Processorer för HD ljuden vilka finns idag
Posted 16 January 2010 - 12:30
Har idag onkyos SC885 processor som i pricnip är samma som integras som var den första processorn för de nya HD formaten.
Frågan har det idag kommit några nya processorer som kan vara värt uppgradera till?
Posted 16 January 2010 - 12:36
Posted 16 January 2010 - 13:09
Såg integra har en 80.1 processor som även säljs i sverige, frågan hyr mycket bättre den är.
Kör inte bildhantering i den alls utan bara ljudkvalite som är intressant. Kör allt från processorn in till en crystallio scaler så frågan om läppsynkning ens fungerar då crystalion bara stödjer hdmi 1.2
Posted 16 January 2010 - 15:51
Vill du lägga upp lite mer pengar så verkar ju Meridian G61R vara en fin apparat, men då behöver du även HD621 för att få HD-ljud och då hamnar priset på drygt 73 kkr.
Själv har jag nog i princip bestämt mig för den lite mer sansade Onkyo PR-SC5507 som jag tycker verkar vara en prisvärd och fin apparat, jag tror att den kommer fylla alla mina krav. Möjligtvis finns det ett litet frågetecken för hur den är för tvåkanalsljudet, men där har jag möjlighet att behålla mitt gamla försteg för det.
Tanken är att även köpa en Oppo BDP-83 och låta den sköta bilden utan vidare processande medan ljudet ska få gå via HDMI till försteget för att behandlas där.
Det var några alternativ i lite olika prisklass, jag vet inte riktigt vad du tänkt dig att det ska få kosta. Själv resonerar jag så att det får gärna vara billigt, men är det riktigt bra kan det få kosta lite mer. Vore roligt om någon har några mer bra förslag här.
Posted 16 January 2010 - 16:26
Meridian Surround Sound Processors
G-series med HD621 är en riktig killer setup. Vi har denna setup stående i butik för demo.
Bor du inte i närheten av Göteborg, hittar du övriga Meridian handlare HÄR
Posted 16 January 2010 - 17:33
Ljudet i HD är mycket bra men själv så tycker jag att ljudet blir ett steg bättre när jag kör det i multichanel 5.1
Hittills har jag inget att klaga på utom möjligtvis fjärrkontrollen som är lite omständig men det är kanske en vana.
Jag har ju en Onkyo TX-SR803E nere i mitt biorum som känns som en riktig fossil på alla sätt i jämförelse med Integra. Vad jag hört så är det en väldigt stor skillnad på innanmätet mellan Onkyo och Integra. Vad som är skillnaden lär man nog få reda på inom snar framtid.
Posted 16 January 2010 - 20:47
Posted 16 January 2010 - 21:07
jienn, on Jan 16 2010, 20:47, said:
Japp.
Sedan låter de bättre med DTS /DD källa, än andra med HD.
Posted 16 January 2010 - 22:10
Meridian är nog min "drömprocessor", hela deras koncept känns väldigt bra; men det är väldigt mycket pengar. För mig som har balanserat slutsteg för H+V fram och balanserat från RIAA känns det lite tråkigt att Meridian inte har balanserade anslutningar. Däremot så känns inbyggd USB-DAC som ett stort plus för mig. Men ska jag lägga så mycket pengar ska det gärna vara "alla rätt".
Posted 16 January 2010 - 23:30
Det enda den får arbeta fullt ut med är tvbilden och HD ljuden
BD sköter Oppo och Projjen
CD sköter Oppon
Så varför lägga pengarna på en svindyr processor om man kan få ut
det bästa ur övriga komponenter som man ändå måste ha i kedjan ?
Maveric
This post has been edited by MaVeRiC: 17 January 2010 - 00:16
Posted 17 January 2010 - 07:50
Som du ser har jag skrivit ett frågetecken efter den meningen
som du frågar efter mitt svar. Det är jag som ställer frågan
Så har du ett svar, är jag intresserad av detta
Maveric
This post has been edited by MaVeRiC: 17 January 2010 - 07:54
Posted 17 January 2010 - 09:08
MaVeRiC, on Jan 17 2010, 07:50, said:
Maveric
Du som letar ytterligheter mellan OPPO 83, SE och Nuforce skulle ju höra otroliga skillnader mellan din Onkyo och tex Integra.
Posted 17 January 2010 - 09:36
Integra är princip samma som onkyo och jag tror inte att det är några "otroliga" skillnader
mellan att köra pure audio genom en onkyo eller en integra
Berätta gärna varför man skulle få denna otroliga skillnad, då jag inte har tillgång till en integra
som är bättre än onkyos 5507 och inte kan jämföra. Vad har du för någon integra ?
Maveric
This post has been edited by MaVeRiC: 17 January 2010 - 09:50
Posted 17 January 2010 - 10:42
MaVeRiC, on Jan 16 2010, 23:30, said:
Det enda den får arbeta fullt ut med är tvbilden och HD ljuden
BD sköter Oppo och Projjen
CD sköter Oppon
Så varför lägga pengarna på en svindyr processor om man kan få ut
det bästa ur övriga komponenter som man ändå måste ha i kedjan ?
Maveric
MaVeRiC, on Jan 17 2010, 07:50, said:
Maveric
Nja, till att börja med är frågan i det första av de två inlägg jag nu citerat lite konstigt formulerad. Jag tolkade det som att du menade:
Så varför lägga pengarna på en svindyr processor när man kan få ut
det bästa ur övriga komponenter som man ändå måste ha i kedjan med en billigare processor ?
Vidare tolkade jag då att det referensobjekt du menade att du redan får ut det bästa ur källorna med var den Onkyo PR-SC5507 du har.
Med den tolkningen av din fråga så betyder det att du kommit fram till att du får det bästa ur källorna med Onkyon, att du sedan skriver med ett frågetecken sist betyder att du vill veta vad andra har för motiv att lägga upp mer pengar. Jag undrade därför hur du kommit fram till att man får ut det bästa med den lösning du valt.
Så jag har inte svar på några frågor, men jag är väldigt intresserad av dem. Jag försöker bestämma mig för vilken processor jag ska ha och det låter ju otroligt bra om man kan få en som får ut det bästa ur alla format för 19 kkr!

Help