Då får man bäst SNR.
Jag har 110dB känslighet på hornet med direktkopplat slutsteg med bara en skyddskondensator. Helt knäpptyst med örat mot. Sånt jag går igång på

Redigerat av rajapruk, 30 April 2016 - 13:29.
Postad 30 April 2016 - 13:24
Redigerat av rajapruk, 30 April 2016 - 13:29.
Postad 30 April 2016 - 13:53
Att svara DF är lättast så jag börjar med det.
När diskanterna gick sönder var källan Squeezebox Touch, som är kopplade med elektrisk S/PDIF till försteget. Volymkontrollen i Touch står alltid på max. Om jag inte minns fel spelades då musik strömmad från Spotify.
Vid mätningen var källan nån tongenerator i Ludvigs dator, kopplad till ett externt ljudkort och vidare till samma digitala ingång på försteget som SB Touch brukar vara ansluten till.
För att svara Mr Jones så får jag säga att jag håller med om att detta är intressant. Tyvärr är mina kunskaper inom el och elektronik inte så stora så jag har svårt att veta hur saker ska fungera. Vet dock att det finns flera här med goda kunskaper så jag tänkte just att frågan kunde intressera fler.
Jag visste inte heller att ett försteg kan klippa och med mina begränsade kunskaper kan jag tycka att det är lite dumt om det är konstruerat så. Det Mr Jones skriver för övrigt är intressanta teorier, men jag kan inte avgöra vilket (om något) av detta som skett.
Varför man kan höja högre än full signal vet jag inte, och om försteget då inte skickar ut en ren signal så känns det som en dum funktion.
Angående det rajapruk skriver om gainstrukturen så förstår jag hur du menar, men vet inte om det finns några möjligheter för mig att ställa in det.
Tror ni att det är med lite högre nivå vid kalibreringen kan påverka klippning? Jag tycker inte det, men vet som sagt inte vad som är rimligt.
När det gäller val i nivåer har jag inget egen uppfattning om vad som är bäst. När Ludvig justerade in min sub ställde man gain på slutsteget till max med motiveringen att då var det lätt att veta att den alltid stod rätt. Slutstegen till övriga kanaler har inte ställbar gain så nivåer justerade i försteget efter hur subben låg. Om detta leder till sämre SNR vet jag inte, men Ludvig brukar ha koll på vad han gör.
En annan sak jag funderat på är om något blivit skadat när nätdelen gick sönder. Jag tror att många av er minns att nätdelen i försteget gick sönder för snart två år sen. Jag var inte inne när det hände, men det ledde till en elakartad signal som förstörde basarna i mina dåvarande högtalare; vilket i sin tur ledde till att jag bytte högtalare.
Försteget lagade jag genom att byta nätdel och då fungerade det som vanligt igen. Jag har läst på Meridian-forumet att en del även fått andra skador när nätdelen gått sönder, men det verkar oftast ha varit så att de inte fungerat alls förrän de bytt kretskort etc. Det jag funderar på nu är om det kan tänkas uppstått en skada som gör att mitt försteg inte skickar ut en ren signal?
Funderar på att jag ska försöka formulera ett inlägg på utrikiska och posta på Meridian Unplugged....
Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer
Postad 21 February 2017 - 21:45
Eftersom jag fick tipset om ett SATA-kontrollkort till min server i tråden om hårddiskar så har jag skrivit lite om det där, men nu när det är dags för montering så känns det som att det passar bättre i den här tråden. Vill man läsa vad som skrivits senast i den andra tråden så hittar man det här.
Bakgrunden är att jag har slut på SATA-portar på moderkortet i servern, men vill kunna installera fler hårddiskar. Vill man se hur servern så finns det lite bilder tidigare i tråden.
Tipset i den andra tråden var att köpa ett IBM ServeRAID M1015 och byta firmware i det, för att ta bort RAID-funktionerna. Finns en bra sida om detta här, och ett bra inlägg på ett forum här.
Efter att ha läst på lite så kom jag fram till att jag hellre köpte ett LSI SAS 9211-8i färdigt i IT-mode. Köp från Kina genom Ebay gjorde att det inte blev nämnvärt dyrare än ett M1015 som jag skulle behöva byta firmware i. Totalt med kablar så hamnade det på nästan exakt 1500 kr inklusive frakt.
Börjar nu med att länka in de bilder jag la i tråden om hårddiskar.
Postad 21 February 2017 - 22:12
Överst på moderkortet fanns en tom PCIe 1x-port, under den en 16x med grafikkort, en 1x med nätverkskort och en 1x med ett USB 3.0-kort. Vid den tomma övre porten gick det inte att montera SATA-kortet då det skulle ta i RAM-minnenen och i den nedersta skulle det ta batteriet.
Nätverkskortet fick flytta till den översta porten, får säkerhets skull startad jag datorn en gång efter det så att kortet fick installera sig i den nya porten innan jag fortsatte.
Sen fick jag ta bort både nätverkskortet och grafikkortet för att komma åt att såga lite. Min idé kring detta var att använda ett bågfilsblad i en hållare och några nålfilar, här ligger den första i datorn.
För att komma åt och såga fick jag sticka in bladet genom hålen för korten. Jag sågade två spår och vinklade bladet in mot mitten på porten i sida.
Det svåra här var att såga utan att skada kontakterna i porten. Kontakterna utgörs av stående trådar med en bock på mitten, som fjädrar när man trycker in kortet. Det gick nästan bra....
På slutet så hög det i den yttersta av den övre trådarna så att den böjdes och änden gick av. Jag lyckades fiska upp biten som gick av och sedan rikta tråden så att den hamnade på rätt plats. Problemet var nu att änden stack ut mitt i porten, istället för i spåret som de andra...
När jag skulle montera kortet stack jag först ner ett tunt papper i porten, vilket gjorde att även den kontakt fjädrade in när jag stack ner kortet. Sen drog jag undan pappret och kikade ner i kontakten, det såg bra ut!
Här är nätverkskort och SATA-kort på plats.
En annan vinkel på det.
Här även grafikkortet på plats.
Nu är alla platser fyllda och det är tyvärr lite tajt mellan kortet. Jag har dock fläkt både framför hårddiskarna i vaggan och på baksidan så jag tror det är rätt bra cirkulation på luften där inne.
Nu är ju frågan om det startade....?
Postad 21 February 2017 - 22:25
Postad 21 February 2017 - 22:37
Jag är ju mer mekaniker än datatekniker så jag har kanske lite andra sätt att angripa saker...
Efter att den räknat diskarna kom det nu en ny grej.
Det här såg ju bra ut, SAS2008 är ett annat namn på kortet och IT tyder på att det är IT-mode.
När Windows (WHS 2011) kom igång installerades direkt drivrutiner, jag fick aldrig sätt i skivan. När jag kollade i enhetshanteraren såg det ut att funka som det skulle.
Sen försökte jag uppdatera drivrutinen från skivan, men fick bara reda på att den bästa redan var installerad.
Jag har dock varit med om detta tidigare och försökte ändå få välja drivrutin från skivan, men lyckades inte. Efter att ha utforskat skivan konstaterade jag att de var packade där. Packade upp den jag skulle ha till en mapp på datorn och kunde sedan installera genom att välja den mappen.
Skillnaden blev alltså att det la till "- StorPort" efter namnet på kortet. Vet inte vad det gör för skillnad.
Tittar man på datumet för drivrutinen så är det dock flera år senare än den som låg där tidigare.
Så det känns som att installationen av kortet gick bra, trots den lilla fadäsen med kontakten. Har ingen disk att ansluta än och det dröjer nog ett tag innan jag köper en. Känns dock bra att ha detta i ordning, nu är det bara att fylla på med diskar vid behov. Fyra till går att klämma in i denna lådan, och sen skulle jag kunna ha fyra bredvid. Det är dock tveksamt om jag kommer att behöva så många innan den här servern ger upp!
Postad 23 February 2017 - 09:22
Postad 23 February 2017 - 19:46
Ja, det kunde ju gått lite fel.... Eftersom det fanns en port som inte användes så kändes det dock som att jag kunde chansa lite, så länge jag inte orsakade en kortslutning borde moderkortet kunna funka för övrigt. Då hade jag fått köra vidare utan SATA-kortet i denna server. Hade jag lyckats förstöra moderkortet helt hade det inte varit hela världen då det snart är tio år gammalt.
Jag har tittat lite på att köpa en helt ny server, en som är tänkt till det från början. Det är dock en djungel som börjar på några tusenlappar upp till nästan hur mycket som helst. Känns som att den inte behöver vara särskilt avancerad för det jag har den till, men de billiga har ofta rätt få SATA-portar. Det var lite därför jag köpte det här kortet nu, byter jag server kan jag ta med det.
Ditt förslag att byta moderkort låter inte så dumt! Jag hade inte tänkt på att göra så, men det är förstås onödigt att byta låda, nätaggregat etc. Hårddiskarna och BD-läsaren hade jag räknat med att flytta över även till en ny server. Fast ett byte av moderkort drar med sig ny processor och arbetsminnen också, och kanske något mer jag inte tänkt på?
Moderkortet som sitter i nu har åtta SATA-portar och när jag tittat på andra servrar så är det få (av de billigare) som har så många. Men om jag byter moderkort i den server jag har så skulle jag ju kunna satsa på ett med många portar.
Nu verkar det dock som att den funkar med min modifiering så det får nog bli en disk till snart, så får jag fundera på vad det blir i framtiden. Har även funderat på att jag skulle kunna bygga om den här till en NAS med FreeNAS om jag skaffar en annan server, men det är inget jag satt mig in i än hur det funkar.
Postad 25 February 2017 - 07:07
Postad 25 February 2017 - 07:25
Postad 25 February 2017 - 09:13
Nu när du har kortet inköpt redan så ska du såklart använda den
Jag tänkte mera på att det hade varit en fundering att byta moderkort innan du köpte sata-kortet eller innan du sågade i moderkortet
Postad 25 February 2017 - 22:23
Tja, tanken innan jag köpte SATA-kortet var att en ny server inte skulle ge fler SATA-portar, möjligtvis två om jag köpte en dyr. Tanken att byta moderkort hade inte slagit mig, men resultatet hade nog blivit det samma.
En tanke var som sagt att köpa en ny server och göra NAS av den gamla, men då hade det kostat en hel del. Nyare grejer förstås, men till vilken nytta?
Därför kändes ett kort med åtta nya SATA som den bästa lösningen. Med tanke på att jag nu har sex diskar på totalt 23 TB och diskar på 8 TB nu börjar ligga på vettig nivå så känns det som att jag har oändliga möjligheter nu!
När jag beställde SATA-kortet så trodde jag att det bara var att montera, jag hade ju en PCIe ledig.... Nu har jag ju förstått att det finns olika längd på dessa.
Postad 25 February 2017 - 23:06
Redigerat av DF, 25 February 2017 - 23:17.
Postad 26 February 2017 - 21:56
Tack för synpunkter DF, alltid intressant att höra hur andra resonerat!
För min del är integreringen med My Movies helt avgörande, det och Logitech Media Server är i princip det servern gör. Det går förstås att köra My Movies på W10 och skapa metadata därifrån med, men med serverversionen får man ju lite fler funktioner. Väldigt smidigt med automatisk rippning av filmer!
Än så länge har jag Dune HD Max för uppspelningen, men jag är inte säker på att Dune kommer att vara bäst i framtiden. Står en del på My Movies forum om att den har en ny version av programmet med fler funktioner, men Dune implementerar inte detta i sina spelare. Sedan en av de senaste versionerna så kan My Movies skapa metadata även för Zappiti, så då är även deras spelare ett alternativ ihop med My Movies. Jag vill ha hela skivorna på servern så för mig är det även avgörande att de kan spela BDMV och Video_TS.
Postad 06 April 2017 - 19:57
De som hängt med i den här tråden genom åren minns kanske att jag köpte min första projektor och duk för 6,5 år sen. Projektorn var en Epson EH-TW3600, men den är nu utbytt mot en Sony VPL-VW95ES. Duken var Stewart StudioTek 130G3 92" 16:9, som jag har kvar än....
När jag köpte duken så tyckte jag den var jättestor, ett enormt steg från min 42" TV. Jag var faktiskt lite tveksam till att jag skulle ha så stor, jag sitter 4,4 m från duken. Då tyckte jag att 16:9 var det självklara valet, så bred duk som möjligt mellan högtalarna gav största tänkbara bild till både 16:9 och bredare bild.
Efter att jag bytte golvhögtalare för snart tre år sen blev utrymmet mellan dessa större. Samtidigt så hade jag läst i trådar som Steget till 2,35:1 om argumenten för en duk i detta format och börjat ta till mig dem mer och mer. Jag hade börjat fundera på att det nog var roligare om filmen blev större istället för mindre än Aktuellt och att det var lite tråkigt med de gråa fälten över och under bilden.
För en tid sen så "råkade" jag skriva här att jag var lite sugen på att byta duk, och det tog inte länge innan Marcus The Rock tipsade om att han hade en kund som ville bli av med en lämplig duk. Sen kanske en del även noterat att jag har en annons på min gamla duk och lagt ihop ett plus ett....
Duken som var till salu var en StudioTek 130G3 116" 2,35:1. Den är 1 cm högre än min gamla duk så bilden för 16:9 blir i princip samma som tidigare, men 68 cm bredare. Bredden gav mig lite att fundera på, så jag gjorde markeringar på väggen för att se hur det skulle bli.
Jag kom fram till att på de två platserna i mittre delen av soffan skulle man se hela duken, men på de yttre skulle en högtalare skymma nedre yttre delen. Det är dock så att för det mesta när jag ser på film så är jag ensam, och då skulle det bli väldigt bra. När jag har kompisar här ser vi mer på TV eller annat som är 16:9, typ konserter. Ser man på film med fler här så så får de på yttre platserna står ut med att lite av bilden blir skymd.
Efter det resonemanget så meddelade jag Marcus att jag ville köpa duken, vilket han meddelade säljaren Per och sen gjorde vi upp detaljerna. Vi gjorde upp att göra affären på mässan i Lund och Per hade vänligheten att ordna med släpkärra så han kunde få med den dit.
Själv har jag en rätt rymlig kombi och efter lite mätande kom jag fram till att det nog skulle gå att få in den, åtminstone ramprofilerna utan emballage... Lådan är 311x30x27 cm....
Jag hade förberett med lite täcken och kuddar att emballera med, mest för att skydda inredningen i bilen. Genom att bara fälla sätet på vänster sida gick det att lägga ryggstödet på passagerarstolen helt och sen lägga paketet snett upp på instrumentbrädan.
För att det skulle gå att stänga bakluckan fick jag vika in kanterna på lådan i båda ändarna.
Det blev lite dålig sikt i högerspegeln, och diskanten från högtalaren innanför spegeln blev lite dämpad....
Som reservplan så hade jag med ett par lastbågar och hade då tänkt linda in hela lådan i en lättpresenning. Med motorväg stor del av vägen hem var det dock skönt att ha den inne i bilen.