Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#286 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 02 October 2012 - 21:07

För att lagra BD-iso så går det ju åt en hel del utrymme, så det blev nästa steg att ordna. På övervåningen har jag stationär dator som jag köpte för snart fem år sen. Den köptes med tanken att bli server så den hade ett moderkort med hårdvaru-RAID och 3x500 GB. Tyvärr orkade jag aldrig sätta mig in i hur jag skulle göra server av den så det blev bara en RAID 5 med en partion och Windows XP på den. Har mest använt den för att lagra grejer som backup....

Har dock funderat länge på att få ordning på den så det var väl redan för två år sen som jag köpte en lite finare hårddisk på 250 GB för OS, så att de andra bara kunde vara för lagring. Sen så hade jag ju ingen BD-läsare, så en sån fick det bli också.

P1040919.JPG

Diskar på 500 GB är inte precis hårdvaluta längre så jag fick en till exakt likadan som de jag hade av en kompis, därmed var vaggan med fläkt full. Dessa diskar körs som RAID 5 så här har jag 1,5 TB

P1040917.JPG

Köpte även Windows Home Server 2011 och installerade på 250 GB-disken som jag också satt i, nu började det likna en server! :)

Jag behövde dock inte rippa så väldigt många Blu-ray till .iso med Any DVD HD innan det började bli fullt, så det blev en 3 TB-disk (från Seagate som alla andra diskar i datorn).

P1050014.JPG

På bilden är det även ett minneskort på 8 GB till Dune-spelaren och en påse med skruv.

Det var i mars i år som den disken monterades, i juli blev det en likadan till.

Så nu ser det ut så här i datorn.

P1050520.JPG

P1050518.JPG

För den som är intresserad av att se hela innehållet finns det upplagt här på ett annat forum, fast där är den sista disken inte med på bilderna.

Det var allt för i dag! :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#287 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 October 2012 - 21:15

jag känner mig nästan som en stenåldersidiot när det pratas om olika mediaspelare. Film ser jag från oppon och musík från oppon eller datorn. Thats it for me.....gubbe....nja det inser jag aldrig.

Hur går det med IB-tankarna?

Nja, det är väl upp till var och en att välja en lösning som man tycker passar en själv. Vad jag förstått så har Oppo-spelarna inte så smidigt gränssnitt för att spela varken film eller musik över nätverk. Å andra sidan har jag förstått att de ska vara lite vassare när det kommer till bildkvalitet, i synnerhet när det gäller uppskalning av DVD.

Jag kör Squeezebox Touch för musik och Dune för film, det tycker jag funkar bra.

På den sista frågan så kan jag säga att vissa inköp har gjorts i den riktningen.... :rolleyes:

Många prylar kan jag vara utan, men inte min Dune... ;)

När jag orkar installera något sånt där program så att man får ett användargränssnitt nästan i klass med XBMC så kanske det blir ännu roligare! :)

#288 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 October 2012 - 21:25

Yadis eller Zappiti är ju halva grejen ;)

Sjukt smidigt när filmarkiven växer. Mina 500+ filmer är trist att bläddra igenom i "utforskarvy" samt att både Yadis samt Zappiti är uppskattade av resten av familjen.

#289 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 03 October 2012 - 17:08

Jo, jag förstår ju att det är det. :) Körde som sagt XBMC i min HTPC (och gör än, fast inte så ofta....) så det är referensen och en orsak till att jag drog mig för att skaffa en annan spelare.

Mitt bibliotek av filmer är inte så stort än, kollade nu och såg att jag har läst in 79 st BD med film (inkl. skivor med extramateriel) samt 12 st BD med musik, det är alla jag har. Dessutom har jag läst in alla mina DVD med musik, 60 st är det. Sen tror jag att jag har c:a 180 st filmer på DVD, men där ska jag bara läsa in de jag inte har på BD.

Så det börjar bli en del, och inte helt överskådligt längre.... För er som inte vet hur standardgränssnittet i Dune ser ut så har jag en bild här.

P1050123.JPG

Det är alltså till att bläddra sig ner i listan till den film man vill ha. Det går inte att bläddra upp från A och hamna på de sista filmerna i listan, man får snällt bläddra neråt. Dessutom så har jag filmerna på olika diskar och mappar, så man får hoppa lite fram och tillbaka. Med ett system som de som nämns ovan så slipper man även detta.

Före sommaren hade jag inte läst in så många filmer så jag tyckte det var ett problem. Sommaren har ägnats åt andra intressen, sen har det varit väldigt mycket arbete. Nu har det dock lugnat ned sig lite så jag funderar på att ta tag i det här.

Den ständiga frågan är om man ska ha Yadis eller Zappiti? Efter att ha läst lite på diverse forum så kom jag fram till att jag nog skulle börja med att prova Zappiti.
Rätt nyligen fick jag höra talas om ett danskt program som heter My Movies. Jag har hört en del som tycker att detta är betydligt bättre än de tidigare nämnda samt att det har väldigt bra appar för Android, iPad och iPhone (jag har iPhone och funderar på att köpa iPad).

My Movies kostar visserligen en slant, men är det bra så tycker jag att det är helt OK; tillhör inte de som anser att mjukvara måste vara gratis..... :rolleyes: Har sett att de har en särskild version för WHS 2011 så det verkar passa mig bra. Funderar på att ladda hem den och testa i 21 dagar.

Är det någon här som testat My Movies och kan säga att det har några fördelar framför Yadis eller Zappiti som är värt att betala för?

#290 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 03 October 2012 - 18:25

Jag använder Yadis då det var det första jag provade och det funkade tillräckligt bra så jag nöjde mig där.
Dock verkar det vara lite mera aktivitet kring Zappiti, så kanske det blir till att kolla närmare på det projektet vid tillfälle.

Edit: Snygg kabeldragning i servern btw!

Redigerat av Speedball, 03 October 2012 - 18:26.

#291 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 03 October 2012 - 20:12

Kört både Yadis samt Zappiti rätt mycket. Yadis känns mycket mer stabilt.

Zappiti känns smidigare och snabbare att leta fram filmer i osv. Inte lika mycket menyer osv. Men samtidigt så kan man med lite otur få en förstörd databas för att man drar in en ny uppdatering (har hänt 2ggr nu....)

För & nackdelar med båda, men du blir nog nöjd oavsett.

My movies fastnade jag aldrig för, la ned det rätt snabbt. Varför minns jag dock inte, så testa gärna & säg vad du tycker :)

#292 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 03 October 2012 - 21:15

Jag kör Yadis. Har provat lite Zappiti men scapingen av filmer var tokkrånglig och strulade hur mycket som helst. I Yadis rullar det bara på nästan oavsett vilken knepig film man scrapar.

Det kanske var skit bakom spakarna som var största problemet, men Yadis funkar fint för mig.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#293 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 03 October 2012 - 21:25

Lutar åt att jag stannar kvar på Yadis ett tag till. :D
Stabilt och en förstklassig scraping är också hur jag upplever det.

#294 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 03 October 2012 - 21:39

Yadis kändes som bästa programmet när jag gjorde min utvärdering för ett år sedan. Men jag valde ändå Zappiti pga att det fanns iPad app. När man har vant sig så är det inga problem med scrapingen, och jag har uppdaterat säker tio ggr sen dess utan några problem. Är uppe i snart 600 filmer och en del TV serier och har fått det mesta att scrapa direkt. Alfons Åberg och Saltkråkan körde det dock ihop sig med, ha ha.

Mvh
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#295 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

Postad 03 October 2012 - 21:58

Finns minst en uppdatering som förstör databasen, den fanns inte ute allt för länge dock som tur var för många.

Men uppdateringskåt som man är så drog jag in den.... = GONE :)

Men men, jag bygger nog upp Zappiti-databasen igen, gillade gränssnittet som sagt.

#296 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • 1878 inlägg

Postad 04 October 2012 - 08:28

Jag har kört samtliga program och anser My Movies vara överlägsen de andra två. Att My Movies är ett kommersiellt system och inte något hemmasnickrat märks tydligt på implementation och funktionalitet. Detta gör också den låga kostnaden totalt försumbar i sammanhanget.

Föredrog yadis över zappiti.
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#297 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 04 October 2012 - 18:07

Finns minst en uppdatering som förstör databasen, den fanns inte ute allt för länge dock som tur var för många.

Men uppdateringskåt som man är så drog jag in den.... = GONE :)

Men men, jag bygger nog upp Zappiti-databasen igen, gillade gränssnittet som sagt.

Då har jag nog haft tur för jag har inte stött på det. Har dock databasen på min server som backupas dagligen så jag hade nog klarat mig ändå.

MVH
Marcus

Jag har kört samtliga program och anser My Movies vara överlägsen de andra två. Att My Movies är ett kommersiellt system och inte något hemmasnickrat märks tydligt på implementation och funktionalitet. Detta gör också den låga kostnaden totalt försumbar i sammanhanget.

Föredrog yadis över zappiti.

Provade My Movies men gav det aldrig något riktig chans eftersom tröskeln att komma igång kändes lite högre. Blir sugen, efter din beskrivning, på att testa det igen nu när jag har kört Zappiti ett tag. Tycker också att kostnaden är försumbar om det är en bra programvara.

MVH
Marcus

#298 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 04 October 2012 - 19:00

Edit: Snygg kabeldragning i servern btw!

Tackar! Man vill ju att det ska se bra ut även om det sitter inne i en plåtlåda! :) Har nog alltid varit intresserad av att krångla lite extra med kablarna, från bilstereoinstallationer förr till renovering av elsystem i båten på senare år.... :rolleyes:

My movies fastnade jag aldrig för, la ned det rätt snabbt. Varför minns jag dock inte, så testa gärna & säg vad du tycker :)

Problemet med det är ju att jag inte testat de två andra, men jag kan ju tycka något utan att jämföra. :)

För övrigt får jag tacka för alla informativa svar här! Yadis verkar vara det mer populära nu, sist jag läste om detta fick jag uppfattningen att det var Zappiti. Om det nu bara är den senare som har app för iPad så känns det dock som en vattendelare. Har som sagt ingen iPad än, men överväger starkt att köpa en att i första hand ha som fjärr till Dune och Squeezebox (eller kanske Sooloos i framtiden...).

Funderar på att gå mot strömmen och börja med att testa My Movies, det verkar bra och appen får toppbetyg. Med tanke på att det har en version särskilt för WHS 2011 känns det som gjort för mig! Blir nog inte att testa än på ett par veckor då jag vet att jag inte kommer ha mycket tid till att greja med det de närmast kommande veckorna. Vill gärna hinna testa ordentligt under veckorna för utvärdering.

#299 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 06 October 2012 - 11:27

Provade My Movies i några timmar igårkväll och blev mycket imponerad. Det är ett klart mer omfattande program än både Yadis och Zappiti så det kräver, enligt mig, lite mer av användaren. Men resultatet blev både snyggt och lättjobbat. iPad appen har sina för och nackdelar jämfört med Zappiti. Zappiti är väldigt basic vilket passar bra för ungarna där hemma för det blir aldrig något strul. Kan tänka mig att My Movies app kan kännas lite för mycket för en del, men ruskigt snygg och välgjord är den.

För att summera så är Yadis nog det enklaste programmet och kanske den bästa startpunkten för Dune. Zappiti är enligt mig likvärdigt, kanske något sämre, men har iPad/iPhone app som stort plus. Båda dessa program ger ett snyggt användargränssnitt men inte så mycket valmöjligheter i sökning etc.

My Movies är klart mer omfattande och är kortfattat ditt eget lilla IMDB och du kan göra mycket mer med det programmet. Slutresultatet för Dune är också snyggt men med lite mer valmöjligheter, framförallt på iPad. Det kräver dock lite mer av användaren, som jag ser det, och tröskeln att komma igång är också lite högre. Perfekt att gå över till när man har kört något av dem andra en tid, om man vill ha lite mer.

MVH
Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 06 October 2012 - 11:28.

#300 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 06 October 2012 - 12:14

Intressant!
Jag är överlag nöjd med Yadis men saknar multipla sökkriterier. Även om man kan söka på många olika sätt i filmbiblioteket, så kan man bara söka med ett kriterie i taget. Jag skulle vilja kunna göra en kombinerad sökning på tex en Thriller som är max 2h lång.

Funkar detta i Mymovies?

Lite OT-varning kanske...

Redigerat av Allramified, 06 October 2012 - 12:15.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation