Tack för all support och intresse! Det sporrar ju en del till att inte ligga på latsidan...
Idag tänkte jag visa lite detaljer på taket och projektorfästet. Gamla taket är kvar och ett nytt självbärande innertaktak och fastskruvat enbart i två kanter i takstolarna. Tanken är att det ska isolera ljudet uppåt bättre på så vis, med risk att studsa omkring på vinden och bjälklaget. Dessutom blir det enklare att montera spottarna. Innertaket kommer kunna gunga och kunna dämpa (vissa) frekvenser. Det har inneburit att jag inte vågar fästa projektorfästet i undertaket. Utan ett eget fäste har skruvats fast i takstolarna och gängade stavar sticker ut under taket där jag kommer att skruva fast en hylla för projektorn. Den är rejält stor för att dämpa fläktljudet.
Reglarna på plats. Projektorns reglar har inte kontakt med innertakets reglar.
Dosor för el, HDMI, RS-232 och lite sånt. 3x32mm rör till projektorn.
Taket på plats, enbart gängstavarna (M10) sticker ut. Jo jag vet, de blev i kortaste laget, måste räknat fel på en cm nånstans...
Tapetsering har påbörjats. Naturligtvis måste ett biorum med det anspråkslösa namnet Holodeck 2 ha en tapet som är - blommig
Tapeten är en strukturtapet (ECO Kontur) för målning, meningen är att mönstret inte syns alls vid filmtittande utan syns enbart vid belysningen på. Speciellt runt väggarmaturerna där släpljuset blir rejält. Har använt den typen av tapet flera gånger tidigare och det brukar bli trevligt. På väggen bakom duken är det en annan plan som gäller, lite mäktigare med betydligt mer struktur.
Redigerat av Gonk, 13 January 2010 - 22:34.