 - 19:56

Ett annat exempel på saker som man tror ska vara enkelt men tar en massa tid är det här skåpet.

P1040430.JPG

Det stod tidigare med ryggen mot väggen till vänster i bild och där var det bara att ställa dit och dra en skruv i väggen genom fästet på ovansidan.

Nu gick det inte över golvlisten, så först fick jag plocka ur alla grejer och såga ur lite på baksidan. Fördelen med detta var att det blev av att damma ur ordentligt.

Sen så var det inte så lätt att få det att stå någorlunda rakt mot mina krokiga väggar, kolla spalten till vänster om skåpet. Skiljer ett par cm uppe och nere!

För att det skulle stå rakt mot väggen fick jag shimsa det över fästen 9 mm.

P1040428.JPG

Nu står det till slut rätt bra där jag vill ha det. :)

P1040433.JPG

#213 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 March 2011 - 20:02

Det är det som skiljer män från möss. Män fixar tills det blir som man vill medans möss nöjer sig med att saker inte helt passar helt :)

Redigerat av nikeb, 16 March 2011 - 20:03.

Allt har sin tid

#214 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 17 March 2011 - 21:18

:D Jo, man får se det mest man köper som halvfabrikat!

När jag kört rumskalibreringen på min Meridian G68 har jag haft lite problem att få rätt signal-/brusförhållande i alla kanaler, i synnerhet centern är det som ställer till problem. Det är ett värde där som ska över 40, om det inte blir det så blir hela kalibreringen fel; om inte jag har fattat fel... :) Jag har iaf ofta inte kommit upp på mer än 37-38 på centern, både före och efter jag gjorde om rummet.

Som tur är så finns det ett inofficiellt forum för Meridian som heter Meridian unplugged och på deras Wiki kan man hitta det mycket passanade ämnet Getting good Signal To Noise during MRC.

Jag har den analoga ljudtrycksmätare från Radio Schack som rekommenderas, men jag konstaterade att jag gjort en inställning fel. Jag har kört på "Slow" istället för "Fast", har för mig att jag läst nånstans "förr" att man skulle köra på "Slow"... :D

Sen så hittade jag det som beskrivs som ett av de vanligaste nybörjarmisstagen, och förmodligen den viktigaste orsaken till att det inte blivit rätt: Jag har suttit och hållit i mätaren! Här står det att det är väldigt viktigt att man använder ett stativ.

Så jag lånade ett litet kamerastativ av en kompis och riggade grejerna i soffan.

P1040424.JPG

Jag började med att göra en manuell inställning av nivå i alla kanaler. Här fick jag dock nån slags sinnesförrvirring och ställde allt på 70 dB istället för 75 dB som jag alltid gjort förut. Jag tyckte det var lite konstigt, men tänkte att det kanske blir så stor skillnad med stativ och "Fast". Kom dock på detta nu under veckan, får skylla på att det var sent i lördags och jag var trött....

Sen när jag körde rumskalibreringen så satte jag mig vid sidan om och lutade mig bakåt, och drog in magen.... :D

P1040427.JPG

Nu gick kalibreringen perfekt på första försöket, centern kom upp på 42 dB. Inbillade mig åtminstone att allt lät mycket bättre efteråt!

När man gjort klart alla inställningar kan man skriva ut dem, jag valde att skriva ut dem som en PDF. Om nån tycker att det vore kul att se hur en sån ser ut så finns den här.
Bifogad fil  Meridian_110312.pdf   68.91K   194 Antal nerladdningar

Sen kan man se en massa diagram från mätningar också, men jag vet inte om man kan sätta samman dem i nån rapport på samma sätt. Jag är inte så bra på att tolka sånna där vattenfall så jag får inte ut så mycket av det, får försöka sätta mig in i det nån gång.... :blink:

Redigerat av Mirage, 17 March 2011 - 21:26.

#215 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 17 March 2011 - 21:43

Blir ju riktigt trevligt det där! Är ingen expert på mconfig, men 2 saker har i vilket fall jag gjort annorlunda: Ställ en fast "start volume" nivå istället för "Last valid" för att inte knäcka öronen när man sätter på systemet en söndagsmorgon efter att ha brölat på med Nine Inch Nails konserten på lördagskvällen... Och att sätta Trifield som preset på alla 2ch music.

Ser nu också att centerkanalen har EQ1 vald i vissa DSP lägen (trifield och music), det har jag aldrig förstått anledningen till och att det är satt som standard i programmet, finns grafer på unplugged som visar hur den korrigeringen ser ut, tycker det är bättre att köra flat.

EQ1 graf

Och visst har du rätt. Allting man petar i får man lösa genom att modifiera standardlösningar - men det är ju oftast det roliga tycker jag.

#216 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 17 March 2011 - 22:31

Är nog ingen dum idé att ställa in så, det har jag inte tänkt på att det går. Även det där med EQ ska jag kolla, fast jag använder inte centern för musik. Jag var med och diskuterade lite Trifield här. Jag kanske inte har så mycket nytta av Trifiled med min center, ska testa mer nån gång....

Tack så mycket för tipsen, det är precis sånt jag behöver! Å visst är det roligt att modifiera, det blir ju alltid bäst om man gör det själv! :)

#217 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 17 March 2011 - 23:08

Härliga bilder med text du bjuder oss på Mirage. Hur kul och intressant som helst att följa.

/Y-front

#218 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 July 2011 - 01:00

Tack för det Y-front! :)

Här har väl inte hänt så fantastiskt mycket, men lite "justeringar" har det blivit.... Har t.ex. justerat inställningar i processorn enligt Gonks tips ovan, fast inte Trifield då jag inte tycker det funkar så bra hos mig.

Annars har det mest handlat om att få upp lite mer tyg och att få in lite saker i rummet, samt att få ordning i rummet bredvid där alla saker fick stå. Återstår några saker att fixa innan jag vill ta några nya bilder på helheten.

Sen har jag gjort ett par "fynd" på Hifimagasinet och det var dem jag tänkte att jag skulle visa nu. I den här tråden frågade jag lite om hur jag borde göra för att få bild även på min TV. Min slutsats var att jag ville ha en HDMI-splitter och efter att läst i diverse trådar om sådan saker så förstod jag att de bör vara av god kvalitet för att inte försämra bilden.
Man kan väl tycka att många saker i den här hobbyn kostar mycket pengar, men närmare 4000 kr bara för att få bild även till TV:n var lite magstarkt för mig. Hittade en begagnad för drygt halva nypriset så det fick bli den.

Eftersom den var förpackad som ny så får jag väl bjuda på några uppackningsbilder:

P1040621.JPG

P1040622.JPG

P1040624.JPG

Som väl syns på första bilden så är det en Kramer VM-2HDMIXL, ska visst vara bra grejer.

En liten reflektion som jag gjort är att förra sommaren när min gamla processor gick sönder var jag inställd på att jag skulle köpa en Marantz AV7005, med en massa HDMI in och två ut. Sen blev det så att jag köpte en begagnad Meridian G68ADV, en demokörd HD621 och nu denna splitter för att få lika många HDMI-anslutningar; bara det att det kostat mig tre gånger så mycket pengar. :rolleyes:
Eftersom jag aldrig jämfört alternativen så vet jag ju inte om jag gjort rätt val, men jag får väl hoppas det! ;)

Splittern har jag lagt upp i taket strax ovanför TV:n och för att koppla in projektorn behövdes en ny kabel.

P1040620.JPG

För att hålla samma standard som på den långa kabeln jag hade sen tidigare så fick det bli Audioquest Forest även här, en på 3 m.

Ner till TV:n fick det duga med en gammal kabel jag hade, tror att den min medföljde min gamla Popcorn Hour.

P1040619.JPG

Ser ändå rätt seriös ut, med guldpläterade kontakter och allt.

Splittern var verkligen bara "plug 'n' play", funkade direkt. Dock blev bilden från datorn "overscannad", något som jag tidigare stängt av i TV:n. Nu hittade jag inte den inställningen i menyerna och fick ta fram instruktionsboken till TV:n och läsa på. Där stod att den bara fanns om man hade bildläge "Auto", men det hade jag och den fanns ändå inte. Provade då att ställa om TV:n till 16:9 och då blev bilden från datorn som den skulle.
Nu går ju allt på samma ingång på TV:n, men det funkar ändå som det ska när jag tittar på 4:3-sändningar från satellitboxen på samma ingång. TV:n visar nu att det är 1080i på signalen in, men vad jag förstått är det inte riktigt optimalt för den då den måste skala om själv (Panasonic PX-80 42"). Det får dock duga, jag använder den inte så mycket; men vill kunna ha bild på den iaf.
Sen måste jag kolla på inställningarna i HD621 om jag kan få med ljud till TV:n, blir lite konstigt när det kommer från sidan om man t.ex. ska kolla på nyheterna.

Nu blev det ju sent här, så nästa uppdatering får vänta tills en annan dag; trots att det är semester!

Redigerat av Mirage, 29 July 2011 - 01:07.

#219 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2750 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 01 August 2011 - 10:50

Jag tror att det 2009/2010 var en hel del diskussioner och tips ang vart man sätter sin scaler (ofta Lumagen Radiance) ihop med HD621 på M-unplugged. Om det bara är en källa du vill köra genom TV:n skulle du kunna sätta den innan HD621 och på så sätt alltid ha digitalboxen splittad och därmed HDMI ljudet till denna. HDMI har ju tyvärr varit ett rörligt mål genom åren och keep it simple är svårare i denna miljö men önskvärt.

Ang. HDMI kablar så känns HDMI flat från Kramer oftast som ett safe bet då de måste wira sina switchar med något som alltid funkar. :)

#220 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 01 August 2011 - 15:42

Tack för tipsen crion!

Angående placering av HDMI-splittern så får den nog fortsätta sitta efter HD621. Jag vill gärna kunna få bild från både satellitmottagare och HTPC, vilken även används för DVD och Blu-ray. När det tillkommer en separat spelare för dessa skivor skulle jag nog kunna klara mig utan den till TV:n, men det är fortfarande två källor som ska till TV:n då. Nackdel är väl då att jag inte får ljud ur högtalarna i TV:n, men jag får klara mig utan det.

Om jag förstått det hela rätt så förstärker en sån här splitter även signalen och då kan det väl inte vara någon nackdel att den sitter rätt nära projektorn (3 m kabel efter)? :)

Bildprocessor av något slag är det inte omöjligt att det blir i framtiden, pratade en gång med en forummedlem som talade sig varm för sådana.... ;) Tänker mig då att den ska sitta efter HD621, så att alla källor går via den. Är dock inte något som är aktuellt för dagen att skaffa.

När det gäller val av HDMI-kablar så var jag nog lite inriktad på Kramer Flat då jag läst mycket positivt om dem, både här och på andra ställen. Av flera anledningar blev det dock inte så när det väl var dags att handla.
Det främsta skälet var nog valet av längd på kabel. De som följt tråden vet att jag tänkte mig en lite enklare installation när jag köpte projektorn. Kabeln var tänkt att dras längs golvlisten bak och sedan rakt upp, sträckan var drygt 11 m. De som låg närmast från Kramer Flat var 10,6 resp. 15,2 m, en för kort och en onödigt lång alltså. Fredrik på Hembioconsult rekommenderade då Audioquest Forest som finns i 12 m, eftersom den är rund och vit skulle den även passa bättre för den installation jag först tänkt.
Denna serie från Audioquest ligger på ungefär samma priser som Kramer Flat i motsvarande längder, men att köpa en kabel på 12 m blev 700 kr billigare än att köpa en på 15,2 m (eller en Audioquest på 16 m). Dessutom så kändes det inte som någon fördel att ha 3 m kabel liggandes i en rulle i onödan.
Med den installation jag slutligen gjorde hade det nog räckt med en kabel på 8 m till splittern, men nu fick det bli så här. Jag har dock funderat på att när jag köpt en BD-spelare som har två HDMI ut så ska jag dra den 12 m långa kabeln direkt till projektorn och sedan skaffa en kortare som går från HD621 till splittern. Jag har visserligen ingen 3D-projektor, men det kan knappast vara till någon nackdel att bilden från den viktigaste källan får gå direkt från spelare till projektor.

När jag nu behövde en kabel på 3 m från splittern till projektorn kändes vettigt att köpa en av samma fabrikat och modellserie, även om kostade mer än en Kramer Flat av samma längd.

Är det någon som testat och kommit fram att just Audioquest Forest är sämre än Kramer Flat på några parametrar?

#221 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 01 August 2011 - 15:54

Det andra "fyndet" från Hifimagasinet var något som jag faktiskt sökt rätt så länge, om än inte särskilt aktivt.

P1040655.JPG

Nästan förpackade som nya.

P1040656.JPG

Fast lite dammiga.

P1040657.JPG

Bakhögtalare från Mirage av modellen OM-R2, en modell som inte funnits att köpa ny på rätt många år. Ingår i samma serie som min center OM-C2, vilket dock är en nyare serie än mina stora ur M-serien.

Av det som gick att läsa på en gammal adresslapp så var de skickade direkt från Septon (tidigare importör av Mirage) till en person med samma namn som jag köpte dem av, men så mycket mer dokumentation fanns inte kvar. Lite synd då bruksanvisningen till dessa högtalare är en av få som inte finns att ladda ner på Mirages webbplats.

#222 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 01 August 2011 - 16:19

För de som tycker om lite avklädda bilder så lägger jag inte ett par till.

P1040658.JPG

Mirage kallar de här högtalarna för omnipolära och det ska då vara en utveckling av deras tidigare bipolära konstruktioner.

P1040659.JPG

Bestyckningen är en bas 6½" och två diskanter 1".

P1040661.JPG

Kontakterna är väl av ganska ordinärt snitt. Tyvärr gick det inte att ansluta med mina bananer då de tog i väggen när man hängde upp högtalarna, så jag fick skruva fast kablarna istället.

P1040666.JPG

Här är en jämförelse med mina gamla Mirage MBS, ett par högtalare som jag haft sen 1995 och som var framtagna på den tiden när bakkanalerna bara spelade 100-7000 Hz.

P1040667.JPG

De gamla högtalarna har basar på 4½" och diskanter på ½" både bakåt och framåt. Tittar man på specifikationerna så ska de spela 120-18k Hz inom +/-3 db och ha en känslighet på 88 dB. OM-R2 ska spela 80-22k Hz inom +/- 3 dB känsligheten är 90 dB.

Tidigare har jag kört framhögtalarna som Large och center resp. bak som Small och delat vid 100 Hz. Nu har jag provat att köra alla som Small och delat vid 60 Hz.
Det känns som att det blivit lite "tunnare" i basen, men å andra sidan låter det "renare" på nåt sätt. Tidigare så kunde det hända att framhögtalarna slog igenom om man spelade högt i scener med mycket bas.

Jag vet inte riktigt vad som är mest rätt att göra här. Mina subbar är rätt små, den ena 2x8" och den andra 1x8". Eftersom framhögtalarna har 2x8" var så känns det som att det vore bättre om de också fick "hjälpa till" med basen. Jag får nog testa lite till med olika delningar och så.... Är dock tacksam om det är någon som har några konkreta tips om hur jag ska tänka här.

Jag upplever dock att jag fick ett bättre ljud med dessa bakhögtalare, det är svårare att lokalisera att ljudet kommer från högtalarna. Om man sitter i något av hörnen på soffan så blev det gärna så att man hörde den bakhögtalare man satt närmast väldigt mycket, nu upplever jag att det är betydligt mindre så. :)

#223 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2750 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 01 August 2011 - 17:26

När det gäller Xover kan du på Meridian G68 steglöst ändra denna i realtid i 1Hz steg. Jag skulle nog börjat vid 80Hz och prövat se vad som händer när du ökar/minskar den. Svårt att ge några generella rekommendationer med bestyckningen du har på frontar/subs. Det låter som subbarna inte är väsentligt mer kapabla än frontarna. Då skulle jag nog sätta frontar som large och låta subwoofer endast ta LFE+ xover från center och surrounds(small). Hade du däremot haft en eller två SW1600 (sluten 12:a) skulle jag inte ha några betänkligheter med delade frontar. Men nu tror jag du får hushålla så att du inte överlastar subbarna, LFE kan smälla på rätt bra bara den kanalen.

Tryck More på displayen och välj Xover, stega sedan med fjärren Fn+pil för att ändra Xover i realtid.

#224 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 01 August 2011 - 22:19

Tack igen crion, jag testar lite i kväll och återkommer! :rolleyes:

#225 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 02 August 2011 - 11:41

Kul med fynd! Synd att de var så dammiga bara, jag dammar alltid av allt innan jag säljer mina prylar men det verkar inte alla göra :rolleyes:

Att ställa in högtalarnas delningsfrekvenser är inte helt lätt... Du fick ju däremot bra tips här ovan av Crion.
Själv testar jag lite olika lösningar, nu delar jag fronten vid 80hz och bakhögtalarna på 100hz, men sen har jag ju rätt mycket bottenkraft som fyller upp bra. Ska nog dela mina frontar lite lägre med tanke på att jag har 2st aktiva 10" i mina Spire.
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri