Jag har inte haft andra satellitmottagare i modern tid så jag har inte jämfört med andra, men VU+ boxarna känns väldigt stabila, bra funktioner och riktigt bra bild och ljud. Ser ingen anledning att köpa något annat i dag. Såg just ett inlägg på ett annat forum om att det kommit en ny VU+ Solo 4K nu, finns ett test att läsa här. Inte så mycket UHD att titta på än kanske, men blir kanske något i framtiden.
För ett tag sen så diskuterades lite inställningar för Trifield i Crions tråd och jag fick lite tips jag skulle testa. För att göra det enklare att följa citerar jag Crions tips här.
Med både mindre antal element och mindre storlek på centern än L/R är precis det som gör att en ljudbild kan "falla ihop". Det gör den inte om det är likvärdiga 3 frontar eller 3 med massiv headroom även om de har olika storlek.
Tog fram mina Trifield inställningar från processorn. Alla inställningar finns ej för passiva högtalare men gå igenom och korrigera de du kan. Att ställa in Trifield med en bra grundinställning är viktigt. När du har pillrat i realtid med fjärren så skriver du in de du vill ha som default i MConfig appen.
Trifield:
Axis 0
Depth: 0 <- viktigt att centern och frontarna är lika långt ifrån sweetspot
Centre: Flat
Width 1.0
C. Elev.: Off
Surr: All
Rear 0dB
Sides 0dB
R Delay 20.0
S Delay 23.0
R Filter: Off <- Tycker det är mycket behagligare när man får hela registret i Rear och Sides!
S Filter: Off <-
EBA. On <- Finns ej på passiva högtalare, de saknar EBA.
Lipsync 0.0
RC Bypassed (Pröva både och givetvis i din setup)
Nu var det ett tag sen jag gjorde detta, men vad jag minns var det inte så stora skillnader mot hur jag hade inställt. De ser inte exakt lika ut min lista, men här är en bild på mina inställningar nu.
När RC Profile står som Profile så betyder det att RC (room correction) är på. Det är alltså de inställningar för EQ som Allramified mätt fram mitt rum som då är aktiverade.
Nu kör jag bara med dessa inställningar, jag har inte följt tipset om att "pillret i realtid" med inställningarna än. Får se om jag orkar göra det nån gång...
Det jag kan konstatera är att jag nu tycker att det ofta låter bra med Trifield. Sitter jag mitt i soffan, i "sweet spot", så föredrar jag fortfarande Stereo. Om jag däremot sitter lite vid sidan om mitten så tycker jag att Trifield låter bättre, ljudbilden hamnar mer i mitten. Då jag ofta sitter och slölyssnar på någon av de yttre platserna (med datorn i knät) så har jag nu valt Trifield som standardinställning även för tvåkanal. Vill jag sedan sitta mitt i soffan och lyssna trycker jag tre gånger på knappen DSP så går försteget över till Stereo. Tack för råden Crion!
När vi ändå är inne på inställningar av försteget (Meridian G68ADV) så måste jag säga att jag tycker att det är imponerande hur smidigt man kan ändra saker på ett elva år gammalt försteg. På grund av jobb som pågår i källaren är IB-subben nu urkopplad och jag vill då ha systemet som 5.0.
Genom att hämta upp den sparade filen med inställningar som jag har i HTPC:n kan jag då redigera högtalaruppsättningen, då försvinner dock inställningarna för rumsjustering. När Allram var hemma och justerade så skrev jag att jag tyckte det var lite omständligt att man måste köra en mätning av rummet för att kunna lägga in manuella filter, det var dock fel. Nu kom jag på att man kan högerklicka i fältet där profilen ligger och välja att skapa inställningar manuellt. Jag la nu in samma inställningar som för de fem högtalarna som jag har i profilen med subben. Sen sparade jag denna fil i datorn under nytt namn och förde över den till försteget. Nu kan jag enkelt växla mellan dessa två om jag vill köra med eller utan sub.
Det tidigare pannrummet, under vardagsrummet, är nu tömt på allting utom själva subben. Det som nu pågår är att putsen lagas på tak och väggar. För att skydda subben har jag plastat in den nu.
När det här är klart ska rummet målas och ny el dras, hela resten av källaren är redan omdragen. Kommer att ta ett tag till så därför vill jag att anläggningen ska fungera under tiden. För att den ska göra det har slutstegen fått flytta upp i vardagsrummet.
Bra att jag satte ett par eluttag där, och smidigt med kontakterna för signalkablarna i IB-subben när man ska flytta om så här. 
När jag nu hör fläktarna i det stora slutsteget kan jag inte förstå hur jag kunde stå ut med att ha det i rummet i många år. Sen kan jag även konstatera att det saknas otroligt mycket när subben inte är med. Nog för att mina högtalare kan spela bra med bas, men det är väldigt mycket som inte hörs alls utan sub. Det räcker att ta de första minuterna på filmen The Art of Flight för att inse detta.