Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Holodeck 2

• Vänligen logga in för att kunna svara
131 svar till detta ämne

#1 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2010 - 20:31

Efter några månaders lågintensiv snickeriverksamhet börjar Holodeck 2 ta form. Bland det första jag gjorde var att ta fram en logga, det gäller att prioritera, den sitter nu på dörren:

DSC01172.jpg

Det är 2:a försöket att få till något ställe att visa film och rummet är på 2:a våningen, därav 2:an. En hel del arbete har gått åt till att isolera ljudet till övriga huset. Väggar, golv och tak har förstärkts på olika vis. Rummet är ungefär 5.2x3.6m efter alla byggen.

#2 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2010 - 20:34

Verkar riktigt lovande. Ser fram emot att följa det här. :rolleyes:

#3 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

Postad 11 January 2010 - 20:49

Liten inblick i de 150m VP-rör som finns bakom tak, väggar och golv. Uttag för väggarmaturerna syns.
DSC00746.jpg

Ena hörnet på den dubbla framväggen:DSC01157.jpg

Centrala uttaget. Elektroniken ska sitta inne i rummets bakre hörn. Något annat gick inte att få till tyvärr. Ett väldämpat och välkylt rack är ett senare projekt.DSC00730.jpg

Fronten innan ytbehandling. Dubbla väggar med dubbla gipsskivor med dämplim mellan.DSC02650.jpg

Sidoväggen, även den dubbel med limmade gipsskivor, har infällda skivhyllor. IKEA Bestå kapade på höjden. Futronix ljuskontrollen syns provisoriskt monterad. Kopplingsschemat är proffsigt ritad på väggen i hörnet. DSC02651.jpg

Tyvärr måste jag göra alla besvikna, det blir ingen Enterprise fåtölj med datorkonsoller i mitten av rummet.

#4 Kero

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1854 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2010 - 22:21

Ser ut att ha stor potential detta projekt !

#5 PSJ

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 639 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2010 - 22:31

Ser grymt ut! Mer bilder! :rolleyes:
//Peter
"DIY är som en vit målarduk" se mer på min hemsida (psj.se)

#6 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2628 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2010 - 10:07

Superkul och det ser ut som ett drömprojekt!

Ska bli intressant att följa. Lycka till!
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#7 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2010 - 11:16

supernice :rolleyes:

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#8 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

Postad 13 January 2010 - 12:43

Kul att du delar med mig ! Alltid väldigt intressant att se byggprojekt och hänga med från tidigt stadium.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#9 code

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 13 January 2010 - 12:49

Kul att du delar med mig ! Alltid väldigt intressant att se byggprojekt och hänga med från tidigt stadium.

Jag kunde inte sagt det bättre själv :rolleyes:
Lycka till!

Mvh
c

#10 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

Postad 13 January 2010 - 22:33

Tack för all support och intresse! Det sporrar ju en del till att inte ligga på latsidan...

Idag tänkte jag visa lite detaljer på taket och projektorfästet. Gamla taket är kvar och ett nytt självbärande innertaktak och fastskruvat enbart i två kanter i takstolarna. Tanken är att det ska isolera ljudet uppåt bättre på så vis, med risk att studsa omkring på vinden och bjälklaget. Dessutom blir det enklare att montera spottarna. Innertaket kommer kunna gunga och kunna dämpa (vissa) frekvenser. Det har inneburit att jag inte vågar fästa projektorfästet i undertaket. Utan ett eget fäste har skruvats fast i takstolarna och gängade stavar sticker ut under taket där jag kommer att skruva fast en hylla för projektorn. Den är rejält stor för att dämpa fläktljudet.

Reglarna på plats. Projektorns reglar har inte kontakt med innertakets reglar. DSC02660.jpg

Dosor för el, HDMI, RS-232 och lite sånt. 3x32mm rör till projektorn. DSC03247.jpg

Taket på plats, enbart gängstavarna (M10) sticker ut. Jo jag vet, de blev i kortaste laget, måste räknat fel på en cm nånstans... DSC03248.jpg

Tapetsering har påbörjats. Naturligtvis måste ett biorum med det anspråkslösa namnet Holodeck 2 ha en tapet som är - blommig :rolleyes: DSC03252.jpg

Tapeten är en strukturtapet (ECO Kontur) för målning, meningen är att mönstret inte syns alls vid filmtittande utan syns enbart vid belysningen på. Speciellt runt väggarmaturerna där släpljuset blir rejält. Har använt den typen av tapet flera gånger tidigare och det brukar bli trevligt. På väggen bakom duken är det en annan plan som gäller, lite mäktigare med betydligt mer struktur.

Redigerat av Gonk, 13 January 2010 - 22:34.

#11 Ravnasa

Audio g33k

• Members
  • PipPipPip
  • 445 inlägg

Postad 14 January 2010 - 07:13

Ser mycket trevligt och lovande ut :rolleyes:

#12 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

Postad 18 January 2010 - 19:57

Lite stämningsbilder efter helgens ackord. Frontväggen är murad och tapeten grundad.DSC03321.jpg
Stenen ska målas svart.
DSC03323.jpg

Nu är det dags att slutligen bestämma färger på väggar och tak och dra igång måleriet. Man börjar se slutet, men som vanligt är det nog mer kvar än man kan föreställa sig.

#13 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

Postad 24 January 2010 - 20:02

1:a lagret färg på väggar och tak. Blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Blir nog en justering inför nästa lager...
DSC03335.jpg

Väggen sprayades med mattsvart. Uttaget och täcklocket heter ELJO Solid Antracit. Provbiten på mattan ligger på plats. DSC03346.jpg

Hmmm, hur vad det kopplat nurå? Synd att jag målade över kopplingsschemat... DSC03342.jpg

#14 Gonk

---

• Members
  • PipPipPipPip
  • 652 inlägg

Postad 28 January 2010 - 22:34

Efter en rejäl stapel med provburkar och många turer till färgaffärn är nu färgerna bestämda återigen. Fritidsgårdslooken (lila + orange) ska bort... Ska passa på att tipsa om ett mycket användbart verktyg för att kolla hur färgerna hänger ihop och vad som händer när man traskar runt i NCS-färgrymden. På en kalibrerad skärm funkar det faktiskt bättre än vad man kan tro, även om det naturligtvis inte kan ersätta riktiga färgprover helt. Intressant att då se hur färgerna ändras mellan solljus, 12V halogen och 230V halogen (bygglampa)

Synd bara att färgproverna i butikerna nu för tiden oftast är baserade på deras påhittade namn, troligen för att man inte ska kunna byta leverantör enkelt. Men alla färger som jag tittat på med roliga namn, finns alltid att hitta som en NCS-färg om man letar lite.

NCS.jpg

NCS Navigator

Har idag fått hem 8 dukprover från Screen Research och Stewart, få se vad som kommer ut från den utvärderingen. Kanske blir lite fotografiska övningar, få se.

#15 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • 3901 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 January 2010 - 22:39

Ere Holodeck så ere.
Klart det ska testas virtuellt först. ;)
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.