Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mr Jones system

• Vänligen logga in för att kunna svara
121 svar till detta ämne

#1 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1707 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2010 - 13:50

Lite bilder på min anläggning:

Anl_ggningen_1.jpg

Anl_ggningen_2.jpg

Anl_ggningen_3.jpg

Anl_ggningen_4.jpg

Anl_ggningen_5.jpg

Redigerat av MrJones, 03 April 2010 - 13:56.

#2 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 03 April 2010 - 13:57

Vad kan ha kommit äntligen hem påsk? :) Denna sak har jag väntat länge på.

Marantz_UD8004_1.jpg

Marantz_UD8004_2.jpg

#3 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2010 - 14:00

8004? :)
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#4 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2010 - 15:35

Vad kul att få se bilder på din anläggning MrJones, riktigt fina grejer! Instämmer i lunkens svar - 8004?

/Y-front

#5 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8360 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 03 April 2010 - 22:08

Underbart att öppna med en av mina absoluta favoriter bland fotöljer den underbara Jetson av Bruno Mathsson. Dock gillar jag mer nätklädsels som man kan sitta in länge utan att bli varm om ryggen.

Kul också med System Audio vilket du gärna får berätta erfarenheter om.

#6 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 03 April 2010 - 23:17

Lunkens: Den tog ju du för snabbt ju :)

Y-Front: Som ni säger så är det en Marantz UD8004.

Inställningarna för ljudet är grymt bra för en BD spelare, har inte sett någon bättre. Ville inte köpa ny förstärkare utan en BD spelare som hade bra analog sektion och bra inställningar på avstånd, delningsfrekvenser, nivå m.m. Klart bätter inställningsmöjligheter på ljudsidan i BD spelaren jämfört med min förstärkare.

Tober:
Tycker den med nätet (Bruno Mathsson Jetson ca 1966) är grymt snygg, om inte bland det snyggaste som finns estetiskt men efter mycket noga övervägade (minst 1 år) så blev det Dux Jetson (1970) just för att den är klart mycket bekvämare men inte riktigt lika snygg. Det kändes som jag damsög nästan hela västra Sveriges marknad på tunna snygga smäckra fåtöljer och det blev denna som blev kvar som klarade måttet. Är väldigt nöjd med dessa. Kommer aldrig att bli omodern och man slipper att känna att fåtöljen tar upp halva vardagsrummet.

Jag är mycket nöjd med ljudet på mina System Audio högtalare. Väldigt spelglatt men är lite färgat men vad gör de när de rockar som de gör. Otroligt snabba och rappa. Det jag inte gillar är att kanten och korgen på elementet som är i plast och efterdrar man högtalarna så kan jag nästa garantera att du drar så kanterna spricker vid skruven (skrivit om detta innan på forumet). Drog sönder alla min åtta baselement på frontarna :). Enligt System Audio skall man inte behöva göra det. Skruvarna skall med ett moment mellan 0,8-0,9Nm och det är inte hårt mina herrar (fingerspetsarna på en skruvmejsel). Hade problem med att frontbaffeln lossnade i limningen mot bakre baffeln på surroundhögtalarna så kunde jag med ett bladmått knacka på diskanten mellan bafflarna. Men de hade helt underbar support så de bytte ut mina 4-5 år gamla högtalare. De först jag fick var jag inte nöjd med faneren så en kille körde upp från fabriken och levererade högtalarna och installerade dem personligen hemma hos mig. Så jag skulle definitivt ha med System Audio som en av högtalre när jag köper nya högtalare i framtiden. Gillar verkligen deras ljud.

Här kommer lite mer bilder på den nyköpta spelaren:

Marantz_UD8004_5.jpg

Marantz_UD8004_7.jpg

Marantz_UD8004_8.jpg

Marantz_UD8004_9.jpg

Marantz_UD8004_10.jpg

Redigerat av MrJones, 03 April 2010 - 23:14.

#7 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 04 April 2010 - 09:54

Oj vilken skönhet till spelare MrJones, grattis till köpet.

/Y-front

#8 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 04 April 2010 - 10:33

Oj vilken skönhet till spelare MrJones, grattis till köpet.

/Y-front

Man tackar! Marantz har lyckats med designen tycker jag.

#9 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 07 April 2010 - 13:43

Det landade en sådan här pryl från England i min brevlåda igår:

QED_qunex_y_sw.jpg

En Y-split till subben. Det var riktigt solid uppbyggnad tycker jag. Så jag är mycket nöjd med kvalitetskänslan och prisvärdheten.

Det som är lite surt nu är att min köpta AIX kalibreringsskiva från USA funkade inte. Men jag lånade en kompis och den funkade. De ser lite olika ut på undersidan skivan :) Har kontakt med AIX och de brukar vara trevliga att ha att göra med.
Faulty_AIX_BD.jpg
Den som inte fungerade. Man undrar var det är för cirklar man ser.

Functioning_AIX_BD.jpg
Den som fungerade.

Redigerat av MrJones, 07 April 2010 - 13:44.

#10 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 08 April 2010 - 13:26

Fått svar på mejlen från AIX de skickar en ny skiva :)

#11 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 08 April 2010 - 13:32

Nu har jag labbat lite med med ljudinställningarna. Det som är konstigt är att när jag kör DD och DTS och jämför med min Primare SPA20 så skiljer sig det ganska på subbens nivå mellan dem.
Det man undrar varför skiljer det sig så mycket. UD8004 2,5dB skillnad mellan frontar och sub och SPA20 10dB.

UD8004
L -5,0 dB 84dB på mätaren
C -5,5 dB 84dB
R -5,0 dB 84dB
SR +0,0 dB 84dB
SL +0,0 dB 84dB
Sub -7,5 dB 84dB (har på +10dB)

SPA20
L +0,0 dB 84dB
C -0,5 dB 84dB
R +0,0 dB 84dB
SR +4,0 dB 84dB
SL +4,0 dB 84dB
Sub -10 dB 91dB

#12 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 10 September 2010 - 10:50

HC3800 är "tillräckligt ljusstark".
Grejen är att för att HC3900 ska få det där extra trycket måste man dra på Brilliant Color rejält, vilket i sin tur påverkar bilden negativt.
Jag ser HC3900 som en maskin att värva enklare presentationer (genom att köra högt ljusflöde) och hembio (genom att stänga av BC). I fall två är dåck HC3800 bättre IMHO.

När det gäller ljusstyrkan i Mitsubishi HC3800 jämfört mot Pannan och Sonyn så beror det dels hur vi tittar/mäter och dels under vilka förutsättningar vi gör det.
Om vi sätter alla i max ljusläge (dvs något dynamiskt tjafs) så ligger de i fallande ordning så här:
1. Pannan
2. Sonyn
3. Mitsun

Om vi istället titta på kalibrerade bilder så ser det helt annorlunda ut.
Mätmässigt ligger de då:
1. Sony
2. Mitsu
3. Panna

Men även denna tabell är missvisande då den syftar till mätningar på 100% vitt.
Där skiljer sig mätningarna ibland från själva användandet...
Vi har ju något som kallas ansikontrast och även simultankontrast som är mycket viktigt i dessa sammanhangen!
De gör så att vi upplever högst ljusstyrka på Mitsun i en blandscen.

På film/tv som inte är hundra procent vitt (typ skidåkning och ishockey) så kommer listan se ut så här:

1. Mitsu
2. Sony
3. Panna

Nu här direkt tilläggas att skillnaderna inte är speciellt stora men man måste ändå erkänna att det är förbannat svårt för en stackars konsument att hålla reda på vad man egentligen pratar om! :)

Det som jag tycker är mest intressant är givetvis hur du kommer uppleva det när du tittar på film, och då är vi alltså tillbaka på att Mitsun har bra drag och faktiskt bäst av de vi diskuterat. Det finns som sagt ingen anledning att köra 3900 om du inte ska köra presentationer eller dyligt.

Den enda maskinen du nämnde som har mer ljusstyrka i alla avseenden är BenQ6000/6500.
Detta är en ljuskanon utan jämförelse bland de andra, men då får man oxå ta en ordentlig förlust i svärtan. Med reakten kan det bli helrätt men det kan oxå bli fel såklart. Det måste man ju titta på själv för att se vad man gillar.

HC3800 är ju t.ex. betydligt närmare den bilden du har med H79 än vad W6500 är.
Å andra sidan är Mitsun mer prispressad än vad du är van vid vilket gör att du kommer få en del skavanker som du tidigare haft. I just det avseendet kommer Sonyn med sitt lugn och sin pondus närmare H79:an karraktär.

Hur vi än vänder och vrider på det så slutar vi alltså med att du måste kika på dem mot varandra på en react under rättvisa förhållanden för att se vad du själv tycker.
Lyckligtvis vet jag ett sådant ställe! ;)
Dessvärr ligger det långt från ditt hem. B)

...men du vet att du är varmt välkommen om du skulle ha vägarna förbi!

MVH
/Jakob

Tack Jacob för din utförliga beskrivningen. Du kom ihåg min projektor också ;) . Det jag är van vid från min projektor och som jag gillar är att det är motoriserad focus och zoom, den är tyst samt lenskiften. Det jag hört om Mitsun är att den låter ganska mycket och ett högfrekvent ljud från färghjulet. Finns det fler DLP man bör titta på i 15-25 kkr klassen? Hur nära en bakvägg kan man sätta Sonyn? Problemet när man har hembion i ett vardagsrum är att djupet på rummet är så begränsant och mitt djup är på 3,5m. Det man vill göra om det är möjligt är att återanvända hålen i taket för fästet. Där är Pannan 30cm djup men Sonyn är 41cm vet ej vad Mitsun har för djup och H78 är 30cm. Duken jag tänkt använda är på 77" samt den är 60cm från bakväggen. Man kanske skulle fundera på en platt-tv för att få in duken mer. Men skall man ha något vettigt så är det minst 10 loppor som ryker för än 40-42". Och det är så mycket annat man vill ha.

Givetvis kommer jag ner till dig för en genomgång av era projektorer. Får se om det blir oktober eller november. Beroende på hur mycket helg man jobbar under revisionen i oktober.

Redigerat av MrJones, 10 September 2010 - 11:03.

#13 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2776 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 10 September 2010 - 11:59

Du är som sagt alltid välkommen, det vet du...

Jag är själv lite osäker hur jag hade valt, men jag tror jag hade kört på Sony + React. Det känns som den kombon jag får flest fördelar med så som jag tittar på och uppskattar bild. Mitsu + Reackt blir ju lite billigare, men det finns risk för att de småsakerna som den är sämre på i slutändan blir stora störmoment, när man kommer från den kvaliteten du gör.

Det är skillnad för dem som aldrig haft proj förr eller kommer från en billig HD65:a eller nått. Då är HC3800 nära perfektion. :)

Vi få hålla det öppet och titta vad du tycker när det blir dags.

MVH
/Jakob

Jacob 

#14 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1707 inlägg

Postad 18 September 2010 - 09:51

Isotek Sirius 1.jpg
Vad kan ha kommit hem?

#15 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 18 September 2010 - 10:43

He, he, he. Nu blir jag nyfiken MrJones, ett paket från Akkelis audio. Någon apparat med rör?

/Y-front