Någon som kör både högt och lågt med subben? Jämförelse av hög- och lågnivåingångar
Posted 08 February 2010 - 08:58
Posted 08 February 2010 - 09:35
bigblue, on Feb 8 2010, 08:58, said:
Det är inte många subbar som klarar det vad jag vet. När jag hade en REL Storm 5 så körde jag så, och det var MYCKET bättre än att bara köra lågnivå i min setup. 2-kanal lät aldrig bra med bara lågnivå, för då var processorn inne och pillade på ljudet på något sätt. Diskanten blev påtagligt dovare / mindre detaljerad.
Men det är ju bara och prova och se hur det blir! (om nu din subb klarar lågnivå och högnivå samtidigt). Testa med en skitkabel, det kostar ju ingenting.
Det viktigaste i sammanhanget är nog att subben måste vara bra till musik, vilket inte många är tyvärr i mina öron.
Posted 08 February 2010 - 11:22
Det som är "unikt" med REL är att man kan justera volym sepparat från högnivåingången.
Jag rekomenderar alla att testa detta, då man kan få till en väsentligt bättre dynamik i systemet, men en skön extension i basen.
mvh
/Pär
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering
Posted 08 February 2010 - 11:32
This post has been edited by bigblue: 08 February 2010 - 11:33
Posted 08 February 2010 - 11:36
perra1, on Feb 8 2010, 11:22, said:
Och då kan ju det konstateras i samma andetag att man på MJ-Acoustics subbar också har möjlighet att justera såväl hög- som -lågnivåingången separat.
Jag skulle dessutom ta en flukt på BK-Electronics, som tillverkar såväl RELs som MJs subbar.
...samma "unika" features på alla tre...
This post has been edited by FinnGus: 08 February 2010 - 11:37
Receiver: Denon AVR-2106; DVD: Denon DVD-1930CI;
Högtalare: Front+Center - Mirage Omnisat, surround - Omnisat Micro; Sub: BK Electronics XLS200DF MkII
Fjärrkontroll: Logitech Harmony 525
Posted 08 February 2010 - 13:05
perra1, on Feb 8 2010, 11:22, said:
Jag har sett flera manualer som säger att man bara kan koppla en typ i taget. Jag hade inte vågat prova om manualen säger att det inte går.
Posted 08 February 2010 - 13:32
bigblue, on Feb 8 2010, 11:32, said:
Jag vet inte om det är modellspecifikt, men de två subbar jag testat med så är det helt klart subbens förstärkare som använts. Jag skulle tro att det bara är passiva subbar som använder ingående högnivå för att driva elementet.
Posted 08 February 2010 - 15:03
Hur sker denna koppling förresten?
Det kanske inte är ett alternativ för mig om inte min receiver klarar det...
Så länge min chef låtsas som att jag har hög lön låtsas jag arbeta...
Posted 08 February 2010 - 15:38
Matsen, on Feb 8 2010, 15:03, said:
Hur sker denna koppling förresten?
Det kanske inte är ett alternativ för mig om inte min receiver klarar det...
Att inte koppla en REL med högnivå är justitiemord!
Du kopplar på kabeln till subben på samma utgångar som högtalarkablarna går från receivern, inga extra utgångar behövs. Min REL hade en speciell kabel för detta, med Neutronik-kontakt i subb-änden, och öppna kardeler i receiver-änden. M.a.o kopplar du två kablar på varje högtalarutgång på receivern, en till högtalaren, och en till subben.
Ett annat sätt är att gå från receivern till subben med högtalarkabel, och sen från subben till högtalarna. Men det har gett sämre ljud när jag provat detta.
Du får kolla vad du har för ingång på din subb, ev. räcker det med vanlig högtalarkabel.
This post has been edited by rajapruk: 08 February 2010 - 15:43
Posted 08 February 2010 - 15:47
En annan fråga, vad innebär MOSFET i sub-sammanhang?
This post has been edited by bigblue: 08 February 2010 - 15:47
Posted 08 February 2010 - 15:58
bigblue, on Feb 8 2010, 15:47, said:
En annan fråga, vad innebär MOSFET i sub-sammanhang?
Läs om post #7. Receivern driver inte subben.
MOSFET får någon annan svara på. Jag tror det handlar om vanlig klass AB-förstärkning.
Posted 08 February 2010 - 15:59
Dvs. reciver eller liknande belastas yterst lite pga subbsteget och driver alltså inte subben med egen kraft.
MOSFET är en vanlig typ av effekt-transistor
http://sv.wikipedia.org/wiki/MOSFET
Posted 08 February 2010 - 21:06
Tack PSJ, jag kikade också på wiki när det gäller MOSFET, men jag var mer nyfiken på hur det påverkade en subs karaktär. Någon som vet?
Hur kommer det sig att RELs subbar har relativt låga watt-tal på sina subbar (150-300W) jämfört med ex Velodyne som håller sig kring 1000W?
Posted 08 February 2010 - 23:27
bigblue, on Feb 8 2010, 21:06, said:
Borde väl vara så att när man spelar 2-kanal så får även subben en signal att spela på, högnivåsignalen.
Vid film har jag svårt att se att det ska bli bättre då man har en dedikerad sub-kanal... Men jag skall prova!
Så länge min chef låtsas som att jag har hög lön låtsas jag arbeta...
Posted 09 February 2010 - 10:16
Jag vet inte den tekniska orsaken till att det låter bättre med högnivå till subb, än med lågnivå och låta processorn sköta delningen. Jag vet bara att det alltid har gjort det i mina anläggningar. Ljudet blir kanske på något sätt komprimerat när processorn digitalt tar frekvenser från vissa kanaler, och adderar dom till andra?
Om man har en musikalisk sub, så blir det ofta bättre 2-kanalsljud även med riktigt stora högtalare. Mina frontarhögtalare är stora monster, men mår ändå bra av lite stöd av subben i botten. Främst baskaggar och sånt kommer fram mycket bättre i musiken. Om man har mindre stativhögtalare som frontar så är det en no-brainer.
Detta är något som alla entusiaster borde prova om förutsättningarna finns tycker jag.
Exempel på subbar som jag tycker låter bra till musik är t.ex RELs modeller före 2008, Final Sound, JBL Array, Revel, och B&W PV1. Alltid slutna lådor. Velodyne har jag aldrig hört låta bra till musik, men smaken är som baken!
Nu har jag en subb som enligt manualen inte kan ta in både lågnivå och högnivå samtidigt, så jag har valt att köra enbart högnivå till den för att 2-kanalsljudet blir så mycket bättre då. Därför har jag satt "no subwoofer" i bioreceivern, så att LFE-kanalen mixas in i fronthögtalarna (som i sin tur får hjälp av subben). Kankse blir bioljudet lite sämre istället, men jag prioriterar 2-kanalen för det där sista i upplösning. Notera att det är främst diskanten som blir bättre av mindre "pill" på ljudet eftersom jag kan köra "pure direct" i 2-kanal och ändå få stöd av subben.

Help