Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#376 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 25 August 2015 - 21:27

Förra gången jag hade ur alla grejer ur bänken la jag ner en hel del jobb på att ordna kablar i buntar med olika typer av kardborreband. Det blev ganska bra, men inte helt. Dessutom var det jobbigt att hänga över bänken och bunta ihop allt.

På baksidan av min gamla bänk, som syns i början på tråden, hade jag ett flertal kabelkanaler av olika typer. Snyggt när allt var på plats, men jobbigt att få dit när bänken var så stor och tung att i princip allt måste kopplas hängandes över och bakom.

Nu hade jag en ny idé med att göra en blandning av kanaler och kardborreband. Tanken nu var att allt som gick att koppla ihop innan bänken flyttades nära väggen skulle göras så, när man kunde sitta bra bakom. Sen skulle den flyttas in mot väggen och vissa anslutningar göras.

Efter arbeten i källaren hade elektrikern lämnat en bit av en bred kanal med skiljevägg, den fick nu sitta längs bänkens övre kant. Längs den undre kanten satte jag en bit av en smalare kanal jag hade liggandes. Det blev även en kort bit av den stående.

P1080098.jpg

I det övre spåret på den övre kanalen går tre nätverkskablar och HDMI från HTPC till HD621.

I det undre spåret går radioantenn, Meridian digital signal och kommunikation samt till HTPC för konfigurationsprogrammet för Meridian-enheterna.

I den nedre kanalen går strömkablar.

Apparaterna man ser på bilden är uppifrån och ner: Harmony Design V9, VU+ Duo, HDI Dune HD Max och Meridian HD621.

P1080104.jpg

I andra änden på kanalen är det samma saker som kommer ut i det övre spåret, men lite annorlunda i det undre. Här går t.ex. digitalkablar från Squeezebox Touch och CD-spelare nu mot mitten.

I den stående kanalen går ström till switch och USB från UPS till HTPC, och i den undre fortfarande bara ström.

I mörkret överst skymtar SB Touch. På övre hyllan syns knappt ASRock HTPC och Style Audio Carat Topaz, men hitom dessa ser man en Linksys 8-portars switch och lite av en iTach Flex för kommunikation med Meridian-försteget. På undre hyllan Sony CDP-X303ES och nätdel till SB Touch.

P1080099.jpg

I mitten står då förstegen Meridian G68ADV och Advantage P1. Ur den undre kanalen kommer strömkablarna till dessa upp.

Det undre spåret på den övre kanalen har några hål på baksidan där kablarna för digitala signaler och kommunikation samt radioantenn kommer ut.

P1080103.jpg

Redigerat av Mirage, 26 August 2015 - 06:30.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#377 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 25 August 2015 - 21:40

Sen var det dags att koppla in de analoga signalkablarna.

P1080106.jpg

Nu jobbade jag mer med kardborrebanden, men satte även två korta bitar kabelkanal för att fixera kabelbuntarna lite.

P1080108.jpg

På golvet står nu UPS:en. På bilden sitter kabeln från det övre grenuttaget i den, men det är bara ett test. Till UPS:n ansluts HTPC, switch och satellitmottagare (med hårddisk). Den har även uttag som bara har åskskydd, men jag har fått lika olika bud om huruvida detta kan störa elektroniken. :unsure:

Grenuttaget som då är tillfälligt inkopplat förser alla övrig elektronik med ström och nu kan jag enkelt välja om jag vill ansluta det direkt i väggen eller i ett av de åskskyddade uttagen.

P1080107.jpg

Nu är allt som kan kopplas ihop med bänken en bit från väggen klart och det är dags att baxa den bakåt.

#378 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 25 August 2015 - 21:51

Med bänken nära väggen kunde även signalkablarna till slutstegen i källaren kopplas in.

DSC06302.jpg

Tittar man noga på bilden ovan så kan man se att jag nu skruvat fast bunten med signalkablar i lådan med en gummiklämma av samma typ som jag använde i taket. Var tvungen att få bänken på plats innan jag kunde bestämma var den skulle sitta.

Nu har då även centerhögtalare och skivspelare kommit på plats samt allt i väggen anslutits. Uppifrån blev det då så här.

DSC06383.jpg

Och från sidan så här, någorlunda välordnat och lättstädat.

P1080122.jpg

När jag nu fått en massa riktiga uttag i rummet har jag kunnat sanera från en hel del grendosor och förlängningskablar, det här är vad som blev över.

P1080109.jpg

God natt! :)

#379 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2015 - 06:34

Ja, satan va kablar det blir i ett hembiosystem...ständig kamp att få det bra.

Suveränt att du fick bort massa gendosor :)

Jag har nog upp måt hundra kablar i racket gå inte att få bra

#380 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2015 - 07:41

Det är klart att det går att få bra! Det gör vi varje dag ;)
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#381 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 August 2015 - 08:34

Du skulle säkert lyckas men jag gör det inte....jag har ett litet rack men ändå 14st saker som skall ha ström o kablar....kablarna är väldigt långa i många fall o finns ingen ställe att gömma undan dom.

Med ett större rack hade det inte varit några problem men nu blir det våldsamt svårt. . att vissa kablar är extremt styva gör det inte enklare.....men skall försöka splitta upp racket när drivningen för P610 är klar

Sry för OT

Redigerat av Jolt, 26 August 2015 - 09:08.

#382 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 26 August 2015 - 17:42

Finns det något bättre sätt att fira mitt 1000:e inlägg än att hylla Mirage till den väldigt väl genomförda kabeldragningen?
Nej! :)

Blev väldigt bra det där! ;)

#383 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 26 August 2015 - 17:48

Att dra om stömmen o framförallt kunna sätta uttag EXAKT där man vill måste vara kanon. . .GÅR inte att köpa hus/lägenhet utan att uttagen sitter fel.. . ibland jäkligt fel, undrar hur arkitekter tänker ibland.

1000 inlägg ser snyggt ut, nu kan du inte göra fler ;)   eller 1001 ser också rätt coolt ut.

När jag nådde 10000 på Sweclockers satt det lite långt inne att göra flera haha

#384 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 26 August 2015 - 21:04

Kanske ska förtydliga att de flesta av de där kablarna och grendosorna satt i taket och bakom soffan, inte i bänken fram.

Kan tänka mig att det är mycket kablar i din anläggning Jolt, och än värre lär det bli när du fått ihop P610 med alla filter, slutsteg och vad det nu blir! :)

Vet inte om det här inlägget hamnade lite i skymundan när det nu blev ny sida i tråden, men kablarna jag köpte från Thomann var både tunna och smidiga.

Då får jag tacka Speedball så mycket för äran av att ha blivit tillägnad det tusende inlägget! notworthy.gif

Jag tror att jag är rätt nöjd med kabeldragningen nu och det funkar att dra ut bänken någorlunda enkelt.

Jo, det var skönt att få sätta uttag där jag ville ha dem nu. Gamla hus som mitt har som sagt rätt glest mellan dem, nu satte jag snarare onödigt många. Alla där fram används inte, men en vacker dag kanske det ska stå ett par slutsteg eller aktiva högtalare där! :rolleyes: (dock ej planerat nu)

#385 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 27 August 2015 - 21:00

Kom på att jag nämnde en sak ovan som jag aldrig skrivit närmare om i den här tråden. Sedan ett par år tillbaka finns en app för att styra Meridian produkter från en Ipad. Den vanliga fjärren heter MSR (+ i senare utföranden) och appen heter därför virtualMSR, finns en tråd om den här.

Förutom Ipad och app så behöver man en enhet som kommunicerar med apparaten som ska styras, vilket innebär en liten sak från Global Caché som ansluter nätverket till RS-232 porten på Meridian-apparaten.

Tidigare fungerade det bara med de äldre iTach IP2SL (kabel) eller WF2SL (trådlöst), men sen snart ett år tillbaka funkar det även med iTach Flex IP eller WiFi. Samtliga dessa kan ses på den här sidan, där jag även handlade.

Då jag föredrar tråd till allt som står still så valde jag en iTach Flex IP, för att ansluta försteget behövde jag även kabeln Flex Link RS-232.

P1070420.jpg

Uppackat! Den lilla plåtbiten är om man vill skruva fast enheten, men jag har den lös. Strömmatning med USB så den kan tas från t.ex. en dator, men jag använder den medföljande omvandlaren.

P1070421.jpg

För att ansluta på försteget så behövde jag använda den medföljande könbytaren, men stötte på patrull när det blev hona mot hona...

P1070428.jpg

Det visade sig att man kunde skruva isär skruvar och muttrar på könbytaren, sen passade den bättre!

P1070429.jpg

iTach blir som en "fyr" i nätverket och har en förinställd IP-adress (kan bytas). När den är inkopplad anger man IP-adressen i webbläsaren på en dator i nätverket för att göra inställningar. Det finns t.ex. en inställning för rakt eller nollmodem läge, kan vara bra om man använder en kabel av en viss typ till den.

Sen startar man appen på paddan och anger IP-adressen till iTach Flex i inställningarna, går att lägga till flera för olika rum. En nyhet i senare versioner av appen är att man kan importera namn på knapparna för val av källa, om man ändrat dessa från standard i försteget.

Så här ser det ut med mina båda fjärrar nu.

P1070507.jpg

Den till höger, MSR+, kan programmeras för att styra andra enheter. Det funkar förstås inte med appen då den varken kan få in det man lärt den andra fjärren eller sända ut IR till dessa enheter.

Appen funkar väldigt bra tycker jag, när man startat den tar det bara någon sekund innan den har kontakt med försteget. Bra med fönstret där upp där man t.ex. kan se valde källa, ljudläge (t.ex. Cinema) och volym.

Jag använder båda fjärrarna på lite olika sätt. Sitter jag och spelar musik med Squeezebox och styr med appen iPeng är det smidigt att även kunna styra försteget här, samma när jag ska starta en film med My Movies. När man sitter och lyssnar på musik eller ser på en film är det dock oftast smidigare att använda den vanliga fjärren för paus eller att ändra volymen. Sitter jag ute i en solstol är det smidigt att kunna styra allt med paddan.

#386 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 27 August 2015 - 21:18

Fräckt, lite modigt att ge dig på allt såntdär . .jag har lite svårt att ge mig på såntdär.

Jag gillar inte att styra med touch vill ha riktiga knappar, när man kollar film eller lyssnar musik är det skönt med "riktig" fjärr som du säger.

Svårt att styra allt smidigt, ofta många appar att hoppa mellan . . O jag har som alla vet en stor misstro för styrsystem

#387 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 27 August 2015 - 21:34

Jag köpte min första iPad (Air) för snart ett år sen. Det jag i första hand ville ha den till var som fjärr med iPeng, My Movies och virtualMSR, sen använder jag den förstås till annat också.

Den vanliga fjärren, MSR+, har jag programmerat för att styra alla andra apparater här och jag tycker den funkar bra till de grundläggande funktionerna för det mesta. Ofta föredrar jag dock att använda de fjärrar som är avsedda för en apparat, de har ofta bättre ergonomi. Ska jag t.ex. sitta och zappa mycket eller göra inställningar i satellitmottagaren plockar jag fram fjärren till den ur lådan i soffbordet.

Själv känner jag inget direkt behov för styrsystem, funkar som sagt bra med det jag har. Det enda omständliga är att jag startar slutstegen med en fjärrströmbrytare från Nexa. När renovering av elsystemet i huset är klar är dock detta problem över, då blir det ett relä i källaren styrd av triggerutgång på försteget. Då kommer det att räcka med ett knapptryck på MSR+ för att få ljud från radion, och två tryck för ljud från Squeezebox (Play på MSR+ startar senaste spelade). :)

#388 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 27 August 2015 - 23:06

Fjärrkontroller är i mina ögon elektronikbranschens stora mysterium. . . jag har ägt säkert ett hundratal o haft ett tusental i min hand, av dessa tycker jag 1-2st har varit bra , resten mer eller mindre rena katastroferna..

Man undrar om tillverkarna verkligen NÅGONSINN använder sina egna produkter, för hur man inte kan märka hur värdelösa nästan alla fjärrar är känns som ett totalt mysterium.

Ett 50-tal likadana knappar är mer regel än undantag o dom man använder mest sitter helt galet till. . jag säger bara SUCK!!

Där kom negativa jag fram igen, men detta har varit ett mysterium för mig i 35år

Denna va nog den enda på dessa 35år som jag gillat, men perfekt va den inte

326S-remote.jpg

#389 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 September 2015 - 09:17

Jag kan hålla med om mysteriet kring designen av fjärrkontroller. De flesta är så uselt utformade att man behöver använda båda händerna och/eller tvunget måste titta på för att veta vilken knapp man trycker på. Den bästa fjärren jag har varit med om är en billig multifjärr som farsan köpte för hundra år sen. Alla knapparna var utformade som symboler, tom siffrorna var utformade som siffror. Det var en enkel och primitiv lösning men fungerade bättre än tusentals likadana knappar som de flesta har. 

Själv är jag på jakt efter en fjärr som jag kan ha till datorn för att styra volym, play/pause och next. Den ska "bara" vara billig, smidig och använda RF/BT... :)

#390 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1969 inlägg

Postad 12 September 2015 - 10:22

Ja, det här med fjärrar är inte lätt... Meridian MSR+ tillhär väl kategorin som nästan kräver tvåhandsfattning, men jag gillar den ändå. Funkar bra till de grundläggande funktionerna till de flesta av mina apparater, de andra ligger lätt åtkomliga i en låda i soffbordet. Sen så försvinner den heller inte i soffan i första taget! :)

Den Lovan beskriver tycker jag mig känna igen, hette One-4-All eller nåt sånt kanske?

Till min lilla HTPC medföljde en fjärrkontroll, men bara för IR. Jag har även en app i telefonen som heter Mobile Mouse Pro som även funkar som fjärr till datorn. Kan anslutas WiFi eller Blåtand, men du var kanske ute efter en separat dosa?

Nu tänkte jag skriva om en sak som inte har direkt med anläggningen att göra, men väl i detta rum. De som varit med i tråden ett tag minns kanske att jag fick värmeelementet blästrat och målat i samma kulör som övrigt i rummet. Nu i vintras började det läcka vatten vid pluggen med avluftningen. Det hade läckt ett tag innan jag upptäckte det där bakom gardinen, så det hade hunnit rinna lite rostvatten.

P1080041.jpg

Första tanken var att det var tätningen i gängan som läckte, men det visade sig vara ett hål bredvid. På bilden går det att se ett litet hål ungefär klockan tre.

P1080040.jpg

Enligt en granne som är pensionerad rörmokare är detta inte svetsat eller lött från början, bara pressat ihop. Nu kom vi fram till att det enklaste vore om man kunde TIG-svetsa på plats.

En kompis har en mekanisk verkstad här i byn och en annan kompis jobbar där samt är bra på att hantera svetsen. Så trots att det var semester så åkte vi och lastade svetsen med tillhörande 50-liters Argontub i hans skåpbil. Sen körde vi på gräsmattan fram till fönstret och drog bara in jordklämma och svetshandtag.

P1080047.jpg

Så här fint blev det svetsat och klart.

P1080049.jpg

För säkerhets skull svetsad han stor del av den sida där hålet var (gaveln på elementet är nu ommålad).

Sen lindade vi lin och pasta på pluggen, men det blev inte helt tätt. Provade ett par gånger, men det trängde ut lite vatten när jag trycksatte. Då tog vi gängtätningssnöre och gängtätningsvätska (Loctite 55 och 577) och då verkade det först helt tätt. Det har dock visat sig bli lite fuktigt där.

Vet inte om det kan vara en por i svetsen eller gängan som inte är helt tät. Avvaktar nu om jag ska ta isär igen alls, det tar flera veckor innan trycket i systemet sjunker så det kanske lagar sig själv snart.... :rolleyes: