Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#241 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2011 - 22:47

Tack igen för alla positiva kommentarer! :rolleyes:

Det där med plattstång i gardinen var smart, blir nog snart en förändring där. Råkar ha en kompis som har mekanisk verkstad 1 km hemifrån.... :lol:

Angående ljusinsläpp hos mig så var det nästan ett "icke-problem"... Drog man för gardinerna så blev det i princip tätt, men alltid roligt att krångla till det lite till....
Nu kommer det faktiskt in lite ljus under skjutdörrarna på andra sidan, kanske får sätta en gummilist där? Fast om jag även drar för gardinerna så syns det inte. Skulle kanske göra en sån där fin mätning mot duken som Wolfy presenterar i sin tråd, men då måste jag nog ha hem nån med utrustning för det.

Ett par mindre uppdateringar till av hårdvaran är också på gång, men det får bli en annan dag.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#242 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 20 August 2011 - 13:26

Den första uppdateringen av hårdvaran skedde för ett par veckor sedan.
P1040700.JPG
"Veckans klipp" hos en nätbutik kunde inte motstås, och eftersom jag gjorde "gruppköp" med en kompis till hans adress så gällde fri frakt ända hem till köksbordet hos mig. :)

P1040701.JPG
En Logitech Squeezebox Touch, och när jag nu köper något nytt får det bli lite uppackningsbilder...

P1040702.JPG
Många kartonger blir det.

P1040703.JPG
Ännu mera papp.

P1040706.JPG
Här syns nästan allt man får med, utom putsduken.

P1040708.JPG
Eftersom jag redan har en större nätdel till min Classic så använder jag inte den som medföljde.

P1040707.JPG
Här fick putsduken också vara med. Jag använder ström, elektrisk digital och nätverkskabel. USB är för externt minne, men jag har läst om konverteringar för att göra om till USB-Audio ut.

P1040711.JPG
En jämförelse med min gamla Classic som ska få ta plats någon annan stans i huset, fast jag vet inte var än. Har redan en annan Classic på övervåningen.

Installationen var inga konstigheter, bara att följa det som kommer upp på skärmen. Gäller bara att ha ordning på kontonamn och lösenord till mysqueezebox.com och Spotify, enkelt att knappa in på oekskärmen. Angående använding av Spotify så har jag skrivit lite här.

#243 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 21 August 2011 - 19:56

Nästa uppdatering anlände så sent som i fredags, med Bussgods från Sundsvall.
P1040773.JPG

Eftersom innehållet ska stå i källaren så sker uppackningen där. Det är ju inte riktigt lika roligt med uppackning av begagnade grejer, men hittar man något som man vill ha till ett bra pris så får man ta att originalkartongen saknas. Välemballerat var det iaf! :)
P1040774.JPG

Upp och ner, men det tål den nog...
P1040775.JPG
Efter att ha rotat lite i emballaget så låg iaf en strömkabel där.

P1040788.JPG
Anthem MCA 3, trekanalsslutsteg på 3x170 W RMS med alla kanaler drivna, eller 200 W på en kanal.

P1040789.JPG
Jag har länge suktat efter grejer från Anthem. De har väl aldrig varit så stora i Sverige, men väl på andra sidan Atlanten. För länge sen så drömde jag om processorn AVM 20 och slutsteg i MCA-serien, finns även med två eller fem kanaler. Hade aldrig råd att köpa då och nu har jag en annan processor som nog är väl så bra, men ett trekanalssteg att ersätta mina två till center och bak kändes helt rätt nu.

Nyare modeller av dessa steg heter MCA 20, 30 resp. 50. Ser väldigt lika ut, men de är några cm högre och har lite högre effekt. Vet inte vad som skiljer, men dessa finns att köpa än idag. Känns roligt att Anthem börjar marknadsföras lite mer i Sverige igen!

#244 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 21 August 2011 - 20:07

Baksidan är väl egentligen roligare än framsidan på ett slutsteg... :)
P1040780.JPG
Både balanserade och obalanserade ingångar.

P1040785.JPG
Eftersom mina högtalare är tillverkade i Kanada känns det lite roligt med slutsteg från samma land.
Trigger är inget jag använder, men automatiskt påslag är bra. Tidigare hade jag bara det på slutsteget till centern, så det till bakkanalerna stod ofta på i onödan när jag spelade på två kanaler. Har ett grenuttag med fjärr så att jag stänger av helt när jag inte spelar alls.

Några närbilder för de riktiga entusiasterna!
P1040784.JPG

P1040791.JPG

P1040790.JPG
Rätt bra modell på högtalaranslutningar där man skulle kunna sätta gafflar här. Jag har dock en del oanvända bananer på lager så det får bli de, sitter rätt bra i de djupa kontakterna.

#245 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 21 August 2011 - 20:30

De som hängt med här tänker: "Va enkelt att bara byta plats på slutstegen i källaren!". Så var det förstås inte....
Tidigare så biampade jag centern med ett stereosteg. Då hade jag en Y-kabel på 2 m (Supra Sublink) från försteget, nu skulle jag bara ha en kabel....

Eftersom jag är väldigt dålig på att göra mig av med grejer så har jag en del på lager. Det mest passande som jag hittade var en Monster Cable Interlink Digital Datalink IDL 100 på 2 m (smidigt namn va? :unsure: )
P1040793.JPG
Det är den till höger på bilden. Den köpte jag till min första DVD-spelare 1999, men nu har jag ingen annan användning för den. Ska nog funka för analoga signaler också.
Kablarna till vänster är Monster Interlink 300 som jag ska ha till en annan grej.... Sån kabel har jag rätt mycket av då den såldes på metervara hos Gustafssons Musikhandel och senare Stereo i Karlstad, de fick löda ihop rätt många åt mig när man skulle ha till video, sat.mott, slutsteg m.m. förr.

För att få dit kablarna var det bara att gå upp i vardagsrummet.
P1040794.JPG

Lyfta på subben.
P1040795.JPG
Det är den ljusa kabeln i andra hålet härifrån som ska bytas ut.

Före
P1040796.JPG

Med tre kablar i samma hål och rätt stora kontakter så är det inte bara att få i, eller ur.... Skruvar av hylsan på Supra kabeln och letar reda på en RCA-skarv.
P1040798.JPG

Sen tejpar jag så att det håller ihop lite bättre.
P1040799.JPG
Därefter drar jag upp de två blå kablarna en bit, så att jag kan trycka ner alla tre kablarna samtidigt i hålet.

När jag fått ner kontakterna helt går jag ner i källaren och drar.
P1040800.JPG
Och ut kommer de så fint! :)

Redigerat av Mirage, 21 August 2011 - 21:22.

#246 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 21 August 2011 - 20:57

Sen var det till att gå upp igen och lägga rätt alla kablar och ställa tillbaka subben.
P1040802.JPG
Nu satte jag den där sublink-kabeln till subben, tidigare körde jag med en sån där blå Monster. Man kan köra med en eller två RCA anslutna på subben, enda skillnaden är att nivån blir 3 dB högre om man ansluter båda. Det får man justera vid kalibreringen.
Tittar man riktigt noga på bilden så kan man skymta två blå kablar till zon 3, under de vita på zon 2 (som är till kassetdäcket). De går nu ner till källaren genom ett hål som jag lämnat tomt tidigare, de var bara att kasta i! :)

P1040805.JPG
Klart att koppla in! Blir nästan lite löjligt när man jämför högtalarkablar till center och bak.... Eftersom jag biampade förut så hade jag dragit dubbla redan, nu satte jag bara ihop dem i samma bananer så var det klart.
Kablar för zon 3 på undre hyllan.

P1040808.JPG
Inkopplat! Nu kanske någon kommer att anmärka att jag har satt röd RCA på vänster kanal.... B) Det är bara det att någon gjorde fel när de lödde kablarna så det sitter olika hylsor i ändarna på detta par, därav eltejp som märkning. :unsure:

P1040813.JPG
Alla slutsteg på plats. De på undre hyllan är inte inkopplade nu, men de står bra där. Tanken är att ett av dem ska kopplas in så att det blir zon 3 i källaren. Jag har faktiskt just köpt ett par begagnade Dali 7A som jag ska ha där, men de står 27 mil söder ut så jag har gjort upp med säljaren att jag hämtar dem när jag är i närheten. Blir fint för lite ljud när man grejar där!

Annars har jag lite planer för överblivna grejer som ska kopplas ihop på övervåningen, det finns redan en del lite provisoriskt där.

Lite roligt med den här slutstegssamlingen är att det är ett Sony Made in Japan och h/k Made in USA, inte så mycket från dessa märken tillverkade i de länderna längre. Sen är det då Anthem från Kanada och Dynamic Precision från Norge.
Med 2x400 W till de stora framhögtalarna och 3x170 W till bak resp. center så känns det som att jag fått rätt bra balans i det här nu, och två steg över till annat.

Med byte av slutsteg krävs förstås ny kalibrering.
P1040804.JPG
Eftersom man såpass ofta vill greja med något så petar jag bara in kablarna bredvid försteget. USB till G68, RS-232 till HD621 och RCA för mikrofonen till G68.

Det var allt för idag!

Redigerat av Mirage, 21 August 2011 - 21:27.

#247 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3901 inlägg

Postad 21 August 2011 - 21:00

Kul läsning!
Bra jobbat, Mirage!
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#248 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 21 August 2011 - 21:02

Cool lösning med prylarna i källaren!
Jag drog alla kablar i väggen precis, men detta från tvn på övervåningen, bakom väggen så har jag en garderob där jag har alla mina prylar nu, ps3, xbox, router, modem osv. Klockrent :)

Steget ser intressant ut, men jag har ingen aning om vad det är.
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#249 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 22 August 2011 - 08:01

Intressant och kul läsning.Luftspalten ovanför slutstegen ser väldigt liten ut, blir inte slutstegen väldigt varma? Har du mätt med en fasttejpad termometer ovanför någon gång?

#250 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 24 August 2011 - 20:45

Spalten över slutstegen kanske ser mindre ut på bild än den verkligen är då de är tagna lite snett nerifrån. Den här kanske är bättre?
P1040816.JPG
Det är drygt 7 cm från ovankant till taket.

Över det stora DP-steget är det bara 3 cm, men det spelar ingen större roll. Det är gjort för rackmontering och är helt tätt på ovansidan. Det har två kylfläktar som suger in på baksidan och blåser ut på framsidan. Kanalerna som de blåser genom är gjorda av tjocka aluminiumprofiler som transistorerna (MOSFET) sitter skruvade på. Kylfläktarna är termostatstyrda, inte bara tillslag utan även hastighet.

När h/k-steget stod på övre hyllan var det 5 cm fritt över det. Jag mätte aldrig tempen, men upplevde aldrig några problem. Nu är stegen på den undre hyllan som sagt inte inkopplade, men jag ska prova att ha ett av dem till ett par högtalare i källaren. Tror inte jag kommer att spela så det blir något problem där.

En fördel med att ha slutstegen i källaren är att under den kalla delen av året brukar jag inte ha mer än 17-18 grader här, på sommaren blir det sällan över 20 här.

Angående Anthem som märke så är de som sagt rätt okända i Sverige. Bolaget som äger märket heter Sonic Frontiers International och gjorde förr elektronik under varumärket Sonic Frontiers, men jag tror inte de gör det längre. Vad jag minns var det särskilt sina rörförstärkare man var kända för. Anthem startade som ett billigare alternativ, som även var mer inriktat på hemmabio.
Nu har de de två produktserier, Anthem och Anthem Statement. Den senare är deras "referensserie" med rätt väl tilltagna prislappar på apparaterna. Läser man amerikanska tidningar som Home Theater så brukar Anthem vara med lite då och då.
Moderbolaget är samma som äger högtalartillverkaren Paradigm, men info finns på deras webbplats. Förr var det PL Audio som importerade Anthem, men nu vet jag inte. Här finns lite info hos en svensk ÅF.
På sistone har det skrivits lite om Anthem receivers här på Component och jag tror nog att de kan vara ett bra alternativ. De var rätt tidigt ute med en egen rumskompensering och den finns nu även på de billigare apparaterna.

#251 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 October 2011 - 19:48

Som någon kanske noterat så blev jag väldigt intresserad av det här med IB-subwoofer när jag läste om det i ZAC:s tråd. Jag hade läst lite om det i Allramifieds trådar tidigare, men inte riktigt fattat vad det innebar; och att man kunde gömma lådan i källaren. I ZAC:s tråd finns ett antal länkar till bra information, men den allra bästa att börja i tror jag är The reincarnation of Zeus.

En av de saker som jag förstått med IB är att det är viktigt att reda ut om det överhuvudtaget finns förutsättningar att det ska funka i ens hem och sedan var man ska placera hålet. Eftersom jag själv saknar kompetens att reda ut detta ville jag ha hjälp med det och efter att ha läst en massa som Ludvig (Allramified) skrivit hade jag svårt att komma på någon som skulle vara bättre lämpad att hjälpa mig med detta. Då han även har ett företag som sysslar med "högtalardesign och konsultation" på området så kändes det väldigt passande, även om det råkar vara nästan 35 mil mellan oss.

Vi bokade i alla fall in ett besök hos mig och igår genomfördes det. Ludvig hade startat tidigt och dök upp redan vid elvatiden. Med sig hade han en liten (men tung!) baslåda, förstärkare, ljudkort, mikrofon och dator och vi kan väl kosta på oss en bild från förberedelserna.

IB 008.JPG

Mitt hus har källare under hela huset och man kan därför få en ansenlig volym luft, om än inte oändlig. Enligt de flesta rön bör subben vara placerad i främre delen av rummet och det är även det som stämmer bäst med möbleringen här.
Mätningarna genomfördes genom att subben placerades på olika platser längs väggen fram och testsignal spelades, med mikrofonen på lyssningsposition mitt i soffan. Frekvensgång och ljudtryck registrerades på de olika positionerna och det mättes även en del med mikrofonen på andra platser än i mitten.

Ludvig kunde konstatera att frekvensgången var ganska lika på alla platserna, men att ljudtrycket var lite högre i det högra hörnet. Slutsatsen blev alltså att detta var den bästa placeringen. Det lite lustiga är att det är en plats där jag länge haft min nuvarnade sub men att jag flyttade den till mitt längs väggen när jag gjorde om i rummet, nu har jag flyttat tillbaka den till hörnet.

Frekvensgången såg i stort sett rätt bra ut, men jag har en rätt rejäl puckel uppåt vid 40 Hz och en lite mindre vid 80 Hz. Detta är precis vad rumskorrigeringen i Meridian-processorn också visat, men om man tittar på "efterkurvan" så har den faktiskt inte kapat bort så mycket av detta.
Efter att även ha kört en mätning på frekvensgången från mina stora golvhögtalare kunde vi konstatera att de har en bra kurva ända neråt 25 Hz, men puckeln vid 40 Hz som rummet orsakar finns förstås där. Ludvigs rekommendation blev därför att dela vid c:a 50 Hz och även skaffa en equalizier ("notch-filter") för att dra ner vid 40 Hz i IB-subben.

Enligt Ludvig finns förutsättningarna för att det skulle kunna bli bra med en IB-sub hos mig. :) Jag funderar därför starkt på att gå vidare med det här. Det jag tänker mig är en konstruktion med två 18" från BMS och förstärkare samt EQ från Behringer. Saker och ting kommer kanske inte hända så väldigt fort då de ständiga begränsningarna väl är tid och pengar, men ibland kan man ju bli väldigt sugen på något.... :rolleyes:

Stort tack till Ludvig som offrade en hel lördag för att sätta sig och åka nästan 70 mil samt tillbringa hela dagen hos mig! (han gjorde lite mer också.....) Om du inte vill vara med på bild eller om något jag skrivit är fel får du höra av dig!

#252 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 30 October 2011 - 19:59

Ser verkligen fram emot detta projektet!
Har ni tillgång till mätsaker som klarar av att visa vad som händer under 15hz?

Redigerat av NiklasF, 30 October 2011 - 20:00.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#253 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 October 2011 - 20:25

Den frågan vore nog bäst om Ludvig svarade på själv, men jag kan ju försöka.... Vad jag kunde se på diagrammen som han visade så gick kurvorna ner till 5 Hz. Vad jag förstod så hade mitt rum en rätt bra kurva ner till 10 Hz, men sen sjönk den lite.

Tittar man i tråden IB418 - Föryngring i basparken så finns där en del diagram som visar kurvor ända ner till 5 Hz, så det verkar som att mätsakerna klarar det! :)

#254 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 30 October 2011 - 21:26

Trots att projektorn varit inkopplad drygt ett halvår och gått nästan 500 h nu så har det inte blivit av att ställa in den ordentligt. Jag gjorde inställningar enligt Thomas Ytterbergs rekommendationer i tidningen Hemmabio när han testade modellen (Epson EH-TW3600), sen har det inte hänt något mer. Har haft lite planer på att ta hem någon som kalibrerar, men de flesta har rätt lång resväg så det kostar en del. Trots att jag har sådana där testskivor för både DVD och BD har det inte blivit av att göra något själv heller.

När nu Ludvig skulle komma på besök så erbjöd han sig att även ställa in bilden, vilket jag tyckte var en väldigt bra idé! Han är visserligen inte ISF-certifierad, men kan han ställa in så det duger åt honom själv så tror jag att det duger åt mig med..... :rolleyes:

Det första han kollade var om signalen som projektorn fick från BD-spelaren i min HTPC var 1080p. Det var den inte, det var 1080i. Vi kollade lite på inställningarna försökte manuellt ställa in grafikkortet på 1080p 1920x1200 32 bit. Det gick bra att välja och den ställde om sig först, men hoppade direkt tillbaka till 1080i. Då provade vi att ta kabeln som sitter i utgången på HD621 och sätta direkt i datorn, då funkade det direkt!
Det här verkar rätt märkligt då HD621, enligt bruksanvisningen, bara ska skicka vidare den information som bildvisare skickar till uppspelaren. Uppenbarligen funkar det inte så utan den lägger själv till någon form av information där. Nu är det väl lite komplicerat hur det där med handskakning funkar så felet kanske är i datorn, men i så fall är det konstigt att det funkar som det ska när den är kopplad direkt till projektorn.
Direkt är en sanning med modifikation då det sitter en splitter från Kramer på vägen och en kabel till TV:n. De satt dock där hela tiden, jag flyttade bara kabeln från HD621 till datorn. Någon som har några idéer kring varför det är så här?

Så vi gick vidare med kalibreringen utan HD621 i signalkedjan. Nu är det stor risk att saker inte blir helt korrekt beskrivna då jag kanske inte hängde med på allt och i vilken ordning saker gjordes.....
Jag vet att kontrasten drogs ned en del och att det trixades en hel del med gammakurvan. Den var inställd på 2,2 men det uppmätta värdet var 2,1. Ludvig ville ha upp det till 2,4, men ställde man på det så gick den bara upp till 2,3. Han provade då med en hel del manuella justeringar, men det blev ingen riktigt bra kurva så inställningen 2,4 var det minst dåliga alternativet då.
Sen så vet jag att det justerades en del på gråskala och olika svarta resp. vita streck som skulle eller inte skulle synas. När färgen justerades så blev den gröna inte riktigt bra mätmässigt, men om jag förstod det rätt så var det såpass när så det skulle vara svårt att se felet med blotta ögat (iaf ett otränat....). Det justerades faktiskt en hel del på de olika reglagen för färgerna. När vi tittade på det där diagrammet med färgerna där en prick ska vara i en liten fyrkant så var det bra på röd och blå, men grön hamnade alldeles utanför.

När vi sedan tittade på lite "referensfilmer" som låg med på testskivorna så tyckte Ludvig att det såg väldigt bra ut och var imponerad av hur bra bild man kan få från en projektor för 15 kkr. Det som han nämnde som största skillnaden mot vad han får från sin JVC hemma var en lite sämre svärta. Han tyckte dock att jag hade väldigt bra ljustryck i bilden, men hans egen lampa hade väl betydligt fler timmar.

Det var i alla fall väldigt roligt att vara med och se hur det här gick till, och jag är glad att jag inte slösat bort någon tid på att försöka ställa in bilden själv. Det känns också väldigt roligt att få ett kvitto på att rummet fungerar bra med lite reflektioner och att ihop med duken nu projektorn fått förutsättningarna att prestera så bra den kan. För mig känns det som att jag kunde leva med den här bilden ett bra tag nu, om jag bara fick till 1080p..... Den enkla lösningen vore kanske en annan BD-spelare, men hur vet jag att det funkar när det funkar från datorn när inte HD621 är med? Mycket irriterande!

Tittade på lite olika filmklipp igår och tyckte det såg väldigt bra ut, men jag satt inte och hoppade fram och tillbaka mellan de gamla och nya inställningarna; får göra det en annan gång...... Egentligen bryr jag mig inte så mycket om skillnader, nu är det ju så bra det går med mina förutsättningar! :)

Återigen stort tack till Allramified för ditt besök!

#255 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 31 October 2011 - 08:47

Det var kul att komma hem till Erik och träffas och titta på hans setup! Efter att ha åkt ut till världs ände (nästan) så visade GPS:en att jag nu var framme. Det enda som syntes var en STOR båt. Men tittade man riktigt noga, så fanns det faktiskt ett litet hus bakom båten som mycket riktigt tillhörde Erik.

Efter en rundtur i huset och en titt på utrymmet under huset som var tilltänkt som utrymme för eventuella IB-basar, så satte vi igång att mäta.

Måste bara först nämna att det omgjorda vardagsrummet blev mycket lyckat! Trivsamt och smakfullt inrett samtidigt som det ljusmässigt var mycket funktionellt och gav riktigt bra förutsättningar för bra filmupplevelser. Allt var mycket noggrant och genomtänkt gjort.

Som Erik redan nämnt så medgav rummet möjlighet till mycket jämn och fin basåtergivning långt ner i infraområdet samtidigt som variationerna mellan sittplatserna hölls väldigt liten. Tillsammans med väl tilltagen volym i källaren så ser jag det som en kanonförutsättning för en lyckad IB-implementation enligt min bedömning.

Efter en god lunchbuffé så körde vi vidare med bildkalibrering. Bildkedjan ville inte leverera ut varken 1080p eller 24fps. Efter att vi kopplat förbi 621:an fick vi till upplösningen, men inte frameraten. Jag misstänker att det är HTPC:n som är boven i dramat, men vi kunde inte hitta mer än väldigt knapphändiga konfigureringsmöjligheter av grafikutgången, och vi fick helt enkelt gå vidare med vad vi hade.

Däremot levererade HTPC:n bra bild i övrigt. Inga konstigheter alls i resolution, dynamic range, chroma upsampling, EE eller andra hyss.

Projektorn gav generösa inställningsmöjligheter även om CMS:en betedde sig dock ganska mystiskt. Det blev rätt mycket ologiska justeringar här för att nå dit man ville. Det resulterade som tur var inte i någon bandning eller förstörde andra parametrar, så resultatet blev bra även om reglagen blev omställda ganska ordentligt. Som Erik nämnde var grön inte möjlig att få till korrekt, men jag tycker vi hittade en bra kompromiss.

Däremot var gråskala och gammatracking väldigt fin redan i sina grundinställningar och krävde endast lite finputs för att få riktigt bra prestanda.

Slutresultatet blev en ljusstyrka på 14 ftL och vältrackande gamma på 2.3. Med bra skärpa, utmärkt ljus/reflektionskontroll i rummet och en Studiotek ST130 G3 så är det imponerande vad en 15k-projje kan prestera! Tycker Erik gjort helt rätt prioriteringar med att satsa stort på rum och duk. Då har varenda projje bästa förutsättningar att prestera optimalt.

När jag egentligen borde åka hem för att komma hem i någorlunda kristlig tid, så var jag ju tvungen att lyssna på hans stora bipolära totempålar som stoltserade i rummet. Det var en fin ljudupplevelse, ganska lika i karaktären till de dipolhögtalare jag haft tidigare. Stor och generös ljudbild med mycket 3D som höll sig stabil i ett stort lyssningsfönster. Mirage:arna grävde riktigt djupt och hade bra med pulver när man drog på. Sammantaget en mycket trevlig bekantskap! Dock fanns det en stor puckel runt 40Hz som dominerade lite väl mycket, men det var ju inte högtalarnas fel. Vi provade också att koppla i och ur Meridians rumskorrigering för att se vad den gav till upplevelsen. Den verkade vara väldigt försiktig i sina ingrepp, så skillnaden var ganska liten. Det jag tyckte var konstigt var att den knappast alls brydde sig om 40Hz resonansen i basen, den putsade den bara ytterst försiktigt i toppen på. Den största skillnaden i övrigt var att ljudbilden lättare kantrade mot sidohögtalarna om man inte satt i sweetspot när Meridiankorrigeringen var PÅ. När den var avstängd var ljudbilden stabilare i sidled.

Jag ställer mig fortfarande skeptisk till automatiska rumskorrigeringar. Not my cup of tea.

Som grädde på moset fick jag också en snabbgenomgång av den fina båten. Säg till om du anlägger någon hamn i södra vättern, så kommer jag direkt :)

Redigerat av Allramified, 31 October 2011 - 08:58.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation