Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#301 spuj

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 291 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 October 2012 - 14:54

Tolkar jag det rätt att även mymovies är ett program man kör på dunen och som man kan starta filmerna direkt i?

#302 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 06 October 2012 - 19:32

Intressant!
Jag är överlag nöjd med Yadis men saknar multipla sökkriterier. Även om man kan söka på många olika sätt i filmbiblioteket, så kan man bara söka med ett kriterie i taget. Jag skulle vilja kunna göra en kombinerad sökning på tex en Thriller som är max 2h lång.

Funkar detta i Mymovies?

Lite OT-varning kanske...

Yep, men inte direkt i gränssnittet på Dune(TVn). Men det går att skapa egna filter i appen som finns. Jag har bara testat på iPaden än så länge men du kan då tex skapa ett filter med flera kriterier. Tex filmer mellan 1:20-1:40, Drama, Svenska.

Glömde skriva att ett jättelyft mot Zappiti är att man inte behöver koppla in en kabel för att överföra databasen till iPaden. På MyMovies så syncar man databasen mot deras molntjänst och sen syncar man de handhållna enheterna mot dem. Precis som det ska va, men på Zappiti måste man koppla in kabel och överföra databasen i iTunes.

MVH
Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#303 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 06 October 2012 - 19:35

Tolkar jag det rätt att även mymovies är ett program man kör på dunen och som man kan starta filmerna direkt i?

Yes, och layouten på fjärren är dessutom, enligt mig, mycket snyggare. Du kan, precis som i Zappiti, köra flera rum som du döper till olika namn.

En häftig funktion är att man i Appen får en trailer till alla filmer man har lagt in, som automatiskt hämtas från Youtube. Klockrent!

MVH
Marcus

#304 spuj

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 291 inlägg

Postad 06 October 2012 - 19:45

Låter riktigt shysst!

Någon som sett till några videos på gränssnitt på ipad/dune? Kan inte hitta någon på tuben.

#305 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 06 October 2012 - 20:12

Coverbrowsing ser ungefär ut så här:

http://www.google.se...29,r:5,s:0,i:85

Huvudmenyn ungefär så här:
http://www.google.se...29,r:9,s:0,i:98

Om du skapar ett gratis konto hos dem så kan du ladda hem och testa appen som gratisversion med max 50 filmer.

MVH
Marcus

#306 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 06 October 2012 - 20:41

Hmm... Verkar som My Movies fixar alla brister jag upplever i Yadis :)

#307 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 07 October 2012 - 17:26

Tack för alla svar här! Verkar som Marcus tog tag i det här med att testa My Movies direkt! :)

Eftersom det verkar finnas ett stort intresse för ämnet så startade jag en ny tråd avsedd för program för Dune, citerade de aktuella inläggen här som start på tråden.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#308 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 15 November 2014 - 22:12

Ser att det var ett tag sen jag uppdaterade den här tråden.... :blush: Uppdaterade dock mitt galleri häromdan, så där finns aktuella bilder på rummet nu. Fram tills nu under hösten så skedde väl inga större förändringar i rummet, men nu har det gjort det; och lite till är på gång! :)

Om jag ska börja där jag slutade sist så har jag kört på med My Movies och tycker att det i stort funkar bra. Köpte nyligen en Ipad och det gjorde hanteringen av filmerna betydligt roligare. Vid det här laget har jag rippat drygt 200 filmer till min server, de flesta från Blu-ray. Har köpt en del film på sistone så det finns minst ett tjog till att rippa hemma nu, plus att en hel del gamla DVD borde läsas in.

Rippning av musik går sakta framåt, har snart fått in 400 CD på servern; återstår ett par hundra. Även för musik blev det mycket roligare med en Ipad, med appen iPeng för att styra mina Squeezeboxar.

De förändringar som skett i år beror till stor del på att nätdelen i min Meridian G68ADV gick sönder. Den fungerade dock som den skulle efter byte av nätdel, allt om detta kan läsas här.

Med ny nätdel lät det dock inte som det skulle och det visade sig att alla fyra basarna i mina Mirage M-1si var förstörda, måste blivit någon elak signal när nätdelen gick sönder. Första tanke var förstås att byta element, men det visade sig vara svårt att hitta nya; historien om det kan läsas här.

Efter elva år med samma högtalare var jag lite sugen på att testa något annat, gärna något med bättre matching mellan alla tre högtalarna fram, och jakten efter värdiga ersättare till mina Mirage började; den historien kan läsas här.

Jag fastnade för Revels tämligen nya serie Performa3 och de största golvhögtalarna F208, köpte även den matchande centern C208 (olyssnad). Högtalarna kom hem i slutet av september och det är de som kan ses i galleriet nu. Så här långt är jag mycket nöjd med dessa högtalare. :)

Soffan jag har i rummet är tyvärr så låg att jag inte kan dammsuga under den, och när jag kikade in där såg det inte så trevligt ut.... Först planerade jag en storstädning innan de nya högtalarna anlände, men så blev det inte. Härom veckan tog jag dock tag i det, så nu är hela rummet städat. Jag ska inte plåga er med bilder på dammråttor, men här är en på hur det ser ut när det är städat bakom soffan. Observera att jag äntligen målat kabelkanalerna till bakhögtalarna också!

P1070397.jpg

På bilden ovan har jag dragit undan längderna som normalt täcker dörren bakom soffan, så här ser de ut i fullängd.

P1070402.jpg

Längderna heter Björk och kommer från Klässbols Linneväveri. Den i mitten hänger med rätsidan ut, mest likt björkar, men i mitt rum så tyckte jag det passade bra att visa mer av avigsidorna. På andra bilder kan man se att jag har duk och kuddar från samma väveri. Om jag får passa på att göra lite reklam för min hembygd så rekommenderar jag Klässbols Linneväveri om man vill ha snygga textilier av hög kvalitet. Sedan några år tillbaka har man även en butik på Sveavägen i Stockholm, om det nu är någon som bor lite avsides och råkar ha närmare dit än till Klässbol. :)

Jag har redigerat trådens första inlägg så att det nu har en innehållsförteckning med länkar till olika avsnitt i tråden. Har tidigare gjort så på ett båtforum där jag har en lång tråd, om inte annat så är det smidigt när man själv vill hitta i sin tråd.

#309 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 15 November 2014 - 22:53

När jag skulle ställa tillbaka soffan så började jag fundera på en sak som jag sett på en bild hos någon annan en gång. Denna person hade fyllt sin soffa med någon form av dämpmaterial, i syfte att göra hela soffan till en absorbent. Vad jag förstått på en del diskussioner jag läst så finns det delade meningar om nyttan med detta.

Kritikerna menade att dämpning ska stå i hörnen eller möjligtvis längs väggen, mitt i rummet gör de ingen nytta. Är det någon här som har någon åsikt om detta, skulle jag ha något att vinna på att dämpa soffan? Så här ser den ena delen ut under, den andra på liknande sätt.

P1070403.jpg

Städningen delades in i två etapper, när den bakre delen var återställd tömde jag bänken fram. När jag köpte soffbordet för snart fyra år sen så köpte jag även en flaska vaxolja, tyvärr är det aldrig någon som applicerat den på bordet... Bänken fram köpte jag begagnad och den var nu väldigt torr.

Det visade sig att det inte alls var så jobbigt att behandla med vaxolja. Först slipa lite, kleta på olja, slipa lite i oljan, vänta 10 min och sen torka bort oljan. Bägge möblerna blev mycket finare efteråt.

P1070424.jpg

Det är en hel del kablar som går upp och ner i källaren, och i väggen fram.

P1070422.jpg

Tyvärr har jag fortfarande ingen ström i det stora uttaget fram. När jag installerade den infällda belysningen i taket tog jag matningen från den gamla i taket, det visade sig att den även matade uttaget fram. Jag planerar dock att göra om lite i källaren och ska höra med elektrikern vad man kan göra. Det finns lediga säkringar i centralen så det borde gå att fixa en separat matning hit.

#310 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 16 November 2014 - 00:38

Se bara till att precis allt går på samma fas. Annars kan du få problem med störningar och troligtvis sämre ljud.

Redigerat av MrJones, 16 November 2014 - 00:39.

#311 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 971 inlägg

Postad 16 November 2014 - 18:36

Menar du all elektronik? Jag hade satt belysning och dylikt på en annan fas iaf :)

#312 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 16 November 2014 - 20:22

jag hade kopplat all elektronik och bara den på en helt egen 2.5mm2 ledning fram till en säkring som inte sitter på samma fas som annat som kan tänkas störa (lågenergilampor, lysrör, mobilladdare etc).

jag gjorde om elen hemma och kopplade på så vis och jag upplevde en förvånansvärt stor förbättring. en del elektrikerfirmor har också tillgång till mätinstrument att kunna mäta bl.a övertoner och det kan vara värt att kika på hur det ser ut egentligen. De instrumenten kostar apa dock så det är inget alla firmor har tyvärr men det är värt att kolla med din elektriker Mirage. Jag hade jätteproblem här hemma och fann att när jag slängt ut alla lågenergilampor och bytt dessa till led så blev det betydligt bättre. Vanliga glödlampor gick sönder i tid och otid bl.a samt en del märkligheter med rena jordfel.

jag tycker också det ser ut som att uttaget där på bilden är ojordat och det bör åtgärdas (jordar man ett uttag i ett rum skall alla uttag jordas i det rummet), det om något gör rätt stor skillnad i ljud enligt mina erfarenheter i alla fall. (finns nog en orsak till att typ alla seriösare hifitillverkare påtalar att deras utrustning skall jordas.).

summa sumarum, det är väl värt att ha god koll på just elen, en duktig elare som förstår sig på sektionering och lyssnar på dina önskemål kan organisera och förbättra rätt mycket om situationen är under kritik. framförallt så tycker jag att om man äger en fastighet så ska man jorda precis allt och koppla allt under en jordfelsbrytare (om inte något speciellt har för höga läckströmmar som då måste sättas utanför.) Det är bara sund riskminimering och det kostar inte särskilt mycket heller.

Redigerat av Shike74, 16 November 2014 - 20:26.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#313 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1797 inlägg

Postad 16 November 2014 - 20:45

Menar du all elektronik? Jag hade satt belysning och dylikt på en annan fas iaf :)

Precis. Elektronik på en fas och lampor på en annan fas

#314 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1797 inlägg

Postad 16 November 2014 - 20:50

jag tycker också det ser ut som att uttaget där på bilden är ojordat och det bör åtgärdas (jordar man ett uttag i ett rum skall alla uttag jordas i det rummet), det om något gör rätt stor skillnad i ljud enligt mina erfarenheter i alla fall. (finns nog en orsak till att typ alla seriösare hifitillverkare påtalar att deras utrustning skall jordas.).

Man måste jorda ha alla uttag ojordade eller jordade i ett rum pga elsäkerhetsreglerna och att det kan bli livsfarligt. Ojordat är skyddprincipen isolation vid fel och jordade uttag är skyddspricipen frånslag vid fel. Man får aldrig blanda dessa.

Redigerat av MrJones, 16 November 2014 - 20:51.

#315 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 16 November 2014 - 21:32

Yep, det stämmer bra :) 

Däremot som jag sade tidigare, äger man själv en fastighet så ser jag liksom ingen orsak alls till att inte se till att ha säkrast möjliga el-lösning och då är det jordat med JFB som gäller. Är det hyres så är det en annan femma, de flesta hyresvärdar brukar inte vara pigga på att fixa sådana saker och jag tycker nog inte att man själv ska behöva bekosta elrenoveringar åt hyresvärden isf (om man inte tänkt bo där väldigt länge, då hade jag jordat i alla fall precis som jag gjort hemma i vår hyreslägenhet.)

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//