Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#271 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2012 - 22:10

Jag har tänkt att jag skulle ta några lite bättre översiktsbilder och lägga i galleriet, jag är inte riktigt nöjd med de som ligger i tråden. Det är bara det att jag ska fixa några saker först, men det blir ju aldrig av.... :blush:

Jo, det är nästa problem, svårt att ta bra bilder i mörkt rum. Du får väl komma hit och titta, bara 20 mil från Trollhättan! :)

Jag skulle säga att det är mycket vardagsrum, jag är faktiskt rätt dålig på att se på film; får vara glad om det blir en film i veckan. Sitter ofta på soffan med datorn i knät och hör på P3, eller som nu bara lite TV med projektorn (använder sällan TV:n på sidan). Jag har lite svårt att säga om det är nog mörkt, jag har så få referenser, jag upplever att rummet blir tillräckligt mörkt för att klara rätt höga krav på mörker.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#272 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2012 - 22:28

Jag kan intyga att det är en sällsamt lyckad kombination av färgnyanser på väggar, inredning och möblemang. Det är mysigt och och trivsamt i dagsljus och fungerar suveränt när det är filmdags.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#273 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 07 February 2012 - 22:31

:)

#274 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 07 February 2012 - 22:57

Jag tycker faktiskt att "jag" (läs: nikeb ;)) träffat precis rätt! Rummet är mörkt, men jag tycker inte att det är för mörkt på dagen. Är det lite mulet ut kan man dock behöva tända lite i taket om man ska sitta och läsa.

Som jag upplever det så är rummet ändå riktigt mörkt när man släcker ner och jag har svårt att se att väggarna ger upphov till nämnvärda reflektioner på duken, men jag är ju inte så bra på sånt här egentligen....

Jag kan intyga att det är en sällsamt lyckad kombination av färgnyanser på väggar, inredning och möblemang. Det är mysigt och och trivsamt i dagsljus och fungerar suveränt när det är filmdags.

Härligt att höra. Jag känner mer och mer att ditt rum motsvarar ungefär vad jag vill uppnå. Har mer eller mindre fått OK från min fru :blink: att gå vidare med detta. Takets kulör är dock något som vi inte riktigt delar uppfattning om ännu även om hon förstår funktionen med det. Det återstår lite jobb/övertalning/motivation alltså. ^_^

#275 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 07 February 2012 - 23:06

Faktiskt "bara" 18mil enligt mobilen, hade ju vart väldigt roligt att göra två flugor på smällen
  • Titta på kulörerna på väggarna/taket för att se hur man själv skall göra.
  • Få lyssna på en IB lösning då jag aldrig har gjort detta innan, hur långt gångna är planerna? ;)

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#276 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 08 February 2012 - 19:32

20 mil var en liten avrundning, men jag bor lite utanför byn.... :)

Vill du höra på IB i närtid är det nog bättre att du tar en tur till Jönköpingstrakten.... Vi kan väl säga att mitt projekt ligger lite på is, men målet är att det ska vara klart innan årsskiftet.... :rolleyes:

Först hade jag tänkte prioritera IB, men efter att ha funderat lite valde jag att först satsa på ny spelare för film (Dune) och lite mer lagringsutrymme för film i dator. Basen i min anläggning är trots allt rätt bra, även om det säkert inte är i närheten av vad det kan bli med IB-sub.
Nu under vintern går det åt några kronor till skidåkning och sen måste jag kosta på båten lite grejer innan sommaren så jag har helt enkelt inte råd med en IB-sub just nu, dumt med flera dyra intressen....

Men vill du titta hur det ser ut och höra hur det låter nu så är du välkommen! :)

#277 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 10 February 2012 - 10:05

Den där inbjudan kommer jag utnyttja när tillfälle ges :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#278 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

Postad 30 September 2012 - 15:12

Kollade igenom denna tråd igen och såg att jag tydligen hade föreslagit färgen S6000-N. Kul för det är den färgen jag har valt till mitt musik/biorum utan att jag mindes att det var exakt den du hade. Tycker oxå nu när den sitter uppe här hos mig att den är en lyckad kompromiss. Mysig på dagen utan att upplevas dystert mörk och ser nästan svart ut när man släcker ner och kollar på film.

Jag har dock vägg och tak i samma färg där den främre delen är svart och den bakre grå.
Allt har sin tid

#279 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 01 October 2012 - 20:10

Ja, jag är fortfarande väldigt nöjd med den, när man släcker så blir det verkligen mörkt runt bilden (och i hela rummet). Tack vare din rekommendation här gick ju Speedball på samma linje, fast ännu lite mörkare! :)

#280 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 01 October 2012 - 20:54

Ja, jag är fortfarande väldigt nöjd med den, när man släcker så blir det verkligen mörkt runt bilden (och i hela rummet). Tack vare din rekommendation här gick ju Speedball på samma linje, fast ännu lite mörkare! :)

Jag är också VÄLDIGT nöjd. Det blev ju till och med bättre än jag hade förväntat mig. ;)

#281 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 October 2012 - 20:14

Förutom inlägget häromdan var det väldigt länge sen jag skrev något här. Det har kanske inte hänt så väldigt stora förändringar, men vissa vägval har gjorts.... :rolleyes:

Som säkert en del noterat så brottades jag en del med min HTPC för att få 1080p/24 att fungera, och lyckades väl ungefär lika bra som många andra..... Det är väl inte omöjligt att få det fungera, men om jag förstått saken rätt har min lilla ASRock inte de rätt förutsättningarna i hårdvaran. Nyare modeller av dessa datorer ska dock ha det.

Jag funderade då en hel del på om jag skulle satsa på en bra Blu-ray-spelare (läs: Oppo) eller en nätverksspelare och mer lagringsyta, samt ett program för att rippa filmer med. Då jag tycker att det känns lite roligare att slippa hantera skivor så valde jag den senare lösningen.

Har ju sett att det finns många här som framhåller mediaspelare från HDI Dune för film så jag valde en sådan. Att det inte är det är den bästa spelaren för sociala medier och en massa annat bryr jag mig inte om, jag har den för att se på film med. Eftersom min ljudprocessor (Meridian HD621) inte kan avkoda HD-ljud krävdes en spelare som kan avkoda och skicka ut som LPCM 5.1 över HDMI, och då blev det HDI Dune HD Max att välja på! :)

Det var faktiskt redan i början på december förra året som jag fick hem spelaren. Uppackningsbilder brukar vara populärt, så jag tar några sådan.

Paket på bordet.

P1040852.JPG

Lyfter på locket.

P1040853.JPG

Luckan till skivläsaren satt inte där den skulle....

P1040854.JPG

#282 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 October 2012 - 20:23

Det var dock inga problem att få fast den.

P1040856.JPG

När jag såg skivläsaren så förstod jag vad folk som skrivit att den är väldigt enkel menade.... Den visade sig också vara ungefär så bra som den ser ut.... Nja, den fungerade på några skivor, men inte på en del andra. Jag ska dock ha den som nätverksspelare så jag hängde inte upp mig på det! :)

På andra sidan finns ett fack för hårddisk.

P1040857.JPG

Men det lämnade jag precis så här tomt.

P1040858.JPG

#283 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 October 2012 - 20:29

Tillbehörslådan.

P1040859.JPG

Allt uppackat (nja, RCA-kabeln fick inte va med....).

P1040860.JPG

Baksidan.

P1040861.JPG

Facken i mitten är det meningen att man ska kunna sätta TV-mottagre i. Jag vet inte riktigt hur det funkar och jag är nöjd med min VU+ Duo så det blir nog inget med det.

Blir nästan lite komiskt med alla kontakter när det enda man behöver är Ethernet och HDMI. :)

#284 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

Postad 02 October 2012 - 20:45

jag känner mig nästan som en stenåldersidiot när det pratas om olika mediaspelare. Film ser jag från oppon och musík från oppon eller datorn. Thats it for me.....gubbe....nja det inser jag aldrig.

Hur går det med IB-tankarna?
Allt har sin tid

#285 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 02 October 2012 - 20:55

Många prylar kan jag vara utan, men inte min Dune... ;)