Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Lexicon BD-30 - världens mest överprissatta Oppo..

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 Spygg

Tycker ni annorlunda så tycker ni fel!

• Members
  • PipPip
  • 247 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2010 - 19:13

Nu har välrenomerade Audioholics recenserat Lexicons THX-klassade high-end-BD-spelare Lexicon BD-30, och... det visade sig vara en helt vanlig Oppo BDP-83* inpetat i ett Lexicon-skal. Ett litet trick som Lexicon tar 3000 dollar extra för... Läs själva på Audioholics.

*=Om man med "helt vanlig" menar en av världens bästa och mest prisvärda BD-spelare
/Spygg

...och tycker ni annorlunda så tycker ni fel!

#2 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1963 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2010 - 19:21

Förstör nu inte high-end marknadens marginalambitioner. :o

Med reservation för vad man nu defakto kan tänkas få för $3k mer i Lexicons version - synligt/hörbart eller ej. ;)

#3 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 739 inlägg

Postad 18 January 2010 - 19:32

Aluminium chassin är dyra......

Det verkar ju rent ut sagt korkat av Lexicon att , som det verkar, inte ändra NÅGOT i vare sig hårdvara eller mjukvara (förutom att bygga på med eget skal). Hade det varit några skillnader hade man i vart fall kunnat ge sig på någon slags förklaring för att motivera prisskillnaden...

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#4 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2010 - 21:17

Ayre DX-5 för 10000 dollar är ju ett par strå vassare.........om den sen är en direkt kopia i annat skal kan man ju diskutera.......

Lexicon BD-30
Postad bild

Ayre DX-5
Postad bild

OPPO BDP-83
Postad bild

Redigerat av octaviars, 18 January 2010 - 21:22.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#5 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2749 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2010 - 21:50

Det har ju inte direkt varit någon hemlighet att Lexicon kört Oppo för BD, de har ju gjort samma sak med Pioneer på DVD tiden. Det trista är att de inte förbättrar något förutom skär ut en ny faceplate.. varje gång!

Ayre är också en Oppo men har iaf. satt in sjysstare trafo (som är lika snikig i BD83 som i min HDI Dune) samt nya analoga utgångar.

Redigerat av crion, 18 January 2010 - 21:51.

#6 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 18 January 2010 - 22:52

Ayre är också en Oppo men har iaf. satt in sjysstare trafo (som är lika snikig i BD83 som i min HDI Dune) samt nya analoga utgångar.

Glöm inte att nämna det faktum att de vänt spelaren bak-o-fram också, det syns tydligt på bilderna...

Skämt åsido, nätdelen är ej att förakta, den kan göra stor skillnad.

Med analogutgångar, menar du hela utgångssteget då, eller bara kontakterna?

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#7 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2010 - 23:31

Många beklagar sig över detta och tycker att det är jättekonstigt och en enorm skandal.

Tror flera också missar att köparen kanske struntar i om det i grunden är en Oppo. Den är fortfarande bra och efter att ha spenderat några hundra tusen på övriga anläggningen gärna tar en produkt som matchar resten.

Det gäller absolut inte bara hifi-branschen.

#8 magnus-g

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1666 inlägg

Postad 18 January 2010 - 23:55

Många beklagar sig över detta och tycker att det är jättekonstigt och en enorm skandal.

Tror flera också missar att köparen kanske struntar i om det i grunden är en Oppo. Den är fortfarande bra och efter att ha spenderat några hundra tusen på övriga anläggningen gärna tar en produkt som matchar resten.

Precis, Metavärde.

/M
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get

#9 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2010 - 00:09

Tycker personligen inte att det är fel att ta mer betalt för samma spelare i annat skal, det som är fel är om dom säger att dom gjort förändringar på A/V delen om dom inte gjort det, då tycker jag inte det är fair längre.

#10 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2010 - 08:18

Tycker personligen inte att det är fel att ta mer betalt för samma spelare i annat skal, det som är fel är om dom säger att dom gjort förändringar på A/V delen om dom inte gjort det, då tycker jag inte det är fair längre.

Spot-on.
(om så är fallet, dvs om det säger sig ha gjort ändringar men inte gjort det)

Men jag tycker inte det är nån större skandal, den stora skandalen (eller ska vi säga skämtet) är väl THX...

Redigerat av pacman, 19 January 2010 - 08:20.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#11 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 19 January 2010 - 09:21

Jag håller inte riktigt med, köper man en BMW så får man inte en Hyundai med ett annat chassie och modifierad motorstyrning. Jag skulle nog vilja kalla det "skandal", det är en iaf en katastrof för varumärket Lexicon.

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#12 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2749 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2010 - 12:09

Jag håller med om att det inte är bra för varumärket. Vad skulle jag tycka om jag vore Lexicon ägare och inte visste om detta innan jag köpte spelaren? Jag skulle känt mig lurad.

Men jag vet att många är medvetna om detta och det har varit många "high-end" ägare som vill ha en bra blu-ray spelare och vill ha den nu. MEN jag tror också att de förväntar sig att de får en "high-end" treatment av spelaren med bättre PSU, nya DAC-steg etc så som Ayre ser ut att ha gjort med sitt Oppo OEM kit.

#13 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2010 - 13:30

Jag håller inte riktigt med, köper man en BMW så får man inte en Hyundai med ett annat chassie och modifierad motorstyrning. Jag skulle nog vilja kalla det "skandal", det är en iaf en katastrof för varumärket Lexicon.

Tycker det blir lite fel jämförelse då det är en del som är kompletterande för lexicon. Svårt att komma på ett exempel men mer som att du köper din BMW och sen köper till en GPS-enhet i den för 20000:-. Egentligen är det bara en TomTom som dom monterat in och satt en BMW logga på.

Priset som ni vet är aldrig direkt kopplat mot prestanda/kvalite utan finns så mycket mer parametrar som varumärke, helheten etc.

#14 Tomas_L

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 696 inlägg

Postad 19 January 2010 - 15:14

Tycker det blir lite fel jämförelse då det är en del som är kompletterande för lexicon. Svårt att komma på ett exempel men mer som att du köper din BMW och sen köper till en GPS-enhet i den för 20000:-. Egentligen är det bara en TomTom som dom monterat in och satt en BMW logga på.

Kan man lita på att de andra delarna håller måttet? Fler OEM-prylar i snygga paket?

Ang BMW-GPS liknelsen: Lexicon har inte integrerat en BD-spelare i en av sina produkter, i så fall så hade ingen reagerat.
Jag tror inte att BMW slår på 600% på priset på en lös GPS:en bara för att det står "BMW" på den.

Priset som ni vet är aldrig direkt kopplat mot prestanda/kvalite utan finns så mycket mer parametrar som varumärke, helheten etc.

Javisst, men folk är bara beredda att betala om de har förtroende för varumärket, något som tar lång tid att bygga upp. En sådan här historia kan vara förödande och det är nog många High End-spekulanter som nu kommer att sortera bort Lexicon bara för att det finns ett frö av tvivel...

SYNTAX ERROR
Sorry, sällan här p g a ändrade livsförhållanden...men intresset finns kvar.

#15 rbu

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Postad 19 January 2010 - 15:44

Roligast var ju recensenten på Home Theatre Review som skrev hur mycket bättre Lexicon var än Oppon =)