Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#16 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1747 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 22 December 2009 - 11:17

Cool stereo och vi är ju nästan grannar. Tror jag hörde på dessa högtalare hos Gustafsson musik förr i tiden.

#17 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 22 December 2009 - 23:34

Tack! Jo, jag känner igen ditt nick och om jag inte minns fel så håller du till på en halvö söder om residensstaden... :rolleyes: Med tanke på ditt nick får man väl förmoda att du var här i byn på festival i somras då?
Apropå nick så har jag noterat att jag känner igen flera här från dvdforum.nu. Var rätt aktiv där när det startade (-98?), men nu var det länge sen jag var där.

Saliga Gustafssons Musikhandel hade ju en hel del Mirage förr, nu känns det som märket inte syns mycket i Sverige. Såg dock att Hembioconsult har dem med på sin webbplats, OMD-28 ser ju onekligen intressant ut. Jag citerar från denna sida:

Enligt konstruktören låter OMD-28 till och med bättre än den klassiska Mirage högtalaren M1!

Det är väl ändå inte möjligt, kan utvecklingen verkligen ha gått framåt på 20 år? :)
Med tanke på att de väger mindre än hälften av M-1 och inte kostar mer än vad de gjorde de sista åren så kan de ju inte va bättre..... :)
Faktum är väl att det fortfarande inte har gjorts någon större lyssningsundersökning än vad Mirage gjorde när de tog fram M-1, kan ha varit i början på åttiotalet.

Minns när jag var på Gustafssons första gången. Det var i februari -95 och jag hade precis köpt huset jag bor i. I samma veva hade min bil blivit stulen, kvaddad och inlöst. Jag köpte en billigare bil och tog resten av pengarna med mig till Gustafssons.
Jag hade planerat att lyssna på QLN Qubic 313 som var rätt nya och som en kompis rekommenderat varmt. Peter demade och de lät jättebra, men jag var lite nyfiken på vad de där stora svarta sakerna för dubbelt så mycket pengar begagnade var. Peter lös upp som en sol och förklarade att det var något helt annat! Sen lyssnade vi och då sken jag också upp! :rolleyes: Så då blev det de M-5:or som jag hade tills jag köpte M-1:orna.
Peter hade själv M-3si och kunde (kan?) nog kallas Mirage-entusiast. Sen öppnade han Stereo, och Gustafssons stängde. mycket av mina grejer är köpta i dessa butiker. Tyvärr sadlade Peter om till annan verksamhet och nu för tiden känns det inte alls lika roligt att åka till Karlstad och titta på grejer.

För att ingen ska missförstå mig så var QLN Qubic 313 en riktigt bra högtalare för drygt 6 kkr på den tiden. En kompis köpte ett par, han bytte sen till Qubic 929 och sedan till M-5si. Den som tog över hans QLN köpte till sist mina M-5. Till slut hittar alla hem. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#18 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1747 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 December 2009 - 01:12

Stämmer bra det,. hammarö här :)
Jag var även på Arvika i sommras, som vanligt och jag var rätt aktiv på dvdforum förr under samma nick. Nu för tiden är jag mest på faktiskt.se.

Kul story, håller med. Jag och några kompisar brukar åka till till större affärer och lyssna/kolla på saker för det händer inget av värde i karlstad tyvärr.

#19 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 August 2010 - 22:37

Ligger efter lite med uppdateringarna här, bäst att jobba ikapp innan det händer något mer... :)

Som jag nämnde i ett av de första inläggen i tråden hade jag redan köpt en Squeezebox och en D/A-omvandlare som inte var med på bilderna. Ganska snart efter kompletterade jag med en liten HTPC och då blev det så här:
Boxar_001.JPG

Datorn är en ASRock Nettop ION 330HT-BD. En liten tyst och smidig sak som passar bra i hyllan. Dator med extern nätdel:
HTPC_001.JPG

Jag har kompletterat med en Kingston 64 GB SSD för operativsystemet (Win 7 Pro) och använder den andra disken (320 GB) för att lagra lite film och musik. Baksidan har väl det man behöver:
HTPC_003.JPG

Och med lite sladdar i, medföljer även en gummiduk som den ska ligga på.
HTPC_008.JPG

En av de avgörande orsakerna för att jag ville ha en dator i hyllan var för att kunna köra Spotify smidigt till stereon. Det tidigare sättet att streama via Squeezeboxen fungerade inte bra när jag körde från en dator på övervåningen. Med denna dator fungerade det faktiskt bra, men jag kör hellre via USB-DAC:en. Nu finns det även en bra plug-in för Squeezeboxen.
Sen så kunde min gamla Popcorn Hour inte spela HD-film. Det fungerade först inte så bra när jag försökte via XBMC, men med en "Nightly Build" (betaversion) som stödde hårdvaruacceleration fungerar det utmärkt, tror det kommit någon ny "riktig" nu. Har provkört med fågelscenen i Earth och det flyter på fint.
Jag tycker även det är smidigt att kunna köra lite filmklipp på nätet direkt ut i TV och stereo. Gick förvisso med Popcorn också, men det var så plottrigt att skriva in adresser på fjärren. Till sist så jag använder jag nu även denna dator för iTunes och Squeezebox server.

Datorn har även BD-läsare, men den har jag inte provat. Måste installera något program för att spela sådana skivor först, och skaffa en skiva kanske.....

Redigerat av Mirage, 10 August 2010 - 22:39.

#20 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 August 2010 - 22:51

För att styra datorn köpte jag ett Logitech DiNovo tangetbord.
Tangentbord_001.JPG
Väldigt fint tangetbord, men jag är inte helt överens med musplattan. När jag ska flytta filer brukar jag högerklicka och dra, så jag får välja vad som händer, inte så lätt med denna. Så en mus har beställts i dagarna, en Logitech Anywhere Mous MX blev det; verkar bra.

Sen så tyckte jag även att det var dags att uppgradera till en Gb-switch i stereobänken.
Switchar.JPG
Tråkigt nog hade de fått för sig att ändra storleken, så en skruv fick flyttas lite i höjdled; men kortsidan var lika. :)

Ja, vi kan väl ta en bild på inkoppling av Squeezebox också.
Squeezebox.JPG
Optisk kabel till DAC. den har en USB och en Toslink.

Sen bytte jag även till svarta nätverkskablar. Vet inte om de låter bättre, men de är snyggare. Jag köpte på Dustin.
Nätverkskablar.JPG

#21 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 August 2010 - 23:03

Efter att ha läst en massa om hur mycket bättre det blir med en lite större nätdel till Squeezebox ville jag ju ha en sån...
Det här hembygget dök upp i en annons på Hifimagasinet så jag slog till.
PSU_003.JPG
Original nätdel till höger i bild, lite mindre... :)

Känns som en rätt välbyggd sak, men jag har inte öppnat och tittat.
PSU_005.JPG
Kom fram senare att den var byggd av en som är rätt aktiv på DIY-avdelningen på Hififorum. Enda jag vet är att det ska sitta fyra kondensatorer på 2,2 mF i den, och en rejäl kylfläns då. :)

Jag har aldrig orkat koppla i och ur nätdelar och jämföra så jag kan inte säga så mycket om huruvida det blev bättre. Jag är överlag rätt dålig på (lat!) när det gäller att prova fram och tillbaka med grejer.

#22 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 August 2010 - 23:15

D/A-omvandlaren är en Style Audio Carat Topaz, som även funkar som hörlursförstärkare. Den har en USB och en Toslink in samt utgångar för hörlur och ett par RCA.

Försteg_002.JPG

Först provade jag att ha den här på surroundförsteget. Första problemet var lysdioden som lyste som ett helljus på mig, jämför med de andra dioderna på bilden. Det var dock enkelt löst med en bit eltejp.

DAC_004.JPG

Nästa problem var en visslande störning som jag letade ett tag efter. Efter att ha provat att byta lite kablar kom jag fram till att det var när den stod på processorn som det störde.

Så till slut fick den står bredvid centern istället.
DAC_002.JPG
Nu kör jag alltså denna till dator för iTunes och Spotify samt till Squeezeboxen.

USB-kabeln som hänger fram var för att det skulle var lätt att koppla saker i datorn, men där sitter nu mottagaren för tangentbordet. Det fungerade inge bra när den satt på baksidan inne i bänken.

#23 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 August 2010 - 23:25

Så här ser det ut bakom här då.

Kablar_003.JPG

Ville ju ha en lite finare USB-kabel så det blev en begagnad Wireworld Ultraviolet 3 m, lite onödigt lång som synes.... Behövde även ett par analoga signalkablar till och när det dök upp ett par begagnade Neotech (som jag har flera av förut) så köpte jag dem. Vet inte vad modellen heter, men de har större kontakter än mina gamla så de är säkert finare! :)

Rundar man kanten till höger i bild ser det ut så här då.
Kablar_002.JPG

En annan vinkel.
Kablar_005.JPG

Blomhyllor är bra att ha kablar på, skräpar ner mycket mindre än blommor! :)
Kablar_004.JPG

#24 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 August 2010 - 23:46

Under mina förra högtalare hade jag SD-fötter. När jag köpte de jag har nu var jag lite skeptisk till att ha så tunga högtalare (84 kg/st) på mjuka fötter med tanke på risken för att de skulle välta. Vid den tiden var Soundcares superspikar väldigt i ropet så jag köpte sådana. Praktiska på många sätt då högtalarna stod stadigt och var ganska lätt att flytta när man ska städa. Jag tycker dock att det har vibrerat lite väl mycket i huset, men tänkte att det nog blev så med mycket bas.....

Nån gång i vintras var det en väldig diskussion här på forat om vad man skulle ha under högtalarna. Om man silade lite mellan värsta pajkastningen kunde man utläsa att mjuka fötter nog var rätt bra om man hade tunga högtalare på ett lätt golv.
Jag har parkett på träbjälklag och att högtalarna är tunga har jag redan talat om, så jag tänkte att det kunde vara värt att prova.

När jag ändå var i farten beställde jag även till båda subbarna, och eftersom mina högtalare inte fanns i Sonic Designs register fick jag väga lite själv. Har inte blivit några bilder med dem på plats, men här ligger de uppradade efter att jag skrivit på var de hör hemma.
SD-fötter_007.JPG

När man får dem är de bara märkta så här på påsen.
SD-fötter_006.jpg

Eftersom det är lite bökigt att skruva i och ur superspikarna på dessa högtalare har det inte blivit några jämförelser fram och tillbaka, men rent subjektivt tycker jag att det blev betydligt bättre. Vibrerar inte alls lika mycket i grejer och jag tycker det låter bättre.

Det var de uppgraderingar jag hade att berätta om nu. Tyvärr har mina gamla processor gått sönder nu, har inte fungerat sen början på semestern. Den bara klickar och slår av och på sig. Förmodar att det är fel i något relä, den klickar normalt när det byter format på ljudet. :)
Jag har dock funderat en längre tid på att skaffa en nyare processor och nu ser det ut att finnas en lösning i sikte! :)

#25 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 11 August 2010 - 19:34

En eloge till alla bilder med utförliga beskrivningar. Sånt gillar vi verkligen!

#26 Guest_editman_*

• Guests

Postad 20 August 2010 - 12:21

Avundsjuk på Miragehögtalarna. Hade jag utrymme skulle jag nog försöka införskaffa ett par jag med.

#27 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 25 August 2010 - 20:26

tober: Tackar, jag ska göra mitt bästa för att fortsätta uppdatera. Kanske inte de nyaste grejerna och finaste bilderna, men det låter rätt bra. :P

editman: Får man förmoda att det är samme editman som jag brukade diskutera lite med på dvdforum.nu för ett tiotal år sedan? Vill minnas att du hade en del tung elektronik från EAD, och kanske högtalare från Mirage? :P

Jag önskar också jag hade utrymme för högtalarna.... Mitt rum är tyvärr bara på 20 m2, men det är rätt öppet till ett lika stort rum bredvid. Har hört att dessa högtalare ska gärna ha rum på 40-50 m2, minst en meter från både sido- och bakväggar. Vore verkligen roligt att höra hur de kunde låta då. Jag gillar dem dock ändå, även om det kan bli lite mycket bas.

Nästa grej att bytas ut nu var satellitmottagaren. Min gamla Dreambox 500S kändes rätt seg, har inte HDMI ut och var väl inte känd för att ha den bästa bilden. Funderade närmast på Dreambox 500 eller 800 HD, där den senare har plats för hårddisk. 800 är dock den äldre av dem enligt en del har 500 bättre bild, inspelning går att lösa till annan disk i nätverket. Bägge dessa har dock bara en tuner.

Så fick jag ganska nyligen hör talas om en rätt ny mottagare, VU+ Duo. Det finns alltid många olika åsikter om saker, men enligt många så är den bättre än de två jag nämnt ovan; plus att den har dubbeltuner och hårddisk plats. Priset är ungefär i nivå med DM-800HD, för att få bättre något bättre får man nog köpa DM-8000S för dubbla pengen.
Jag köpte min från Satpro, lite dyra på frakten; men mycket snabb leverans.

Eftersom jag sett att uppackningsbilder är populära så gör jag ett försök:

P1030852.JPG
Miljövänlig låda.

P1030853.JPG

Sen kom en kompis och då kom fotandet av sig lite... Det var iaf en fjärr och en HDMI-kabel i lådan också, samt skruvar till hårddisk.

#28 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 25 August 2010 - 20:36

Sen blev den inkopplade och provkörd lite. Jag köpte den utan hårddisk med tanken att jag skulle använda disken i min HTPC för inspelning. Nu gick det inte på första försöket när jag skulle ställa in det här och dessutom har jag fått lite andra idéer kring fördelar med att ha en disk i mottagaren.
Läste en lista över rekommenderade diskar på nätet och konstaterade att en av dem var en Samsung 1TB (HD103SJ) som säljs på Dustin för 599 kr nu, så då blev det en sån.

Så vid monteringen av den blev det tillfälle att ta några bilder till.

P1030858.JPG

P1030857.JPG

De här bilderna har jag beskurit i Picasa för att få bort bordsskivan. När jag tittar på miniatyrerna i Utforskaren så är den med, men inte när jag öppnar bilderna. Nu när jag la in dem här var den med igen! :P
Sk*tprogram, ska gå tillbaka till ACDSee som jag hade förut.

#29 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 25 August 2010 - 20:52

Det var iaf ordentligt förberett för disken!

P1030855.JPG

Tog inte många minuter att montera den.

P1030856.JPG

Gummibussningar och skruvar fanns som sagt med i en påse.

Sen fick man gå in i en meny och formatera disken så var den klar att använda. Bara att trycka på paus när man ska hämta en ny kyld dryck.

Sen så krånglade jag lite för att dela ut disken i nätverket, men det ville sig inte. På Dreambox får man installera en plugin, men vi hittade ingen sån för denna box. Sökte en del men hittade ingen lösning på det hela.
Sen gick det en vecka och en kompis och jag skulle försöka igen, då fanns det plötsligt en "VUDUO" i nätverket! Det är som det brukar vara, grejer i nätverk verkar behöva stå och lära känna varandra lite....
Disken var direkt utdelad med fullständiga rättigheter. Provade att dra över "Indiana Jones och kristallskallen" (eller vad den nu heter) som mkv-fil 1080p. Inga problem att spela med XBMC från HTPC:n. Att spela i mottagaren hackade dock, men filmer med lägre upplösning gick bra. Har dock inte hittat någon lösning på textningen.
Detta var dock inte viktigt, bara kul att testa. Tanken var att jag skulle kunna ha denna disk att lagra filmer på och spela upp dem med XBMC. vilket funkar bra. Disken har ström även när mottagaren inte är på så det går bra att spela filmer i datorn utan att den är på.

Som mjukvara i boxen kör jag OpenPLi.

Det var allt för idag, men det har skett fler förändringar.... :P

#30 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 09 September 2010 - 23:03

Sen jag blev med på Component för drygt ett år sen så har jag väl mest frågat och funderat kring surroundförsteg och ljudformat, samt kanske även tillhörande BD-spelare. Någon kanske undrat om jag aldrig ska köpa något, men det behövs lite betänktetid innan jag kan bestämma mig.... Nu har det dock skett ett inköp och någon kanske har noterat att jag startat en tråd och ställt några frågor här.

Jag har faktiskt aldrig haft någon integrerad förstärkare av någorlunda modernt snitt. Den enda jag haft är en lång, låg vit Loewe som jag köpte av en kompis farsa för länge sen; tror den är från slutet på 70-talet. Tyckte inte det var nån idé med stor stereo när jag bodde i lägenhet, man kunde ju ändå inte spela utan att störa grannarna....
La desto mer tid och pengar på bilstereo, men i början på 90-talet började jag bli intresserad av bättre grejer hemma; trots att jag fortfarande bodde i lägenhet.

Av en tillfällighet blev det att jag köpte ett Sony försteg och slutsteg av en som jag jobbade ihop med hösten -93. Försteget var TA-E1000ESD och var väl Sonys första surroundförsteg och en riktigt avancerad sak, slutsteget var TA-N55ES. Det var bara ett tvåkanalssteg så första åren körde jag bara stereo, men jag köpte lite fler signalkällor (som jag har kvar än).
När jag köpte hus -95 blev det komplett surround och jag trivdes bra med separata enheter, gick ju att byta delar efter hand. 1999 köptes DVD-spelare och då behövdes något som tog hand om de nya ljudformaten. Det blev en Sony SDP-EP90ES, en processor med enbart digital ingångar och analog bypass. Den fick alltså sitta mellan det gamla försteget och slutstegen.
Sen började jag fundera på att dessa försteg kanske inte var sista ordet för tvåkanalsljudet och köpte en begagnad Advantage P1, som passande nog har bypass för två kanaler; så den fick ta plats mellan processor och slutsteget.
Så länge jag hade analoga källor för film hade jag alltså tre försteg, när VHS och analog satellitmottagare försvann ur bilden kunde jag plocka bort det äldsta.

Men utvecklingen går ju framåt och nya ljudformat kommer, och min processor kunde inte ens hantera DTS... Nu ville jag gärna få allt i en låda. Att hitta ett bättre surroundförsteg skulle nog inte vara så svårt, men vad skulle man ha om det skulle vara lika bra som P1:an på tvåkanal?

Ett tag var jag väldigt inne på Primare, först SP31 och sedan SP32. Mitt stora slutsteg har bara balanserat in och jag har balanserat från grammofonförsteget. Primare skulle nog klara matchen mot P1 i tvåkanal, men jag blev lite skeptisk till många förseningar av SP32 och en del jag läst om problem med olika ljudformat. Dessutom tyckte jag priset var lite saftigt.

Har även tittat på olika alternativ till lite vettigare priser från t.ex. Rotel, Marantz och Onkyo. I synnerhet den här PR-SC5507 från Onkyo var jag väldigt sugen på. Jag har dock aldrig haft möjlighet att lyssna ordentligt på någon av dessa, men jag var lite skeptisk till att de skulle vara nog bra på två kanaler.

Meridian har man väl länge hört mycket positivt om, men det har känts som lite över min budget. Här på Component finns det ju några entusiaster (och återförsäljare) som talar sig varma för deras produkter, så man blir ju mer och mer nyfiken.
I våras kom jag till slut iväg till en butik för att titta och lyssna lite. De hade inte så mycket hemma eller uppkopplat av de alternativ jag funderade på, men jag spelade iaf musik en stund på ett Soloos-system kopplat till en G61R och högtalare från samma tillverkare. Jag fick ett bra erbjudande både på en ny apparat och demoexet ihop med en Oppo BDP-83, men det var ändå lite för mycket pengar tyckte jag; jag skulle ju titta på de billigare grejerna hade jag tänkt....

Sen så började jag se reklamen för den kommande Marantz AV7005 och tänkte att den verkar ju perfekt, och med ett rätt vettigt pris på 21 kkr; som senare visat sig hamna på 16 kkr när de börjar säljas. Då hade jag nästan bestämt för att en sådan får det bli!

I början på juli la dock mina gamla processor av, det bara klickar i den och den slår av och på. Det har alltid klickat i den när man byter källa eller när det byter ljudformat, så det är väl relästyrt. Jag förmodar att det är något relä som gett upp, knappast värt att laga. Lite synd då jag tänkt ha den på övervåningen med min gamla TV.

Nu började behovet av nytt försteg bli lite akut, och Marantzen skulle inte komma förrän till hösten... Började titta efter någon passande billig receiver med preout att ha som försteg, som en tillfällig lösning. I samma veva fick jag nys om begagnad Meridian G68ADV. Trots att den inte har alla nya ljudformat och att det var mer än jag tänkt lägga på ett försteg så blev det att jag köpte den.

Ja, det var en lång historia, men nu kommer det lite uppackningsbilder. Kanske inte så roligt när det är begagnat då....

P1030861.JPG

På andra bilder jag sett har det varit en fin tygpåse runt apparaten, det var det inte här.
P1030864.JPG

Alla delar på bordet, bruksanvisningar och övriga tillbehör ska säljaren skicka; när han hittat dem....
P1030865.JPG