Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#421 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 29 December 2015 - 23:50

Tänkte jag skulle avsluta med en repetition av slutstegen och bilder på framsidorna.

Anthem MCA 3, 3x170 W till center- respektive bakhögtalare.

Dynamic Precision PA 4000H, 2x400 W till golvhögtalarna fram.

DSC07063.jpg

Behringer Ultracurve Pro DEQ2496 och QSC RMX2450, 1x1300 W till subben.

DSC07071.jpg

Alltihop.

DSC07037.jpg

Det var allt för den här gången. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#422 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 30 December 2015 - 06:55

Snacka om rejält rack ;)

Ser bra ut det där, luftigt o fint, lätt att hålla rent . .  skönt att få undan slutsteg o filter, jag måste också få det gjort

#423 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 30 December 2015 - 13:54

Både bra och praktiskt det där. Kul att följa bygget ända in i mål, typ...det har ju en tendens att inte riktigt stanna.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#424 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 30 December 2015 - 17:03

Ja, det är ett rejält "rack"! :) Det är inte superpassform på grejerna, men helt OK. Tror att de anger max 800 kg per hyllplan, det skulle inte jag våga testa.... Men det är nog närmare 100 kg på översta hyllan och det känns stabilt.

Sen är det som sagt bra luftcirkulation i hyllan. Jag har normalt 15-16 grader i källaren och rätt torrt (avfuktare vid behov), så det är bra miljö för slutsteg. Konvektorelementet avger rätt svag värme och fläkten gör att luften cirkuleras rätt bra, så det är inget problem att det är bakom hyllan. På sommaren blir det lite varmare i källaren, men sällan över 20 grader.

Det känns som att jag är i mål nu, men det har som sagt en tendens att fortsätta.... Jag skrev lite i tråden Vad händer 2016? om saker jag skulle kunna tänka mig att göra, men vi får se vad som händer.... Visst börjar det bli lockande med kommande format för både ljud och bild, men ska jag gå vidare med samma klass på grejer som jag redan har så kommer det att kosta en hel. Den som lever får se! :)

#425 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 24 April 2016 - 20:38

Av det jag skrev kanske skulle hända 2016 har inget hänt än, men det blev en annan grej.... En grej som jag egentligen varit sugen på att köpa länge, men ändå inte riktigt planerat att köpa... :rolleyes:

Efter att ha läst, inte minst här på Component, och pratat med folk som kan om det, så har jag förstått att bildprocessor är en bra grej; i synnerhet om det står Lumagen på dem. Tyvärr kommer de med en rätt stor prislapp också... För några år sen fick jag upp ögonen för den mindre modellen Lumagen RadianceMini-3D, men även den kostade lite mer än jag var beredd att lägga upp.

Nu i januari la Mouserman ut en annons på just en sån här processor som han skulle byta ut mot en nyare. Det var meningen att den skulle skickas tillbaka till USA som inbyte, men han hade gjort upp om att kolla om någon här var intresserad först; och det var det! :)

Först var jag lite tveksam till om jag hade någon nytta av den, med tanke på bristerna hos min projektor. Samtidigt så tänkte jag att den kanske kunde kompensera för dessa brister... :unsure:

En fråga till Allramified via e-post gav snabbt besked om att den skulle kunna rätta till problemet med gammakurvan, ge bättre färger och lite andra förbättringar som uppskalning.

Då var det inte så mycket att tveka på längre, en snabb och smidig affär med Mouserman så låg den hemma. Problemet var bara att den måste ställas in av någon som kan... Ludvig lovade att komma när det blev över +10 grader, så han kunde åka MC. Den blev därför liggandes ett bra ett bra tag innan jag kopplade in den. Efter det gjorde jag bara en återställning, ingen idé att lägga tid på att pilla med den själv.

Även om den är begagnad så kan vi väl ta ett par uppackningsbilder, den är ju komplett!

P1080317.jpg

Strömkabeln var med amerikansk kontakt så jag letade fram en med kontakt av svensk typ, bra att den gick att ta loss från nätadaptern. Nollmodemkabel för inställningar medföljde också.

P1080318.jpg

Monterade den uppe i taket bak, rätt nära projektorn. Kopplade in den mellan HDMI-splittern och projektorn. Med den här placeringen når ingen IR, så den får vara på hela tiden.

P1080320.jpg

Inte så mycket att göra med den här, bild in och ut samt ström då.

P1080321.jpg

Förra helgen var det så äntligen dags för Ludvig att komma på besök. Vädret var dock lite omväxlande så han valde att ta bilen, men jag är glad att han kom ändå.

Nu kan jag inte så mycket om bild och kalibrering av den, men jag ska ändå försöka beskriva lite vad han gjorde. Kalibreringen utan bildprocessor fick ligga kvar på User 1 och han började nu från början på User 2. Projektorn är alltså en Sony VPL-VW95ES.

Om inte jag minns fel så var det gråskala och gammakurva som han började med. Tidigare så gick det inte att få kurvan högre än 1,89, nu nåddes 2,38 (målet var 2,40). Ludvig visade mig på bilden med staplar som går från vitt till svart hur man kunde se skillnad på resultatet.

Full ljusutstyrning sattes till 16 ftL, vilket är i överkant på rekommenderade 12-16. Det motiverade han med att min lampa kommer att försvagas med tiden, den har gått drygt 1100 h nu.

Kontrasten är fortfarande sorgebarnet, här kan processorn inte kompensera för degraderingen av panelen i projektorn. Det uppmätta värdet är 2570:1, vilket är en bra bit under vad en sån här projektor ska klara när den är ny. Det ska då innebära att jag inte får riktigt den svärta som den hade från början. Enligt Ludvig är det dock i klass med en DLP-projektor och med tanke på att så mycket annat i bilden är så bra inte ett allvarligt problem nu.

Det som jag tyckte var mest intressant att se var kalibreringen av färghanteringen. Här måste man börja med att sätta primärfärgerna (RGB) rätt i projektorn, det styr hörnen på den triangeln i färgerna (gamut-nånting...).

Det visade sig dock inte vara helt enkelt, projektorn beter sig inte alltid som man förväntar sig... Med reservation för att jag minns fel nu, men för varje färg kan man ställa mättnad, ton och ljusstyrka. Det kunde dock vara lite speciellt då man i vissa fall måste t.ex. dra ner ljusstyrkan för en färg för att få det att hända något när man ökar mättande. Ludvig hade dock varit med om detta tidigare, så det var ingen större tvekan om vad som skulle göras.

När primärfärgerna yttre värden är det dags för bildprocessorns att få jobba lite med det den kan göra som inte projektorn kan, att finjustera färgerna innanför de yttre punkterna. Tanken var att den även skulle sätta sekundärfärgerna (CMY) rätt själv, men det visade sig att den istället drog in RGB till samma nivå som CMY.

Det blev till att backa ett steg och även sätta de yttre punkterna på sekundärfärgerna rätt med hjälp av reglagen i projektorn. Därefter fick bildprocessorn och datorn jobba en stund för att finjustera färgerna.

Vad jag förstod sattes alla färger helt perfekt i de små fyrkanterna. Vad jag kunde se stämde det väldigt bra med att linjer från hörnen genom punkten D65 gick till motstående sekundär. Ludvig sa nåt om att dE2000 under 3 inte gick att se skillnad på med ögat, och att vi låg väl under det.

Det känns väldigt bra att fått allt inställt så bra det går nu, så jag får ut så mycket som möjligt av de grejer jag har. Nu känner jag att jag kan njuta av en bra bild, utan att tänka på projektorns brister.

Jag har läst att det finns grejer för automatisk kalibrering ihop med en sån här bildprocessor. Med tanke på att det inte finns nån här i byn som kalibrerar så har jag tänkt att det kanske vore bra att ha sånt, så att jag kan kalibrera själv. Nu har jag dock förstått att detta bara är en del av kalibreringen, det är fortfarande mycket som måste göras manuellt. För att göra det måste man ha både rätt utrustning, kunskap och erfarenhet. Jag känner att det skulle kosta alldeles för mycket av både tid och pengar, så nu behöver jag inte fundera mer på det heller. :)

Sen är det alltid roligt när Ludivg kommer på besök och vi får prata lite hembio m.m. Han kom på lördagkvällen och ett par kompisar var här så vi åt, drack och pratade lite. Sen såg vi på lite musik och filmklipp, en bra kväll helt enkelt. 

Jag förmodar att det är fler än jag som saknar Allramified här på Component. Han tycker dock att det tog lite för mycket tid med forum och har valt en tids avhållsamhet. Inga problem eller agg till någon här, bara en vilja att göra annat. Blir det några större förändringar i hans egen bio får vi hoppas att han kommer tillbaka! :)

De filmer jag sett sen kalibreringen är Gravity och Interstellar. Har även sett lite på Avatar och The Art of Flight, för att få se sekvenser med mycket färger. Allt detta har sett väldigt bra ut.

Även vanlig TV ser väldigt bra ut, sitter nu och tittar på Agenda och t.ex. närbilder på ansikten ser väldigt skarpa och naturliga ut. Satellitmottagaren (VU+ Duo2) är inställd på att mata ut 1080i, den kan även skicka ut 1080p; men det är bättre att låta Lumagen göra om detta.

Serier etc. på TV ser förstås också väldigt bra ut, precis som de kanaler som sänder 1080i. Ludvig påpekade att för SVT som sänder 720p kan bilden ev. bli något bättre om man ställer mottagaren på 720p, men det känns inte som att jag behöver det.

#426 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 25 April 2016 - 21:45

Ett mycket bra inlägg. Som alltid! :)

#427 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 26 April 2016 - 06:12

Allram är saknad.

#428 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 26 April 2016 - 06:31

Den där sitter bara med HDMI in/UT?

Ställer man allt på noll i projen eller drar man på allt till max så processorn har "mer" att jobba med eller hur funkar det.

Bästa hade väl varit om projen hade ett "video processor in" läge så den visste att en processor skulle sköta inställningarna

#429 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 26 April 2016 - 08:50

Den där sitter bara med HDMI in/UT?

Ställer man allt på noll i projen eller drar man på allt till max så processorn har "mer" att jobba med eller hur funkar det.

Bästa hade väl varit om projen hade ett "video processor in" läge så den visste att en processor skulle sköta inställningarna

Jag tror du gör alla bildinställningar på processorn och låter projektorn vara i neutralläga dvs ett fabriksläge. Tror det inte blir bra samt det blir svårt om man justerar på bådas inställningarna.

Varför tycker du det hade varit bäst med "Video processor in"? Jag kan förstå det om du drar fram 2st HDMI kablar från två olika källor med två olika inställningar. Annars ser jag ingen vinst med det. Om du har neutralläge för processor in eller ställer ett neutralläge så blir det väl samma sak? Man gör det bara en gång.

#430 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 27 April 2016 - 16:01

Tack Speedball! :) Det blev dock lite långt kanske, som vanligt.... :blush:

Jag är som sagt egentligen inte rätt person att svara på hur man ska gå tillväga när man kalibrerar bild, men jag ska försöka svara utifrån det jag läst och sett. Är det något jag fått om bakfoten så får de med djupare kunskaper i ämnet gärna rätta mig här i tråden.

För att sätta mig in i lite hur min bildprocessor fungerar så läst jag åtminstone en del av bruksanvisningen från Lumagen. Där det stod det att man skulle kalibrera projektron till nån form av neutral bild, kommer inte ihåg (förstod inte) exakt inte hur de menade att man gör detta. Det är alltså inte "bara" att ställa in en neutral inställning, även här ska hänsyn tas till det unika exemplaret, duken och rummet.

När jag diskuterade detta med Ludvig menade han att vissa parametrar måste justeras även i projektorn. Som jag beskrev ovan så måste de yttersta punkterna på färgtriangeln (gamut) sättas i projektorn innan bildprocessorn kan kalibrera nyanserna rätt. Det förklarade han med att bildprocessorn inte kan dra upp färgerna, bara ned, och det är därför de yttersta punkterna ska sättas i projektorn. Som jag också beskrev ovan behövde detta i mitt fall göras både för primärfärgerna (röd, grön, blå) och sekundärfärgerna (cyan, magenta, gul).

Så det korta svaret, så som jag fattat det hela, är att för bästa resultat så handlar det om en kombination av inställningar i projektorn och bildprocessorn.

Det är intressant att förstå lite mer hur det här ska göras, men det gör mig bara mer övertygad om att det är något jag inte ska ge mig på själv. :)

#431 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 30 April 2016 - 09:04

Minns inte om jag nämnde detta i en annan tråd, men det hände en grej för ett tag sen....  :o

Hade lite folk hemma och vi satt och spelade musik rätt starkt i läge Trifield på försteget, så att alla tre högtalarna fram spelade. En besökare tog Logitech Ultimate-fjärren och skulle höja volymen, och höll då in plus så att volymen drog iväg rätt snabbt... När jag hann sänka var alla tre diskanterna döda.  :(

Nya diskanter beställdes där jag köpt högtalarna och två kom efter ett några veckor medan den tredje dröjde två månader. Redan flera veckor tycker jag är lite väl mycket för en aktuell modell av högtalare. Priset tyckte jag dock var rimligt i sammanhanget, 5500 kr inkl. frakt för alla tre. Efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag fick jag ut 4000 kr på "allrisk" på hemförsäkringen.

Att byta diskanterna var inga konstigheter, fyra insexskruvar och två flatstiftanslutningar.

Jag var lite förvånad att det gick så lätt att spela sönder diskanterna. Visst det spelade väldigt starkt, men jag delar vid 80 Hz och har rätt kraftiga slutsteg så jag har tänkt att de bör inte klippa i första taget; vilket brukar vara det som tar diskanter.

Diskuterade detta lite med Ludvig och hann sa då att det även kan vara försteget som klipper, vilket jag inte haft en tanke på. När jag tänkte på det så kändes det dock mer troligt då centern och sidohögtalarna går på olika slutsteg. Höjer man snabbt så kan de kanske tänkas klippa samtidigt, men det kändes ändå lite konstigt.

När Ludvig var här för att kalibrera bilden så tog han även med ett oscilloskop för att kunna mäta om signalen från försteget klipper. Försteget (Meridian G68ADV) är gjort så att 87 på volymkontrollen är full utstyrning av signalen (vänder man på skalan ligger 0 här), det går dock att skruva upp till 99.

Vi mätte först med en 1 kHz-ton och då började det klippa topparna på sinusvågorna vid 89 på volymen. Sen mätte vi med 20 Hz -20 kHz och då började det klippa vid 88, drog man upp till 99 så var det en ren fyrkantvåg.

Jag hann aldrig se vad volymen stod på när diskanterna gick sönder, men en kompis som var med säger sig sett 96 på displayen. Vi kollade inte just den inställningen nu, men troligtvis är det rätt fyrkantigt då med.... Det känns alltså som att vi hittade en rätt trolig orsak till att diskanterna gick sönder alltså.

Det jag funderar lite på nu är om det är vanligt/normalt att försteg klipper på det här sättet? När man ställer i nivåer på ljudet i kanalerna med Meridians konfigurationsprogram ska man ställa in mot 75 dB. När Ludvig ställde in här valde han att utgå från subben och nivåerna hamnade då ungefär 10 dB högre, inställningarna står L, R och sub på +6 dB och C samt bak på +12 dB. Kan detta påverka när försteget klipper?

Om det nu klipper vid full utstyrning så undrar jag varför man kan spela över detta? Är det någon här som gjort liknade mätningar på ett försteg, Meridian eller annat märke?

Kan nämna att när jag ser på film har jag normalt 60-65 på volymkontrollen, kan dra på upp till 70 och jag vill spela riktigt starkt nån gång. Med musik blir det ett lite större spann beroende på hur jag lyssnar, men normalt i intervallet 55-70. Kan bli uppåt 75 om jag vill dra på ordentligt, men har nog aldrig spelat högre; utom en gång då....

En kompis hade tidigare en förstärkare från Tact och där kunde han ställa in ett max för volymen. Jag har letat i både bruksanvisning och konfigurationsprogram för Meridian men inte hitta något sådan inställning. Någon som vet om det är möjligt?

#432 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1774 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 30 April 2016 - 10:19

Mycket intressant det här. Trodde inte att ett försteg kunde klippa utsignalen. Eftersom det är en spänningssignal och inte strömsignal dvs så kan inte strömmen ta slut. Skulle det kunna vara så att utgångstransistorerna har för hög ingångs signal och när den skall förstärka den så klipper det? Eller kan problemet vara i de digitala domänerna så utsignalen klipper där?

Jag vet att en analog insignal (signalkälla) kan vara för stark för ingången på en förstärkare så den inte klarar av den.

Jag tycker att när du vrider volymen till max på ett försteg så skall definitivt inte signalen klippa.

#433 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 30 April 2016 - 13:07

Vad var det för källa vid tillfället?

#434 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 30 April 2016 - 13:12

Varför kan man höja volymen mer än full utstyrning? Då blir det väl klipp per definition.

#435 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 30 April 2016 - 13:19

Gainstrukturen i en apparatkedja sägs vara bäst inställd om det är satt så att alla apparater klipper samtidigt / på samma volym.
Det är lättare att ställa in med pro-grejer som ofta har reglage för ingångskänslighet, utnivå och klippindikator.
Ibland finns det byglar inne i försteg och liknande, för att ändra ingångskänslighet eller utnivåer. Ibland finns det som inställning.