Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#361 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 23 November 2014 - 12:23

Det här med olika lampor, dess egenskaper och hur de påverkar bilden ligger utanför mitt kunskapsområde. Lampan Sonyn hade bara gått 331 h när jag fick den, lampan i min Epson 834 h nu när jag sålde den. Men det är säkert mycket annat skiljer mellan dessa projektorer som påverkar även hur ljusstark bilden upplevs.

Tack cobra! Till viss del kan det diskuteras om jag behöver alla grejer som står i bänken, och koppla ihop dem på så många sätt som jag gjort. Men när jag ändå har grejerna så tycker jag det är roligt att koppla ihop dem, så får vi se om jag orkar jämföra lite nån gång....

Svärtan är väl en av de starka sidorna i det här rummet, så när det väl blir kalibrerat så blir det nog bra på riktigt! :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#362 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 28 December 2014 - 22:45

När jag ser svärtan i dom där rymdbilderna är jag säker på att när projjen är rätt inställd så kommer nog känslan "jäklar vad bra det ser ut!" att smyga sig på!

Jag tror att den känslan redan börjar komma, trots att den inte är kalibrerad än. Har kört lite mer med DVE, men det blev ingen större skillnad på inställningar mot tidigare. När jag tittar på diverse olika film och TV börjar jag mer och mer se hur bra bilden faktiskt är, framför allt är det svärtan jag lägger märke till. Sen är det nog skärpan som sticker ut, och här är nog problemet att allt material på TV inte är så bra. Med den här projektorn blir det betydligt mer tydligt när det inte är bra, men när det är det så blir det riktigt bra! :)

Ingen idé att lägga mer tid på att trixa med inställningar själv, det får duga så här tills den blivit kalibrerad.

När jag fick projektorn förlängdes hyllan provisoriskt med en träskiva, nu har jag fått en gjord i plåt. Jag ville ha en bock i framkant som var lägre än fötterna och de gick inte med tjockare plåt än 1 mm. Det hade förstås gått om man gjort den högre först och sen kapat ner den, men nu skulle det vara enkelt också....

Den är alltså gjord i vanlig stålplåt som bockats upp knappt 5 mm i framkant och 15 mm i bakkant, med två hål för skruvar, och den har sedan pulverlackats.

P1070578.jpg

Syftet med bocken i framkant är att fötterna ska kunna skjutas mot den. Om man gör det samt centrerar den i sida på plåten innan man ställer är det lätt att hitta tillbaka till rätt position om man tar ner projektorn.

P1070580.jpg

Plåten ligger lös på den andra hyllan, men är skruvad i väggen med två skruvar. Kabelkanalen sitter mitt för centrum på duken, så det var bara att centrera mot den nu. Skjuter man projektorn mot bakväggen (eller egentligen kabelkanalen) så hamnar fötterna bara ett par cm framför kanten på hyllan under, då blir det ingen nedböjning alls av plåten. Skjuter man den ända fram, som jag gjort nu, böjer den ner några mm. Anledningen till att jag vill ha den så är att det blir bättre luftcirkulation runt projektorn. Jag vet inte om det är nödvändigt, men i instruktionsboken står att det ska vara fritt 30 cm på alla sidor.....

P1070583.jpg

För att komma runt problemet med nedböjningen så kunde man ha bockat upp sidorna på samma sätt som framkanten, men jag trodde inte det skulle vara nödvändigt. Ett alternativ är att göra en ny, men nu är den här ju målad och klar. Funderar istället på att fästa en liten plattstång eller profil mitt på plåten, behövs inte mycket för att styva upp den.

Har inte tagit några mer bilder på hur det blir med projektorn på plats då en kabel fortfarande hänger provisoriskt. Har inte fått ordning på min HDMI-splitter än, så kabeln går tills vidare direkt till projektorn. Får jag inte ordning på den får jag dra in den kabeln i kanalen.

#363 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 December 2014 - 00:24

En smal plåtbit och ett par popnitar genom borde absolut göra att det inte blir någon böjning :)

Alternativet är att du skruvar fast plåten i hyllan som den står på. Det borde också ge en armerande effekt även om den inte blir lika stark som med en plåtbit. 

#364 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 29 December 2014 - 10:32

Ja, det är väl ungefär de lösningarna jag tänker på. Funderar på att det även kan funka att fästa förstärkningen med dubbelhäftande tejp. Den kan tyvärr inte gå ända bak till bakväggen då projektorn har en bred fot bak, formad som en båge där den vilar på mitten.

Plåten buktar helt riktigt upp lite en bit in på hyllan, så att skruva den där skulle göra saken bättre. Jag tror dock mer på förstärkningen i mitten. Egentligen vet jag inte hur stort problemet är i verkligheten. Projektorn har stått på plåten ett par veckor utan att böjas ned ytterligare. Det jag funderar på är hur det blir när en IB-sub börjar skaka om huset.... :rolleyes:

#365 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 29 December 2014 - 13:28

Det är ju inget problem på det viset att den kommer ramla ner eller deformeras mera men det kan bli att det blir en skakande bild när du har IBn. Det skulle iof kanske vara piffigt och öka på mastodontkänslan av den :)

#366 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 19 August 2015 - 21:00

Aktiviteten i den här tråden har varit låg på sistone då det mesta som hänt här hemma avhandlats i tråden IB-sub till vardagsrummet. Nu har det dock hänt lite annat här också och jag tänkte att jag skulle ta upp tråden där vi slutade sist.

Egentligen så har jag inte märkt något problem med att projektorhyllan skulle ha vibrerat, men det skulle ju kännas bättre om den var stadig....

Började med att klippa till en 4 mm plåt av rostfritt stål och slipa den lite. Lade sedan lite Sikaflex 291 på projektorhyllan.

P1080036.jpg

Som man kan se på bilden ovan hade jag förberett med diverse träbitar för att fördela ut trycket jämnt när tvingarna monterades. Plåten passades in på hyllan och det hela skruvades ihop.

P1080037.jpg

Eftersom jag grejade med lite annat samtidigt så låg det nog så där några dagar, vilket förmodligen inte var nödvändigt. När jag väl tog isär satt plåten hårt fast.

P1080066.jpg

Hyllan monterades tillbaka.

P1080067.jpg

Projektorn ställdes på plats igen.

P1080071.jpg

Nu står den stadigt, ingen nedböjning alls av främre kanten. :)

#367 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 19 August 2015 - 22:05

Som jag även nämnt i IB-tråden så pågår renovering av elsystemet i mitt hus. Huset är 1,5 plan plus källare, byggt 1938 och stor del av elinstallationerna har nog varit med sedan dess. En del är förstås omgjort då det finns jordade uttag i t.ex. köket, men då med röd jordledning. Badrummet på övervåningen lät jag renovera 1998 och då installerades även jordfelsbrytare på hela huset, så där finns lite modernare ledningar.

När jag gjorde i ordning det här vardagsrummet för några år sen och skulle göra om belysningen då akustiktaket monterades upptäckte jag hur dåliga sådana där gamla tjärledningar kan bli i ändarna. Det resulterade i att jag kopplade bort uttaget bakom bänken fram. Det enda inkopplade uttaget i rummet var sen ett i hörnet höger bak, som haft en modern matning från källaren.

Sedan dess har tanken funnits på att göra om elsystemet i hela huset, men jag har inte riktigt vetat hur och vad man kan göra; samt att det kan ta ett tag innan saker blir av för mig....

I våras tog jag dock hem "min" elektriker och vi gick igenom vad som skulle göras och i vilken ordning det skulle göras. Elektrikern är en kompis med egen firma och rätt upptagen med andra projekt, men jag har ingen brådska så han är här lite då och då. Dessutom hänger ofta saker på att jag ska göra saker mellan hans besök....

I det tidigare pannrummet fanns en undercentral som matade vissa delar. Nu ville jag ta bort den och elektrikern fick därför börja med att byta ut huvudcentralen mot en modern central med plats för allt i huset. Sen har han dragit om allt i källaren samt installerat en del nya belysningsarmaturer, utom i det före detta pannrummet där jag första ska se till att det blir putsat och målat. (nu hänger det på mig igen...)

Målsättningen är att byta ut alla gamla ledningar i hela huset och om möjligt, utan alltför stora ingrepp, även dra jord till samtliga rum; även på övervåningen i huset. Först av rummen att göra i ordning var dock vardagsrummet och på grund av antalet uttag och dess placering ville elektrikern att jag var hemma när han skulle göra det. Eftersom semestervädret ändå inte inbjöd till några långturer med båten så lyckades vi komma överens om ett par dagar när han tänkte jobba och jag tänkte vara hemma.

Vid det här laget känns det som att jag börjar få rutin på att stuva in vardagsrummet i rummet bredvid...

P1080039.jpg

Det var dock första gången som även taket skulle in där. En bild från köket också.

P1080038.jpg

Grendosorna är till halogenspottarna och kablar som hänger är till TV-antenn, bakögtalare och HDMI.

P1080045.jpg

Matningen till projektor, TV, m.m. gick tidigare i en förlängningskabel och ett nätverk av grenuttag, nu skulle det bli fast installerade uttag.

P1080044.jpg

Framåt...

P1080046.jpg

Innan jag byggde den främre väggen framför fönstret hade jag ett utanpåliggande fyrvägs ojordat uttag till höger om hålet i väggen. När väggen var byggd monterade jag uttaget utanpå denna, men sen blev det som sagt aldrig inkopplat.

Nu skulle det bli lite annan montering så det blev två dubbeluttag till höger och ett till vänster, i renoveringsdosor. Nu fick jag äntligen lite nytta av dragtrådarna som jag la in den främre väggen! :)

Hålen efter det gamla uttaget spacklade jag igen och målade senare.

P1080042.jpg

Mycket grejer går det åt.... Med lite skyddspapper på funkade soffbordet fint som avlastningsyta.

P1080043.jpg

Redigerat av Mirage, 20 August 2015 - 06:00.

#368 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 19 August 2015 - 23:22

:)

#369 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 20 August 2015 - 21:23

Bra att du är glad Speedball, då fortsätter jag med några bilder till! :)

Styrningen av de 18 halogenspottarna i taket sker med ett relä och fyra dimmers från Nexa, fjärrkontrollerade. I ett tidigare inlägg kan man se hur alla grejerna satt på bakväggen.

Eftersom jag nu skulle ha nya ledningar med jord och ett antal nya vägguttag fick elektrikern fria händer att placera om grejerna som han tyckte passade bäst. Det ledde till att uttagen bak flyttades isär lite och att varje dimmer monterades vid det uttag det skulle styra.

Ovanför TV:n monterades ett dubbeluttag där den och HDMI-splittern är inkopplad, över projektorn ett annat dubbeluttag där bara den är inkopplad nu.

När elektrikern var klar hängde jag upp de andra kablarna i taket också, lite irriterande när de ligger på skivorna när man ska upp i taket och göra något. Jag hade lite gummiklädda stålklämmor liggandes och använde nu dessa. På högersidan är det bara en högtalarkabel och en nätverkskabel, på andra sidan kablar till en högtalare, antenn och HDMI. Klämmorna är betydligt större än vad som behövs, så man kan lätt dra ur och i kablar.

P1080052.jpg

Så här ser det ut där kablarna kommer upp ur väggen fram och hänger i klämmorna.

P1080062.jpg

Och här går kablarna bakåt.

P1080053.jpg

Uttag över TV:n.

P1080061.jpg

Med en nya platt 4 m HDMI-kabel från Atlona tlll TV:n kunde jag flytta HDMI-splittern närmare projektorn och skruva fast den i väggen, den låg också lös tidigare.

P1080060.jpg

Relä och dimmers till bakre delen av taket.

P1080059.jpg

Uttag och dimmers till mitten respektive främre delen.

P1080057.jpg

Tidigare hade jag routern på övervåningen, där jag även har servern. Jag var dock lite missnöjd med den trådlösa täckningen i köket och testar nu att ha den här i taket. Det blev bättre i köket men sämre i sovrummet....

P1080056.jpg

Fortsättning följer en annan dag.... :)

#370 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 20 August 2015 - 22:32

Klart jag är glad! :)

Du är så bra på att dokumentera det du gör. Gissar ett det inspirerar mångt flera än mig! ;)

#371 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 21 August 2015 - 05:55

Imponerande att du orkar slita ut allt precis när du va klar med det andra stora projektet . . . .hade känts lite segt att börja om igen.

Men det blir kanon det där, att dra om elen i gamla hus/lägenheter är det nog många som borde göra men sånt jäkla jobb att dom flesta låter bli

#372 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 21 August 2015 - 07:48

Väldigt trevligt att följa din utveckling.

#373 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 23 August 2015 - 21:14

Tack, tack... :) Roligt att om det kan inspirera någon, tycker själv det är roligt att få inspiration från andras trådar så det är mycket därför jag skriver.

Det var förstås lite jobbigt att sätta igång igen, men det har varit planerat så. Som jag nämnt i IB-tråden så gjorde jag lite dumt och tejpade inte för alla öppningar upp när jag slipade m.m. i källaren, så det blev rätt dammigt här. Har tidigare städat bakre delen av rummet, men anläggningen måste ändå ut för att städas. Nu fick soffa m.m. ut en gång till, men det är faktiskt mindre jobb än grejerna där fram.

Ja, att byta ut gammal el kan nog vara bra hos många. Jag har funderat på det under många år och ibland tänkt att det skulle göras i samband med en större renovering av huset. Någon sådan verkar dock inte bli av för mig och efter att ha pratat med elektrikern om vad man kunde göra ändå bestämde jag mig för att dra igång detta.

Som det var här tidigare var det en grupp (säkring) till belysning och uttag på varje våning, sen fanns det egna grupper till t.ex. spis och kyl. Nu ville jag ha lite egna grupper till det här rummet så det hänger nu inte ihop med belysningen på den här våningen i övrigt. För att krångla till det ytterligare lite ville jag ha två grupper till detta rum.

I ett inlägg ovan nämnde jag att uttaget i hörnet bak var matat från källaren, då på samma grupp som belysningen där. Nu går det en ny kabel direkt från centralen till det, sen vidare till ett uttag bakom soffan (där jag tidigare hade en grendosa), upp i taket, fram och sen ner till uttagen under duken. I dessa uttag kommer alltså hela anläggningen (utom slutstegen i källaren då) att vara kopplad, samt laddaren till tangentbordet som står bakom soffan.

I hallen bakom soffan fanns ett uttag som också var matat från belysningen i källaren, som även det fått en egen grupp nu. Från det går kabeln genom väggen till ett uttag bakom soffan, upp i taket, vidare till belysning och uttagen för projektor och TV samt en kabel ner till golvet till ett uttag för t.ex. laddare till datorn.

P1080075.jpg

P1080077.jpg

Jag funderade på att måla kablarna med samma kulör som vägg och lister, men bestämde mig för att inte göra det nu i alla fall. Samtliga kablar hamnar bakom något tygstycke så jag tror inte att jag kommer att störa mig på att kablarna är vita.

P1080080.jpg

Uttagen är Exxakt Primo Antracit från Schneider Electric. Vi beställde dem hos Ahlsell här i byn och fick dem dagen efter, finns nog hos de flesta större grossister.

P1080094.jpg

De är ju lite mörkare grå än mina väggar, men jag tyckte det blev snyggare än vitt här.

P1080096.jpg

Jag vet inte hur uttagen är fördelade på faserna och det verkar finnas lite olika bud om huruvida man ska ha hela anläggningen på en fas eller fördela den över dem. Jag har för mig att elektrikern sa att vi kunde gå igenom det där och koppla om i centralen när vi är klara med resten av huset.

Det var allt för i dag! :)

Redigerat av Mirage, 23 August 2015 - 21:17.

#374 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 24 August 2015 - 15:43

Snyggt jobbat o snygg väggfärg :)

Men det där med vit utanpåliggande kabel till svarta uttag på grå vägg lyser lite skarpt . . . tyvärr är svart installationskabel ovanlig

#375 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 25 August 2015 - 20:52

Tackar! Ja, jag är väldigt nöjd med kulören på tråden, och som man kunnat läsa tidigare i tråden har jag medlemmar här att tacka för hjälpen att hitta rätt. 

thumbsup.gif

Jo, de vita kablarna "lyser" ju en del och min ursprungliga tanke var att de skulle målas. Det är dock svårt att måla kabel så att det blir bra och när jag funderade lite på det kom jag fram till att de inte kommer att synas när det är möblerat. Därför bestämde jag mig för att inte måla nu, kanske ändrar på det nån gång....

I IB-tråden har jag nyligen skrivit om att jag bytt ut Speakon-kontakten till elementet med anslutningarna inåt i lådan. Den beställde jag från Thomann och beställde då flera Speakon-kontakter för att det kan vara bra att ha hemma samt några signalkablar, då en del av de jag hade nu var onödigt långa.

P1080087.jpg

Uppe till vänster en RCA-XLR till subben av den här modellen, sen XLR-kablar 1,0 och 1,5 m av den här typen. Köpte även några olika längder av sådana här kardborreband.

Med alla kablar på plats buntade jag ihop dem med kardborrebanden. XLR till sub och sidohögtalare fram, RCA till center, bak samt zon 2 i källaren.

P1080093.jpg