Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#391 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 September 2015 - 16:08

Ja one-4-all hette den nog. Jag diggar dock Meridian fjärrkontrollen. De har alltid varit väldigt häftiga även om ekonomin inte är den bästa :)

Jag har också mobile mouse pro men jag vill ha en med fysiska knappar. Annars kan jag lika gärna använda den trådlösa musen jag har på armstödet :) Det är mest för att kunna ligga och blunda och sjunka in i musiken utan att behöva öppna ögonen :)

#392 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 13 September 2015 - 11:08

Helt enig på att den "vanlig" fjärr med knappar är överlägsen i många sammanhang, i synnerhet om man enkelt kan känna sig fram till de knappar man vill använda. Till att välja film eller musik är dock en surfplatta överlägsen allt annat jag testat.

Jag har funderat en del på det här med placering av högtalare. Tidigare har de mest ställts på plats "lite lagom" långt från väggarna och jag har inte orkat flytta omkring och lyssna på olika placeringar; inte heller testat olika invinkling.

När jag läst lite i ämnet så verkar det finnas ett flertal som förespråkar att vinkeln mellan sidohögtalarna fram ska vara 45-46 grader, ett rätt snävt intervall kan jag tycka. När det gäller invinkling så verkar det finnas mer varierande åsikter, från inte särskilt mycket till så mycket att en tänkt linje från respektive högtalare korsar en bit framför lyssningsplatsen.

Dessutom så verkar det förespråkas att man har samma avstånd till alla tre högtalarna fram, så att man inte behöver ställa in olika fördröjning i förstärkaren.

Så som högtalarna stått tidigare så har det nog inte varit så långt ifrån 45-46 grader, men nu står de inom det intervallet. Tidigare har jag inte vinklat in dem särskilt mycket, jag har varit rädd att det skulle låta sämre på de yttre platserna då, nu är de riktade rakt mot platsen mitt i soffan.

Avståndet styrs i princip av centerns placering. Efter den senaste kabeldragningen kunde jag flytta bänken lite närmare bakväggen och därmed även centern. Jag fick dock ändå flytta fram sidohögtalarna en del mot hur de stod tidigare, men nu är det 3,4 m till alla tre högtalarna.

I Meridians konfigurationsprogram kan man förstås ange avstånd till respektive högtalare. Man kan även se placering grafiskt och jag har bara sett denna bild som schematisk, men jag vet inte om placeringen återspeglar verkligheten. För säkerhets skull har jag dock även justerat denna bild nu. Det finns inte möjlighet att ange vinklar mellan högtalare med siffror, så jag använde en gradskiva på skärmen. :)

Högtalaravstånd.png

Så här ser det då ut från lyssningsplatsen mitt i soffan.

DSC06354.jpg

Eller snarare så här, då jag för det mesta har tygfronterna på.

DSC06372.jpg

Som man kanske noterar på bilderna ovan så står bänken inte riktigt mitt för duken längre, benet mitt under hade hamnat i subben då. Det gjorde det lite mer komplicerat att mäta in placeringen av högtalarna då jag tidigare utgått från den. Centern står dock mitt för duken så jag har utgått från den.

Nu när subben i högra bakre hörnet är borta så har jag även flyttat soffan lite däråt, vilket gör att lyssningsplats mitt för anläggningen är lite till vänster om mitten på soffan.

När jag ändå håller på så lägger jag in några bilder till som jag tog.

DSC06361.jpg

DSC06357.jpg

Svårt att ta bilder med motljustet från fönstret. Jag har testat lite olika alternativ med öppna gardiner och ljuset tänt eller släckt samt med fördraget och ljuset tänt. Vet inte om den ovan eller den nedan egentligen är bäst, eller om båda är lika dåliga kanske....

DSC06356.jpg

Hur låter det då? Ja, vad ska jag säga.... bra! :) Jättesvårt att jämföra då det var ett tag sen de stod annorlunda och jag inte orkar hålla på att flytta fram och tillbaka. I mitten tycker jag att det låter jättebra, och det gör det även om man sätter sig mitt i någon av de två platserna i mitten.

Sitter man på sidorna så hör man förstås ljudet mer från ena sidan, men jag uppfattar inte att den större invinklingen skulle ha gjort att det låter sämre där än innan. När jag sitter och skriver så här sitter jag oftast på någon av de yttre platserna och jag tycker det funkar helt OK för lite slölyssning.

Redigerat av Mirage, 13 September 2015 - 11:13.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#393 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 11:33

När jag köpte Revelhögtalarna så ställde jag golvarna på de viktanpassade dämpfötterna som hörde till min Mirage M-1si, det har känts lite fel då de senare väger mer än dubbelt så mycket. När jag skulle sälja mina Mirage bestämde jag mig för att skicka med fötterna till dem, så blev det av att beställa nya från Sonic Design. Självfallet det viktanpassade audiofilutförandet! :)

P1070996.jpg

Skillnaden mellan vikten fram och bak var så liten att det blev samma storlek runt om, det tidigare var olika fram och bak.

P1070997.jpg

Så här ser de ut med en högtalare på.

DSC06359.jpg

Det märktes skillnad i att högtalarna blev mer svajiga, så det var uppenbarligen mjukare. Ljudet hör jag förstås ingen skillnad på, men det känns bra att ha rätt fötter till dessa högtalare.

Centern står sedan tidigare på SD-fötter, men det är de "vanliga" med ett större intervall av vikter.

DSC06362.jpg

Här har jag nu en liten idé om att flytta skivspelaren. Tanken är att sätta en väggmonterad hylla i hörnet bakom höger högtalare, men jag vet inte om det skulle se konstigt ut.

Som man kan se på bilden ovan är det inte så brett mellan väggen och högtalaren, men det går bra att gå där; och i praktiken är det rätt sällan jag spelar vinyl.

Vad tror panelen, skulle det se "renare" och snyggar ut på bänken, eller blir det bara konstigt att ha den där i hörnet?  :unsure:

Här kan man se benet under som nu står mot liten runt hålet.

DSC06368.jpg

En vy bakåt över höger högtalare.

DSC06375.jpg

#394 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 13 September 2015 - 11:42

Om jag inte minns fel används 30grader mellan center o LR vid mixning av multikanalmusik o 2-kanal. . .men vid mixning av filmmusik används runt 22grader. . . THX o Dolby tror jag använder 22,5grader.

Din bild ger intrycket av att bakhögtalarna står framför sittplatsen. . det känns fel. . . .

Vid 5.1 säger THX 90-110 grader från centern räknat

Dolby säger 100-110grader

Vid 7.1 säger THX  90-110 grader. . .Dolby 90-100 grader

Redigerat av Jolt, 13 September 2015 - 11:45.

#395 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 11:51

Sen testade jag att ta lite bilder när det var mörkt ute och med ljuset på för fullt i alla 18 spottarna. Den första är tagen med en annan kamera.

P1080119.jpg

I princip samma bild med annan kamera. Det är lätt att se skillnad då den ena är inställd på 4:3 och den andra 16:9. :) Lustigt även hur olika färgtonen i bilderna blev, den första är mycket "kallare".

DSC06297.jpg

Vinklar upp lite så att en stor del av spottarna syns.

DSC06298.jpg

Hyllan bak ser nu ut så här med "nya" projektorn. Boxarna är bara dekoration då alla filmerna finns på servern.

DSC06307.jpg

Vrider över lite åt höger.

DSC06308.jpg

Soffan från andra hörnet fram.

DSC06304.jpg

Och med en annan vinkel.

DSC06310.jpg

Tidigare diskuterade vi lite kring att de vita kablarna "lyste" lite på de gråa väggarna. I praktiken tycker jag inte att det är ett problem då det normalt hänger tyg framför alla kablar. De enda man kan se är om man kikar in i hörnet bakom soffan.

DSC06309.jpg

Här står som tidigare tangentbordet till HTPC:n på laddning, multifjärren som tidigare också låg här gav jag bort till en kompis då jag ändå inte använde den; annat än när Allram var på besök.... ;)

DSC06317.jpg

#396 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 12:08

Om jag inte minns fel används 30grader mellan center o LR vid mixning av multikanalmusik o 2-kanal. . .men vid mixning av filmmusik används runt 22grader. . . THX o Dolby tror jag använder 22,5grader.

Din bild ger intrycket av att bakhögtalarna står framför sittplatsen. . det känns fel. . . .

Vid 5.1 säger THX 90-110 grader från centern räknat

Dolby säger 100-110grader

Vid 7.1 säger THX  90-110 grader. . .Dolby 90-100 grader

Det är möjligt att det är så vid mixningen. Jag har dock sett flera som rekommenderar 45-46 grader även för lyssning i två kanaler. Ingvar Öhman verkar vara en stark förespråkare för just 22,5 grader.

Angående bakhögtalaren så är det svårt att få till det med soffan mot bakväggen. Högtalarna (Mirage OM-R2) är bipolära och har en bas som spelar rakt ut i rummet och diskanter framåt respektive bakåt. Jag vet inte riktigt hur det blir om man sätter dem för nära ett hörn, men det är klart att det skulle gå att flytta dem bakåt. Frågan är om det skulle bli bättre? Jag tycker att det funkar rätt bra som det är.

Mina tidigare bakhögtalare var Mirage MBS och de var lite mer traditionella rätblock, men även de bipolära med både bas och diskant framåt och bakåt. De satt på samma ställe och även då var tanken att de inte skulle sitta så de spelar rakt in i bakväggen.

Då jag har kvar dessa högtalare och även slutsteg till övers så har jag funderat lite på att montera dessa på bakväggen för att få 7.1. Den vänstra skulle då få sitta mot hörnet från dörröppningen (i kanten på björkarna). Det tråkiga med detta är att jag nog skulle behöva ta bort hyllan på andra sidan då jag tror att de skulle hamna för nära om man satte dem under hyllans nivå.

Vet inte om jag skulle ha så mycket att vinna på 7.1 i detta lilla rum med soffan mot bakväggen? :unsure:

#397 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 13 September 2015 - 12:17

22,5grader verkar vara en kompromiss som dom flesta kan leva med.

Jag har försökt att få till 7.1 flera ggr men Pär H har stoppat mig. . . jag har stolen 50cm från bakvägg o han tycker inte jag har nått att vinna med 7.1.

Nu har jag ju just gjort en STOR förändring bak o gått från bakväggs placerade dipoler till sidomonterade Procella P6 . . enligt "lika runt om" konseptet.

#398 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 12:34

Ser ibland att en del tagit jättefina bilder med bild på duken och att grejerna i rummet syns samtidigt, jag fattar inte hur man gör.... Ska bilden se bra ut så måste jag ha mörkt, men då syns inget annat. Tänder jag ljuset blir bilden mjölkig.... Bilderna ser alltså inte alls ut som jag skulle vilja, men jag lägger in dem ändå! :)

P1080112.jpg

Byter kamera.

DSC06289.jpg

DSC06290.jpg

Mitt i soffan.

DSC06312.jpg

Kanske skulle bli bättre om släcker spottarna fram?

DSC06316.jpg

Släcker man helt blir det mörkt...

DSC06288.jpg

Första kameran.

P1080111.jpg

Avslutar med några bilder på hur det ser ut i bänken nu.

På bänken har jag nu Squeezebox Touch, Revel Performa3 C208, Denon DP-59L och IR-förlängare. I det mittre facket Meridian G68ADV och Advantage P1.

DSC06333.jpg

I den högra delen står Harmony Design V9, Vu+ Duo, Dune HD Max och Meridian HD621.

DSC06331.jpg

Till vänster är det Style Audio Carat Topaz, ASRock Nettop ION 330 HT-BD och Sony CDP-X303ES. Bak i hörnet kan man skymta iTach Flex och bakom datorn finns en åttaportars nätverksswitch.

DSC06335.jpg

Redigerat av Mirage, 13 September 2015 - 12:56.

#399 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 13 September 2015 - 12:40

Jag har försökt att få till 7.1 flera ggr men Pär H har stoppat mig. . . jag har stolen 50cm från bakvägg o han tycker inte jag har nått att vinna med 7.1.

Min stol är 40cm från vägg. Och trots det är surround back bland dom uppgraderingarna jag gjort som givit mig stor upplevd skillnad. Jag var givetvis skeptisk länge eftersom jag hört och läst samma som du.

Men en dag fick jag möjligheten att köpa ett par identiska bak högtalare som dom jag redan hade av en mycket trevlig forummedlem här, så jag chansade och det har jag inte ångrat en sekund.

Men som vanlig är ju detta en sport där alla förutsättningar och egna preferenser är väldigt olika! :)

"Your mileage may vary" som jänkarna skulle säga... ;) 

#400 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 13 September 2015 - 12:48

Ser ibland att en del tagit jättefina bilder med bild på duken och att grejerna i rummet syns samtidigt, jag fattar inte hur man gör.... Ska bilden se bra ut så måste jag ha mörkt, men då syns inget annat. Tänder jag ljuset blir bilden mjölkig.... Bilderna ser alltså inte alls ut som jag skulle vilja, men jag lägger in dem ändå! :)

Nikeb är ju bra på det där med foto och jag tror han postade en del tips i sin tråd om jag inte minns fel.

Annars är ju HDR (https://sv.wikipedia...Dynamic_Range) en bra "genväg" när motivet är både mörkt och ljust. Som i detta fallet.

#401 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 12:55

22,5grader verkar vara en kompromiss som dom flesta kan leva med.

Nu har jag ju just gjort en STOR förändring bak o gått från bakväggs placerade dipoler till sidomonterade Procella P6 . . enligt "lika runt om" konseptet.

Ja, jag tycker som sagt att det låter bra med detta avstånd mellan högtalarna, men jag kanske skulle experimentera lite med invinklingen? :unsure:

Jag siktade nog snarare på 23 än 22,5 grader, men mina mätmetoder så ska vi nog inte dela på graderna.... Känns som att jag kan leva med kompromissen. :)

Nu är ditt rum lite mindre än mitt, men jag tror nog att detta gäller även hos mig. Diskuterade saken lite med Allram när han var här och han verkade inte heller tycka att jag skulle ha något att vinna på 7.1 i detta rum.

När jag sitter i soffan så är öronen cirka 30 cm från bakväggen. Det är möjligt att det kunde bli bättre med högtalarna längre bak, men jag är som sagt lite tveksam till hur det funkar med mina högtalare.

Dina är ju mer direktstrålande och funkar antagligen bättre att sätta så nära hörn som du gjort. Med lika runt om och fåtöljen som du har den så kommer det förmodligen att bli väldigt bra hos dig.

Lika runt om är inte aktuellt hos mig. Ska man gå på Revels bakhögtalare i samma serie så är det S206. Även dessa är bipolära, men har två basar och lite mer vinklade sidor. De kanske funkar bättre nära ett hörn?

Revel S206.jpg

Jag känner mig dock rätt tveksam till att slanta upp 20 kkr för ett par bakhögtalare, med bara en bas till och mer vinklade sidor. Kan göra mycket annat kul för de pengarna! :)

#402 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 13:04

Nu hann Speedball skriva lite med jag också gjorde det.

Jag har inte slagit tanken på 7.1 helt hur hågen, det vore trots allt roligt att testa. Jag har som sagt hårdvaran för det, även om de andra bakhögtalarna är lite mindre så är de av samma märke och typ; känns om att det kunde funka. Det svåra är att hänga upp dem för att testa, utan att göra ingrepp i väggen. Sen var det det där med att hyllan antagligen måste bort också....

Nikeb är ju erkänt duktig på att fota och när du skriver det så vill jag minnas att jag sett lite fototips från honom, får nog leta reda på dem. Jag har sett hur fina bilder andra kan ta med små enkla kompaktkameror så jag vet att det inte är hårdvaran som sätter begränsningarna i mitt fall....

Det som krävs är väl att man läser på och sedan över, får se om jag orkar ta tag i det nån gång... :rolleyes:

#403 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 13 September 2015 - 13:06

Dom där Revel liknar mina "gamla" bakhögtalare väldigt mycket. . .jag har hade mina på bakväggen o det funka helt ok hos mig.

20k paret är ju rena fyndet, hehe . . .mina va också väldigt ångest dyra :wacko: . . . ​men så tänker man bara på "Crion" som har bakhögtalare för 500k o då känns mina 32k som rena fyndet igen :D

#404 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 13 September 2015 - 13:14

Angående placering så har jag förstått det som att bipolära högtalare gör sig bäst på sidoväggarna (om man kör med ett par), men det kan förstås vara olika i olika rum; eller jag som fattat fel....

Sen är svårt att jämföra så, allt beror på vilka ekonomiska förutsättningar man har i och vilka prioriteringar man gör. För min del egen del kan jag t.ex. väga ett par högtalare som gör en liten skillnad i ljudet bak mot en vecka i alperna i vinter. :)

#405 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 13 September 2015 - 13:15

Minns inte exakt vad jag använde när jag provade ut 7.1, men typ två flyttkartonger på högkant och några tjocka böcker tror jag fick högtalarna i bra position för utvärdering!