Som jag även nämnt i IB-tråden så pågår renovering av elsystemet i mitt hus. Huset är 1,5 plan plus källare, byggt 1938 och stor del av elinstallationerna har nog varit med sedan dess. En del är förstås omgjort då det finns jordade uttag i t.ex. köket, men då med röd jordledning. Badrummet på övervåningen lät jag renovera 1998 och då installerades även jordfelsbrytare på hela huset, så där finns lite modernare ledningar.
När jag gjorde i ordning det här vardagsrummet för några år sen och skulle göra om belysningen då akustiktaket monterades upptäckte jag hur dåliga sådana där gamla tjärledningar kan bli i ändarna. Det resulterade i att jag kopplade bort uttaget bakom bänken fram. Det enda inkopplade uttaget i rummet var sen ett i hörnet höger bak, som haft en modern matning från källaren.
Sedan dess har tanken funnits på att göra om elsystemet i hela huset, men jag har inte riktigt vetat hur och vad man kan göra; samt att det kan ta ett tag innan saker blir av för mig....
I våras tog jag dock hem "min" elektriker och vi gick igenom vad som skulle göras och i vilken ordning det skulle göras. Elektrikern är en kompis med egen firma och rätt upptagen med andra projekt, men jag har ingen brådska så han är här lite då och då. Dessutom hänger ofta saker på att jag ska göra saker mellan hans besök....
I det tidigare pannrummet fanns en undercentral som matade vissa delar. Nu ville jag ta bort den och elektrikern fick därför börja med att byta ut huvudcentralen mot en modern central med plats för allt i huset. Sen har han dragit om allt i källaren samt installerat en del nya belysningsarmaturer, utom i det före detta pannrummet där jag första ska se till att det blir putsat och målat. (nu hänger det på mig igen...)
Målsättningen är att byta ut alla gamla ledningar i hela huset och om möjligt, utan alltför stora ingrepp, även dra jord till samtliga rum; även på övervåningen i huset. Först av rummen att göra i ordning var dock vardagsrummet och på grund av antalet uttag och dess placering ville elektrikern att jag var hemma när han skulle göra det. Eftersom semestervädret ändå inte inbjöd till några långturer med båten så lyckades vi komma överens om ett par dagar när han tänkte jobba och jag tänkte vara hemma.
Vid det här laget känns det som att jag börjar få rutin på att stuva in vardagsrummet i rummet bredvid...
Det var dock första gången som även taket skulle in där. En bild från köket också.
Grendosorna är till halogenspottarna och kablar som hänger är till TV-antenn, bakögtalare och HDMI.
Matningen till projektor, TV, m.m. gick tidigare i en förlängningskabel och ett nätverk av grenuttag, nu skulle det bli fast installerade uttag.
Framåt...
Innan jag byggde den främre väggen framför fönstret hade jag ett utanpåliggande fyrvägs ojordat uttag till höger om hålet i väggen. När väggen var byggd monterade jag uttaget utanpå denna, men sen blev det som sagt aldrig inkopplat.
Nu skulle det bli lite annan montering så det blev två dubbeluttag till höger och ett till vänster, i renoveringsdosor. Nu fick jag äntligen lite nytta av dragtrådarna som jag la in den främre väggen! 
Hålen efter det gamla uttaget spacklade jag igen och målade senare.
Mycket grejer går det åt.... Med lite skyddspapper på funkade soffbordet fint som avlastningsyta.
Redigerat av Mirage, 20 August 2015 - 06:00.