Trots att projektorn varit inkopplad drygt ett halvår och gått nästan 500 h nu så har det inte blivit av att ställa in den ordentligt. Jag gjorde inställningar enligt Thomas Ytterbergs rekommendationer i tidningen Hemmabio när han testade modellen (Epson EH-TW3600), sen har det inte hänt något mer. Har haft lite planer på att ta hem någon som kalibrerar, men de flesta har rätt lång resväg så det kostar en del. Trots att jag har sådana där testskivor för både DVD och BD har det inte blivit av att göra något själv heller.
När nu Ludvig skulle komma på besök så erbjöd han sig att även ställa in bilden, vilket jag tyckte var en väldigt bra idé! Han är visserligen inte ISF-certifierad, men kan han ställa in så det duger åt honom själv så tror jag att det duger åt mig med.....

Det första han kollade var om signalen som projektorn fick från BD-spelaren i min HTPC var 1080p. Det var den inte, det var 1080i. Vi kollade lite på inställningarna försökte manuellt ställa in grafikkortet på 1080p 1920x1200 32 bit. Det gick bra att välja och den ställde om sig först, men hoppade direkt tillbaka till 1080i. Då provade vi att ta kabeln som sitter i utgången på HD621 och sätta direkt i datorn, då funkade det direkt!
Det här verkar rätt märkligt då HD621, enligt bruksanvisningen, bara ska skicka vidare den information som bildvisare skickar till uppspelaren. Uppenbarligen funkar det inte så utan den lägger själv till någon form av information där. Nu är det väl lite komplicerat hur det där med handskakning funkar så felet kanske är i datorn, men i så fall är det konstigt att det funkar som det ska när den är kopplad direkt till projektorn.
Direkt är en sanning med modifikation då det sitter
en splitter från Kramer på vägen och en kabel till TV:n. De satt dock där hela tiden, jag flyttade bara kabeln från HD621 till datorn. Någon som har några idéer kring varför det är så här?
Så vi gick vidare med kalibreringen utan HD621 i signalkedjan. Nu är det stor risk att saker inte blir helt korrekt beskrivna då jag kanske inte hängde med på allt och i vilken ordning saker gjordes.....
Jag vet att kontrasten drogs ned en del och att det trixades en hel del med gammakurvan. Den var inställd på 2,2 men det uppmätta värdet var 2,1. Ludvig ville ha upp det till 2,4, men ställde man på det så gick den bara upp till 2,3. Han provade då med en hel del manuella justeringar, men det blev ingen riktigt bra kurva så inställningen 2,4 var det minst dåliga alternativet då.
Sen så vet jag att det justerades en del på gråskala och olika svarta resp. vita streck som skulle eller inte skulle synas. När färgen justerades så blev den gröna inte riktigt bra mätmässigt, men om jag förstod det rätt så var det såpass när så det skulle vara svårt att se felet med blotta ögat (iaf ett otränat....). Det justerades faktiskt en hel del på de olika reglagen för färgerna. När vi tittade på det där diagrammet med färgerna där en prick ska vara i en liten fyrkant så var det bra på röd och blå, men grön hamnade alldeles utanför.
När vi sedan tittade på lite "referensfilmer" som låg med på testskivorna så tyckte Ludvig att det såg väldigt bra ut och var imponerad av hur bra bild man kan få från en projektor för 15 kkr. Det som han nämnde som största skillnaden mot vad han får från sin JVC hemma var en lite sämre svärta. Han tyckte dock att jag hade väldigt bra ljustryck i bilden, men hans egen lampa hade väl betydligt fler timmar.
Det var i alla fall väldigt roligt att vara med och se hur det här gick till, och jag är glad att jag inte slösat bort någon tid på att försöka ställa in bilden själv. Det känns också väldigt roligt att få ett kvitto på att rummet fungerar bra med lite reflektioner och att ihop med duken nu projektorn fått förutsättningarna att prestera så bra den kan. För mig känns det som att jag kunde leva med den här bilden ett bra tag nu, om jag bara fick till 1080p..... Den enkla lösningen vore kanske en annan BD-spelare, men hur vet jag att det funkar när det funkar från datorn när inte HD621 är med? Mycket irriterande!
Tittade på lite olika filmklipp igår och tyckte det såg väldigt bra ut, men jag satt inte och hoppade fram och tillbaka mellan de gamla och nya inställningarna; får göra det en annan gång...... Egentligen bryr jag mig inte så mycket om skillnader, nu är det ju så bra det går med mina förutsättningar!

Återigen stort tack till Allramified för ditt besök!