Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll


Foto

Mirage(s) högtalare med mera


  • Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#76 joakim

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg
  • Location:Stockholm

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2010 - 11:37

Spännande! Ser fram emot massor bilder och text :)
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#77 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2010 - 11:43

Nu har jag tänkt om lite igen.... Satt och bläddrade lite i senaste numret av Hemmabio och kom fram till att ett sånt där akustiktak både är rätt snyggt och löser många problem med kabeldragning. Till det kommer att det förhoppningsvis förbättrar ljudet samt att det blir enkelt att montera lite belysning snyggt. Blir dessutom väldigt enkelt att måla väggarna då jag bara behöver rolla upp till över där taket ska sitta och slipper måla taket alls. Tanken är att taket monteras 22 cm under befintligt tak, så att ventilen i hörnet försvinner, med en takhöjd på 252 cm borde det funka bra. Har nyss pratat med närmaste återförsäljare och han skulle återkomma senare idag med pris och leveranstid på ett svart Ecophon Sombra A.

Finns det någon nackdel med att bakhögtalarna hamnar nära taket, bör jag sänka dem? Jag hade tänkt att inte spackla skruvhålen till dem innan jag målar väggarna.

Redigerat av Mirage, 27 December 2010 - 11:43.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer


#78 NiklasF

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg
  • Location:Trollhättan

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2010 - 12:16

Du kommer antagligen behöva slipa ner och spackla varje tapetskarv om du vill få ett resultat som ser bra ut, vad är då att spackla i ett par skruvhål :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#79 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2010 - 12:33

:D Ja, det kan man ju undra! :D

Om hålen redan finns där behöver man aldrig mäta och fundera på var de ska sitta, bara skruva i samma hål. Dessutom så sitter vänster högtalare i skorstenen så där måste man måste man borra och plugga, för övrigt är det råspont i väggarna så det är bara att skruva.

Skulle det finnas någon ljudmässig fördel så flyttar jag gladeligen ner högtalarna, men allt man kan hoppa över sparar tid. Jag vill minnas att de ska sitta rätt högt för att ge bra spridning, men det här kanske blir väl nära ett dämpande tak? :unsure:

Dessutom så blir det väldigt kort del av kabelns synlig om de sitter när taket. Men i princip har du rätt! :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer


#80 joakim

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 inlägg
  • Location:Stockholm

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2010 - 13:55

Vore toppen om du kunde skriva vad taket kostar per kvadrat, kollar själv på liknande, men det ligger långt fram.. Men det vore bra att veta på ett ungefär vad det kostar..
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#81 NiklasF

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg
  • Location:Trollhättan

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2010 - 15:03

:D Ja, det kan man ju undra! :D

Om hålen redan finns där behöver man aldrig mäta och fundera på var de ska sitta, bara skruva i samma hål. Dessutom så sitter vänster högtalare i skorstenen så där måste man måste man borra och plugga, för övrigt är det råspont i väggarna så det är bara att skruva.

Skulle det finnas någon ljudmässig fördel så flyttar jag gladeligen ner högtalarna, men allt man kan hoppa över sparar tid. Jag vill minnas att de ska sitta rätt högt för att ge bra spridning, men det här kanske blir väl nära ett dämpande tak? :unsure:

Dessutom så blir det väldigt kort del av kabelns synlig om de sitter när taket. Men i princip har du rätt! :)


Det kommer inte vara någon synlig kabel alls, du skulle ju köra med kabellister :D

Jag skulle inte vilja ha mina bakre uppe vid taket, men det är jag det.
Tycker att mina egna sitter i högsta laget ibland.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#82 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 00:21

Var får man tag i lister som blir osynliga? :D Det är möjligt att bakhögtalarna ska sitta lite lägre, jag minns inte hur jag kom fram till den höjden de hade nu. Högtalarna är bipolära och jag vill minnas att de ska sitta rätt högt och en bit fram för att det ska bli bra. Egentligen skulle man ha dem på nån skena för att kunna testa lite. :unsure:

Idag var det två veckor sedan jag åkte till Hembioconsult för att titta lite på motordrivna React-dukar, och se om det verkligen var bättre än en duk för ett par tusen.... Det var då Lennart undrade om det inte var bättre att lägga tiotusen på att fixa till rummet så jag kunde ha en bättre duk. Ja, de pengarna har gått åt snart, och en massa jobb kvar! :D

Mitt rum är 4,23x4,48 m, vilket blir ganska precis 19 m2. Mitt tak kommer att kosta 4500 kr plus moms, vilket blir c:a 300 kr/m2. Jag vet inte om priserna varierar över landet, men detta är från närmsta installatör. Detta avser endast taket utan montering. Jag har lite tur nu då han är här i byn och jobbar i morgon, så han ska ta med taket. Han hade alla skenor och några skivor hemma, resten får jag förhoppningsvis nästa vecka. Det är ju skenorna som är jobbet att få upp, och med dem på plats kan jag dra alla kablar.
När jag sökte lite på efter återförsäljare på tak fick jag några träffar på ett forum som är mer inriktat på prisjämförelser. Där finns lite trådar där man diskuterar vad man betalat i 08-området, om det kan vara av intresse.

Åkte även och köpte en gipsskiva idag för att sätta igen fönstret, och sen för att hämta isolering hos en kompis. Hann dock inte ens hämta den innan jag kom på en nya idé!
Jag har tidigare funderat på att göra en helt nya vägg fram, för att få bort fönstret helt, men det stöp på att det skulle bli mycket krångel med att få taklisten snygg. Nu kom jag på att det inte spelar någon roll när jag ska ha akustiktak, så det blev till att avbryta igen.

Efter att ha mätt och funderat lite har vi kommit fram till att regla ut väggen med 45-reglar som ställs jäms med den gamla golvlisten. Sen får det bli 75 mm isolering mellan reglarna och gips på detta. Finns det någon nackdel med att sätta gips här, tänker i första hand på akustiken?
Mina högtalare är bipolära och då borde det inte vara rätt att dämpa bort alla reflexer mot bakväggen, eller? :)

Sen blev det en tur till färghandeln igen, samma butik men pratade med en annan person. Han var förstås helt med på valet av de dyra Jotun-färgerna, och även att köra på S 6000-Y. Det fanns dock en hake, soffkudden jag hade med mig. Det heter att soffan är svart, men den är lite grå och drar mot blått. Vi kollade med lite prover och det såg ut att funka betydligt bättre med S 6000-N, så det blev färg till både väggar och lack till foder och dörrar i den kulören.

P1040089.JPG

Jag hade själv ingen som helst koll på vad sånt här kostar, så om nån tycker det är roligt att veta så gick det på nästan precis 4000 kr. Då är det "tillbehör" och redskap för drygt en tusenlapp med där.

Även inköp och planering tar lite tid, så det känns inte som det hänt så mycket i rummet idag. Jag har dock fått bort alla kablar och kabelkanaler samt en massa skurvar, spikklammer och fästen. Sen så täckte jag större delen av golvet med papp, nu behöver jag bara lite hjälp att lyfta över bänken på pappen innan jag gör det sista.

P1040091.JPG

P1040092.JPG

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer


#83 nikeb

    nikeb

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg
  • Location:Skara

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 07:05

Jag skulle nog kapa jämt med skivan som centern står på. Ett alternativ är att spackla och slipa ovansidan så att den blir helt slät och sedan måla hela överskivan tex svart. Dvs inte bara måla ovansidan utan också ner på sidan motsvarande skivans tjocklek. När det är lite mörkt så ser det nog ut som om det är en massiv skiva även om det inte är det. Snyggare än tyget, vet inte. Inget av alternativen känns riktigt bra.

Sen måste jag bromsa dig när det gäller att regla om väggen för att sätta igen fönstret. Om jag fattade det rätt så är den gamla listen 30 mm plus 45 mm regel för att ni ska få plats med 75 mm isolering mellan gamla väggen och den nya gipsskivan. Innan ni isolerar mot en yttervägg från insidan så måste du veta hur väggen är konstruerad. Annars riskerar du kondens, fukt och mögel. Har du en diffusions stoppande plast i väggarna så får den max sitta 1/3 in i väggen (2/3 av väggens isoleringsförmåga måste vara utanför plasten.

Har du inte diffuseringsspärr i väggarna så vet jag inte vad som händer med extra isolering, det får du plugga på själv. Vad har du för fasad? är det puts så kan den förstöras om du isolerar innifrån.

Vad gäller fönster så skulle jag aldrig sätta isolering mot det eftersom det garanterat skulle leda till kondens. Nej där skulle jag bara en gipsskiva för samt se till att en del av värmen från elementet kan nå upp till fönstert.

Du får ge ge mer info så att jag förstår om jag har fattat rätt eller ej.

Redigerat av nikeb, 28 December 2010 - 07:23.

Allt har sin tid

#84 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 09:48

Huset är byggt 1938 och reverterat, jag har ingen koll på diffuseringsspärrar och så. Jag har en kompis som har byggfirma och jag tror att han har rätt bra koll på hur mitt hus är konstruerat, jag får nog konsultera honom lite.... Tack för varningen!

Golvlisten bygger 15 mm och med reglar på 45 mm skulle spalten bli 60 mm. Min tanke var då att isoleringen skulle pressas ihop lite för bra dämpning mot gipsen, men jag kanske är helt fel ut. Under det här fönstret sitter inget element.

En variant vore kanske att regla upp väggen på samma sätta men skippa isoleringen. Jag har tänkt att väggen inte ska gå ända upp till det befintliga taket, på så sätt blir det lätt att få upp kablar i det nya innertaket. Sedan tänkte jag någon form av öppning i väggen vid de befintliga vägguttagen (ström, antenner, Ethernet). Luften skulle då kunna cirkulera fritt i väggen.
Ska man göra på det viset så känns det som att man borde sätta en OSB-skiva bakom gipsen för att staga upp lite kanske, samt att det blir lättare att hänga upp saker.

En alternativ lösning, om man inte ska isolera, vore kanske att utgå från golvlisten och regla med 15 mm tjocka brädor som man spikar direkt i väggen. Sen sätter man OSB-skivor och gips på detta.
En variant på det kunde vara att sätta 15 mm tjock skivor direkt på väggen och sen gips på det, men då får man lämna lite mellan rum i skivorna närmast väggen där man vill dra upp kablar.
Ytterligare en variant vore att bara sätta OSB-skiva och klä den med sånt där Scen Molton tyg där inte duken kommer att sitta. Men jag vet varken om det skulle bli särskilt snyggt eller bra för akustiken ihop med mina bipolära högtalare.

Jag får som sagt prata lite med snickaren idag.

Angående bänken är det väl egentligen inget alternativ som känns riktigt bra, så därför har jag inte gjort något än. Om jag kapar jäms med toppskivan i mitten blir det lite konstigt längst ut då hyllplanen där inte går varken ända fram eller ända bak.
En idé jag har här att ta bitarna som blir av det jag kapar bort och göra en skiva som täcker hela ovansidan. Då får jag en slät och fin ovansida med rätt djup, men fyra skarvar. Gör man fina snitt så borde de inte synas så mycket, men toppskivan kanske kommer att se konstig ut då.
Jag tänker mig fortfarande att man har en duk över hela bänkens längd. Det tyg jag siktat in mig lite på är Avanti från Klässbols Linneväveri.

avantizoom.jpg

När det gäller placeringen av bänken har börjat fundera på att den ska flyttas fram c:a 25 cm, så att den hamnar i linje med högtalarna. Så här såg det ut innan:

P1040015.JPG

Det skulle göra att jag kan ställa den stora subben bakom bänken, bakom den vänstra sektionen i så fall. Det är väl så att man ska lyssna sig fram till placeringen, men jag har provat det en del och har svårt att höra skillnader. Dessutom tycker jag att möbleringen får styra lite också.
Jag vill minnas att jag sett en del tips på att det är bra att ha subben fram mellan högtalarna, men lite förskjuten åt ena hållet; och så skulle det ju bli då. :)

När vi nu kommit in lite på inredning så undrar jag om det är någon som tittat på gardinerna Anita från IKEA? Känns som att de skulle kunna passa in rätt bra och fylla en bra funktion vid det stora fönstret som blir kvar. Jag tänker mig även ett par sådana framför skjutdörren. Då kan man skärma av utan att behöva stänga igen helt. Sen kanske det är bra för ljudet med lika mycket tyg (dämpning) på båda sidor.
Tittar även lite på upphängningssystemet Kvartal. Ser rätt snygga ut och med många möjligheter. Om man tar skenor med tre spår kan man göra så att gardiner går att dra om lott lite. De kommer dock att hänga ut lite från väggen p.g.a. elementet. Måste man sätta böjar så att det blir tätt längst upp, eller är det så att ljuset reflekteras så dåligt i väggen så att det som kommer in blir försumbart?

Det nya innertaket hamnar knappat 10 cm från fönsterfodret och jag funderar på att skenor ska få sitta i taket med de där distanser som finns till Kvartal, alternativet sätta dem med väggfästen.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer


#85 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 09:59

Så, då var den konsultationen avklarad! :)

Det var inga konstigheter att isolera i mitt gamla hus utan plast i väggarna, var även OK att lägga isolering direkt mot fönstret i det hålet. Han tyckte även att jag skulle ha en OSB-skiva bakom gipsen.

Så nu blir det till att skriva inköpslista, låna lastbil och åka för att handla lite; samt hämta akustiktaket. :unsure:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer


#86 NiklasF

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg
  • Location:Trollhättan

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 11:03

Om jag hade skaffat mig en specialgjord stereobänk en gång i tiden så hade jag nog inte satt sågen i den och gjort om den längre fram.

Ställ upp den på vinden eller i ett annat rum tills du hittar anvädning för den är mitt tips, sen hitta en bänk som är lämpad för detta istället.

Misstänker att bilden hamnar lite för högt om du har kvar bänken med?

Sätta sticksågen i väggen där vänster högtalare står är inte med i dina planer antar jag? :)
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#87 nikeb

    nikeb

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg
  • Location:Skara

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 11:50

Utan att vara byggexpert så skulle jag vara försiktig och kolla upp NOGA det här med isolering mot glasrutan. Det som händer är att varm fuktig innomhusluft går igenom väggen och igenom isoleringen. På vägen mot rutan blir luften kallare och klarar då inte av att behålla fukten som då fälls ut som kondens. Den fuktiga luften kommer absolut aldrig längre än till rutan. Detta att man får kondens på insidan av ett fönster kan man få bara med tjocka gardiner eller med väldigt djupa fönsternischer. Men då finns det i alla fall varm luft i närheten som kan svälja fukten och torka upp. Med isolering mot fönstret kommer aldrig varm luft i närheten av fukten på glasets insida. Det lär rinna ner för glaset med risk för fuktskada i botten.

Ett alternativ kan vara att du sätter diffusionsspärr på hela den nya väggen (kolla upp hur det påverkar) eller bara ser till att du diffusionstätar fönstret. Alltså innanför isoleringen så nära det nya (så långt från ytterväggen som möjligt)gips/osb du kan komma och sedan in till den befintliga väggen. Då kan du få fukten att stanna där luften är varm och du slipper kondens mot glasrutan.

Men kolla upp detta riktigt noga. Det är många som gör fel även sådana som vet så kolla med flera erfarna byggare. PÅ forumet byggahus finns även många kunniga så ställ frågan där.

Ang dina gardier så fattade jag inte allt vad du menade. Anita verkar ju vara tjocka och kan nog funka bra. Som alltid gäller det att tvätta dem innan du fållar upp dem för att slippa se dem krympa i efterhand.
Bäst borde takmontade vara så att gardinen går ända upp till taket. För att det ska bli riktigt bra behöver gardinen täcka allt från tak till golv från vägg till vägg. Alla springor kommer synas. Kanske kan du använda dig av böjar (förkortade) i varje ände så att gardinerna verkligen går ända in till väggen på sidorna av fönstret. Komplettera detta med en mörkläggnings rullgardin inne i fönstret så kan det nog bli ganska bra. Denna är billig och kan behövas mitt på dan.

Redigerat av nikeb, 28 December 2010 - 12:06.

Allt har sin tid

#88 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 20:37

OK Niklas, jag börjar ge mig! :) Det är väl just därför jag inte satt sågen i bänken än. Om jag flyttar en garderob skulle jag nog kunna klämma in den i sovrummet (fy f-n för att få upp bänken för trappan, den är tung!). Där uppe står en nu oanvänd 41" bakproj som passar perfekt i bänken, jag har en Dreambox, en Popcorn Hour samt snart hela gamla anläggningen där upp så det skulle väl gå att fixa till nåt.... :D

Hål i väggen till vänster blir svårt då skjutdörren ska försvinna in där. Dessutom har jag gett mig på tillräckligt med projekt nu, det får bli nån annan enkel och billig lösning. Det här projektet drog iväg lite för långt redan när jag köpte projektor med tillbehör, och nu rummet. Jag har helt enkelt inte råd att lägga 5000 kr på en ny bänk. Några tips på en enkel låg bänk att ställa i mitten, som jag kan ha centern på och lite apparater i?

Då kommer faktiskt en ny fråga här när jag får lite handlingsfrihet, vad är optimal höjd för min duk på 92" 16:9? Soffan är en "vanlig" soffa, rätt låg.

nikeb: Jag ska ta en koll till angående isoleringen. Det är flera som pratat om detta problem, och jag har hört talas om det tidigare. Samtidigt har jag blivit sagd att dessa problem snarast drabbar modernare hus som är lite bättre isolerade och som har plast i väggarna. Att värma upp mitt hus är som att elda i en balvagn! :D Det drar både här och där...

Tack för tipsen angående gardinerna! Bra att höra att jag är på rätt spår angående skenorna. Jag funderade också i banorna att använde de där böjarna och kapa till lite. Rullgardin i fönstren tror jag inte blir aktuellt med de fönster jag har nu. De är rätt risiga och behöver bytas ut, men det drar med sig ett större projekt med renovering av fasad m.m. då det medför byte av karmar; eftersom det inte finns fönster som passar i mina karmar längre, och huset borde som sagt även isoleras. Detta är även en anledning att det inte är så nog med hur det går med fönstret bakom väggen, det ska inte hålla så länge till. Jag kommer att lossa hakarna och skruva det från utsidan, då kan jag öppna och kolla efter fukt.

Jag brukar sällan se på TV när det är ljust ute, än mindre se på film. Därför behöver det kanske inte blir en perfekt mörkläggning, bara skärma av lite. Sen tänkte jag att eftersom det inte är bra med vita väggar för bilden från projektorn så kanske det inte är så bra med fönster som det speglar sig i? :unsure: Då kan det var smidigt att dra för en gardin.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer


#89 tober

    Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg
  • Location:Stockholm

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 21:00

Ställ bänken orörd i rummet brevid och fixa klart rummet först. Sen kan du ställa in högtalarna och sen stereon på golvet. Då har du lite tid att smälta intrycken innan du varken sågar eller lägger den på vinden.

#90 Mirage

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg
  • Location:Arvika

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 December 2010 - 21:23

Det är nog inte en så dum idé tober, jag behöver nog fundera lite på det. Vill bara ha lite framförhållning här då det kan påverka lite hur jag ska göra med kablar i väggen som jag ska sätt upp. Jag kommer förstås förbereda för att det ska gå att dra om lite kablar, men det brukar bli bäst för den lösning man bygger för första gången.

Tyvärr är det fullt i rummet bredvid nu, men det finns lite plats kvar i köket! :)

Just nu sitter jag och "skissar" i huvudet på en lösning med en kombination av IKEA Lack Mediabänk och sidobord. Såpass billiga att man kan kasta dem den dag man kommer på något bättre, men ändå inte bara apparaterna på golvet.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer