Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Tommys system

• Vänligen logga in för att kunna svara
654 svar till detta ämne

#1 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5405 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 06 October 2004 - 17:52

Det här inledningsinlägget började ett tag stämma hyfsat med verkligheten, men senaste tidens ändringar har återbördat status till "Ofärdigt"... :D :D

Nu har i alla fall grejorna kommit på plats... Även om vår nya videobänk säkert inte faller alla i smaken, så är vi själva helnöjda med den.

Och det är ju det viktigaste :D

BOXAR
Dreambox 7020 (Satellit-TV)
Echostar DSB-606 (Satellit-TV)

DVD-SPELARE
Meridian G98DH
Pioneer DV-575A-S

FÖRSTÄRKARE
Meridian G68ADV (Processor)
NuForce Ref8.200W (Monoblock)

HÖGTALARE
Bc Acoustique ACT A3 (Front)
Meridian DSP5000C (Center)
Meridian DSP33 (Surround)
Velodyne DD-15 (Subwoofer)
Velodyne DD-12 (Subwoofer)
Meridian D1500 (Subwoofer)

KABLAR
Xindak FS-1 (Frontar, 2* för biwire)
Xindak FP-Gold (Strömkablar)
Xindak PC-03 (Enklare strömkablar)
MarcusCables Vandamme (Komponentkabel G98DH --> Plasma)
Audioquest YIQ-1 Bullet Plugged (Komponentkabel Processor --> G98DH DVD)
Tara Labs Prism 55 (***)
Esoterisk-Hifi Egen (***)
MSB Technology 75 Ohm RCA Koax (***)
Oehlbach Blue Magic 5.1 Analogue (Pioneer DVD --> Processor)

(Plus lite diverse ClickTronic, Monster, Tech+link och Ölflex...)

KASSETTDÄCK
Teac W-600R

MINIDISK
Sony MDS-JB940

MÖBLER & DIVERSE
Videobänk i svartbetsad och sprutlackad massiv valnöt, egen design.
PS Audio Ultimate Outlet v.4 HC (Nätfilter för CD/DVD/MD)
Monster HTS1000 (Överspänningsskydd & nätfilter)
Antennförstärkare
Hama Speaker Pucks
PlasmaClean

TV
Panasonic TH-42PA30

VIDEO
JVC HR-S5950

Klicka för att öppna upp ett nytt fönster med en större bild:

Posted Image
"Vad var det som flög till höger bakhögtalare?"

Redigerat av tommypeters, 25 March 2011 - 09:24.

#2 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 06 October 2004 - 20:45

Ooh, trevligt med alla länkar till alla produkter! Det blir så mycket lättare att se vad det är för produkter då... :D

Din anläggning verkar dessutom vara en anläggning med en hel del intressanta produktkombinationer. Däremot visas inte den sista bilden (jag antar att det är helhetsbilden?)... :D

#3 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 06 October 2004 - 21:11

Visas inte sista bilden??? Varken tumnageln eller den stora? Det fungerar helt OK för mig, men det är ju ett antal färre saker som kan gå fel för den som lagt upp bilderna. Kanske rättigheterna till bilden på servern?

Någon mer som har problem med sista bilden?

Den intressantaste kombinationen tycker jag är med hunden - om jag drar på med Led Zeppelins DVD eller lite speciellt basrik musik för att "testa högtalarna" så kommer hon springande och lägger sig i soffan! Och jag som trodde hon skulle må dåligt av att ligga på övervåningen med sin fina hörsel när jag spelade högt... :D

#4 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 06 October 2004 - 21:17

Det strular även för mig men gissar att det är de svenska tecken som du har i filnamnet som IE tolkar lite annorlunda och det ska vara:

http://www.bostreamm...t/Videobänk.JPG

Ladda även upp dina bilder på din medlemssida här:
http://www.component...ser=tommypeters

Ladda upp dom stora bilder så skalas om det om automatiskt. Säg till om du behöver hjälp.

#5 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 06 October 2004 - 21:19

OK, ska ta bort ä:et i filnamnet och ladda upp till medlemssidan.

#6 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 06 October 2004 - 21:56

Nu ska även sista bilden fungera, och medlemssidan är uppdaterad.

Ooh, trevligt med alla länkar till alla produkter! Det blir så mycket lättare att se vad det är för produkter då... :D

Ja, jag kan förstå att du tycker om den idén - eftersom jag "snott" den från dig :D

Redigerat av tommypeters, 06 October 2004 - 22:36.

#7 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 07 October 2004 - 07:36

Jaså?! var det därifrån jag kände igen listan ifrån... :D

Den där audio/videobänken är enorm - verkar svälja det mesta! :D
Lät ni någon bygga ihop den eller har ni köpt den - vem/var?

#8 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 07 October 2004 - 12:03

Den där audio/videobänken är enorm - verkar svälja det mesta! :D
Lät ni någon bygga ihop den eller har ni köpt den - vem/var?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den är 252*75*62cm :D

Jag gjorde ritningen och frugans syssling (som inredningssnickare för båtar o.dyl.) byggde den. Det blev på inget sätt billigt, men vi hade tröttnat på att hitta något vi ville ha i möbelaffärerna efter att ha letat så länge. När sedan tanken på Pansonicen dök upp, så kom idén att designa något som passade i stil med den (och vårt övriga möblemang).

#9 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 08 October 2004 - 21:46

I väntan på att jag ska få allt helt på plats (i huvudsak surroundarna ska bli permanent monterade och subwoofern ska få en chans till att flytta runt lite) och inspelat, tänkte jag att jag kan ta lite andra perifera detaljer så länge.

Jag börjar med det senaste inköpet:

Posted Image
"Home Theater PowerCenter™ HTS1000 with Monster Clean Power™ Stage 2 v.2.0 Circuitry"
http://www.monsterca...er.asp?pin=2074

Enheten kostar i Sverige 2995:- (i USA ungefär en tusenlapp, men 110V-grejor är ju alltid billigare att tillverka... :) ) och det är väl lite dyrare än jag tänkt mig. Speciellt eftersom jag redan har ett PS Audio UO nätfilter.

Men det jag kände att jag ville ha var ett överspänningsskydd som förutom själva stickpropparna även kunde hantera antennkablarna till satellit-TV och kabel-TV. (den tar även nätverk och telefon, men det använder jag inte den till). Dessutom har enheten ett "Stage 2" nätfilter. Jag kopplar högeffektsgrejorna till denna och kopplar dessutom PS Audio nätfiltret in i denna (och till den DVD / CD /MD).

Det är svårt att göra någon bra jämförande test mellan ofiltrerat / filtrerat med UO / filtrerat med Monstret - men vi har ibland lite störningar på elledningarna och bägge filtren verkar bra på att eliminera dem. Dock tror jag inte att HTS1000 direkt ger "tydligare och bättre bild", däremot höjs lägstanivån. Bilden är bättre nu än innnan, men jag bytte samtidigt till bättre antennkablar...

Enheten kommer "inklädd" i klarplast, med lite information och reklamslogans medskickade. Ingen handbok. Låter väl inte som ett överspäningsskydd skulle behöva en handbok? Kanske inte, men lite mer info om karaktäristiken för nätfiltret skulle inte skada - och hur mycket bättre är det än det enklare filtret på HTS800-modellen? Dessutom finns en On/off-switch på enheten, men den stänger inte av alla uttagen utan enbart några stycken av dem... Det finns heller ingen information ifall det görs någon filtrering mellan enhetens uttag, eller om apparaterna fritt kan störa varandra.

En väl tilltagen försäkring om någon inkopplad utrustning skulle skadas ingår, hur stor chans att man får något från den om något händer vet jag inte. Monstret verkar rätt bra, men kanske inte värd sitt pris om den inte skulle skydda utrustningen vid skadlig överspänning. Men om den situationen uppstår märker man inte om inte överspänningen tar kål på min HTS1000, om den offrar sig som en martyr.

Reklamfilm

#10 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10860 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 10 October 2004 - 09:39

Vad jag har förstått av Interconnect Nordic på Arken mässan så är utagen filtrerade från varandra - iaf de digitala från de analoga, vilka som är vilka skall vara markerat.

När du stänger av på Switchen, vilka uttag stängs av och vilka stängs inte av? Hur är de markerade?

Jag skall kolla om jag kan ta reda på lite mer om HTS1000 i veckan :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#11 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 10 October 2004 - 14:47

Alla uttagen är ju "personligt" markerade med DVD, CD, Reciever, Power Amp osv - samt någon "Accessory".

Ska kolla närmare nästa gång jag rullar ut TV-bänken igen :) - men jag tror det var Accessory, CD och DVD-uttagen som stängs av med brytaren. Varje uttag är individuellt markerat med "sin" färg, de är inte synligt grupperade i två grupper. Men de uttag som påverkas av brytaren är de som är längst ifrån den... :)

Jag rullar inte ut bänken mer än nödvändigt, eftersom jag inte hittade några lågprofilhjul av gummi. Fast vi satte på så många som 10 dubbelhjul på bänken så gör dess hårda material tillsammans med den höga vikten att den kan skada parketten, så jag lägger ut ett skydd när jag ska rulla ut den. Där själva bänken står är parketten i alla fall skadad, så det gör inte lika mycket... :)

#12 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 11 October 2004 - 21:29

Nu är bakhögtalarna också på sina rätta platser, efter lite kabellister mm så blir det dags med en bättre kalibrering än den grovkalibrering jag gjort hittills.

Har beställt en ljudtrycksmätare, för att få det lite mer korrekt utfört.

Redigerat av tommypeters, 12 October 2004 - 10:30.

#13 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 17 October 2004 - 21:43

Jag funderar lite på en sak...

I dagsläget så använda Denonen inte alls som bildväxlare, utan Panasonicens ingångar på baksidan räcker till de olika apparaterna jag har. Förutom till OSD för förstärkaren.

Det är ju inte så ofta som man behöver ändra förstärkarens grundinställningar, men det har då visat sig att det inte fungerar något vidare bra att navigera via den inbyggda displayen - man behöver använda OSD. På framsidan finns ju t.ex. en vanlig kompositingång, och sådana finns det ju gott om på Denonen - men på baksidan.

Det känns lite jobbigt (inte minst för golvet) att rulla fram TV-bänken för att koppla in en kompositkabel när man vill utnyttja OSD. Och det ser fult ut att alltid ha en kabel inkopplad på framsidan på plasma-TV:n. Är det något problem att ha kabeln "hängande", dvs när jag inte använder OSD så är kabeln inkopplad i förstärkaren men ligger gömd och tas enbart fram och kopplas in i TV:n vid behov?

Redigerat av tommypeters, 17 October 2004 - 21:43.

#14 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5405 inlägg

Postad 06 November 2004 - 13:25

Förhoppningsvis ska det bli tid till lite "koppleri- och kalibreringsverksamhet" nu i helgen ;)

Inriktning av högtalare och ljudtrycksmätning får väl komma först, sedan är det lite småpryttlar som ska testas och antingen kopplas in, stuvas undan eller säljas...

Posted Image

#15 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 06 November 2004 - 13:32

Ser trevligt ut och antar att den lilla gula grejen till höger är nån slags laser-vattenpass?