Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Panasonic Plasma 2010

• Vänligen logga in för att kunna svara
321 svar till detta ämne

#136 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 20 April 2010 - 18:08

Tror som du nämner att det vi ser som perfekta bilden inte värderas lika mycket av den stora massan. Helt skilda preferenser och många nöjer sig med väldigt mycket enklare produkter som också då blir billigare.

#137 DF

En glad entusiast.

• Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 941 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 20 April 2010 - 20:59

Pioneer var väl också runt 50% dyrare när den kom än Panasonics motvarande i dagsläget?

Samtidigt som den uppenbarligen borde varit ännu dyrare för att vara lönsam att hålla på med.

Känns som att dilemmat med att jämföra en TV för runt 30k, är att det inte finns något att jämföra den med
Inte att man inte kan eller vill göra samma apparat... Prioriteringsfråga mao.

#138 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 20 April 2010 - 21:50

Vill mest bara understryka att VT20 faktiskt är bland det bästa du kan köpa idag* och i fråga om fabriksinställningar är det bra mycket bättre än det mesta av det andra där ute trots inledande gulton.

G20 är precis som det skrivits tidigare en riktigt prisvärd teve efter inkörning. För att använda subjektiva termer är bilden plattare och "tamare" än VT20. Fast återigen är det fabriksinställningar som är bättre än genomsnittet. Skulle man smälla upp tolv apparater från valfri elektroniklada och ställa dem i Film/Bio/THX etc. är det troligt att VT20 eller G20 ändå skulle vara den mest korrekta på dussinet.

Men diskuterar vi den lilla klicken (sett mot det stora hela) av oss som sätter kalibrering främst så har VT20 och G20 inte mycket att sätta upp mot en kalibrerad Pioneer eller för den delen en kalibrerad Samsung C8705. Fast det senare är en annan dag och en annan postning. <_<

Angående varför inte Pioneers teknik tydligare förbättrat Panasonics apparater så tror jag svaren inte alls har med teknik att göra utan det gamla vanliga med maktstrukturer, organisation och prestige. Jag har svårt att tro att chefer och ingenjörer i nyckelposition som kanske jobbat i decennier på Panasonic skulle lägga sig platt inför idén att låta nykomlingar från en nedlagd konkurrent stövla in och styra om allt. Oavsett hur mycket bättre teknik Pioneer faktiskt hade. Teknikskiftet kommer att ta tid.

*edit: förutom då Pioneer 5090H som tydligen finns hos vännerna i lund. :) <_<

Redigerat av Ringblixt, 20 April 2010 - 21:53.

Står bakom www.d65.se

#139 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 21 April 2010 - 08:22

Visst, skulle man ha stort behov av att uppgradera (man kanske sitter med en äldre TV) så finns det ingen anledning att vänta på något bättre: G20/V20/VT20 är inga dålig apparater. Men för dem som har haft en G8 i två-tre år och börjar fundera på uppgradering till något större och bättre, så känns Panasonic anno 2010 inte helt rätt. Det blir kanske större och man får fler funktioner, men det blir inte så mycket bättre bild. Jag hoppas att D-nice har rätt när han säger att det är först nästa år som vi får se effekterna av Panasonics uppköp av teknik från Pioneer. Då kan vi få se en TV som kan mäta sig med G9, kanske t o m en ny referens.

Jag har ingen större brådska utan kan vänta in nästa generation och se vad den har att erbjuda (såvida inte en 5090 dyker upp på min radar!). Ser f ö fram emot den där andra posten om C8705, blir lite nyfiken... <_<

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#140 jfinneru

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 inlägg

Postad 21 April 2010 - 09:56

Må si jeg blir litt sjokkert når det i denne tråden skrives at G20 pulveriseres av Pioneer 5090 på alle parametere. Pulveriseres er et latterlig sterkt uttrykk som er passende hvis man setter en Skoda Octavia og en Ferrari F430 på samme bane for å se hvem som kommer først i mål.
I mine øyne er det kun en ting 5090 er bedre på enn g20 og det er absolutt sort. På de andre områdene er G20 jevnbyrdig eller bedre.
Vi kjørte testen med direkte sammenligning mot fjorårets modell G10 og Pioneer 5090.

Bifogad fil(er)

Redigerat av jfinneru, 21 April 2010 - 09:57.

Vennlig hilsen Jørn Finnerud
Redaktør i Bladet Hjemmekino
Hjemmekino er Eisa-medlem

#141 Blackness

Since 1971

• Members
  • PipPipPipPip
  • 539 inlägg

Postad 21 April 2010 - 10:35

Men diskuterar vi den lilla klicken (sett mot det stora hela) av oss som sätter kalibrering främst så har VT20 och G20 inte mycket att sätta upp mot en kalibrerad Pioneer eller för den delen en kalibrerad Samsung C8705. Fast det senare är en annan dag och en annan postning. <_<

OT:
Mycket intressant! Jag packar upp den först i nästa vecka :-(

Teknikerna påstår att de i denna modell lyckats kombinera edge-LED med Local Dimming (!?).

Vet du hur de löst det rent tekniskt!? Speglar, fiber ellr annat? Ger denna modell närmast perfekt färgåtergivning efter kalibrering? Gäller det då endast i snäv vinkel rakt framifrån? (jag upplever nya Series C6 som väldigt dålig i detta avseende). Påverkas färgåtergivningen av temperaturen i chassit (så den driftar i väg när den varit påslagen en stund)? Något annat spännande?

Svar förslagsvis i Samsung-tråden.
BTB

#142 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 21 April 2010 - 10:37

Hej Jörn, och varmt välkommen till Component! <_<

Först och främst tror jag det är viktigt att befästa att Panasonics G20 verkligen INTE är en dålig tv-apparat.
Verkar som en del fått detta för sig genom denna tråden.
Man får mycket bild för pengarna med en G20 (kanske t.o.m. mest/bäst bild i hela prisklassen).

För normalanvändning är den helt ok utan några större skavanker.
Det som blir så oproportionerligt är när folk jämför den med Pioneers G9.
Då är den inte lika bra.

Vi har nu kört dem sida vid sida runt en vecka och jag håller inte med om att det "bara" är svartnivån som är bättre på Pion. Svärtan är förvisso bättre, men det är även kontrasten, shadow detail, skärpa, detaljhantering och inte minst färgåtergivningen! Just färgåtergivningen har vi ju (mätnördar som vi är) snöat in på lite extra i den här tråden. Det är väl oxå det som lett till den lite (onödigt) negativa klangen mot just G20.

Som Ringblixt försöker förklara så är det inte det faktum att G20 är dålig som väcker debatt. Det är att man inte verkar bry sig om färgfelen eller t.o.m. går ett steg längre och hyllar färgåtergivningen. Felen är av en sådan karraktär att 98% av användarna med lätthet kan leva med dem, men när det nu finns skärmar (som Pio G9) som satsat extremt mycket på detta och har en vansinnigt korrekt färgåtergivning så vore det både taskigt och synd att påstå att dessa skillnader är obefintliga. Det blir liksom ett slag över ansiktet på Pioneer och det deras skärmar står för. För vissa av oss är de sista 2% i färghantering tillsammans med den högre kontrasten, bättre svärtan och skarpare bilden väl värt den dubbla summan pengar. För andra inte...

Bedömningen av värdet på skillnaderna är något jag varken tycker butiker eller testpaneler ska värdera då det naturligtvis är upp till var och en som kund att göra detta. Vad tester och butikdemonstrationer ska göra är att visa skillnaderna. Sedan är det upp till kunden att bedöma vad det är värt.

För att summera är alltså G20 en mycket bra tv som ger en godkänd bild för pengarna.
Den är INTE bäst oavsett prisklass men den är å andra sidan ett av de bästa köpen i sin prisklass.

Den mäter inte perfekt, men den mäter bättre än 99% i sin prisklass.
Färgfelen kommer de allra flesta (även Componentare) kunna leva med utan något 100% korrekt hängande bredvid som pekar ut felen.

Det enda som jag ser som tråkigt i sammanhanget (och som även min kollega var inne på) är om V-serien inte kommer närmare Pioneeren. Det vore betydligt tråkigare, men samtidigt inte chockerande på något sätt.
Att Pioneer byggt en vansinnigt bra TV vet vi, att Pansonic skulle vara i fatt redan i år var nog mer ett önsketänkande...
:)

MVH
/Jakob

Jacob 

#143 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 21 April 2010 - 10:59

Trevligt att se dig här Jørn! Trevligt att ni har en G20 som inte startade sina dagar med väldigt märklig färger. <_<

Vilka mätare använder ni på redaktionen? Ser ni samma +50% brightness på green primary?
Står bakom www.d65.se

#144 jfinneru

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 inlägg

Postad 21 April 2010 - 11:05

Både V og VT-serien kommer med Infinite Black Pro, så jeg gleder meg til se om dette er det som skal til for å matche Pioneer på sortnivået. Får inn VT20 om kort tid og har faktisk allerede hatt en 50VT20 og 3D BD-spilleren inne hos oss. Dette var et eksemplar som var rigget for demo så vi kunne ikke leke i menyene noe særlig. Den hadde jeg faktisk hos oss i februar.
Vi bruker to stk 5090 som referanser hos oss og i tillegg bruker jeg en KRP-500 hjemme. Et aspekt dere ikke sier så mye om her er interpolering. I mine øyne er dette en finesse som når det er gjort riktig har positive bidrag til bildekvaliteten. Er det noe jeg ikke savner fra Pioneer så er det motionstudder.

#145 jfinneru

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 inlägg

Postad 21 April 2010 - 11:16

Vi bruker Progressive Labs og C5 probe. I tillegg har vår projektormann også en MicroSpec sak uten at jeg helt husker den korrekte benevnelsen på denne.

#146 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 21 April 2010 - 12:22

Et aspekt dere ikke sier så mye om her er interpolering. I mine øyne er dette en finesse som når det er gjort riktig har positive bidrag til bildekvaliteten.

Det beror ju på vad man vill att en display ska göra...
För mig är en bra display synonymt med en display som visar materialet så transparent och nära ursprunget som möjligt. Så fort man börjar hitta på saker som inte finns är det en fråga om subjektiva åsikter och de har sällan med bättre eller sämre bild att göra. Snarare olika smak.

Jag är absolut ingen förspråkare för judder eller andra störande rörelseartifakter, men jag är förespråkar absolut att fixa roten på problemet, dvs högre framerate istället för att försöka konstruera saker som inte finns.
Interpolation är grymt som en finess i apparater som användaren kan slår på eller av beroende på smak, men för min egen personliga del tillföra det inget som gör displayen bättre, lika lite som att rosa elefanter i bilden är snyggare, (även om det säkert finns de som tycker det...). Eller vad är det du brukar säga Paccis?

Problemet med allt "lull lull" i dagens displayer är att folk inte har en susning om vad de tittar på och därför inte heller vet var problemen ligger. Detta gälla ALLA! Även filmteam och broadcast units som gör våra filmer och tv-program. Detta är något man snabbt kan konstatera efter lite labbande med t.ex. Samsungs A800B. Ingen ser hur den färdiga produkten faktiskt ser ut för displayerna som används har inte kapaciteten att visa det... Men nu är vi långt av vägen på ett sidospår. Någon som kan styra upp det igen?

MVH
/Jakob

Jacob 

#147 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 21 April 2010 - 12:36

När vi ändå är OT...och då dessa produkter nämdes minns jag en intressant demo

Såg förra året Samsungs A800B på Firehawhduk (=en grym kombo) demad med samma källa/film/rum mot en Pio5090.
OJ vad Pion var överlägsen rent bildmässigt; färger, kontrast, svärta, djup i bilden...
Men ändå ger givetvis projjen en överlägsen bioupplevelse! Pion är ju pytteliten i jämförelse.

Redigerat av sportbilsentusiasten, 21 April 2010 - 12:37.

#148 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 21 April 2010 - 12:50

När vi ändå är OT...och då dessa produkter nämdes minns jag en intressant demo

Såg förra året Samsungs A800B på Firehawhduk (=en grym kombo) demad med samma källa/film/rum mot en Pio5090.
OJ vad Pion var överlägsen rent bildmässigt; färger, kontrast, svärta, djup i bilden...
Men ändå ger givetvis projjen en överlägsen bioupplevelse! Pion är ju pytteliten i jämförelse.

Just svärta och on/off-kontrast är väl just A800B's svaga punkter, enligt min åsikt. Där finns det nog många, både projektorer och TV-apparater, som har mer att ge.

Men någon bättre färgåtergivare än A800B är väl däremot svårt att hitta överhuvud taget oavsett displayteknik? (Om nu inte FH'n ställde till det alltför mycket)

Det här inlägget handlade visst ingenting om Panasonic Plasma 2010 <_<

Redigerat av Ludvig_S, 21 April 2010 - 12:53.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#149 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 21 April 2010 - 13:21

Både V og VT-serien kommer med Infinite Black Pro, så jeg gleder meg til se om dette er det som skal til for å matche Pioneer på sortnivået. Får inn VT20 om kort tid og har faktisk allerede hatt en 50VT20 og 3D BD-spilleren inne hos oss. Dette var et eksemplar som var rigget for demo så vi kunne ikke leke i menyene noe særlig. Den hadde jeg faktisk hos oss i februar.
Vi bruker to stk 5090 som referanser hos oss og i tillegg bruker jeg en KRP-500 hjemme. Et aspekt dere ikke sier så mye om her er interpolering. I mine øyne er dette en finesse som når det er gjort riktig har positive bidrag til bildekvaliteten. Er det noe jeg ikke savner fra Pioneer så er det motionstudder.

Jag tar gärna interpolering (t ex vid sport), ett grundkrav är att den ska gå att stänga av och jag ser helst att man kan justera nivån på hur "stark" den är.

En fråga: jag ser att ni har mätt svartnivån i testet av G20 till "0,002", men ni har inte skrivit vilket enhet? Det är inte cd/m2 eftersom vitnivå anges till "19,475" (lågt för att vara cd/m2). Footlambert är ett alternativ, men om jag konverterar 0,002 footlambert till cd/m2 så får jag ca: 0,007 cd/m2, vilket även det är väldigt lågt. Flatpanels och HDTVtest mätte 0,04 cd/m2 repektive 0,02 cd/m2, vilket är 3-6 ggr högre och i nivå med en G8:a. Digitalversus mätte 0,03 cd/m2 på VT20. HDTVtest mätte 0,0031 cd/m2 på 5090.

Redigerat av Tomas_L, 21 April 2010 - 13:27.

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#150 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 21 April 2010 - 14:55

Här kommer mer mätningar från 50VT20. Gjorde en ny layout som är mer kompakt, så tänk på att skalan kan komprimera graferna så att felen ser större ut så titta på DeltaE-värdena.

50VT20 på THX-default med X-rite Hubble. Bilden är tydligt gul. Orsaken till att jag valde APL-mönster istf Windows är det blev jämnare gammamätningar då.
VT20_THX_default.png

Samma THX-default på Chroma5 tryckt direkt mot panelen. Notera att den kastar om rött och blått jämfört med Hubblen.
VT20_THX_def_Chrom5.png

D65-kalibrering av proffs1-läget. Detta åtgärdar det tydliga gulgröna sticket hos THX-läget. Jämfört med G20 var D65-kalibrering enklare eftersom på G20 kunde ett steg på Offset-reglaget få väldigt stor effekt. G20 posteriserar också mer och det brukar försvåra kalibreringen i just låga IRE.

IRE 10 men även IRE 20 är synligt blåa som mätningen visar. APL-mönster vid kalibrering har fördelen att man ser vad som händer med hela gråskalan och inte bara just den IRE man är inne och fipplar med.

Angående färgrymden ligger grönt för högt i luminans och detta syns även på colorbars och i bild att grönt framträder tydligare. Fast inte lika tydligt som hos G20 vid samma brinntider där jag först slängde mig på Color-reglaget.

VT20_D65_APL.png

Upptäckte senare att de små APL-mönstrena ger jämnare kurvor och därför är lättare att använda för gråskalekalibrering. Detta är exakt samma inställningar som ovan fast med nästan 1 timmes drift. VT20 är tillräckligt stabil som jag ser det.
VT20_D65_drift_small_APL.png

Samma mönster och och inställningar som ovan. Fast med Eye-one Pro tryckt mot panelen. Syftet är förstås att se hur pass annorlunda den mäter. Skulle jag följa kurvorna genom öka rött och minska blått skulle bilden bli gulare.
VT20_D65_drift_smallAPL_i1P_error.png

Så än en gång, Infinite Black-filtret ställer till det för de enklare mätarna.

Redigerat av Ringblixt, 21 April 2010 - 14:57.

Står bakom www.d65.se