Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#226 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 02 August 2011 - 12:17

Kul med fynd! Synd att de var så dammiga bara, jag dammar alltid av allt innan jag säljer mina prylar men det verkar inte alla göra ;)

Att ställa in högtalarnas delningsfrekvenser är inte helt lätt... Du fick ju däremot bra tips här ovan av Crion.
Själv testar jag lite olika lösningar, nu delar jag fronten vid 80hz och bakhögtalarna på 100hz, men sen har jag ju rätt mycket bottenkraft som fyller upp bra. Ska nog dela mina frontar lite lägre med tanke på att jag har 2st aktiva 10" i mina Spire.

Vi satt tydligen och skrev i varandras trådar samtidigt här Joakim! :rolleyes: Inte alla säljare som är så noga tyvärr, jag frågade efter originalkvitto och bruksanvisning men han höll på att flytta och tyckte inte att han hade tid att leta fram dessa. :D

Tyvärr har jag inte möjligheten att ha olika delningsfrekvenser på de olika kanalerna. På Meridian kan man bara ställa in en delning för samtliga högtalare man ställt in som Small, eller sätta dem som Large med fullt frekvensomfång. För högtalare inställda som Large kan man välja att ställa in en högtalarstorlek i steg upp till 30, därefter slår den över till Max. Jag har ställt mina stora högtalare på Max, provade med en lägre inställning men jag tyckte mycket bas försvann då.

Har för mig att jag läst nånstans att Meridian anser att det inte är bra att ha olika delningsfrekvens på kanalerna. Jag förstår att det givetvis är bättre med ett större frekvensomfång i alla kanaler, men om man nu inte har den möjligheten så tycker jag att man kunde överlåtit till användaren att bestämma om man vill ha det så. På en såpass avancerad processor kan det knappast ha varit en för dyr funktion att lägga till, min gamla Sony hade denna möjlighet (från 1999, betydligt billigare).

Jag ska utveckla mina tankar lite till här nu, men jag delar upp det på ett inlägg till så att det inte blir så långt.

Edit: La till citat då det blev ny sida i tråden.

Redigerat av Mirage, 02 August 2011 - 12:21.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#227 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 August 2011 - 13:23

När det gäller Xover kan du på Meridian G68 steglöst ändra denna i realtid i 1Hz steg. Jag skulle nog börjat vid 80Hz och prövat se vad som händer när du ökar/minskar den. Svårt att ge några generella rekommendationer med bestyckningen du har på frontar/subs. Det låter som subbarna inte är väsentligt mer kapabla än frontarna. Då skulle jag nog sätta frontar som large och låta subwoofer endast ta LFE+ xover från center och surrounds(small). Hade du däremot haft en eller två SW1600 (sluten 12:a) skulle jag inte ha några betänkligheter med delade frontar. Men nu tror jag du får hushålla så att du inte överlastar subbarna, LFE kan smälla på rätt bra bara den kanalen.

Tryck More på displayen och välj Xover, stega sedan med fjärren Fn+pil för att ändra Xover i realtid.

Angående fördelningen av bas har jag nog tänkt precis som crion skriver, och det är det jag tycker låter bäst av det jag testat hittills. Mina subbar köpte jag medan jag hade Mirage M-5 som framhögtalare, de har 2x6½" i basen och går enligt specen ner till 35 Hz. Nu är det nog så att framhögtalarna "vuxit ifrån" subbarna, men att skaffa matchande sådan skulle kosta en ansenlig summa; så det får nog vänta lite.....

Jag försöker därför att göra det bästa av det jag har och för att stödja resonemangen här på lite siffror tänkte jag presentera de i sammanhanget viktiga högtalarnas specifikationer enligt tillverkaren.

Subben som står fram (bakom centern, motväggen) är Mirage BPS-150. Den är bipolär med 2x8" i basreflexlåda och effekten är 150 W (peak 600 W). Frekvensomfång 24-150 Hz +0/-3 dB.

Subben som står bak (i högra hörnet) är Mirage FRx-S8. Den har 1x8" i basreflexlåda och effekten är 100 W (peak 400 W). Frekvensomfång 29-100 Hz +0/-3 dB.

Framhögtalarna är Mirage M-1si. Bipolära med 2x8" i basreflexlåda, frekvensomfång 25-33000 Hz (on axis +2 dB). "Useable bass response 17 Hz at -10 dB anechoic chamber"
Rekommenderad förstärkareffekt är 150-500 W, med tanke på att jag har ett slutsteg på 2x400 W borde det klara att driva högtalarna rätt nära specen.

Läser man dessa specar så borde var och en av fram högtalarna kunna prestera lika mycket bas som den större subben, kanske mer då de har mer effekt? :D

Därför känns det vettigt att använda dessa "fullt ut" så att säga. När det gäller subwoofers brukar rekommendation ofta vara "ju fler desto bättre", men samtidigt läser man ibland att det kan bli komplicerat när basen kommer från för många håll.

Efter crions rekommendationer igår ställde jag om lite i processorn och körde en ny rumskalibrering. För att enkelt visa inställningarna har jag gjort några urklipp ur rapporten på konfigurationsinställningar.

Bashantering
Bass_Management.jpg
Framhögtalare som Large, center och bak som Small delade vid 80 Hz. Här är en inställningen som jag aldrig förstått riktigt, LFE low pass filter. Ska man ha den på samma som Crossover, eller ska den stå på något annat?

Högtalarkalibrering
Speaker_Calibration.jpg
Sen justerade jag alla nivåer manuellt till 75 db med hjälp av en RS SPL-meter på ett stativ i öronhöjd mitt i soffan, C-weight och Slow.

Rumskorrigering
Channels_Measured.jpg
Sen körde jag MRC (Meridian Room Correction) med samma mätare inställd på 90 dB (samt C-weight och Slow). Här har jag dock lite problem....
För att mätningen ska bli korrekt så ska man få ett SNR-värde på över 40 dB för alla kanaler utan subbarna, där det ska vara 30 dB. Om jag minns rätt så fick jag följande värden.

VF: 41 dB
HF: 44 dB
C: 34 db
VB: 39 dB
HB: 41 db
Subbarna minns jag inte riktigt, men det var långt över, runt 40 dB tror jag.

Som man kan se så ligger alltså centern en bra bit under önskat värde och vänster bak lite under. Förstärkaren till centern är rätt kraftig så den bör inte vara någon begränsning.

Jag har läst Tips & Tricks på M-unplugged massor av gånger och tycker att jag gör allt som det står där. Jag har dock läst lite om att det kan vara problem med högtalare av typerna bipop, dipol och elektrostat när man kör MRC, och mina är ju bipol. Läser man vidare så anses det inte så viktigt att komma upp i rätt värde på högtalare inställda som Small. Man ska kunna välja bort dessa från kalibreringsprocessen, men när jag provade det så var man tvungen att själv lägga till kalibreringen på de olika profilerna och det förstod jag inte hur man skulle göra. Kör man en "normal" kalibrering så sköter detta sig självt. En anledning att välja bort högtalare vid kalibrering skulle vara att man på så sätt kan "spara" på filter som användes för rumskorrigeringen. Tittar man i tabellen ovan så är de flesta filtren använda för framhögtalarna och jag använder bara 18 av de 60 tillgängliga filtren.

Det var lite teori det! :rolleyes: Frågan är ju om det låter något också? Igår kväll så såg jag filmen 22 Bullets, som jag tyckte var väldigt bra. Jag hade volymkontrollen på 75 och det var en hel del scener med mycket kraftfullt ljud. Jag tycker att det överlag lät väldigt bra, men ibland var det faktiskt så jag funderade på om jag överbelastade basarna. Svårt att höra om det distar när det är i rätt korta scener i en film.

Det här med att justera delningsfrekvens i realtid har jag inte testat än, men det var en funktion jag inte kände till. Jag har väl läst bruksanvisningen för dåligt....

Edit: Stavfel

Redigerat av Mirage, 02 August 2011 - 19:14.

#228 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 09 August 2011 - 10:26

Wolfy nämnde i det här inlägget i sin medlemstråd att han kombinerat sina rullgardiner IKEA Tupplur med aluminiumlister från Clas Ohlson med art.nr. 41-2692. Jag blev lite nyfiken på detta och förra veckan hade jag ett ärende till närmaste by med en sådan butik, så jag besökte den och köpte två lister.

I Wolfys tråd finns även lite spekulationer om vilken list det är, ett förslag är 41-2691. Den ser ut på ett helt annat sätt och för att reda ut begreppen så lägger jag in en bild från Clas Ohlsson här.
41-2683.jpg
Den översta listen är 41-2692. På den nedre raden från vänster är det 41-2691, 41-2683 och 41-2690. Man hittar dem här på Clas Ohlsons webbplats.
Som jag ser det är det 46-2691 som är mest lämplig för denna tillämpning, men man kanske kan göra något med de andra där om man skruvar dem från sidan i fönsterfodren?

Som man kunnat se tidigare i tråden så har jag ett stort fönster och den bredaste Tuppluren, som är 200 cm bred. Här har jag ställt listen på vänster sida av fönstret.
P1040718.JPG
På den här sidan stack tyget ut lite så jag började med att klippa bort 1 cm längs hela gardinen. Som man också kan se på bilderna så ser profilen lite olika ut på sidorna, jag valde att sätta den som den står nu. Tanken med detta är att spåret som tyget kan gå in i då hamnar närmare fodret.

Nästa problem var att gardinen gick trögt i profilen. Det är möjligt att de smalare gardinerna (som Wolfy har) har en tunnare list i nederkanten, men min var för tjock. Det löste jag genom att ta ur den och slipa ner med lite sandpapper.
P1040712.JPG

För att inte gardinen skulle fastna i profilen så rundade jag av hörn och kanter lite med en fin fil.
P1040721.JPG

#229 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 09 August 2011 - 10:41

Här är lite grejer som var bra att ha.
P1040720.JPG
En rulle med dubbelhäftande tejp hade jag liggandes. Den heter 3M Scotch VHB och är en lite tjockare tejp, kändes lämplig när man ska montera en stel list på en lite ojämn yta. Etiketterna var lite tråkiga att få bort, fick skrapa lite och tvätta med T-röd.

Sen tvättade jag hela listerna med T-röd innan jag monterade tejpen.
P1040723.JPG

Måttade lite var jag ville ha listerna och markerade med smal blyerts. Lossade skyddspappret lite i nedre änden och drog ut det åt sidan. Sedan siktade jag mot märkena jag gjort, drog pappret åt sidan och tryckte fast efter hand.

P1040734.JPG
Profilerna var egentligen lite korta för mina fönster, men det var mest längre upp på sidorna jag behövde täta. Det kanske hade varit bättre att leta reda på några som gick ända ner, men jag tycker även är bra att de normalt inte syns.

P1040735.JPG
Jag valde att sätta dem så högt att jag kan dra upp gardinen så att fodren syns utan att gardinen åker ur profilerna.

Tidigare kunde man dra ner gardinen genom att dra i kedjan och låta den gå ner av sin egen tyngd, nu måste man ta tag i kanten på den och dra ner istället. När man drar upp i kedjan kan man behöva styra in den lite, eftersom listen i nederkant "går ur" profilerna.

#230 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 09 August 2011 - 10:52

Syns kanske inte så mycket, men så här ser det ut åt höger.
P1040736.JPG

Jag provade även att ta lite "före-" resp. "efter-" bilder, men det blev bara svarta bilder med resp. utan liten ljusstrimma så jag tror inte de tillför så mycket. Det var på mitten på sidorna som det var svårast att få tätt med de andra gardinerna, och där är nu tätt tack vare profilerna. Längs nederkant kan lite ljus läcka in, men man kan dra ner rullgardinen en bit för att motverka det. Dra jag för de andra gardinerna blir det helt mörkt.

Får väl lägga in ett par bilder på helheten också, även om profilerna inte syns då.
P1040730.JPG
Hade inte tänkt lägga in nån sån bild än, för nu syns det att jag fortfarande inte fått tummen ur och målat kabelkanalerna till bakhögtalarna.

P1040739.JPG
Dra man för de andra gardinerna blir det så här. Gardinerna är från Hemtex och heter Blackout, även omtag och krokar från samma butik.

P1040745.JPG
På motsatta sidan kan jag stänga skjutdörrar, men jag har även monterat gardinerna Anita från IKEA. De är inte helt täta, men skärmar av rätt bra. Kan dock bli lite varmt i rummet om man stänger igen helt.

Det var allt för idag! ;)

#231 GunDeLa

Ooooootroligt!

• Members
  • PipPip
  • 127 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 August 2011 - 12:55

Snyggt och tack för bilderna på lösningen!
Var går gränsen?

#232 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 09 August 2011 - 13:08

Skoj att se saker och ting dokumenteras väl!
Ofta blir det en före och efter bild men du ligger i en klass för sig när det kommer till den biten.

Är antagligen många som lånar lösningar av dig tack vare detta, Tumbs up!
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#233 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 09 August 2011 - 14:33

Ser mycket bra ut! Funderar på att göra likadant till min dotters rum. Det blir ljust alldeles för tidigt hos henne så hon väcker hela familjen när solen går upp... ;)
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#234 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 09 August 2011 - 21:03

Tack för kommentarerna! ;)

Angående dokumentation så har jag länge tyckt att det är roligt att dokumentera saker som jag gör. Jag tror det började när jag höll på lite med bilstereo på 90-talet, men då var det pappersbilder så tyvärr snålade jag ofta med dem. Nu försöker jag ta mycket bilder på det mesta och med forum på Internet har det ju kommit en bra möjlighet att dela sina bilder och erfarenheter med andra.
Jag tycker själv att det är roligt att se och läsa hur andra gjort och därför försöker jag dela med mig av hur jag gör, även om det kanske inte alltid är de ultimata lösningarna..... Skriver man hur man gjort och vad man funderar över finns det även stor chans att man får lite förslag från andra. Finns säkert nån som tycker att det är massa dåliga bilder på ointressanta detaljer, men det är fortfarande frivilligt att läsa tråden. :P

Sen så vill jag minnas att det faktiskt var NiklasF som var den första att påpeka att jag borde sätta lister på sidorna, samt kom med förslag på sådana. Då hittade jag ingen återförsäljare av lämpliga lister, nu hittade jag det i Wolfys tråd. Man får plocka lite idéer här och där och sedan ta det när det passar. ;)

#235 Kribban

Spotifiare

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg

Postad 10 August 2011 - 07:02

tack för bilderna ;)

#236 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2011 - 07:33

Riktigt fin genomgång av mörkläggningen Mirage! ;)

#237 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2011 - 08:01

Trevlig och bra dokumentation Mirage.

#238 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2011 - 14:16

Jag instämmer i lovorden om den fina bilddokumentationen. Härligt bygge!

/Y-front

#239 Wolfy

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1198 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2011 - 15:12

Ojojoj, så oerhört mycket bättre dokumenterat än mina stapplande försök. Jag gillar också att dokumentera, men har tydligen varit alldeles för lat - något att ta till sig och lära sig av framöver. Bravo Mirage!

Mina lister är antagligen lite smalare, men jag var ändå inte nöjd med dem så jag bytte ut allesamman mot 15x3mm plattjärn och det gjorde en mycket stor skillnad. Mycket stabilare, så pass att det i framtiden utan problem skulle gå att montera in motorstyrning, förutom för balkongdörren, i mitt fall, för där löper inte gardinen helt fritt, men det går att lösa genom att sätta en trälist under aluminiumlisten... dock inte hela världen att behöva göra det manuellt heller. ;)

Jag använde CRC (industrial) "Label Off" för att ta bort etiketterna och det fungerade riktigt bra, trevligt också att sprejen har en någorlunda överkomlig citrusdoft.

#240 Zaraki

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

Postad 10 August 2011 - 15:42

Bra lösning med gardinerna och snyggt dokumenterat, perfekt när man använder gardiner där skenor inte finns som tillval. Det gör större skillnad än man tror att få bort det där sista ljuset och ökar svartbotten ganska mycket. Viktigaste tycker jag nog kanske är att det tar bort ett störningsmoment som gör att man kan tappa fokus på vad som är viktigt.

Snyggt jobbat!
//Daniel