Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#406 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 September 2015 - 20:12

Jag säger bara HDR eller att man i Photoshop lägger ihop två stycken bilder. Det är enda sättet att få samma nivå på duken som på rummet. Om du inte kan strypa ljusflödet väldigt kraftigt men det vet jag ingen projektor som kan.

Det skulle möjligen kunna funka bättre med Sonys nya A7s kamera. Den har ca 3 stegs större tonomfång än andra kameror. Vi har skaffat en sån för att filma med på jobbet, men jag ska testa den till kontrastrika motiv. Men inte ens den skulle kunna trycka ihop tonerna så mycket som man ser i många bilder.

Att HDR:a ger inte heller riktigt den effekten för skulle du HDR:a så mycket så skulle även annat i bilden påverkas synbart.

Nej montage i PS är enklast och snyggast skulle jag tro.

Sen ang benet så skulle jag bara lossa det och flytta det lite åt höger så att du kan sätta bänken centrerat. Det är väl så lite det behöver flyttas så jag kan inte se att hållbarheten försämras.

Allt har sin tid

#407 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 14 September 2015 - 20:48

Minns inte exakt vad jag använde när jag provade ut 7.1, men typ två flyttkartonger på högkant och några tjocka böcker tror jag fick högtalarna i bra position för utvärdering!

Så skulle man ju kunna göra! Sen var det problemet med hyllan då... Får se om jag kanske testar detta under vintern.... :rolleyes:

Tack för tipsen nikeb! Det är alltså så man gör för att få en bra bild på duken i ett ljust rum, nästan fusk. ;)

Känns som att det blir en del att lära sig hur man gör, t.ex. PS....

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#408 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 15 September 2015 - 09:33

Minns inte exakt vad jag använde när jag provade ut 7.1, men typ två flyttkartonger på högkant och några tjocka böcker tror jag fick högtalarna i bra position för utvärdering!

Så skulle man ju kunna göra! Sen var det problemet med hyllan då... Får se om jag kanske testar detta under vintern.... :rolleyes:

Tack för tipsen nikeb! Det är alltså så man gör för att få en bra bild på duken i ett ljust rum, nästan fusk. ;)

Känns som att det blir en del att lära sig hur man gör, t.ex. PS....

I bland måste man verkligen "fuska". ;)

Oavsett om det gäller att fota mörkaste biogrottan, eller att prova ut nya vägg högtalare utan att göra åverkan på väggen! :)

#409 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 14 November 2015 - 16:24

"Man får inte va sämre än att man kan ändra sig" eller "Man ska aldrig säga aldrig".... :rolleyes:

Man behöver bara gå en sida eller två bakåt i tråden för att se att jag tyckte att jag inte behövde någon multifjärr. Jag har tidigare haft en Logitech Harmony 785 som jag inte kom riktigt överens med, sen tyckte jag att det funkade bra när jag programmerat min Meridian MSR+. När jag satt och zappade med satellitmottagaren (VU+ Duo) ville jag dock gärna ha originalfjärren då den kändes smidigare.

För några veckor sen var jag hemma hos en kompis som också kör VU+ och han har en Harmony Ultimate fjärr. Trots att jag är där rätt ofta har det inte blivit av att känna på den, men nu gjorde jag det. Den var väldigt smidig att använda ihop med satellitmottagaren och det som övertygade mig var att den kunde programmeras att styra volymen på förstärkaren i samma läge som övriga knappar styrde en annan apparat.

Normalt kostar en sån fjärr komplett med hub en bit över 2 000 kr, men kompisen påpekade att det rätt ofta är extrapriser runt 1 500 kr. Det dröjde bara till dagen efter tills han skickade en länk att Elgiganten hade en kampanj där den kostade 1 390 kr inkl. frakt. Inte så mycket att tveka på då! :)

P1080283.jpg

Mycket grejer för pengarna!

P1080286.jpg

På bilden ser vi fjärren, hub, docka för laddning av fjärr, bruksanvisning, strömförsörjning till hub och laddare, två IR-sändare och kabel för att ansluta fjärren till dator.

Huben ska man sätta i bänken och den kommunicerar med trådlöst nätverk samt sänder ut IR. Jag hade velat ha den på förstegen, men där får den inte plats. Ska försöka sätta den på sidan om. De två IR-sändarna har jag bara lagt i skåpen på sidorna tillsvidare.

För att ställa in systemet får man installera ett program på en dator och koppla fjärren till den. Enligt samma koncept som tidigare med Harmony-fjärrar så söker man sen reda på sina apparater i en lista. Även min gamla Advantage P1 fanns med, men bara ett fåtal kommandon till den. Till Meridian G68ADV saknades ett antal av knapparna för direktval av ingång, men det var inga konstigheter att lära den själv.

Ingen idé att skriva om hela processen för att programmera den här, jag tyckte det var rätt enkelt. Jag har även programmerat tre aktiviteter:

"Se på TV" - startar projektor, försteg på ingången SAT samt satellitmottagaren.

"Se på film" - startar projektor, försteg på ingången VCR1 samt Dune HD Max.

"Lyssna på musik" - startar försteg på ingången AUX samt Squeezebox Touch och ger sen kommandot Play, vilket startar senast spelade (oftast SR P3).

Fjärren är väldigt bekväm att använda och tack vare att den kommunicerar över nätverket så är den inte riktningskänslig alls. Dessutom ingår app för både Iphone och Ipad. Så här långt är jag väldigt nöjd med fjärren och tycker att man får väldigt mycket för pengarna. :)

#410 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 14 November 2015 - 22:37

Mirage, nu har du ju levt med F208 ett tag, fortfarande nöjd? Jag var och sneglade på dem igår igen men konstaterade att dollarn har ställt till det en hel del prismässigt :) 

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#411 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 14 November 2015 - 23:20

Ja, jag måste säga att jag är väldigt nöjd med dem! :)

Jag tycker att de låter väldigt bra till både film och musik, och i båda fallen även med centern C208. Nu har jag inte varit runt och lyssnat på så många högtalare, men jag har svårt att komma på några jag skulle vilja ha istället. Även om de klarar att spela djup bas bättre än många andra högtalare så blev det en ny dimension när IB-subben blev klar. Det är möjligt att jag kunde nöjt mig med mindre golvhögtalare ihop med subben, men det känns ändå bra att ha de jag har.

Till film är det säkert väldigt bra att ha högtalare bakom duken. Med mina Revel kommer dock inte ljudet alls från högtalarna, det bara är där ändå. De enda andra högtalare jag hört som låter på liknande sätt är mina gamla Mirage. De var nog egentligen för stora och spelade för mycket bas i mitt rum. Det är möjligt att de kunde låtit bättre om de justerats in på samma sätt som mina Revel, men det får jag aldrig veta... För mig känns Revel Performa3 som helt rätt val och jag tycker att det är lite synd att de inte får så mycket uppmärksamhet som många andra högtalare.

När jag köpte mina högtalare i början av förra hösten så sålde jag en del aktier för att finansiera köpet. Under vintern såg jag hur dessa gick upp 20-25 % och det kändes som att jag borde lånat eller köpt på räntefritt....

Sen gick priserna på Revel upp med över 20 % och då kändes det helt OK. Sen gick börsen ner igen, men dollarn och Revels priser låg kvar på samma nivå. Då kändes det inte så korkat att ha sålt aktierna iaf... :rolleyes:

Svårt det här med ekonomi och priser, men frågan är vad det finns som låter bättre för de dryga 60 kkr de kostar i dag? Om du verkligen är intresserad så finns det ett par på Hifimagasinet till bra pris, dessutom i rätt del av landet för dig.

Sitter faktiskt och njuter av högtalarna just nu med lite country. En kompis har en bra lista på Spotify med modern country, många bra låtar som även låter bra. Jag tror inte den är låst så jag lägger en länk här så ni får testa om den funkar. :)

#412 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 15 November 2015 - 09:44

Kompisen som jag var hos och klämde på fjärren har även en nyare modell av satellitmottagare än vad jag har. Tog nog bara ett par dagar till han skickade mig en länk till en annons på Tradera där en ny i kartong såldes....

P1080276.jpg

Det blev alltså en uppgradering till VU+ Duo2.

P1080278.jpg

Röd kabel är till hårddisken, den korta om man ska "loopa" mellan tuners, även en HDMI-kabel medföljde. Funderade lite på varför det var två paket med batterier, men det visade sig att det skulle var tre i fjärren.

P1080279.jpg

Den här modellen har en stor färgdisplay till vänster och en monokrom med test i mitten. Till höger lucka för CA-modul och USB.

P1080289.jpg

En jämförelse med min gamla VU+ Duo, som kommer att hamna i sovrummet nu. Min gamla bakprojektions-TV har stått där i flera år utan att ha varit igång. Drog både antennkabel och nätverk dit för att par år sen, men sen har inget blivit inkopplat....

#413 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 15 November 2015 - 10:01

Tittar man på baksidorna kan man se en av de stora skillnaderna.

P1080288.jpg

Den äldre boxen har två fasta tuners medan den nyare har plats för tre moduler. I min sitter två tuners för satellit, men det går även att montera tuners för marksänt. Jag känner inte behov av mer än dessa tuners så det får vara som det är. Jag har två kablar till parabolen så jag använder inte den där kabeln för att loopa.

Hårddisken på 1 TB skulle flyttas över från den gamla boxen. Så här ser den ut invändigt.

P1080290.jpg

Och här är disken monterad i Duo2.

P1080292.jpg

Den gamla boxen fick sedan en av de 0,5 TB som blivit över från min server, i fall jag vill spela in där med.

På plats i hyllan, rätt dålig bild... :blush:

P1080294.jpg

Jag kör med OpenPLi och installationen gör man genom att ladda en mapp på ett USB-minne och sedan starta med detta minne i boxen. Installationen gick väldigt enkelt, alla kanallistor och även timers hämtades från hårddisken. Tyvärr visade sig finnas nackdelar med detta....

Jag lyckades inte få appen e2Remote att kommunicera med boxen. Det funkade med DCC och DreamboxEdit, men inte appen. Lösningen fick bli att spara kanallistorna med DreamboxEdit, radera alla gamla backups på hårddisken och göra om installationen från USB. Då fick jag konfigurera tuners samt lägga in plugins manuellt och ladda in kanallistorna igen, men nu fungerade även appen som den skulle. :)

Här är en ännu sämre bild när den är igång i mörkret.

P1080296.jpg

Det går att få en massa information i den där skärmen, och man kan anpassa den själv. Men min står ju i ett skåp så jag kommer inte att se den.

Jag kan inte redogöra riktigt för skillnaden på boxarna, men det är mer datakraft i den nyare och det märks bl.a. på att det går snabbare att byta kanal. Ska även gå att spela MKV, men jag har ju Dune så det är inget jag kommer att använda.

#414 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 15 November 2015 - 10:22

Grattis till Duo2:an!

Kör själv en Solo2 med OpenPli och dom är ju toksnabba och väldigt stabila! Bästa boxen jag haft någonsin sedan jag började med satellit i slutet på 80-talet.

#415 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 15 November 2015 - 20:28

Tackar, jag tycker också att VU+ funkar väldigt bra. Jag har haft Dreambox tidigare, men de drog iväg en del i pris och då dök VU+ upp som ett intressant alternativ.

Det enda negativa som finns att säga om Duo är det rätt vanliga problemet med att en kondensator går sönder. När jag råkade ut för det hann jag köpa en ny nätdel och en ny box innan jag fick reda på vad problemet var. Då lagade jag den boxen och en kompis tog över den och den går än. Jag har fått byta motsvarade kondensator i den Duo jag har nu med. För den som är intresserad av detta finns lösningen i tråd på Minhembio. Jag hoppas att Duo2 inte har samma problem.

Förutom detta tycker jag VU+ boxarna med OpenPLi är riktigt bra. Stabila, bra funktioner och bra bild. Kör man HD-kanaler är både bild och ljud riktigt bra. När jag sett på t.ex. Homeland eller Ängelby har jag reagerat på hur bra bilden faktiskt är.

Jag är ofta bättre på att spela in saker än att titta på dem... När disken blir full brukar jag flytta en del till servern. Duo hade bara 100 Mbit-kort så då maxade det på 10-11 MB/s. Duo2 har Gbit-kort och när jag testade nu låg det på runt 40 MB/s.

Sen har jag en fundering på inställning för bilden. När jag skulle ställa in Duo2 så såg jag att man kan välja 1080p. Om inte jag minns fel var det 1080i i min Duo. Är det någon fördel att köra 1080p från en satellitmottagare?

När jag öppnade skåpet i dag så såg jag att man kan se kommande inspelningar i fönstret när den står i viloläge. Tog en bild med telefonen som blev lite bättre än den tidigare.

IMG_1058.jpg

#416 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 18 November 2015 - 19:32

Kul att höra att du fortfarande är nöjd, det är efter en tid med grejer som jag brukar bestämma mig helt 100% om jag verkligen är nöjd eller ej.

Haft en VU+ Uno tidigare, kanonmaskin med openpli som redan nämnts. Numera sitter det en skitbox med tivo från comhem här istället.. Jösses sicket skräp i jämförelse :( 

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#417 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 22 November 2015 - 11:25

Jag har inte haft andra satellitmottagare i modern tid så jag har inte jämfört med andra, men VU+ boxarna känns väldigt stabila, bra funktioner och riktigt bra bild och ljud. Ser ingen anledning att köpa något annat i dag. Såg just ett inlägg på ett annat forum om att det kommit en ny VU+ Solo 4K nu, finns ett test att läsa här. Inte så mycket UHD att titta på än kanske, men blir kanske något i framtiden.

För ett tag sen så diskuterades lite inställningar för Trifield i Crions tråd och jag fick lite tips jag skulle testa. För att göra det enklare att följa citerar jag Crions tips här.

Med både mindre antal element och mindre storlek på centern än L/R är precis det som gör att en ljudbild kan "falla ihop". Det gör den inte om det är likvärdiga 3 frontar eller 3 med massiv headroom även om de har olika storlek.

Tog fram mina Trifield inställningar från processorn. Alla inställningar finns ej för passiva högtalare men gå igenom och korrigera de du kan. Att ställa in Trifield med en bra grundinställning är viktigt. När du har pillrat i realtid med fjärren så skriver du in de du vill ha som default i MConfig appen.

Trifield:

Axis 0

Depth: 0 <- viktigt att centern och frontarna är lika långt ifrån sweetspot

Centre: Flat

Width 1.0

C. Elev.: Off

Surr: All

Rear 0dB

Sides 0dB

R Delay 20.0

S Delay 23.0

R Filter: Off <- Tycker det är mycket behagligare när man får hela registret i Rear och Sides!

S Filter: Off <- 

EBA. On <- Finns ej på passiva högtalare, de saknar EBA.

Lipsync 0.0

RC Bypassed (Pröva både och givetvis i din setup)

Nu var det ett tag sen jag gjorde detta, men vad jag minns var det inte så stora skillnader mot hur jag hade inställt. De ser inte exakt lika ut min lista, men här är en bild på mina inställningar nu.

Trifield.png

När RC Profile står som Profile så betyder det att RC (room correction) är på. Det är alltså de inställningar för EQ som Allramified mätt fram mitt rum som då är aktiverade.

Nu kör jag bara med dessa inställningar, jag har inte följt tipset om att "pillret i realtid" med inställningarna än. Får se om jag orkar göra det nån gång...

Det jag kan konstatera är att jag nu tycker att det ofta låter bra med Trifield. Sitter jag mitt i soffan, i "sweet spot", så föredrar jag fortfarande Stereo. Om jag däremot sitter lite vid sidan om mitten så tycker jag att Trifield låter bättre, ljudbilden hamnar mer i mitten. Då jag ofta sitter och slölyssnar på någon av de yttre platserna (med datorn i knät) så har jag nu valt Trifield som standardinställning även för tvåkanal. Vill jag sedan sitta mitt i soffan och lyssna trycker jag tre gånger på knappen DSP så går försteget över till Stereo. Tack för råden Crion!

När vi ändå är inne på inställningar av försteget (Meridian G68ADV) så måste jag säga att jag tycker att det är imponerande hur smidigt man kan ändra saker på ett elva år gammalt försteg. På grund av jobb som pågår i källaren är IB-subben nu urkopplad och jag vill då ha systemet som 5.0.

Genom att hämta upp den sparade filen med inställningar som jag har i HTPC:n kan jag då redigera högtalaruppsättningen, då försvinner dock inställningarna för rumsjustering. När Allram var hemma och justerade så skrev jag att jag tyckte det var lite omständligt att man måste köra en mätning av rummet för att kunna lägga in manuella filter, det var dock fel. Nu kom jag på att man kan högerklicka i fältet där profilen ligger och välja att skapa inställningar manuellt. Jag la nu in samma inställningar som för de fem högtalarna som jag har i profilen med subben. Sen sparade jag denna fil i datorn under nytt namn och förde över den till försteget. Nu kan jag enkelt växla mellan dessa två om jag vill köra med eller utan sub.

Det tidigare pannrummet, under vardagsrummet, är nu tömt på allting utom själva subben. Det som nu pågår är att putsen lagas på tak och väggar. För att skydda subben har jag plastat in den nu.

P1080275.jpg

När det här är klart ska rummet målas och ny el dras, hela resten av källaren är redan omdragen. Kommer att ta ett tag till så därför vill jag att anläggningen ska fungera under tiden. För att den ska göra det har slutstegen fått flytta upp i vardagsrummet.

P1080272.jpg

Bra att jag satte ett par eluttag där, och smidigt med kontakterna för signalkablarna i IB-subben när man ska flytta om så här. :)

När jag nu hör fläktarna i det stora slutsteget kan jag inte förstå hur jag kunde stå ut med att ha det i rummet i många år. Sen kan jag även konstatera att det saknas otroligt mycket när subben inte är med. Nog för att mina högtalare kan spela bra med bas, men det är väldigt mycket som inte hörs alls utan sub. Det räcker att ta de första minuterna på filmen The Art of Flight för att inse detta. :)

#418 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 December 2015 - 22:38

Nu har jag skrivit en fortsättning på ovanstående i tråden om IB-subben, med början här. Jag sparade några bilder som jag tycker passar bättre i den här tråden. Om det blir lite dubbelt så får ni ha överseende med det. :)

Så här det ut nu i källaren, rakt under bänken fram i vardagsrummet.

DSC07036.jpg

En av de stora nyheterna skymtar till vänster, elektroniken i källaren har fått en egen grupp i centralen. För att ha lite marginal blev det en 16 A dvärgbrytare och följaktligen 2,5 mm2-ledare i kabeln.

DSC07052.jpg

För att kunna få tillslaget styrt av försteget så sitter det två reläer i en låda före uttaget. Förstegets utgång är en 3,5 mm mono 12 V 100 mA. Ett relä för 230 V 16 A kräver en större styrström än så varför jag har ett relä med 230 V även på styrningen och sedan ett mindre relä som kan styras av försteget före. Det var elektrikern som fixade detta så jag har inte koll exakt på grejerna.

Jag funderade på att montera en 3,5 mm hona i lådan, men valde den enkla lösningen att köpa en kabel med hane i ena änden och inget i andra änden. Utbudet av 3,5 mm monokablar är rätt dåligt, jag köpte en likadan till och lödde sen på en hona för att få en delning innan försteget.

P1080313.jpg

För att fördela strömmen till elektroniken så köpte jag en Rittal nätverksskåp-förgreningsdosa med sju uttag för max 3600 W. Den levereras utan stickpropp, så jag köpte även en som passade uttagen. Även om man kan ha 16 A i ett Schuko så tycker jag det känns bättre med CEE.

P1080312.jpg

Dessa grejer köpte jag på Conrad, så även 3,5 mm-kablarna. De andra grejerna på bilden har inte med denna installation att göra.

Funktionen har blivit precis som jag önskade, när jag slår på Meridian-försteget startas även all elektronik i källaren. Tidigare hade jag en fjärrstyrd grendosa från Nexa, som måste slås på separat.

Då hade jag slutsteget till center- och bakhögtalare i ett läge där det bara slogs på vid behov, vilket brukade leda till ett ganska kraftigt knäpp i högtalarna. Eftersom jag gått över till att ha Trifield som standardinställning på försteget så satte jag nu detta slutsteg till att altid vara på (när det får ström). När jag slår på nu knäpper det nästan inte alls. Funktionen ihop mer den nya Harmony-fjärren blev förstås ännu roligare, nu behövs bara ett knapp tryck för att Spela musik eller Se på TV; för att Se på film krävs även att man väljer en film på paddan. :)

#419 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 December 2015 - 23:02

Grendosan levererades med fästvinklar och skruvar, så den skruvade jag fast på baksidan av hyllan med elektroniken. Två uttag lediga, bra om fler kanaler kommer att kräva fler slutsteg.

DSC07058.jpg

De flesta kablarna har buntats ihop och satts fast. De röda får hänga lite lösa då jag vill kunna flytta högtalarna bakom hyllan enkelt om jag ska greja bakom.

DSC07055.jpg

De går upp till ett slutsteg som är Zone 3 i försteget, så att jag kan spela i källaren som en egen zon.

DSC07054.jpg

Det här är det första slutsteg för hemmabruk som jag köpte, ett Sony TA-N55ES. Det köpte jag begagnat ihop med surroundprocessorn TA-E1000ESD hösten -93. Även den funkar fortfarande och används ofta i en anläggning på övervåning. Bra grejer från Sony, Made in Japan. :)

DSC07062.jpg

Bra med vred för ingångskänslighet, så att jag enkelt kan reglera volymen i källaren (utan att ta fram telefonen med Harmony-appen). Slutsteget driver ett par gamla Dali 7A som jag köpte begagnade för några år sen. Tyvärr är kanterna till basarna lite dåliga och det kostar mer att kanta om dem än vad jag gav för högtalarna...

#420 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 29 December 2015 - 23:27

En bild på IB-subben kan få vara med även här.

DSC07047.jpg

På andra sidan har jag buntat ihop kablarna lite. Har även tejpat högtalarkablarna till subben. :)

DSC07040.jpg

Grendosan från den här sidan.

DSC07043.jpg

Baksidan på slutstegen.

DSC07044.jpg

De där bananerna sitter inte så bra i kontakterna på det stora slutsteget, på det övre går de in mycket längre. Efter att ha upptäckt hur bra Speakon är har jag blivit lite sugen på att montera sådana på det stora slutsteget. På ett slutsteg med XLR känns det inte helt fel, och med tanke på att det är över 20 år gammalt så sänker jag nog inte värdet direkt. Tror jag ska lyfta lite på huven och se hur det ser ut, på baksidan finns ju plats för kontakter....