Tack för det Y-front!

Här har väl inte hänt så fantastiskt mycket, men lite "justeringar" har det blivit.... Har t.ex. justerat inställningar i processorn enligt Gonks tips ovan, fast inte Trifield då jag inte tycker det funkar så bra hos mig.
Annars har det mest handlat om att få upp lite mer tyg och att få in lite saker i rummet, samt att få ordning i rummet bredvid där alla saker fick stå. Återstår några saker att fixa innan jag vill ta några nya bilder på helheten.
Sen har jag gjort ett par "fynd" på Hifimagasinet och det var dem jag tänkte att jag skulle visa nu. I
den här tråden frågade jag lite om hur jag borde göra för att få bild även på min TV. Min slutsats var att jag ville ha en HDMI-splitter och efter att läst i diverse trådar om sådan saker så förstod jag att de bör vara av god kvalitet för att inte försämra bilden.
Man kan väl tycka att många saker i den här hobbyn kostar mycket pengar, men närmare 4000 kr bara för att få bild även till TV:n var lite magstarkt för mig. Hittade en begagnad för drygt halva nypriset så det fick bli den.
Eftersom den var förpackad som ny så får jag väl bjuda på några uppackningsbilder:
Som väl syns på första bilden så är det en Kramer VM-2HDMIXL, ska visst vara bra grejer.
En liten reflektion som jag gjort är att förra sommaren när min gamla processor gick sönder var jag inställd på att jag skulle köpa en Marantz AV7005, med en massa HDMI in och två ut. Sen blev det så att jag köpte en begagnad Meridian G68ADV, en demokörd HD621 och nu denna splitter för att få lika många HDMI-anslutningar; bara det att det kostat mig tre gånger så mycket pengar.
Eftersom jag aldrig jämfört alternativen så vet jag ju inte om jag gjort rätt val, men jag får väl hoppas det!

Splittern har jag lagt upp i taket strax ovanför TV:n och för att koppla in projektorn behövdes en ny kabel.
För att hålla samma standard som på den långa kabeln jag hade sen tidigare så fick det bli Audioquest Forest även här, en på 3 m.
Ner till TV:n fick det duga med en gammal kabel jag hade, tror att den min medföljde min gamla Popcorn Hour.
Ser ändå rätt seriös ut, med guldpläterade kontakter och allt.
Splittern var verkligen bara "plug 'n' play", funkade direkt. Dock blev bilden från datorn "overscannad", något som jag tidigare stängt av i TV:n. Nu hittade jag inte den inställningen i menyerna och fick ta fram instruktionsboken till TV:n och läsa på. Där stod att den bara fanns om man hade bildläge "Auto", men det hade jag och den fanns ändå inte. Provade då att ställa om TV:n till 16:9 och då blev bilden från datorn som den skulle.
Nu går ju allt på samma ingång på TV:n, men det funkar ändå som det ska när jag tittar på 4:3-sändningar från satellitboxen på samma ingång. TV:n visar nu att det är 1080i på signalen in, men vad jag förstått är det inte riktigt optimalt för den då den måste skala om själv (Panasonic PX-80 42"). Det får dock duga, jag använder den inte så mycket; men vill kunna ha bild på den iaf.
Sen måste jag kolla på inställningarna i HD621 om jag kan få med ljud till TV:n, blir lite konstigt när det kommer från sidan om man t.ex. ska kolla på nyheterna.
Nu blev det ju sent här, så nästa uppdatering får vänta tills en annan dag; trots att det är semester!
Redigerat av Mirage, 29 July 2011 - 01:07.