Förutom inlägget häromdan var det väldigt länge sen jag skrev något här. Det har kanske inte hänt så väldigt stora förändringar, men vissa vägval har gjorts....
Som säkert en del noterat så brottades jag en del med min HTPC för att få 1080p/24 att fungera, och lyckades väl ungefär lika bra som många andra..... Det är väl inte omöjligt att få det fungera, men om jag förstått saken rätt har min lilla ASRock inte de rätt förutsättningarna i hårdvaran. Nyare modeller av dessa datorer ska dock ha det.
Jag funderade då en hel del på om jag skulle satsa på en bra Blu-ray-spelare (läs: Oppo) eller en nätverksspelare och mer lagringsyta, samt ett program för att rippa filmer med. Då jag tycker att det känns lite roligare att slippa hantera skivor så valde jag den senare lösningen.
Har ju sett att det finns många här som framhåller mediaspelare från HDI Dune för film så jag valde en sådan. Att det inte är det är den bästa spelaren för sociala medier och en massa annat bryr jag mig inte om, jag har den för att se på film med. Eftersom min ljudprocessor (Meridian HD621) inte kan avkoda HD-ljud krävdes en spelare som kan avkoda och skicka ut som LPCM 5.1 över HDMI, och då blev det HDI Dune HD Max att välja på!
Det var faktiskt redan i början på december förra året som jag fick hem spelaren. Uppackningsbilder brukar vara populärt, så jag tar några sådan.
Paket på bordet.
Lyfter på locket.
Luckan till skivläsaren satt inte där den skulle....