Component - för entusiaster av ljud och bild.

Component forum: Panasonic PV600 och Blu-Ray spelare - Component forum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Panasonic PV600 och Blu-Ray spelare Är TVn för gammal?

#1 User is offline   Chribbe76 

• Nykomling
  • Pip
  • View blog
  • Group: Members

Posted 03 February 2010 - 19:29

Hej!
Christian heter jag och är ny medlem här.

Jag funderar på att köpa en Blu-ray spelare, en Panasonic BD-60, som jag tycker verkar bra.

Nu hör till saken att min tv är från 2006, en 42" Panasonic PV-600 (plasma).

Har läst lite om "judder" och att det kan vara ett problem med gamla tv-apparater.

Vad tror ni om det?
Funkar denna kombinationen bra?

Tack på förhand
Christian
0

#2 User is online   Ringblixt 

• Pragmatisk idealist
  • PipPipPipPip
  • View blog

Posted 03 February 2010 - 19:45

Ifall teven inte tar emot 1080p/24, alternativt tar emot signalen men internt gör om det till en frekvens som inte går jämnt upp med 24, kommer det att juddra oavsett. En PV600 torde definitivt vara på gränsen om den ens tar emot 1080p/24 och då får du 60 Hz ut från spelaren vilket gör att bilden blir lite ryckigare jämfört med europeisk dvd. Långt ifrån alla märker den skillnaden.

BD60 torde fungera väl med din teve, samma tillverkare trots allt. Kraven på Blu-rayspelare ligger väl närmare på andra plan och önskemål, till exempel anslutning till förstärkare.
0

#3 User is offline   Chribbe76 

• Nykomling
  • Pip
  • View blog

Posted 03 February 2010 - 20:38

View PostRingblixt, on Feb 3 2010, 19:45, said:

Ifall teven inte tar emot 1080p/24, alternativt tar emot signalen men internt gör om det till en frekvens som inte går jämnt upp med 24, kommer det att juddra oavsett. En PV600 torde definitivt vara på gränsen om den ens tar emot 1080p/24 och då får du 60 Hz ut från spelaren vilket gör att bilden blir lite ryckigare jämfört med europeisk dvd. Långt ifrån alla märker den skillnaden.

BD60 torde fungera väl med din teve, samma tillverkare trots allt. Kraven på Blu-rayspelare ligger väl närmare på andra plan och önskemål, till exempel anslutning till förstärkare.

Vill nämna att jag är ganska novis, när det gäller "det tekniska".
1080p verkar PV600 inte stödja, dock 1080i. Men det hjälper kanske inte? Vad är skillnaden?
0

#4 User is online   pacman 

• Gladaste entusiasten
  • View blog
  • Group: Moderator

Posted 04 February 2010 - 10:18

edit: Varmt välkommen till component Chribbe76!! Verkar som om du är av väldigt god årgång dessutom... :)

Om man ska förklara skillnader så behöver vi bli lite tekniska, kanske är rörigt men säg till om du inte hajjar så försöker jag vara tydligare. :ph34r:

Du lär få köra 1080i60 ut från spelaren ja.

Det innebär att spelaren kommer konvertera den (1920*)1080p24 bild som ligger på skivan till 1080i60. Dvs två olika konverteringar, dels i->p samt 24 till 60.

Konverteringen från p->i BÖR INTE innebära att data/upplösningen förloras. Vad som ska hända är att de 24 helbilderna (helbild innebär att upplösningen är 1080 linjer kan vi säga) kommer omvandlas till 48 halvbilder (halvbild kan vi här säga är en bild med "halva innehållet, 540 linjer mao). Dock är det så att två halvbilder tillsammans innehåller exakt samma info som den helbild de skapades ifrån, därför jag säger att du i detta skede egentligen inte har förlorat nått.

Detta förutsatt att spelaren konverterar till 1080i på detta sättet. Det finns en otäckare väg som gör att upplösningen aldrig kan bli högre än 540 linjer men det får vi hoppas att inte Panna gör... (finns en risk till, att spelaren hänger på nån otäck filtrering vid 1080i output men det vore bra olyckligt).

Frekvens-konverteringen från 24->60 kommer innebära att viss ryckighet, sk judder, tillförs. Vad som händer är att de 48 halvbilderna jag prata om ovan kommer konverteras till 60 halvbilder och det är här juddret uppstår.

Okej, nu kommer det 1080i60 till din tv.

Vad din tv kommer göra är att försöka konvertera denna 1080i60 till 1080p60. Är den väldigt bra på denna i-p konvertering (kallas deinterlaceing) så kommer den kunna identifiera vilka halvbilder som "hör ihop" och slå ihop de rätta två halvbilderna (två 540-bilder) till en "perfekt" helbild (en 1080-bild).

Vet inte hur Panasonic av denna årgång klarar detta men jag vill minnas att den inte var helt lost (hade det varit en 50Hz signal hade den varit lost men med 60 är den lite modigare av orsaker som vi inte behöver gå in på här). Det är nämligen så att om tv:n hanterar detta mindre bra och inte identifierar rätt (eller inte identifierar alls) så kommer du ha en "icke-perfekt" helbild som förvisso består av 1080 linjer men den faktiska upplösningen kommer variera mellan 540-1080 linjer.

Dvs du har i detta skede en 1080p60 signal inne i tv:n (men vars faktiska upplösning alltså kan variera). Hade din tv kunnat ta emot 1080p så hade du varit garanterad perfekta helbilder i detta skede, nu när du kör 1080i så har du inte den garantin - där har du skillnaden mellan 1080i och 1080p signal från spelaren.

TV:n kommer INTE konvertera tillbaks från 60 hz till 24 Hz. Så det judder spelaren tillförde kommer inte försvinna. Där har du skillnaden mellan en tv som kan ta emot 24 Hz signaler (OCH visa dem rätt) och en tv som inte kan det (som din). Du kommer garanterat tillföra judder om tv:n bara hanterar 60 Hz.

Du är med på skillnaderna?

Till sist ska tv:n mappa denna signal på dess bildyta. Din tv är inte 1080p upplöst utan behöver skalas om till din tv:s fysiska upplösning, i ditt fall 1024*768. Vad du kommer se är alltså 1024*768p60 kan man säga. Så oavsett vad så kommer du ha en bild som har lägre upplösning och mer judder än vad som är optimalt.

Hur blir då allt detta i slutändan? Oavsett vad så kommer du ha den bästa bild du någonsin sett på din tv så trots alla teknikaliteter så är det en no-brainer, köp en BD-lirare! :)

This post has been edited by pacman: 04 February 2010 - 10:24

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE
0

#5 User is offline   Chribbe76 

• Nykomling
  • Pip
  • View blog

Posted 07 February 2010 - 15:52

Hej o tack för svaret.
Tyvärr fattar jag typ bara hälften av det du skriver... :ph34r:

Jag kan iaf konstatera följande.
Har lånat hem en Samsung 3600, och provat 2 olika filmer.

Bilden är kanon, och jag märker INGENTING av att något skulle hacka eller liknande.
Man undrar ju lite om 3600 är väldigt bra tillsammans med PV600, eller om resultatet
hade blivit lika bra oavsett vilken Blurayspelare jag testat med.
0

#6 User is online   Ringblixt 

• Pragmatisk idealist
  • PipPipPipPip
  • View blog

Posted 07 February 2010 - 16:17

Du ska få samma upplevelse av bildflyt från alla nya Blu-ray-spelare. :ph34r:

This post has been edited by Ringblixt: 07 February 2010 - 16:17

0

Share this topic:

Page 1 of 1